Sykemelding?

1mams

Blir kjent med forumet
Når er det egentlig "greit" å forsiktig spørre om sykemelding av fastlegen?
Jeg sliter tidvis vanvittig med søvnen, hvor jeg til vanlig er oppe 2 ganger natterstid for toalettet, men ennå så plusser det seg noen ganger på med ekstra våkne timer der jeg ikke får sove fordi jeg enten er for våken etter toalettbesøk eller så får jeg så vanvittig hjertebank fordi jeg vekkes av lyder, syke drømmer eller ting jeg rett og slett ikke vet hva kommer av. Sliter litt med angst til vanlig, slik at det kan være derfor jeg evt får så hjertebank av de tingene jeg våkner til... Så ligger man jo der, på jobb skal man kl 08 så å ligge fra 04 våken og så skulle være 8t på arbeid og så bare la vær å sove middagslur fordi man ikke får sove til natten igjen, det blir tungt mange ganger.. (evig ond sirkel). Dette medfører jo at jeg er sur og sliten og får hodepine som varer dagen ut (fordi jeg ikke kan ta paracet og ibux i kombinasjon så ofte som jeg trenger daglig ikkesant). Også får jeg en ekstra angst av å være på jobb da fordi jeg er redd folk på jobb ikke liker meg mer osv (mine vanlige bekymringstanker) som igjen trigger en del tanker som kan holde meg våken. I tillegg har jeg nå bynt å få noe som kanskje likner bekkenlåsning? Med smerte på høyre side av korsryggen, type det stråler nedi rumpeballen også, og det er rett og slett ubehagelig og vondt å ligge på hoftene. Så ja, søvn.... Søvnen hater meg :(
Så jeg lurer på om jeg skal tenke på å gå til legen snart å pent høre om det er mulig med enten gradert sykemelding eller full sykemelding eller noe... Er det liksom "greit" å bynne å sykemelde seg nå når man passerer 30 uker og sånn? Har liksom gått opp 15kg som kjennes godt under ømme fotblader også :( Jeg vet ikke, er jeg litt for skjør nå? eller sykemeldes man for "mindre"?

Ikke noe å vente med. Be om full sykemld du. Terskelen for sykemld som gravid et lav hos de fleste leger. Ikke bare skal vi ta vare på oss selv, men babyen i magen også :)

Jeg har ikke jobbet 100% på lenge, men det er også fordi jeg har en fysisk jobb som ikke kan tilrettelegge.

Hvis du er sliten, så er du sliten. Du blir ikke mindre sliten av å presse deg. Husk at du skal ha overskudd når fødselen starter og barnet kommer!

Du kan jo spørre om å jobbe redusert? Gradert sykemelding, om det hjelper?

Psst, husk at du ikke skal ta ibux når du er gravid da ;)

Jeg synes det høres ut som du har flere grunner til å få sykmelding. Søvnproblemer og bekkenplager er helt vanlige graviditetsplager det er vanlig å bli sykmeldt for, så du er ikke alene om det. Vi er maaange her inne som har vært sykmeldt for lignende en stund allerede :) Kjør på!

Vel.. Nå har det seg jo slik at jeg jobber heller ikke fast. Jeg jobber slik at jeg "shopper" vakter, og har nå jobb 14 dager frem. Men intet etter dette ennå. Jeg kan jo bare "la vær" å ta arbeid etter dette? Men jeg er jo avhengig av å få inntekt iril å få utbetalt i april måned, siden foreldrepenge søknaden til NAV har 13 ukers behandlingstid (som betyr at det blir klar sånn AKKURAT til termin...) og jeg får vel ikke første utbetaling før rundt den 20 mai?? Og jeg kan jo ikke gå med lønna fra 11. mars til 20 mai!! Så det er velidg problematisk :( Hva kan jeg gjøre? får jeg penger som sykemeldt? Hva er svangerskapspenger oppi alt dette? Det må vel søkes individuelt? Hvrodan funker egenltig sykemelding, får jeg dekket tapt arbeidsfortjeneste gjennom NAV liksom?

Vel.. Nå har det seg jo slik at jeg jobber heller ikke fast. Jeg jobber slik at jeg "shopper" vakter, og har nå jobb 14 dager frem. Men intet etter dette ennå. Jeg kan jo bare "la vær" å ta arbeid etter dette? Men jeg er jo avhengig av å få inntekt iril å få utbetalt i april måned, siden foreldrepenge søknaden til NAV har 13 ukers behandlingstid (som betyr at det blir klar sånn AKKURAT til termin...) og jeg får vel ikke første utbetaling før rundt den 20 mai?? Og jeg kan jo ikke gå med lønna fra 11. mars til 20 mai!! Så det er velidg problematisk :( Hva kan jeg gjøre? får jeg penger som sykemeldt? Hva er svangerskapspenger oppi alt dette? Det må vel søkes individuelt? Hvrodan funker egenltig sykemelding, får jeg dekket tapt arbeidsfortjeneste gjennom NAV liksom?

Blir du sykemeldt, så er det kun fra vakter du har nå, og det er de vaktene dy får sykepenger for. Du får ikke noe for "tapt arbeidsfortjeneste" for vakter du ikke er satt opp på enda. Kjipt, men sånn er det når man ikke går i fast stilling :( Men du kan evnt være sykemeldt de 14 dagene og få en pause, og fortsette å ta vakter etter det?

Og husk at permisjonen din starter 3 uker før termin :)

Blir du sykemeldt, så er det kun fra vakter du har nå, og det er de vaktene dy får sykepenger for. Du får ikke noe for "tapt arbeidsfortjeneste" for vakter du ikke er satt opp på enda. Kjipt, men sånn er det når man ikke går i fast stilling :( Men du kan evnt være sykemeldt de 14 dagene og få en pause, og fortsette å ta vakter etter det?

Og husk at permisjonen din starter 3 uker før termin :)
Regnes ikke sykepenger fra siste måneders opptjening? Jeg ville forhørt meg med nav

Regnes ikke sykepenger fra siste måneders opptjening? Jeg ville forhørt meg med nav

Du får jo kun penger for de dagene du har vakt, så vidt jeg vet. Dessuten er de første 16 dagene arbeidsgiver som skal utbetale.

Mulig jeg tar feil, altså! Kanskje NAV kan beregne sykepenger ut fra en lengre periode bakover i tid? Snakk med dem :)

Du får jo kun penger for de dagene du har vakt, så vidt jeg vet. Dessuten er de første 16 dagene arbeidsgiver som skal utbetale.

Mulig jeg tar feil, altså! Kanskje NAV kan beregne sykepenger ut fra en lengre periode bakover i tid? Snakk med dem :)
Hm, det er vel sånn at NAV skal betale sykepengene fra første dag når det er svangerskapsrelatert, ikke arbeidsgiver. Jeg/arbgiver måtte sende inn inntektsopplysningsskjema da jeg ble sykmeldt, og der skal man skrive lønna, og da lurer jeg på om man regner et gjennomsnitt av de siste månedene eller et eller annet? [emoji4]

Irith har rett, får berre sjukemelding for det du har fast eller allerede har tatt på deg.. Har sjølv tapt mykje penger på det pga eg har måtte vert sjukemeldt gradert lenge og kan dermed ikkje ta på meg ekstra helder, hadde 60% kontrakt men jobba tilsvarande 100% + :O Fekk ny kontrakt på 87% men får framleis utbetalt ish 3000 mindre enn eg pleide no når eg er 100% sjukemeldt.. Så ville gjort som nemnt over her og tatt på deg vakter for 14 dager for so å sjukemelde deg eventuelt slik at du får ein pause, eller så må du bere ta på deg mindre. Kjempe kjip situasjon :(

Nav tar utgangspunkt i de siste 4 ukene med inntekt når de skal finne dagsatsen for sykepenger. Uavhengig av fremtidig arbeidsmengde. Jeg har sånn som deg kun fått vakter for en gitt periode av gangen, men får utbetalt for 80% stilling (som var det jeg hadde i gjennomsnittlig arbeidsmengde de siste 4 ukene før jeg ble sykemeldt), selv om arbeidskontrakten min kun er for annenhver lørdag. Dersom du har hatt varierende inntekt tar Nav utgangspunkt i en lengre periode for å finne gjennomsnittet :)
Arbeidsgiver utbetaler de første 16 dagene av sykepengene, men kan søke hos nav for å få disse tilbakebetalt når det er svangerskapsrelatert.

Hva med svangerskapspenger? Hva blir de regnet ut fra når man jobber som tilkallingsvikar da?

Sniker fra mars: om svangerskapspenger. For at dette skal bli innvilget skal det være en arbeidssituasjon som kan være direkte skadelig for fosteret. Dersom plagene i svangerskapet gjør mor sliten, eller syk, er det sykemelding som gjelder. Det skal også foraøkes tilrettelegging før man evt kan søke om svangerskapspenger, og dette skal være dokumentert skriftlig fra lege og arbeidsgiver (hvilken tilrettelegging lege anbefaler utfra arbeidsoppgaver, og arbeidsgiver skal skrive under på om det er mulig å gjennomføre eller ikke)
Men som sagt for å få dette skal det være skadelig/fare for fosteret, ikke mor.

(Har vært gjennom denne runddansen med lege, arbeidsgiver og nav)

Jordmor kan også skrive under på Svangerskapspenger, det må ikke være legen, til info :) jeg har det.

Ring nav og snakk med dem! Jeg jobber litt likt som deg og fikk mange gode svar når jeg snakket med dem. Det blir regnet et gjennomsnitt av det du har tjent de siste månedene som blir grunnlaget for utbetalingene. Du kan også bli deltidssykmeldt :) Forskjellen på sykemelding og svangerskapspenger er at ved sykemelding er det arbeidsplassen som betaler sykepenger de første 14(?) dagene. I denne perioden får du kun utbetalt for de vaktene du allerede er satt opp på. Etter dette tar nav over utbetalingene og du får gjennomsnittet av det du har tjent. Ved svangerskapspenger (som jeg ikke tror er riktig for deg pga det som er nevnt over) betaler nav fra dag en og du får utbetalt gjennomsnittslønn fra dag en. :)

Sniker fra mars: om svangerskapspenger. For at dette skal bli innvilget skal det være en arbeidssituasjon som kan være direkte skadelig for fosteret. Dersom plagene i svangerskapet gjør mor sliten, eller syk, er det sykemelding som gjelder. Det skal også foraøkes tilrettelegging før man evt kan søke om svangerskapspenger, og dette skal være dokumentert skriftlig fra lege og arbeidsgiver (hvilken tilrettelegging lege anbefaler utfra arbeidsoppgaver, og arbeidsgiver skal skrive under på om det er mulig å gjennomføre eller ikke)
Men som sagt for å få dette skal det være skadelig/fare for fosteret, ikke mor.

(Har vært gjennom denne runddansen med lege, arbeidsgiver og nav)
Dette er feil. Jeg har nå delvis svangerskapspenger på grunn av søvnproblemer. Til syvende og sist kan det føre til depresjon og høyt blodtrykk, som jo er skadelig for både mor og barn. Dette er også begrunnelsen legen har brukt i søknaden begge svangerskapene som jeg har fått det innvilget.

Dette er feil. Jeg har nå delvis svangerskapspenger på grunn av søvnproblemer. Til syvende og sist kan det føre til depresjon og høyt blodtrykk, som jo er skadelig for både mor og barn. Dette er også begrunnelsen legen har brukt i søknaden begge svangerskapene som jeg har fått det innvilget.

Hvis det er noe som plager mor som igjen kan føre til skade/fare for fosteret så er det innafor svangerskapspenger (høyt blodtrykk, fare for prematurfødsel, depresjon, stress)
Det var enda strengere før, men lovverket er litt lettere nå. Og hvis man har en lege som er flink til å skrive disse, så kan man komme langt. Lovverket til NAV sier også at NAV i disse sakene ikke har lov til å overprøve lege/jordmors bestemmelse. Så har man jordmor eller lege som mener at det kan søkes om svangerskapspenger, og de klarer formulere det slik at det kan være skadelig for foster, så skal det egentlig gå gjennom.

Men hovedregelen er at det skal være noe som er skadelig/fare for fosteret for å få innvilget svangerskapspenger. Men det er mye man kan argumentere er skadelig for fosteret, i forhold til mors helse.

Takk for gode svar. Jobber som tilkallingsvikar som sykepleier forresten. Jobben er relativt stressende ift å være på tilkalling, fordi min arbeidsgiver styrer flere forskjellige arbeidsplasser på samme plan, og jeg funker liksom som den vikaren som blir sendt rundt om for å dekke sykdom osv. Og det kjente jeg på her en uke ble litt i meste laget for meg når beskjed om at jeg må flyttes fra det ene stedet til neste kommer 30 min før jeg starter. Jeg vet ikke, kjenner på at jeg ønsker mest mulig forutsigbarhet fordi uforutsigbarhet stresser meg opp. I sykepleierjobben i seg selv er det veldig uforutsigbart også, vet aldri hva jeg møter på i løpet av en arbeidsdag. Har sånn smått bynt å vegre meg mot å jobbe mandager fordi jeg er så veldig bekymret for å enten bli flyttet eller for hva som inntreffer denne dagen (mandager er de travleste dagene). Og jeg vet jo at stress ikke er et godt utgangspunkt for babyen, men jeg tenker; tror dere det kan gå inn i svangerskapspengesøknaden at mitt tilfelle som tilkallingsvikar i sykepleierytket mitt (ser for meg at arbeidsgiver kan støte på vansker med å tilrettelegge for meg da de ikke akkurat bare kan la meg bytte plass med en annen slik at jeg får være på ett sted og utføre den samme arbeidsoppgaven i 1,5 mnd til) kan være så veldig uforutsigbart? Som igjen skaper mye rom for stress og angst? Og dette i kombinasjon med søvnaffæren min.. Er ikke noe godt..

Takk for gode svar. Jobber som tilkallingsvikar som sykepleier forresten. Jobben er relativt stressende ift å være på tilkalling, fordi min arbeidsgiver styrer flere forskjellige arbeidsplasser på samme plan, og jeg funker liksom som den vikaren som blir sendt rundt om for å dekke sykdom osv. Og det kjente jeg på her en uke ble litt i meste laget for meg når beskjed om at jeg må flyttes fra det ene stedet til neste kommer 30 min før jeg starter. Jeg vet ikke, kjenner på at jeg ønsker mest mulig forutsigbarhet fordi uforutsigbarhet stresser meg opp. I sykepleierjobben i seg selv er det veldig uforutsigbart også, vet aldri hva jeg møter på i løpet av en arbeidsdag. Har sånn smått bynt å vegre meg mot å jobbe mandager fordi jeg er så veldig bekymret for å enten bli flyttet eller for hva som inntreffer denne dagen (mandager er de travleste dagene). Og jeg vet jo at stress ikke er et godt utgangspunkt for babyen, men jeg tenker; tror dere det kan gå inn i svangerskapspengesøknaden at mitt tilfelle som tilkallingsvikar i sykepleierytket mitt (ser for meg at arbeidsgiver kan støte på vansker med å tilrettelegge for meg da de ikke akkurat bare kan la meg bytte plass med en annen slik at jeg får være på ett sted og utføre den samme arbeidsoppgaven i 1,5 mnd til) kan være så veldig uforutsigbart? Som igjen skaper mye rom for stress og angst? Og dette i kombinasjon med søvnaffæren min.. Er ikke noe godt..

Jeg tenker dette må du snakke med legen din om :) Tror ingen her er kvalifiserte til å si ja eller nei, og det blir mest bare synsing.

Ring legen i morgen tidlig, du :)

Back
Topp