Døgnrytmen til ettåringene?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg sliter litt med å få god rytme på dagene våre.
Jeg er altså hjemme med lillesøster på et år, men har to eldre på hhv skole og bhg.
Dagen starter med vekking 6.30 og ungene koser i sengen vår til de må stå opp og alle mann på badet .

Lillemor har ikke matlyst til frokost sammen med de andre sånn 7-730 så jeg spiser sammen med henne når mellomste er levert i bhg, vi er hjemme litt etter 8.30 så 9 har vi spist.

Men ca 10 er hun trøtt. Vi koser litt og drøyer (for hun vil bare sove en gang om dagen, gikk idag tur fra 1045, hun sovnet 11 og sov til 13. Når hun våkner vil hun kose og ammes, så det har vi gjort til nå.

Problemet er lunsj
Ikke min. (Ok, jeg har heller ikke spist, jeg prioriterte å så mens hun osv... må dessuten rydde bordet etter det før vi kan spise)

Men nå har hun drukket masse melk. Da er hun jo ikke sulten på grøt.

Ideelt spiser hun liksom frokost 9, grøt 12, middag 15 og grøt 18 før hun legges.

Men hvordan få plass til å sove på dagen innimellom der?

Jeg må ha glemt noe vesentlig fra de forrige, eller så sov de to ganger om dagen lenger

Hvordan løser dere dette?

Det går opp om vi drar på shopping, så sover hun en halvtime i bilen på veien, så handler vi, så drar vi til min mor og spiser 12 og da har hun sovet så lite at hun sovner i bilen på vei hjem men våkner i bhg og sover reelt for lite så det er ikke helt bra det heller, også kan jeg jo ikke gjøre det hver dag; )
 
De er jo veldig forskjellige i denne alderen :) Ettåringen her står opp mellom 6.30 og 7, spiser frokost i barnehagen ca kl 8. Lunsj kl 11, så dupp mellom 11.30 og 14. Så fruktmåltid, før middag hjemme mellom 15-17 og kveldsmat ca 18.30. I seng kl 19 :)
 
Han sover gjerne 2dupper 10-12ish og 15-16. Av og til drøyer vi duppen til etter lunsj i bhg og da sover han 11.30-14.
Frokost ca 7.30, lunsj i bhg 10.30, lett måltid og frukt kl14, middag ca 17 og kvelds 18.30/19, i seng til 19.30 :) Vi kom ganske raskt inn i en rytme når han var 7-8 mnd og overgangen til bhg gikk heldigvis greit. Noen dager når pappan er hjemme på formiddagen sover han litt lengre og da skyves jo gjerne frokost og det blir bare en dupp :)
 
Jeg har en syvsover (det er vel lettest med førstemann). Våkner mellom 9 og 10. Kun en lur ca 12 eller 13. Sover ikke så lenge. Fra 45 min til 90 min. Spiser grøt 11. Middag ca 17. Ellers pupp.

Hvor lenge klarer hun å være våken før luren? Går den an å drøye? Vi har drøyet gradvis fra 2 timer til 3-3,5 når hun kun trengte en dupp om dagen.
 
For dem i bhg er det jo annerledes.

Men nå er vi ferdige med frokosten og det er snart tre timer siden hun våknet litt over seks i dag tidlig

Jeg klarer å drøye henne til nærmere ti, men hun begynner allerede å bli trøtt.
Jeg lurer på å gå tur allerde, også har jeg tenkt å hente broren på skolen tidlig i dag så vi kan gå igjen etter grøten. Tur to sånn litt etter ett for å hente på skolen og håpe hun sover to ganger
 
Her kom plutselig rytmen veldig på plass med barnehagestart. Fikk jammen "klemt" inn ett ekstra måltid, noe som gjør at mor er litt mer avslappet til middagsinntak (som jeg føler hun har vært helt avhengig av å få i seg tidligere).

Her er det melk på morgenen når hun våkner
morgen rundt 7ish
Frokost 08.30 (i barnehagen)
Lunsj 11.00 (i barnehagen)
Dupp etter lunsj (1-2 timer)
Frukt 14.00 (i barnehagen)
Middag 16-17
KVeldsmat 18-18.30 tiden
melk 19-19.300
natta
 
Har i grunn også den erfaring at rytmen falt på plass etter barnehagestart.
Men i juleferien sov vi til en plass mellom 07:30 og 08:30. Frokost 09:00 lunch 11:30. Frukt 14:00 middag mellom 16:00 og 17:00 og kveldsmat 18:30. I seng senest 19:30. Soving er fortsatt litt så som så på dagtid. Noen dager sover ho klokka 10 og andre dager holder ho til etter lunch.
 
Null rytme.. etter barnehagestart ble alt bare tull :( meen når sykdomsperioden roer seg håper jeg vi får på plass en fin døgnrytme
 
Her er vi fortsatt litt sånn ubestemmelig.

Sånn på en helt vanlig dag så våkner hun i sekstiden, og vi går tur i ti tiden også sover hun til i tolvtiden, og er oftest da våken til kvelden. Eller så går vi nærmere 11 dersom hun dubber litt i bilen når vi keverer i bhg, så sover hun til 13

Eller så er det dager hvor jeg ikke bare er hjemme, og da kan hun sove en halvtime mens vi kjører, så er hun våken mens vi shopper, så sovner hun igjen når vi kjører hjem, eller så legger jeg meg på sengen med henne når vi kommer hjem også.... ja, det varierer etter hvordan dagene er. Synes egentlig hun kanskje sover litt tidlig om hun er våken 6-10, sover 10-12 og er våken 12-1830 så synes 11-13 er bedre, men ofte ikke mulig å holde henne våken så lenge.

Ingen bhg her da så vi tar nå bare dagene som de blir
 
Føler uansett at rytmen endrer seg uke for uke. Men litt mer søvn hadde definitivt gjort seg kjenner jeg
 
Søvn er fine greier. Særlig for mor
 
Ja, er vel sånn småbarnslivet er. Bare litt uvant for meg, da de to største sov fra første dag
Min eldste sov ikke natta gjennom før han var nesten to.

(da fikk han allergimedisin som hjalp på kløen....)

Han hadde dessuten kolikk til han var tre mnd gammel.
Mellomste sov bedre.
Yngste sover stort sett greit, men det hender rett som det er at mor i huset er preget av en natt med for lite søvn enda
 
Min eldste sov ikke natta gjennom før han var nesten to.

(da fikk han allergimedisin som hjalp på kløen....)

Han hadde dessuten kolikk til han var tre mnd gammel.
Mellomste sov bedre.
Yngste sover stort sett greit, men det hender rett som det er at mor i huset er preget av en natt med for lite søvn enda


Må vel bare finne oss i at noen netter er tyngre enn andre
 
Back
Topp