Går de?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Ingrid er 13 mnd, de eldste her inne er jo nesten 14 mnd

Mine andre unger gikk ikke da de var et år, men de gjorde det da de var 13 mnd mener jeg, det var sånn kort tid etter de ble et år.

Ingrid går ikke enda. Jeg bekymrer meg slett ikke og det kommer nok, hun er på rett vei i utviklingen.

Men hvordan er det med dere andre?
 
Nei, min går ikke. Reiser seg heller ikke selv. Krabber ikke, men hopper bortover på rompa. Verken vi eller helsesøster er bekymret :)
 
Mi begynte å krabbe sånn litt før hun ble et år, før den tid var det rompeaking ja.

Hun reiser seg da, men bare om un holder i noe, ikke på gulvet.

HS har vi ikke vært hos siden hun var 11 mnd (her har de delt opp ettårsontrollen siden de ikke klarer å ha lege samme dag som hs stadig vekk, og like godt lagt hs delen ved 11 mnd, noe som etter min mening ikke egentlig funket så godt, hun satt og da meg "ett års info" sånn "ja dette får du huske når hun blir et år da" på en måte... menmen.

Bekymret er nå i alle fall ikke jeg, hs er nå mer så som så tror jeg men det bryr meg jeg ikke om.
 
Mi begynte å krabbe sånn litt før hun ble et år, før den tid var det rompeaking ja.

Hun reiser seg da, men bare om un holder i noe, ikke på gulvet.

HS har vi ikke vært hos siden hun var 11 mnd (her har de delt opp ettårsontrollen siden de ikke klarer å ha lege samme dag som hs stadig vekk, og like godt lagt hs delen ved 11 mnd, noe som etter min mening ikke egentlig funket så godt, hun satt og da meg "ett års info" sånn "ja dette får du huske når hun blir et år da" på en måte... menmen.

Bekymret er nå i alle fall ikke jeg, hs er nå mer så som så tror jeg men det bryr meg jeg ikke om.

Hørtes tungvint ut med slik løsning på kontroller.
Fikk beskjed om at barn er forskjellige, og det var ingenting å være bekymret for :)
 
Vel, når de først deler det.... Vi hadde toårskontroll på to dager med mellomste. På ei uke.

Og da var jo hun i bhg og vi på jobb. Det er nå enda en ting å gå ofte når man er i permisjon, men...

Nei. Ideelt liker jeg bedre at de ordner på samme dag, men jeg skjønner litt argumentet med vaksine og legekontroll på samme dag da
 
Vel, når de først deler det.... Vi hadde toårskontroll på to dager med mellomste. På ei uke.

Og da var jo hun i bhg og vi på jobb. Det er nå enda en ting å gå ofte når man er i permisjon, men...

Nei. Ideelt liker jeg bedre at de ordner på samme dag, men jeg skjønner litt argumentet med vaksine og legekontroll på samme dag da



Vi er inne hos lege først, og vaksiner helt på tampen til helsesøstra. Samme dag er fint. Vi har måttet delt opp én gang, men da gikk det greit for da hadde jeg permisjon.
 
Snuppa her går bare inntil ting, bak lekevogn og tilsvarende, og hvis vi holder i hendene eller under armene. Tar så vidt et lite skritt uten noe støtte, så kaster hun seg bare fremover :p
 
Vi er inne hos lege først, og vaksiner helt på tampen til helsesøstra. Samme dag er fint. Vi har måttet delt opp én gang, men da gikk det greit for da hadde jeg permisjon.
Der hadde jo vært fint.

Der vi bodde da da andre var små hadde vi alltid på en dag så det går jo helt fint. De bare organiserer seg helt elendig på hs her...
 
Snuppa her går bare inntil ting, bak lekevogn og tilsvarende, og hvis vi holder i hendene eller under armene. Tar så vidt et lite skritt uten noe støtte, så kaster hun seg bare fremover :p
Ca sånn her og, bare at går hun uten støtte er det et skritt også setter hun seg på baken
 
Der hadde jo vært fint.

Der vi bodde da da andre var små hadde vi alltid på en dag så det går jo helt fint. De bare organiserer seg helt elendig på hs her...



Det høres sånn ut ja. Ikke gunstig for den som jobber da? Hadde ikke gått hos oss.. 20 min for å hente i barnehagen, 20 min til HS, 20 min tilbake til barnehagen, samt 20 min tilbake til jobb :(
 
Det høres sånn ut ja. Ikke gunstig for den som jobber da? Hadde ikke gått hos oss.. 20 min for å hente i barnehagen, 20 min til HS, 20 min tilbake til barnehagen, samt 20 min tilbake til jobb :(
Ikke gunstig nei. Likte opplegget der vi bodde før mye bedre

Der hadde vi dessuten en fast lege på helsestasjonen. Han sluttet etterhvert og det ble en annen, men det var fastlegen vår. En av legene på legekontoret hadde dette som en del av sin stilling. Her er det lagt til turnustjenesten. Så det er en ny lege hver gang. Etterkontroll innledet med "jeg ser hun har hatt brennkopper." "nei. Hun hadde vannkopper som ble infisert som utviklet seg til superinfeksjon fordi hun i en alder av to uker ikke hadde noe immunforsvar så vi ble innlagt tre døgn på isolat på barneavdelingen med intravenøs antibiotika"
 
Min går som bare det nå. Løper nesten litt også. Begynte å gå ved ca 11 mnd, skikkelig fra ca 12 mnd. Vi var sikker på at hun ville gå tidligere for hun begynte å krabbe og reise seg og gå langs møblene fra 6 mnd, men tror hun var så fornøyd med det at hun ikke så vitsen i å gå..
 
Ikke gunstig nei. Likte opplegget der vi bodde før mye bedre

Der hadde vi dessuten en fast lege på helsestasjonen. Han sluttet etterhvert og det ble en annen, men det var fastlegen vår. En av legene på legekontoret hadde dette som en del av sin stilling. Her er det lagt til turnustjenesten. Så det er en ny lege hver gang. Etterkontroll innledet med "jeg ser hun har hatt brennkopper." "nei. Hun hadde vannkopper som ble infisert som utviklet seg til superinfeksjon fordi hun i en alder av to uker ikke hadde noe immunforsvar så vi ble innlagt tre døgn på isolat på barneavdelingen med intravenøs antibiotika"



Her er det fastlegene som er pålagt slike tjenester. Så det er to faste leger der. Kjenner begge to veldig godt, da jeg har jobbet sammen med de på legekontorene :) men jeg må innrømme at jeg foretrekker fastlegen. Det er kun det obligatoriske som blir tatt på helsestasjonen.
 
Ja, hun kan gå alene. Men foretrekker fremdeles å holde i hånden eller krabbe. Litt rart egentlig, for hun er ganske stødig og kan gå langt uten problem.
 
Han er snart 14mnd og går bak vogna og langs alt mulig, men går ikke selv enda.. Han har krabba siden august og er ganske stødig så han knekker vel koden snart ;) Det begynner å slite på knærne og klærne denne krabbinga :p
 
Frøkna mi begynte å gå da hun var 11 mnd. Ble fort trygg, og nå løper hun rundt både inne og ute. Hun er straks 14 mnd nå.
 
Han er snart 14mnd og går bak vogna og langs alt mulig, men går ikke selv enda.. Han har krabba siden august og er ganske stødig så han knekker vel koden snart ;) Det begynner å slite på knærne og klærne denne krabbinga :p
Håper mi går greit innen vi begynner å leke særlig ute. Krabbing i hagen går så veldig utover klærene...

Til våren må vi få hengt opp babyhuske og flytte sandkassa på oppsiden/fylle den med mer sand.

Vi har både huskestativ og trampoline på oppsiden av huset så det er upraktisk å ha sandkassen på nedsiden.
Bygge en ny på oppsiden vurderes.
 
Min går og begynte med da han var 11 mnd. Storesøster begynte å gå da hun var 14 mnd... Syns i grunn det var en bedre alder, da hun var generelt stødigere da hun begynte å gå ordentlig.. Men han lærer å falle uten å slå seg i hvert fall :p
 
Back
Topp