Reflux

Jentemamma<3

Flørter med forumet
Hei. Jeg har ei jente på 10 mnd. Har visst hele tiden at noe har vært "galt"/plaget henne, men i går natt etter litt søking på Internett er jeg ikke i tvil.. Hun må ha reflux.
Fra hun var nyfødt ville hun aldri ligge på ryggen, hadde en rar gurglelyd i svelget og hun hadde ekstremt mye gulp/spy til hun ble ca sju måneder (merker hun gjør det enda, men nå svelger hun unna oppstøtene). Hun ligger aldri i ro og får sånne rare greier mange ganger om dagen hvor hun vrir og vrir seg og jeg ser hun har vondt men ingenting hjelper. Hun ligger alltid bakovervendt som en "banan". Virker liksom aldri helt tilpass:( Hun vil som oftest heller ikke ha mat, men er ikke undervektig og går fint opp i vekt. Leste at det er normalt om de ammer for da ammer de ekstra for å ikke ha ubehag i svelget.
Heving av hode på natteb hjelper ikke. Hun vil sove, men våkner konstant av at hun rykker til og gråter, vrir seg og har ubehag.

Spørsmålet mitt er om dette er noe man drar til lege for??
Hva gjør dere andre med reflux barn?
Jeg er helt blank og aner ikke hva jeg skal gjøre:(

Gå til legen! :) Fins mange typer medisiner som kan hjelpe, og har ho ein alvorlig grad er òg operasjon noko som burde vurderast. Har reflux sjølv men sidan det ikkje var vanlig å sjekke slikt når eg blei fødd gikk eg i 7 år med vondt og reagerte med mykje sinne og var uhåndterlig for mamma og pappa.. Som baby bere gulpa, åt og grein eg heile tida. Har eit søskenbarn som blei operert som baby og det fiksa problemet med ein gong, eg har gått på medisiner sidan eg var 7 og klart å holde meg unna operasjon mot leganes vilje :)

Bør uansett gå til legen for å finne ut kor alvorleg grad det kan vere, mulig det bere e andre tilretteleggingsmetodar enn pute som kan hjelpe heime og du ikkje treng medisinar i det heile tatt. Kan jo òg vere andre ting som plager minien :) Lykke til!

Tusen takk for svar:angel8
Vi må nok bestille en legetime da ja. Jeg har lest mye på nett, men det har liksom ikke stått tydelig om man drar til legen for reflux.. Så ble så usikker.
Hvilken mat osv er best for babyene som sliter med dette?
Kan tenke meg at noe mat er verre enn annen mat:-)

Er forskjellige typer reflux som legen må finne ut av. Min har syre reflux og må gå på medisiner.

Okei skjønner. Blir ganske bekymret egentlig da jeg føler at jenta mi faktisk sliter mye:,( Jeg har ikke skjønt hva det er før nå, å dere vet jo hvordan svigermødre osv er (om de er litt oppi åra) "alt er vanlig og ingenting er grunn til å dra til legen". Off, blir frustrert for jeg har sagt det hele tiden...

Tusen takk for svar:angel8
Vi må nok bestille en legetime da ja. Jeg har lest mye på nett, men det har liksom ikke stått tydelig om man drar til legen for reflux.. Så ble så usikker.
Hvilken mat osv er best for babyene som sliter med dette?
Kan tenke meg at noe mat er verre enn annen mat:)

Aldri noke problem å i alle fall ta ein telefon til legen om du e usikker, og spørre om det e noke å komme inn for :)

Lite erfaring med mat hos babyer, men sånn generelt sett so må du jo unngå sterk og sur mat, melk og grøt e jo bra mat for reflux pga det roer ned og lager eit lokk over syra i magen.. Prøv å google reflux hos babyer kanskje? Ammer du? Tenker at samme råda eg må følge for mine plager fungerer kanskje ikkje på ein baby (ete lite men ofte, ikkje bøye seg/legge seg ned for fort etter måltid, ikkje ete surt og sterkt osv) men skader aldri å prøve gjerne :)

Aldri noke problem å i alle fall ta ein telefon til legen om du e usikker, og spørre om det e noke å komme inn for :)

Lite erfaring med mat hos babyer, men sånn generelt sett so må du jo unngå sterk og sur mat, melk og grøt e jo bra mat for reflux pga det roer ned og lager eit lokk over syra i magen.. Prøv å google reflux hos babyer kanskje? Ammer du? Tenker at samme råda eg må følge for mine plager fungerer kanskje ikkje på ein baby (ete lite men ofte, ikkje bøye seg/legge seg ned for fort etter måltid, ikkje ete surt og sterkt osv) men skader aldri å prøve gjerne :)
Gode råd:notworthy
Ja jeg ammer:-)
Får slutte med smoothie da kanskje. Hun er så glad på de i sånn klempose, men de hjelper nok ikke på refluxen akkurat:happy8

Min har hatt reflux, og har vel noe tendenser fortsatt. Vi var hos barnelege og har fått behandling. Det er vanlig å kutte ut melkeprodukter i en periode, fordi reflux ofte kan komme av melkeproteinallergi eller melkeproteinintoleranse. Min hadde dette, så refluksen var knyttet til det. Men dette blir man enig med legen om, hvor man starter behandlingen. Da vi kuttet ut melk ble refluksen bedre etter 3-4 uker, men vi begynte på losec mups (i samråd med lege) for å undersøke om dette ville fjerne problemet helt. Man behandler refluks ulikt, alt etter hva som er årsaken til problemet. For vår del har refluksen blitt tilnærmet borte etterhvert som inntaket av flytende føde har blitt sterkt redusert. Så fortvil ikke, dette kommer mest sannsynlig til å bli bedre!

Lykke til!

Min har hatt reflux, og har vel noe tendenser fortsatt. Vi var hos barnelege og har fått behandling. Det er vanlig å kutte ut melkeprodukter i en periode, fordi reflux ofte kan komme av melkeproteinallergi eller melkeproteinintoleranse. Min hadde dette, så refluksen var knyttet til det. Men dette blir man enig med legen om, hvor man starter behandlingen. Da vi kuttet ut melk ble refluksen bedre etter 3-4 uker, men vi begynte på losec mups (i samråd med lege) for å undersøke om dette ville fjerne problemet helt. Man behandler refluks ulikt, alt etter hva som er årsaken til problemet. For vår del har refluksen blitt tilnærmet borte etterhvert som inntaket av flytende føde har blitt sterkt redusert. Så fortvil ikke, dette kommer mest sannsynlig til å bli bedre!

Lykke til!
Takk for svar:)
Vi må vel bare dra til legen for å finne ut høres det ut som.
Ufattelig lei av våkennetter nå... Permisjonen min er hvert øyeblikk over, å da kan jeg ikke være våken hele natten lenger heller.
Det verste er at hun har vondt såklart, men begynner å bli gaaanske sliten jeg også:(

Takk for svar:)
Vi må vel bare dra til legen for å finne ut høres det ut som.
Ufattelig lei av våkennetter nå... Permisjonen min er hvert øyeblikk over, å da kan jeg ikke være våken hele natten lenger heller.
Det verste er at hun har vondt såklart, men begynner å bli gaaanske sliten jeg også:(

Skjønner deg veldig godt! Man blir helt utslitt. Jeg sove sittende med lille oppå magen min, og jeg ble så sliten. Sur ble jeg og, pga utmattethet. Man kan ikke holde på sånn i en evighet heller. Ta kontakt med legen, og få råd og hjelp. Du skal jo faktisk kunne leve du og :)

Back
Topp