Flere som fremdeles ammer?

Totoro^-^

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Novemberlykke 2015
Høsthjerter 2017
Og gjør dere det (fremdeles) når dere er ute?

Her er det stort sett snakk om en pupp på kvelden/morgenen, men har sklidd litt ut etter at han har vært syk - så nå får han av og til, for lisens skyld (er nok ikke mye som kommer)

Gjorde det her om dagen etter svømming - han var trøtt og grinete, ville mest sannsynlig sovnet i bilen uansett, men fikk nå litt da og. Da var det en dame som reagerte og mente han var for gammel - avfeide henne på en høflig måte og hun gikk. Kom deretter en annen mor med unge bort og sa at det var pga sånne folk at hun ikke hadde turt å amme ungen offentlig etter fylte 9mnd. Har ikke falt meg inn en gang at dette skulle være en ting ><

Jeg ammer enda. I liten grad ute,og det mest fordi jeg syns hun er så voldsom mår hun ammes. Beveger seg mye...vil gjerne holde på den andre puppen...så det unngås ;) føler ikke jeg får dekket meg til skikkelig . Hun er også stortsett godt fornøyd med vann når vi er ute. MEN har aldri opplevd å få kommentarer slik som deg ute. Folk mener så mye om amming desverre. Sa du hvor gammel han var ?

Hei! Jeg hører egentlig til oktober 2015 men slenger inn et svar her[emoji5] Jeg ammer masse ende og har fått noen sånne kommentarer om vi ammer ute. Er flott med offentlig ammjng og det hjelper andre å bryte den barrieren samtidkg så kan det hjelpe å fremme langtidsamming. Synes det er så fælt at mødre ikke tør amme ute etter året. Hurra for deg [emoji122][emoji122]

Tror mange reagerer fordi det har vært mye oppslag om kvinner som ammer barna sine over faktisk år. Og det forstår jeg jo. Jeg er vel litt sånn jeg også, men jeg kommenterer ikke om jeg ser noen gjør det. Men tenker jo mitt... Jeg tenker at mødre som ammer så lenge for bare kosen sin skyld har nok noen egne behov for nærheten til disse vakringene våre, fordi de har vokst fra spedbarns tiden og den kose tiden. Tror man døyver en del skyldfølelse å si at det er barnets behov, men når de er 15-16 måneder så forandres disse behovene og de trenger å støttes på dette.. Og i tillegg når de kaver veldig og er såpass store så tror jeg egentlig at barnet prøver å komme seg bort, og er utilpass....

Hei! Jeg hører egentlig til oktober 2015 men slenger inn et svar her[emoji5] Jeg ammer masse ende og har fått noen sånne kommentarer om vi ammer ute. Er flott med offentlig ammjng og det hjelper andre å bryte den barrieren samtidkg så kan det hjelpe å fremme langtidsamming. Synes det er så fælt at mødre ikke tør amme ute etter året. Hurra for deg [emoji122][emoji122]

Hvordan fungerer dette med barnehage da siden du ammer masse enda? Og hva tenker eventuelt de som jobber om det? Jeg mener at å Amme så lenge ikke er sunt rett og slett pga barnet endrer behov gjennom år og måneder og så videre, og der er jo de som skal dekkes. Så jeg forstår folks reaksjoner ute. For mange er det ganske utilpassede spesielt når barnet er såpass stort..

Tror mange reagerer fordi det har vært mye oppslag om kvinner som ammer barna sine over faktisk år. Og det forstår jeg jo. Jeg er vel litt sånn jeg også, men jeg kommenterer ikke om jeg ser noen gjør det. Men tenker jo mitt... Jeg tenker at mødre som ammer så lenge for bare kosen sin skyld har nok noen egne behov for nærheten til disse vakringene våre, fordi de har vokst fra spedbarns tiden og den kose tiden. Tror man døyver en del skyldfølelse å si at det er barnets behov, men når de er 15-16 måneder så forandres disse behovene og de trenger å støttes på dette.. Og i tillegg når de kaver veldig og er såpass store så tror jeg egentlig at barnet prøver å komme seg bort, og er utilpass....

Du burde kanskje lese deg opp litt om amming før du kommer med slike innspill.

Ja, ammer enda :) var på tur til å avslutte før jul, men pga sykdom tok det seg opp igjen. Har ikke ammet offentlig på lenge, er mest når han er trøtt han vil ha :)

Hvordan fungerer dette med barnehage da siden du ammer masse enda? Og hva tenker eventuelt de som jobber om det? Jeg mener at å Amme så lenge ikke er sunt rett og slett pga barnet endrer behov gjennom år og måneder og så videre, og der er jo de som skal dekkes. Så jeg forstår folks reaksjoner ute. For mange er det ganske utilpassede spesielt når barnet er såpass stort..
WHO anbefaler amming i minst to år, fordeler for både mor og barn? Du burde lese deg mer opp på amming av toddlere og hvilke fordeler mor får. Synes ikke å amme i 16 mnd er lenge? [emoji5] Frøkna mi ska, ikke i barnehage før høsten. Men når jeg jobber så klarer hu seg helt greit uten. Jeg jobber selv i barnehage og tenker ikke noe over det. Hadde en ansatt reagert på at jeg ammet frøkna hadde jeg ikke brydd meg. Det er kun mellom meg og lille[emoji5]

Last edited:
WHO anbefaler amming i minst to år, fordeler for både mor og barn? Du burde lese deg mer opp på amming av toddlere og hvilke fordeler mor får. Synes ikke å amme i 16 mnd er lenge? [emoji5] Frøkna mi ska, ikke i barnehage før høsten. Men når jeg jobber så klarer hu seg helt greit uten. Jeg jobber selv i barnehage og tenker ikke noe over det. Hadde en ansatt reagert på at jeg ammet frøkna hadde jeg ikke brydd meg. Det er kun mellom meg og lille[emoji5]
Godt sagt :) enig. Frøkna mi har akkurat begynt i barnehagen og vi ammer :)

Naturlig ammeslutt for barn er mellom 2 og 7 år, og det er mange helsefordeler for toddlere som ammes.

Sniker fra desember 15. Vi ammer masse enda, men ikke offentlig - nettopp pga sånne kommentarer. Har lyst å være tøffere, men klarer ikke :p

Jeg ammer enda. I liten grad ute,og det mest fordi jeg syns hun er så voldsom mår hun ammes. Beveger seg mye...vil gjerne holde på den andre puppen...så det unngås ;) føler ikke jeg får dekket meg til skikkelig . Hun er også stortsett godt fornøyd med vann når vi er ute. MEN har aldri opplevd å få kommentarer slik som deg ute. Folk mener så mye om amming desverre. Sa du hvor gammel han var ?
Nei, sa ikke det - men folk kommenterer ofte at han ser eldre ut enn det han er fordi han er litt stor ;)

Hvis du leser kavingen til et barn ved puppen som utilpasshet, må du lese litt om barns væremåte og signaler.
I så fall måtte jo veldig mange av oss sluttet å amme før vi engang fikk begynt...
Det er naturlig at småbarn har litt "mark i rumpa." ....

Ammer før jeg drar på jobb,hvis han er våken,og etter jobb.Vil helst ikke amme offentlig,men det ville jeg ikke når han var mindre heller...Er litt feig der.Trodde jeg aaaaldri i verden skulle amme så lenge,men har fått et helt annet syn på det.Det er ikke jeg som legger opp til det,ber han ikke om pupp så tilbyr jeg ikke.Men det er tydelig at han koser seg med det,og det skal han få lov til!

Jeg ammer om morningen og kvelden, så aldri offentlig lengre. Om morningen er det min form for snooze, men har også bevisst valgt å fortsette fordi hun begynte i barnehagen i november og man vet jo at det er bra for immunforsvaret. Frøkna har hatt vannkopper, men ellers ikke hatt en eneste sykedag siden barnehagestart [emoji4]

Hvis du leser kavingen til et barn ved puppen som utilpasshet, må du lese litt om barns væremåte og signaler.
I så fall måtte jo veldig mange av oss sluttet å amme før vi engang fikk begynt...
Det er naturlig at småbarn har litt "mark i rumpa." ....

Når barnet begynner å bli så stor kommer også andre behov. Jeg tenker folk må få tenke hva de vil og føle hva de vil om dette... Jeg leser nok og er barne og ungdomsarbeider så ikke fortell meg at jeg skal lese mer om barns signaler ;)... stort sett de som ammer når barna bikker året, og fortsetter videre i to års alderen er rett og slett av nærhet. Psykologisk med andre ord;).. just sayin

Når barnet begynner å bli så stor kommer også andre behov. Jeg tenker folk må få tenke hva de vil og føle hva de vil om dette... Jeg leser nok og er barne og ungdomsarbeider så ikke fortell meg at jeg skal lese mer om barns signaler ;)... stort sett de som ammer når barna bikker året, og fortsetter videre i to års alderen er rett og slett av nærhet. Psykologisk med andre ord;).. just sayin

Du vet for lite til å uttale deg her.
Amming er et av behovene til barnet, og hindrer ikke at andre behov blir stilt.
Tror du forresten at babyer dier bare fordi de skal ha mat? (...)
Nærhet er et av behovene til et barn, og amming er en av de sunneste måtene det behovet kan stilles på.
Vet du hva ordet "psykologisk" betyr? Og tror du psykologien og fysiologien står helt adskilt?

Vi har følelsesmessige, og fysiske behov, og begge stilles ved amming.
Det finnes faktisk ikke et eneste negativt aspekt ved amming, og hvis du trodde at man kan tvinge en baby til å die, må du tro om igjen, haha, for det er rett og slett ikke fysisk mulig.

Du vet for lite til å uttale deg her.
Amming er et av behovene til barnet, og hindrer ikke at andre behov blir stilt.
Tror du forresten at babyer dier bare fordi de skal ha mat? (...)
Nærhet er et av behovene til et barn, og amming er en av de sunneste måtene det behovet kan stilles på.
Vet du hva ordet "psykologisk" betyr? Og tror du psykologien og fysiologien står helt adskilt?

Vi har følelsesmessige, og fysiske behov, og begge stilles ved amming.
Det finnes faktisk ikke et eneste negativt aspekt ved amming, og hvis du trodde at man kan tvinge en baby til å die, må du tro om igjen, haha, for det er rett og slett ikke fysisk mulig.

100 % enig!!

Jeg ammer også ennå, på morgenen, når jeg kommer hjem fra jobb og før hun legger seg. I helgene og ved sykdom er det mer. Hun drikker generelt lite vann, så det er måten å få i henne væske på. Ja, det er kos for oss begge, og hun skal få fortsette så lenge hun vil. Hun er også veldig urolig når hun dier og vil helst ha begge brystene fremme samtidig, så jeg har sluttet å amme offentlig pga det.

Jeg jobber også i barnehage, er barnehagelærer. Mitt syn på amming har definitivt endret seg etter jeg ble mor selv, fordi jeg nå har satt meg inn i det og har mer kunnskap om det.

Ammer enda om morgenen. Det fortsetter vi med så lenge småen har lyst til det :)
Jeg har også endret mitt syn på amming etter at jeg fikk barn (og bl.a fikk lært mer om fordelene ved amming). Hadde aldri sett for meg at jeg skulle amme lenger enn ett år!

Back
Topp