Maibarn 2017
Andre møte med forumet
Hallo. Første gang jeg prøver meg på forumet her. Jeg er gravid i uke 23 (23 + 3) med mitt første barn. Allerede siden uke 16 har magen min vært ganske stor, og jeg har kjent aktivitet og bevegelse hver dag helt siden uke 16/17 (i uke 21 kunne spark kjennes og sees på utsiden av magen). Morkaken min ligger bak. Jeg har helt siden før jul fått kommentarer på den store magen, men jeg har struttet og vært stolt. Nå synes jeg imidlertid det begynner å bli litt mye av "er du sikker på at det bare er en", "hvis du skal gå helt til mai så sprekker du", "du har veldig stor mage", "min datter/kone/venninne er ikke i nærheten av å være så stor som deg", "det er vel ikke så lenge til du skal føde", "du ser jo høygravid ut allerede" m.m. (jeg får slike kommentarer HVER dag!). Jeg vet jo at man ikke skal sammenligne seg med andre, men nå merker jeg at kommentarene begynner å gå skikkelig inn på meg. Jeg blir bekymret, stresset og lei meg (sikkert veeeldig i hormonell ubalanse for tiden) og synes nå at det er vanskelig å glede seg over den voksende magen som jeg har vært så stolt av. Tankene som melder seg er bekymringer over om magen er "for stor", om alt er vel med barnet, om barnet er for stort osv. Jenta der inne er virkelig ønsket - og hun sparker livlig. Kan legge til at jeg var normalvektig før graviditeten. Ikke "tynn", men normalt slank og veltrent. Jeg har vært kraftig overvektig tidligere (gikk ned 30 kg i vekt for mange år siden og har holdt meg stabil siden). Magen min har med andre ord vært "tøyd" tidligere. Jeg har ikke hatt utslag på urinprøver, og har ikke diabetes fra før.
I svangerskapet har jeg spist normalt sunt (men lagt på meg 9 kg hittil - grøss). De første fire mnd var jeg så dårlig at jeg ikke klarte aktivitet i hverdagene (har gått i full jobb hele tiden), men nå trener jeg styrke 2 ganger i uken (+ gange på mølle), yoga en gang og går turer på ca 2 timer både lør og søn. Jeg spiser heller ikke unødvendig mye sukker etc. Litt oppblåst/forstoppet er jeg nok, men det er også den eneste svangerskapsplagen jeg kan klage over.
Så. Er det flere der ut med "giga" mage allerede i uke 23? Flere som opplever å bli lei seg ved å få disse kommentarene? Jeg skal til jordmor på mandag og tar det selvsagt opp med henne da, men siden jeg gikk på en skikkelig "smell" psykisk denne uken ønsker jeg også å lufte tankene med dere
I svangerskapet har jeg spist normalt sunt (men lagt på meg 9 kg hittil - grøss). De første fire mnd var jeg så dårlig at jeg ikke klarte aktivitet i hverdagene (har gått i full jobb hele tiden), men nå trener jeg styrke 2 ganger i uken (+ gange på mølle), yoga en gang og går turer på ca 2 timer både lør og søn. Jeg spiser heller ikke unødvendig mye sukker etc. Litt oppblåst/forstoppet er jeg nok, men det er også den eneste svangerskapsplagen jeg kan klage over.
Så. Er det flere der ut med "giga" mage allerede i uke 23? Flere som opplever å bli lei seg ved å få disse kommentarene? Jeg skal til jordmor på mandag og tar det selvsagt opp med henne da, men siden jeg gikk på en skikkelig "smell" psykisk denne uken ønsker jeg også å lufte tankene med dere