Stor mage i uke 23?

Maibarn 2017

Andre møte med forumet
Hallo. Første gang jeg prøver meg på forumet her. Jeg er gravid i uke 23 (23 + 3) med mitt første barn. Allerede siden uke 16 har magen min vært ganske stor, og jeg har kjent aktivitet og bevegelse hver dag helt siden uke 16/17 (i uke 21 kunne spark kjennes og sees på utsiden av magen). Morkaken min ligger bak. Jeg har helt siden før jul fått kommentarer på den store magen, men jeg har struttet og vært stolt. Nå synes jeg imidlertid det begynner å bli litt mye av "er du sikker på at det bare er en", "hvis du skal gå helt til mai så sprekker du", "du har veldig stor mage", "min datter/kone/venninne er ikke i nærheten av å være så stor som deg", "det er vel ikke så lenge til du skal føde", "du ser jo høygravid ut allerede" m.m. (jeg får slike kommentarer HVER dag!). Jeg vet jo at man ikke skal sammenligne seg med andre, men nå merker jeg at kommentarene begynner å gå skikkelig inn på meg. Jeg blir bekymret, stresset og lei meg (sikkert veeeldig i hormonell ubalanse for tiden) og synes nå at det er vanskelig å glede seg over den voksende magen som jeg har vært så stolt av. Tankene som melder seg er bekymringer over om magen er "for stor", om alt er vel med barnet, om barnet er for stort osv. Jenta der inne er virkelig ønsket - og hun sparker livlig. Kan legge til at jeg var normalvektig før graviditeten. Ikke "tynn", men normalt slank og veltrent. Jeg har vært kraftig overvektig tidligere (gikk ned 30 kg i vekt for mange år siden og har holdt meg stabil siden). Magen min har med andre ord vært "tøyd" tidligere. Jeg har ikke hatt utslag på urinprøver, og har ikke diabetes fra før.

I svangerskapet har jeg spist normalt sunt (men lagt på meg 9 kg hittil - grøss). De første fire mnd var jeg så dårlig at jeg ikke klarte aktivitet i hverdagene (har gått i full jobb hele tiden), men nå trener jeg styrke 2 ganger i uken (+ gange på mølle), yoga en gang og går turer på ca 2 timer både lør og søn. Jeg spiser heller ikke unødvendig mye sukker etc. Litt oppblåst/forstoppet er jeg nok, men det er også den eneste svangerskapsplagen jeg kan klage over.

Så. Er det flere der ut med "giga" mage allerede i uke 23? Flere som opplever å bli lei seg ved å få disse kommentarene? Jeg skal til jordmor på mandag og tar det selvsagt opp med henne da, men siden jeg gikk på en skikkelig "smell" psykisk denne uken ønsker jeg også å lufte tankene med dere :)

Blir så sur på folk som kommer med sånne spydige kommentarer. Folk er forskjellige, sånn er det bare, men ikke alle skjønner det dessverre!

Jeg var ikke stor i det hele tatt da jeg var 23 uker på vei, men vokste ganske fort etter det.

Folk er forskjellige, ikke bry deg om hva andre synes. Det viktigste er at du er sunn og holder deg aktiv (lytt til kroppen din!).

Når det kommer til mager så er det omtrent like mange forskjellige mager som det er gravide. Hvis alle prøver og undersøkelser er bra, så er det rett og slett sånn mage du har.

Og hvorfor folk må kommentere gravides mager og sammenligne de med noen de kjenner, det skjønner jeg ikke. Vi gravide er følsomme nok fra før av, om ikke vi må få sånne kommentarer i hytt og pine.

Selv har jeg plutselig eksplodert nå, og vet at det snart kommer noen kommentarer på hvor mange som er i magen etc, gleder meg ikke særlig, kjenner jeg ble irritert når de kommer med sånne kommentarer. Men det er mye man må tåle som gravid.

Føler med deg! Dette er mitt tredje svangerskap og jeg pleier å bli veldig stor fort, men så flater det ut og mot slutten er jeg ikke noe større enn andre høygravide :-)
Andres kommentarer må en prøve å distansere seg litt for - de er ofte ikke så ille ment som de er sagt ;-) Jeg har gutter fra før og får daglig høre "Vi får håpe at det er jenta som kommer nå da"... Sånt råder man virkelig ikke over, og mitt største ønske er bare et friskt barn :-)

Føler med deg! Dette er mitt tredje svangerskap og jeg pleier å bli veldig stor fort, men så flater det ut og mot slutten er jeg ikke noe større enn andre høygravide :)
Andres kommentarer må en prøve å distansere seg litt for - de er ofte ikke så ille ment som de er sagt ;-) Jeg har gutter fra før og får daglig høre "Vi får håpe at det er jenta som kommer nå da"... Sånt råder man virkelig ikke over, og mitt største ønske er bare et friskt barn :)

Ja, de fleste kommentarene er ikke/føles ikke så "slemme". Og som du sier så er de nok ikke nødvendigvis ment ondsinnet, men heller spøkefullt. Det er imidlertid ikke så morsomt lenger, så jeg synes folk kan holde munn ;) Og ja, jente eller gutt spiller da virkelig ingen rolle - og det er heller ikke noe folk burde legge seg opp i. Håper min mage flater ut, for ellers kommer den til å bli virkelig enorm de neste månedene ;)

Når det kommer til mager så er det omtrent like mange forskjellige mager som det er gravide. Hvis alle prøver og undersøkelser er bra, så er det rett og slett sånn mage du har.

Og hvorfor folk må kommentere gravides mager og sammenligne de med noen de kjenner, det skjønner jeg ikke. Vi gravide er følsomme nok fra før av, om ikke vi må få sånne kommentarer i hytt og pine.

Selv har jeg plutselig eksplodert nå, og vet at det snart kommer noen kommentarer på hvor mange som er i magen etc, gleder meg ikke særlig, kjenner jeg ble irritert når de kommer med sånne kommentarer. Men det er mye man må tåle som gravid.

Ja, du har rett i det. Det er jo derfor jeg ikke har villet sammenligne meg med andre - og synes derfor også folk kan holde seg for god til å sammenligne meg med seg selv/andre de kjenner. Det skal sies at de fleste av disse tilsynelatende "fleipete" kommentarene kommer fra menn - godt voksne menn som sikkert er fedre fra før og burde vite bedre. Men det overrasker meg stadig at også mødre kommer med denne typen sammenligninger/kommentarer. Og det irriterer meg grenseløst at jeg lar meg selv irritere/såre over det. Argh! Jeg må bare nyte magen min. Jeg vet det. Så jeg skal fortsette å strutte. Det er jo ikke akkurat slik at den lar seg trekke inn. hehe. Alle prøver har så langt vært normale. Og på ordinær UL (i uke 19 + 4) kommenterte iallfall ikke jordmor noe (så ingenting unormalt). Jeg skal på ordinær svangerskapskontroll på mandag (uke 24), så det er vel første gang magen min måles. Spent på det. Jordmoren jeg går til er verdens søteste, så jeg håper hun kan berolige meg litt. Hun bryr seg heller ikke så mye om vektoppgang, men av hva vi gravide spiser. Så lenge vi legger på oss av sunn og næringsrik mat så betyr ikke kiloene noe sier hun. Håper hun sier det samme nå - synes jo 9 kg er mye jeg da! Men der igjen. Vi er nok forskjellige på hvor mye vi legger på oss også ;)

Blir så sur på folk som kommer med sånne spydige kommentarer. Folk er forskjellige, sånn er det bare, men ikke alle skjønner det dessverre!

Jeg var ikke stor i det hele tatt da jeg var 23 uker på vei, men vokste ganske fort etter det.

Folk er forskjellige, ikke bry deg om hva andre synes. Det viktigste er at du er sunn og holder deg aktiv (lytt til kroppen din!).

Ja, folk burde egentlig lære seg å holde munn. Eller komme med hyggelige kommentarer som "så fin mage du har" etc. Jeg får de typene kommentarer også - og da blir jeg stolt :) Jeg skal strutte videre - jeg kan jo ikke akkurat trekke inn magen heller. hehe. Jeg skal prøve å heve meg over dem, ellers blir det noen tøffe måneder fram mot fødselen.

Ja, de fleste kommentarene er ikke/føles ikke så "slemme". Og som du sier så er de nok ikke nødvendigvis ment ondsinnet, men heller spøkefullt. Det er imidlertid ikke så morsomt lenger, så jeg synes folk kan holde munn ;) Og ja, jente eller gutt spiller da virkelig ingen rolle - og det er heller ikke noe folk burde legge seg opp i. Håper min mage flater ut, for ellers kommer den til å bli virkelig enorm de neste månedene ;)

Men vi blir jo fulgt opp og dersom det skulle være noe unormalt finner de ut av det :) Mest sannsynlig er alt fint og vi får bare nyte disse siste månedene med runde mager :)

Har fått de kommentarene om jeg er sikker på at det er bare en der inne, siden før uke 20 så du skal ikke bekymre deg over hode.
Dessverre så er det tydeligvis fritt fram med slike type kommentarer til gravide.

heisann Maibarn 17. Da jeg gikk gravid med min nummer to fikk jeg fort mage, og etter 5 mnd hadde jeg gått opp 9 kg. etter det flatet det helt ut og jeg gikk bare opp ett kg til før fødsel. Jeg fikk også noen kommentarer på at jeg var stor og at jeg så ut som om jeg var høygravid ut. Kommentarer kan såre, men som det er nevnt her tidligere, så vil mage og vekt variere fra person til person og fra svangerskap til svangerskap. Jeg synes du er kjempeflink som trener og går lange turer. Det er mer enn jeg gjør( venter nå min nummer 4..). Så klapp på skulderen til deg! Spis sunt og vær i bevegelse. hvor stor magen er avhenger vel litt også av hvordan barnet ligger i magen og hvordan du bærer det..

Har fått de kommentarene om jeg er sikker på at det er bare en der inne, siden før uke 20 så du skal ikke bekymre deg over hode.
Dessverre så er det tydeligvis fritt fram med slike type kommentarer til gravide.

Ja, tydeligvis for flere av oss. Vi får bare lære oss å nyte våre store mager :)

heisann Maibarn 17. Da jeg gikk gravid med min nummer to fikk jeg fort mage, og etter 5 mnd hadde jeg gått opp 9 kg. etter det flatet det helt ut og jeg gikk bare opp ett kg til før fødsel. Jeg fikk også noen kommentarer på at jeg var stor og at jeg så ut som om jeg var høygravid ut. Kommentarer kan såre, men som det er nevnt her tidligere, så vil mage og vekt variere fra person til person og fra svangerskap til svangerskap. Jeg synes du er kjempeflink som trener og går lange turer. Det er mer enn jeg gjør( venter nå min nummer 4..). Så klapp på skulderen til deg! Spis sunt og vær i bevegelse. hvor stor magen er avhenger vel litt også av hvordan barnet ligger i magen og hvordan du bærer det..

Trøst i å høre at det er flere som får mage tidlig :) og takk for trøstende ord ellers også! Jeg er spent på jordmortimen min på mandag. Men hun er verdens søteste, så hun kan sikkert berolige meg litt - til tross for stor mage ;) Yoga-instruktøren min (som er en bitteliten, tynn dame) sa at hun fikk verdens største mage - og at når hun var 23 uker på vei var hun mye større enn meg. Så det er nok riktig som du sier - vi bærer alle barnet ulikt. Jeg er overlykkelig over å kunne kjenne daglige, sterke spark og at jeg ikke har større plager enn sårende kommentarer å ta meg av ;) Og lykke til med din nr fire! :)

Ja, tydeligvis for flere av oss. Vi får bare lære oss å nyte våre store mager :)
Jeg nyyyyter den etter beste evne ;-)
Var stor med første mann også, så jeg vet hvordan jeg skal håndtere slike kommentarer :-) er den frekk nok, så får de tilbake med samme mynt :-)

Hei. Skjønner godt at du blir lei av slike kommentarer. Har fått en del av de jeg også. Er i uke 22+3 og har fått mange lignende kommentarer. Men dette er min 3.graviditet så tror jeg er litt mer tykkhudet denne gangen. Jeg er lav og kort i overkroppen så det er jo egentlig ikke så rart at jeg blir god og rund rundt magen [emoji23] Ungene mine er heller ikke så veldig liten når de kommer ut så jeg tar det som et sunnhetstegn. De har det godt i mors mage og jeg er glad jeg klarer å "dyrke" frem slike skatter med denne svære magen.

Screenshot_2016-12-25-20-59-51.png slik så jeg ut i uke 19, nesten 20 uke... altså ganske stor.. nå er jeg i uke 25 ;) som du sir så er folk forskjellig, men du er ikke alene om å ha stor mage tidlig ;)

Vis vedlegget 216940 slik så jeg ut i uke 19, nesten 20 uke... altså ganske stor.. nå er jeg i uke 25 ;) som du sir så er folk forskjellig, men du er ikke alene om å ha stor mage tidlig ;)

Så fin! Den ligner på min - slik jeg også var for noen uker siden :) Ja, jeg må jo bare godta at kroppen min ser ut som den ser ut - jeg kan jo ikke akkurat gjøre noe med denne magen. hehe. Det viktigste er at barnet har det bra - og hun sparker iallfall godt fra seg :)

Hei. Skjønner godt at du blir lei av slike kommentarer. Har fått en del av de jeg også. Er i uke 22+3 og har fått mange lignende kommentarer. Men dette er min 3.graviditet så tror jeg er litt mer tykkhudet denne gangen. Jeg er lav og kort i overkroppen så det er jo egentlig ikke så rart at jeg blir god og rund rundt magen [emoji23] Ungene mine er heller ikke så veldig liten når de kommer ut så jeg tar det som et sunnhetstegn. De har det godt i mors mage og jeg er glad jeg klarer å "dyrke" frem slike skatter med denne svære magen.

Ja, gleder meg til jeg er klekkeklar. haha. Jeg er ikke så veldig høy selv (168) og har nok kanskje litt kort overkropp? Jeg har også en tendens til å bli oppblåst når jeg ikke er gravid - og har fått spørsmål om jeg er gravid når jeg ikke er det (og det er ganske kjipt det gitt! Iallfall når en faktisk prøver å bli gravid...). Nyt svangerskapet videre :)

Fikk stor mage allerede i uke 10 her (veldig oppblåst!) og nå i uke 24 har jeg gått opp 10 kg :) Strålende fornøyd jeg, alltid vært litt tynn og prøvd å bli gravid i flere år. Endelig min tur til å strutte :)

Fikk stor mage allerede i uke 10 her (veldig oppblåst!) og nå i uke 24 har jeg gått opp 10 kg :) Strålende fornøyd jeg, alltid vært litt tynn og prøvd å bli gravid i flere år. Endelig min tur til å strutte :)

Så fint å høre at du er en fornøyd og glad gravid :) Jeg har vært strålende fornøyd selv jeg! Struttet i vei :) Som dere har vi også prøvd lenge, så dette er et ønskebarn. Endelig var det vår tur liksom. Men alle disse kommentarene på rekke og rad (og på en dag tror jeg det var 5-6 fra forskjellige personer) så snudde det så plutselig for meg; plutselig ble jeg bekymret for om jeg er unormalt stor, om det er noe gærnt osv. Gleder meg til jordmortimen på mandag, og håper at målene kan berolige meg slik at jeg kan strutte med glede igjen :) og har gått opp 9 kg - er i uke 24 på mandag :) og min mage ble også synlig VELDIG tidlig. Oppblåst til tusan! :)

Forrige gang var jeg nesten dobbelt så stor over magen som min venninne med termin samtidig, men ut kom to friske ca like store babyer :)
Er forskjell på om babyene ligger "dypt", hvor mye fostervann en har osv.
Veksten går jo litt i rykk og napp også :)
Jeg er sikker på at du får en helt perfekt baby :)

Back
Topp