48-timers regel

Har jobbet flere steder der jeg fikk beskjed om at det er ikke noe som heter 48 timers regel i arbeidslivet. Blant annet i en matbutikk...

I bhg var det 48 timer. På skolen er det 24 timer.
De ser ikke blidt på deg hvis du holder en skoleelev hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diare.

Nei.

Jeg har hjemmekontor da. Men er borte fra avdeling (barnehage). Sist jeg hadde omgangssyke satt jeg å betalte ut lønn 3 timer etter sist jeg kastet opp. Dårlig timing å bli syk på.

Der jeg jobbet før så var det 24-timers regel for barn. For voksne ble det forventet at vi kom tilbake når vi var i form, selv om det var før 24 timer. Vi skulle bare ha god håndhygiene og ikke ha matlaging. (Barnehage)

Last edited:
Ja, senest forrige uke! Jobber selv på skole, og blir ganske irritert når barna blir sendt for tidlig tilbake... Jeg besøker ikke venner som har hatt omgangen i hus, før TIDLIGST 72 timer etter siste oppkast/diaré! Har panikk for å bli smitta [emoji23]

Skolen har 24 timer, ikke 48. Men han var hjemme 3 dager likegodt. Langvarig syke og feber og måtte jo først få i seg såpass med mat at han var som oppegående å regne

Spørsmålet var hva du gjør angående deg selv som voksenperson, ikke sant? Jeg kan ikke være hjemme 48 timer etter jeg er symptomfri, langt derifra. Men så står ikke jeg å sikler på pennene før andre tar de heller da :p om jeg tolket spørsmålet riktig håper jeg mange andre her mistolket det - om ikke forstår jeg ikke hvordan jobb dere har som gjør at dere får være hjemme så lenge (sånn sett bort fra omsorgspersoner). Det blir jo minimum 3 dager fravær, det. Barnet mitt sender jeg ikke i barnehagen før det har gått 48 timer selvsagt.

Holder det med barna, men ikke med meg selv. Jeg vil bli sagt opp om jeg ikke er på jobb når jeg er frisk, ingen forståelse for noe slikt :)
Og det er ikke slike retningslinjer for de voksene, vi voksene er ikke tett opp til hverandre slik som barn er og smittefaren er mindre.
Utenom de som jobber i helsevesenet da :)

De som jobber i barnehage, da?

Jeg jobber på barneskole og overholder 48-timersregelen, både etter oppfordring fra ledelsen og etter eget ønske. Jeg ser ikke på det som et tegn på høy arbeidsmoral at man drar med seg slike sykdommer på jobb bare for å unngå å være borte selv.

Jeg har derimot mange elever som ikke er hjemme i 48 timer. Noen kanskje bare 12. Så at jeg gjør mitt for å begrense smitten føles noen ganger litt fånyttes.. og jeg synes det bør være strengere og tydeligere retningslinjer også når barna er ferdig med barnehagen.

Ja. Ikke bare for å ikke smitte andre, men hvis andre blir smittet så kan jo de smitte barnet mitt tilbake igjen.

Har hatt omgangssyken en gang som voksen, og da gjorde jeg det ja. Følte meg virkelig syk i mer enn to døgn etter siste oppkast.
Jobber i barnehage og vi blir oppfordret til å komme på jobb så fort vi føler oss friske, ingen 48-timersregel for oss altså.

Har hatt omgangssyken en gang som voksen, og da gjorde jeg det ja. Følte meg virkelig syk i mer enn to døgn etter siste oppkast.
Jobber i barnehage og vi blir oppfordret til å komme på jobb så fort vi føler oss friske, ingen 48-timersregel for oss altså.

I vår barnehage risikerer vi å få stygge blikk av de andre ansatte om vi kommer på jobb etter under 48 timer. ;)

Får ikke lov å komme på jobb før det har gått 48 timer.

Holder det med barna, men ikke med meg selv. Jeg vil bli sagt opp om jeg ikke er på jobb når jeg er frisk, ingen forståelse for noe slikt :)
Og det er ikke slike retningslinjer for de voksene, vi voksene er ikke tett opp til hverandre slik som barn er og smittefaren er mindre.
Utenom de som jobber i helsevesenet da :)
Eller oss i skole og bhg [emoji6]

Back
Topp