Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Vi levde som familie på rett over 8000 i mnd et år, det gikk det også men utrolig trangt, men kjøpte da gaver billig samt lagde gaver så når jula kom var det ikke uutholdelig.Om jeg hadde vært alene nå hadde jeg aldri klqrt å lagt opp en krone til sparig for jeg har 8000 i mnd på dagpenger.
Jeg tenkr at da hadde jeg kjøpt julegaver og mat med siste utbetaling før jul å så hadde jrh levd på noe billig mat fram til neste utbetaling å det vwt jeg flere gjør også
Da må dere ha bodd billigVi levde som familie på rett over 8000 i mnd et år, det gikk det også men utrolig trangt, men kjøpte da gaver billig samt lagde gaver så når jula kom var det ikke uutholdelig.
Pga den lave inntekten hadde vi leilighet til 3700 i mnd og 34kvm, var avhengig av bil også siden det lå langt fra alt og nesten ingen bussforbindelser, dette var da første året vi bodde i Sverige hvor vi kun hadde lån og stipend fra lånekassen.Da må dere ha bodd billig
Hee koster det mye å leie dessverre
Den prisen får man ikke gerPga den lave inntekten hadde vi leilighet til 3700 i mnd og 34kvm, var avhengig av bil også siden det lå langt fra alt og nesten ingen bussforbindelser, dette var da første året vi bodde i Sverige hvor vi kun hadde lån og stipend fra lånekassen.
Poenget er at vi viste om det og beregnet ut utgifter osv ut ifra det, også kjøpte julegaver gjennom året for å kunne gi bort noe det året.
Du hadde hatt rett til bostøtte og muligens flere ting som vi da ikke hadde rett tilDen prisen får man ikke ger
Å dt var poenget mitt, at jeg hadde sittet igjen med maks 2000 i mnd etter husleie var betalt.
Man vet et helt år i forveien at 24.desember er julaften. Dva at man har et år å planlegge på. Kjøpe på salg, kjøpe litt av julematen tidligete og fryse ned osv osv. Planlegging er gull verdt uansett om man har 4000 i mnd eller 40.000 i mnd.
Jeg er så krass at jeg mener at alle kan legge av en 50lapp i mnd.
Det står på nav sine hjemmesider når utbetalingen er, det er ikke slik at dette kom som lyn fra klar himmel.
Og ja, jeg har snudd på krona så jeg vet hvordan det er. Man kommer langt med god planlegging uansett om man går i minus hver mnd!
Ja men uansett ,Du hadde hatt rett til bostøtte og muligens flere ting som vi da ikke hadde rett til
Prøver ikke være så vanskelig, men som flere nevner blir det å forskyve problemet om man får penger før, og kanskje det hadde hvert bedre om de som absolutt må ha penger før jul spør om nødhjelp hos sosialen, hadde de planlagt litt så kunne de også muligens søkt sosialhjelp, samt at Frelsesarmeen er godt representert i Norge og har man ikke penger til mat kan man ihvertfall spørre der om ikke annet.Ja men uansett ,
Du hadde hatt rett til bostøtte og muligens flere ting som vi da ikke hadde rett til
Det handler ikke om å få før men å få når man skalPrøver ikke være så vanskelig, men som flere nevner blir det å forskyve problemet om man får penger før, og kanskje det hadde hvert bedre om de som absolutt må ha penger før jul spør om nødhjelp hos sosialen, hadde de planlagt litt så kunne de også muligens søkt sosialhjelp, samt at Frelsesarmeen er godt representert i Norge og har man ikke penger til mat kan man ihvertfall spørre der om ikke annet.
Det fins muligheter og løsninger for de aller fleste
Enig med deg, du har skjønt detSelv om vi har alle mulige stønader i Norge, så er det ikke dermed sagt at man får det.
Min mormor hadde utbetalt 13000 i måneden, omsorgsboligen tok 11000 i husleie og kommunen skulle ha tilbakebetalt bostøtten hun hadde fått, for hun hadde ikke rett på dette.
Damen satt altså igjen med 2000 kroner, hun kunne ikke kjøpe en julegave for hun hadde ikke engang penger til strømregningen. Min mor og far måtte kjøpe dette for henne, for hun hadde ikke mer penger.
Vi må ikke bare si at man har rett på det, og får det. Så enkelt er det ikke, Norge er ikke en utømmelig kilde for stønader alle får.
Og man får ikke bo for 3500 om man ikke er heldig å kjenner noen da. En husleie er gjerne opp i 6000-7000, her jeg bor kan jeg leie ut en leilighet på 50kvm til 10000. Da hjelper det lite med bostøtte, får man penger før jul så utsetter man bare problemet det er riktig det, men da har man kanskje en hyggelig jul da, så spiser man havregrøt i januar, 16 åringen fikk gave på julaften og man har det hyggelig den dagen. Er ikke det verdt litt ekstra tøft i januar da?
Selv om vi har alle mulige stønader i Norge, så er det ikke dermed sagt at man får det.
Min mormor hadde utbetalt 13000 i måneden, omsorgsboligen tok 11000 i husleie og kommunen skulle ha tilbakebetalt bostøtten hun hadde fått, for hun hadde ikke rett på dette.
Damen satt altså igjen med 2000 kroner, hun kunne ikke kjøpe en julegave for hun hadde ikke engang penger til strømregningen. Min mor og far måtte kjøpe dette for henne, for hun hadde ikke mer penger.
Vi må ikke bare si at man har rett på det, og får det. Så enkelt er det ikke, Norge er ikke en utømmelig kilde for stønader alle får.
Og man får ikke bo for 3500 om man ikke er heldig å kjenner noen da. En husleie er gjerne opp i 6000-7000, her jeg bor kan jeg leie ut en leilighet på 50kvm til 10000. Da hjelper det lite med bostøtte, får man penger før jul så utsetter man bare problemet det er riktig det, men da har man kanskje en hyggelig jul da, så spiser man havregrøt i januar, 16 åringen fikk gave på julaften og man har det hyggelig den dagen. Er ikke det verdt litt ekstra tøft i januar da?
Og de skal i forhold til meldedato få etter julaften i år, men om de har 8 kr (eller hva det nå sto i ene artikkelen) en uke før jul så hva hjelper det å få pengene på fredag og hva skal de leve av til neste utbetaling?Det handler ikke om å få før men å få når man skal
Ifølge husbanken.no har man rett på bostøtte når man bor i omsorgsbolig, ellers kan jeg ikke uttale meg mye mer om hennes situasjon siden det er forskjell fra kommune til kommune, der min oldemor bodde (omsorgsbolig for demente) tok de 60% ca av minstepensjonen hennes og kost var inkludert men skjønner det er store forskjeller.
Men for din mormor vil jo ikke det ha noe å si når utbetalingen kommer siden muligheten til å kjøpe gave og mat er ikke eksisterende. Og vet godt at selv med mange stønader fins det ingen garanti for at man får noe.
Med en 16 åring i hus kan man gå til barnevernet og spørre dem om hjelp til julegave og julemat også, et det bedre med barn i hus å leve på havregryn?
Om jula er ødelagt fordi man får halv utbetaling 4 dager etter jul så kan det jo hende det er lurt å spørre om hjelp ulike steder.Man går ikke til barnevernet fordi pengene kommer tre dager etter jul.
Og jeg er helt sikker på at 16 åringen klarer seg på havregrøt, mange har måtte gjort det for å ha det fin og minnerikdag. Vi er voksene mennesker og bør selv klare å fordele pengene uten at nav skal bestemme når. Det vanlige er jo at man får lønn en gang i måneden, hvordan klarer vi som får dette oss? Burde våre arbeidsgivere passe på oss slik at vi ikke bruker opp alt på engang?
Det er jul engang i året, for et barn er det en viktig dag. Alle vil vi gjøre litt ekstra stas på barna med god mat og kanskje enn gave. Uten å måtte få inn barnevern, sosialen eller andre ting, bare fordi en etat har bestemt at nei får ikke penger før tre dager etter jul.
Ja, det er store forskjeller på kommuner, så veldig synd at noen beskriver det som veldig enkelt i denne tråden.
Her kom kost utenom, de betalte kosten i halvåret.
Selv om det står at man kan ha rett betyr det ikke at pengene kommer inn på kontoen automatisk. Kan vi ikke vise forståelse for at andre har det vanskelig selv om man selv mener man kunne gjort det så mye bedre selv? Hva hjelper det disse personene som har det vanskelig i julen?
Men altså, du sier det ikke er forskjell på å kjøpe for den ene eller andre utbetalingen. Det kan jeg være enig med deg i.Altså jeg skjønner ikke forskjellen på å kjøpe julemat og julegaver 1 uke før jul eller 3 uker før jul. Man kan jo ikke bruke mer penger enn man har uansett.
Feks når du skal kjøpe julegaver da. Om du betaler de fra oktoberlønna di eller desemberlønna di spiller jo ingen rolle.
Jeg tenker at dette er ikke en unik problemstilling for de som får utbetaling fra nav. Det gjelder vel alle?
Jeg skjønner at de med dårlig råd har det vanskelig når det blir ekstra utgifter. Men man har jo ikke penger til noe ekstra uansett hvilke dato man får utbetalt. Man har like liten sum å bruke på julegaver, uansett om man handler de i november eller desember.
Så jeg skjønner ikke logikken...?
Tenker det er så lett å klage på nav![]()