Tips til tidlig smokkeslutt?

Nolle

Glad i forumet
Januarskatter 2015
Februarlykke 2015
Sommerfuglene 2017
Planlegger å slutte med smokken snart (2 år i januar), og lurer veldig på hvordan jeg skal gjøre det. Han er jo såpass liten at han ikke skjønner hvis vi f.eks. skal gi de til nissen eller noe sånt. Vurderer å bare klippe den sund slik at han ser at den faktisk er ødelagt. Noen som har tips? :)
 
Kan jeg spørre hvorfor dere vil slutte så tidlig? Hilsen en som er grisemisunnelig på alle som får barna til å bruke smokk:hilarious::hilarious:
 
Her tok vi den litt før 2 årsdagen. Hun hadde da bitt hull i den. Viste at det var hull i den,klippet den i 2 etter på, uten at hun så. Viste den igjen,og så var det over med smokk. Hun var i søpla ett par ganger,men etter 2 dager var den glemt.
 
Jeg tenker at det er best å trappe ned først, uten at jeg vet hvor mye den brukes nå. I tillegg kan dere bake inn en substitutt. Hos oss hadde gutten en koseklut som var like viktig som smokken, så siden den ble igjen var det ikke så ille å slutte. Men han var eldre vel og merke.
 
Kan jeg spørre hvorfor dere vil slutte så tidlig? Hilsen en som er grisemisunnelig på alle som får barna til å bruke smokk:hilarious::hilarious:
Fordi det alltid er en kamp for å få han til å legge den fra seg om morgenen (får bare ha den når han sover), og det fører ofte til at jeg sleper en illsint, hylende kar inn i barnehagen[emoji23] Pluss at jeg ser for meg at det er en fordel å slutte i god tid før lillebror/søster kommer, slik at han ikke er fristet til å stjele babyens smokk. Er generelt pisslei av den smokken. Kosekluten får han beholde så lenge han vil.
 
Her tok vi den litt før 2 årsdagen. Hun hadde da bitt hull i den. Viste at det var hull i den,klippet den i 2 etter på, uten at hun så. Viste den igjen,og så var det over med smokk. Hun var i søpla ett par ganger,men etter 2 dager var den glemt.
Det er det jeg tror jeg kommer til å gjøre, men har ikke hørt så mange erfaringer med smokkeklipping [emoji14] Ser bare for meg at det er mer forståelig for han at smokken er ødelagt, enn at vi gir den til noen. Føler ikke jeg kan forberede han på at han snart skal slutte heller, tror ikke han er i nærheten av å forstå noe så avansert [emoji14]
 
Fordi det alltid er en kamp for å få han til å legge den fra seg om morgenen (får bare ha den når han sover), og det fører ofte til at jeg sleper en illsint, hylende kar inn i barnehagen[emoji23] Pluss at jeg ser for meg at det er en fordel å slutte i god tid før lillebror/søster kommer, slik at han ikke er fristet til å stjele babyens smokk. Er generelt pisslei av den smokken. Kosekluten får han beholde så lenge han vil.

Aha! :)

Men hva med å høre med de i barnehagen, kanskje de har noen tips? :)
 
Jeg tenker at det er best å trappe ned først, uten at jeg vet hvor mye den brukes nå. I tillegg kan dere bake inn en substitutt. Hos oss hadde gutten en koseklut som var like viktig som smokken, så siden den ble igjen var det ikke så ille å slutte. Men han var eldre vel og merke.
Brukes kun ved soving nå. Koseklut har han, og får beholde. Tror det hjelper :)
 
Det er kanskje "strengt"/ikke pedagogisk riktig, men du kan jo bare ta smokken og kaste den uten at han ser det? Hvis han prøver å finne den, så kan dere jo lete litt sammen. Da kan du trekke på skuldrene og si at den bare har blitt borte. Du blir nok tilgitt. :)
 
Det er kanskje "strengt"/ikke pedagogisk riktig, men du kan jo bare ta smokken og kaste den uten at han ser det? Hvis han prøver å finne den, så kan dere jo lete litt sammen. Da kan du trekke på skuldrene og si at den bare har blitt borte. Du blir nok tilgitt. :)
Ja, det hadde gått an. Han skjønner "borte" :)
 
Ja, det hadde gått an. Han skjønner "borte" :)
Jeg vurderte å ikke legge det ut, for det kan jo virke litt slemt. Men jeg tror nok det vil fungere hvis det stemmer at han skjønner hva "borte" betyr. Ønsker dere uansett veldig lykke til med å få sluttet med smokk. :)
 
Jeg vurderte å ikke legge det ut, for det kan jo virke litt slemt. Men jeg tror nok det vil fungere hvis det stemmer at han skjønner hva "borte" betyr. Ønsker dere uansett veldig lykke til med å få sluttet med smokk. :)
Ja noen kan nok syns det, men det har liksom stått mellom å bare ta den eller å klippe den, siden han ikke vil forstå hvis jeg skal gjøre en stor greie ut av det [emoji14]
 
Ja noen kan nok syns det, men det har liksom stått mellom å bare ta den eller å klippe den, siden han ikke vil forstå hvis jeg skal gjøre en stor greie ut av det [emoji14]
Da kan du nok like greit ta forslaget mitt. :) Og det er bedre å bare bli ferdig med det. :)
 
Vår gutt sluttet når han var 2,5 år. Han bet store hull i smokken, så vi forklarte det til han og kastet smokken i bosset. Han reagerte med å være litt hissig og irritabel i to dager så var alt glemt :) Men vi var flink til å snakke mye om det sammen med han :)
 
Ahh.. nå ble jeg helt sikker på at neste heller ikke skal ha smokk :)
De klarer seg helt fint uten :)
Smokken har vært en reddende engel her, det første året. Har en kar som ikke akkurat har vært så mye blid og fornøyd, men det må være herlig å ha barn som klarer seg så fint uten :) Så slipper man maset som det etter hvert følger med seg.
 
Smokken har vært en reddende engel her, det første året. Har en kar som ikke akkurat har vært så mye blid og fornøyd, men det må være herlig å ha barn som klarer seg så fint uten :) Så slipper man maset som det etter hvert følger med seg.
Er det når de skal slutte med det ja. Og unødvendigheten når smokken forsvinner på natta f.eks, og ungen da nekter å sove pga det..
 
Jeg ble bare nysgjerrig; har noen av dine barn hatt kolikk, slitt med luft eller søvn?

To av de har slitt med kolikk. Noe de fikk pga fødselen. Skjønner ikke hva det har med saken å gjøre?
Jeg liker ikke smokker, synes det er en uting. Barn klarer seg veldig fint uten. Jeg slipper å stå opp om natten for å sette den inn for at de skal sove, jeg synes det er sygt, altså barn som går med smokke hele døgnet og ikke engang gidder å ta den ut for å prate osv.
Så om nr 4 også har kolikk så kommer jeg ikke til å gi han/henne smokke heller om det var poenget ditt :)
 
Back
Topp