Vask av flasker og smokker

Jeg kommer til å koke to forskjellige smokker som jeg skal ha med meg i stelleveska bare for sikkerhetsskyld. Men flasker og sånt skal jeg bare ha i emballasjen fram til jeg eventuelt ser behovet for de, da kommer jeg til å vaske de - enten forhånd eller i maskin - før jeg koker de, hver gang de brukes. :)

Får første hadde veldig stort sugebehov, og brukte meg som smokk. Nektet å ta den da vi begynte å prøve på det, hun var vel kanskje 6-7 dager da. Ammingen gikk jo så det suste, men jeg holdt på å bli sprø siden hun hang fast i meg hele tiden, og hun spiste og spiste og gulpet spiste mer, og var trillrund. På den andre siden var det jo veldig greit senere at vi slapp å venne henne av smokken, er ikke så fan av store unger med smokk heller. Så jeg kjenner jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre, men vi ser det vel litt an, og prøver med smokk når vi evt. tenker tiden er rett. Ammingen er jeg i alle fall ikke redd for.

Men om smokken brukes aktivt tror jeg det er viktig at den kokes av og til når babyen er under 4 (?) mnd i alle fall.
Her og hadde storebror stort sugebehov og brukte meg som smokk. uansett hvor mye vi prøvde å gi smokk så var det uaktuelt.

Nå er det jo en stund siden jeg leste denne artikkelen om smokk og ta den i munnen. Men det skader jo ikke å vaske den om man vil. men tenker det er unødvendig å skulle styre så ekstremt med det allerede nå

Her og hadde storebror stort sugebehov og brukte meg som smokk. uansett hvor mye vi prøvde å gi smokk så var det uaktuelt.

Nå er det jo en stund siden jeg leste denne artikkelen om smokk og ta den i munnen. Men det skader jo ikke å vaske den om man vil. men tenker det er unødvendig å skulle styre så ekstremt med det allerede nå

Neida, har lest det jeg også, men tenker det er både på litt større babyer, hvis smokken falt i gulvet men egentlig er rein. Etter langvarig bruk blir det noe annet, tenker jeg. :)

Men ikke nødvendigvis noe å styre med nå, nei. Det går jo fort å ordne når man kommer hjem. :)

Kommer til å vaske en smokk og ha med i fødebaggen og jeg føler det er et stort behov og vi blir en stund på sykehuset. Resten er ikke noe vits i å ta før man trenger det. Har ikke utstyr til å holde ting sterilt i flere uker

Nå er det jo ikke akkurat anbefalt å begynne med smokk allerede på barsel.
Kommer veldig an på det. Vi kom raskt i gang med melka og amminga gikk som en drøm fra dag en av. Eneste problemet vårt ble at de brukte meg som smokk, og jeg ble sår av det. Så av erfaring blir nok smokken med allerede på barsel denne gangen og

Og at smokk for seg en vask/kok første gang når de er så små er uansett ikke dumt. Når de blir noen måneder og spiser på både hybelkaniner og leker er jeg litt mindre nøye :p

Når jeg var innlagt på nyfødt intensiven med førsteman var det de som ga han smokk da han hadde et enormt suttebehov. Ammet likevel ca hver 2 time i starten. Kommer veldig an på ungen og situasjonen man er i tenker jeg og finnes ikke noe fasit. Kommer til å ta med meg en smokk men vil nok se an behovet.

Kommer veldig an på det. Vi kom raskt i gang med melka og amminga gikk som en drøm fra dag en av. Eneste problemet vårt ble at de brukte meg som smokk, og jeg ble sår av det. Så av erfaring blir nok smokken med allerede på barsel denne gangen og
Er nok mange babyer som bruker foreldrene som smokk. i starten er det jo mest for å øke melkeproduksjonen. Men så lenge baby ikke blir sugeforvirret går det vell fint. jeg hadde samme problem med storebror men han nektet plent smokk.. her måtte jeg pumpe å gi flaske pga sår

Er nok mange babyer som bruker foreldrene som smokk. i starten er det jo mest for å øke melkeproduksjonen. Men så lenge baby ikke blir sugeforvirret går det vell fint. jeg hadde samme problem med storebror men han nektet plent smokk.. her måtte jeg pumpe å gi flaske pga sår

Sugeforvirring var aldri et problem her, og på nyfødtintensiven med mellomste anbefalte de å bruke smokk for å øke "sugetrangen" til de små, så det er forskjellig ;)

Sugeforvirring var aldri et problem her, og på nyfødtintensiven med mellomste anbefalte de å bruke smokk for å øke "sugetrangen" til de små, så det er forskjellig ;)
Her hadde vi igrunn problemer med ammingen på sykehuset pga gulsott. sovnet bare

I begynnelsen er det jo normalt, men når man merker at det over tid er slik at babyen vil sove på puppen, aldri roer seg uten pupp i munnen, ikke sovner uten å ammes, evt knapt spiser men bare skal kose med puppen... Da savnet jeg smokken veldig. :p

Kjedelig med sår da. Var det sugetaket det kom på da? For selv om frøkna hang på meg døgnet rundt fikk jeg bare sår én gang (utenom litt tørrhet/ømhet i oppstarten), og det var i forbindelse med en brystbetennelse eller sopp eller noe, jeg husker ærlig talt ikke helt :p brukte skjold for en periode, fordi jeg blødde, og jeg husker enda hylinga da jeg prøvde å gi med skjoldet og hun ikke skjønte bæret. Flaske tok hun heller aldri, alt annet var liksom juks. Så jeg var driiitletta da hun endelig tok skjoldet! :o :D

Er rett og slett kjempespent denne gangen, men er innstilt på å la barnet teste smokken tidligere enn sist så lenge amminga ser ut til å komme godt i gang slik den gjorde med første. :)

I begynnelsen er det jo normalt, men når man merker at det over tid er slik at babyen vil sove på puppen, aldri roer seg uten pupp i munnen, ikke sovner uten å ammes, evt knapt spiser men bare skal kose med puppen... Da savnet jeg smokken veldig. :p

Kjedelig med sår da. Var det sugetaket det kom på da? For selv om frøkna hang på meg døgnet rundt fikk jeg bare sår én gang (utenom litt tørrhet/ømhet i oppstarten), og det var i forbindelse med en brystbetennelse eller sopp eller noe, jeg husker ærlig talt ikke helt :p brukte skjold for en periode, fordi jeg blødde, og jeg husker enda hylinga da jeg prøvde å gi med skjoldet og hun ikke skjønte bæret. Flaske tok hun heller aldri, alt annet var liksom juks. Så jeg var driiitletta da hun endelig tok skjoldet! :eek: :D

Er rett og slett kjempespent denne gangen, men er innstilt på å la barnet teste smokken tidligere enn sist så lenge amminga ser ut til å komme godt i gang slik den gjorde med første. :)
Her tok han flaske til han var ca 3 mnd. da var det fullstendig stopp.
Han fikk ikke rett tak på det ene brystet. Men fant en måte som hjalp etter en stund. Var ikke baby sin skyld

Har steriliseringsmaskin, da jeg ikke skal ammeni det heletatt. Tror bare jeg vasker smokkene oģ sterilisere dem når jeg kommer hjm fra sykehuset, og etter det blir det vel å skylle og sterilisere i noen månder iallefall, men er ikke panisk kjenner jeg.

Her tok han flaske til han var ca 3 mnd. da var det fullstendig stopp.
Han fikk ikke rett tak på det ene brystet. Men fant en måte som hjalp etter en stund. Var ikke baby sin skyld

Nei herregud, baby sin skyld? Legger jo ikke skyld på noe/noen, men man kan jo snakke om en årsak til at ting blir som de blir :)

Nei herregud, baby sin skyld? Legger jo ikke skyld på noe/noen, men man kan jo snakke om en årsak til at ting blir som de blir :)
Brystknoppen var ikke langt nok ute. Så regner med å få samme utfordring denne gangen også. så etterhvert når jeg skjønte det så måtte jeg dra i den litt før baby kom til. Ellers ble det smertefullt

Brystknoppen var ikke langt nok ute. Så regner med å få samme utfordring denne gangen også. så etterhvert når jeg skjønte det så måtte jeg dra i den litt før baby kom til. Ellers ble det smertefullt

Uffda :/

Ja tok flere måneder før jeg fant ut av det. hadde et kjempe stort bryst og et kjempe lite et. Men jeg har det jo heldigvis friskt i minne. Bare håper det kjekt å starte ammingen igjen.. Når jeg sluttet ammingen for et halvt år siden var jeg kjempe lei :(

Ja tok flere måneder før jeg fant ut av det. hadde et kjempe stort bryst og et kjempe lite et. Men jeg har det jo heldigvis friskt i minne. Bare håper det kjekt å starte ammingen igjen.. Når jeg sluttet ammingen for et halvt år siden var jeg kjempe lei :(

Det skjønner jeg godt altså :) kanskje det blir bedre nå som du er klar over problemet i utgangspunktet, ja. Kanskje kontakte ammehjelpen?
Men husk at man må ikke amme for enhver pris :)

Back
Topp