Vask av flasker og smokker

Malala

Elsker forumet
Januar 2017
Sommerfuglene
Når er det vanlig å vaske nye flasker og smokker?
Og hvordan vaske de?
 
Flaskene ordner jeg ikke før jeg ser behovet :) kjøpt meg sånn sterilisator som jeg bruker i mikroen. Men jeg hadde vasket dem med såpe og vann også kokt dem i kjele om du ikke har sterilisator :)
 
Tenkte å vaske det i oppvaskmaskin først og deretter koke det.
 
Vet ikke når det er vanlig, men jeg gjør det nok i løpet av denne uka eller neste. Er 34+3 i dag og det er greit med alt som er klart :)
 
Jeg har anskaffet meg flaskesterilisator siden jeg ikke skal amme i det heletatt. Så jeg tenker det blir oppvaskmaskin, også blir det i sterilisatoren. Men tror nok ikke jeg begynner med steriliseringen før vi kommer hjem fra sykehuset. Det tar bare 16 min uansett.
 
Tenker jeg koker flasker og pumpe deler å setter klart på benken, dagen før vi reiser inn til igangsetting. Håper å slippe å bruke dem. Men vet hvor frustrende det er når det trengs å man må dille masse med det der å da.
 
Kan være jeg vasker og steriliserer et par flasker og pumpeutstyr, men kan også være at jeg eller mannen bare gjør det hvis det blir behov. Mannen skal jo være hjemme med meg og baby i to uker og det tar ikke lange tiden på vaske for hånd og så sterilisere heller:p smokkene bare steriliserer jeg i mikroen i det lille etuiet de kommer med fra butikken (mam sine):)
 
Hvis det var behov for å bruke flaske, vasket jeg dem for hånd og kokte dem etterpå. Tok dem etterhvert i oppvaskmaskinen da det ikke var så nøye med sterilisering. Hvis man ikke skal amme, er det jo kanskje greit å ha et par ferdig til man kommer hjem. Men det tar jo ikke lang tid å koke dem heller hvis det er krise.
 
En smokk kan man ta i sin egen munn og gi til baby. Så venter til det er noe behov
 
Flasker og smokker orker jeg ikke gjøre noe med før det evt er behov.
 
En smokk kan man ta i sin egen munn og gi til baby. Så venter til det er noe behov

Men er kanskje lurt å koke før første bruk? Og koke en gang innimellom?
 
Flaskene vaskes ved behov, enten for hånd eller i oppvaskmaskin også kokes de i kokende vann. Gidder ikke vaske noen før vi ser om vi trenger de :) Smokkene koker eg i kokende vann i 5 minutter når de er nye også hver dag eller hver gang de detter på bakken frem til barnet er 6 uker :) Etter det koker eg de når de er nye og etter behov :)
 
Vi var på tvillingforberedende kurs i regi av tvillingforeldreforeningen I helgen og da var det blant annet en jordmor fra Ullevål som hadde jobbet i 30 år som sa at det nå egentlig holdt meg å vaske flasker i oppvaskmaskin. De fleste har gode nok maskiner i dag sa hun. Dette var nytt for meg, kokte til storesøster for 1.5 år siden, men jeg skal absolutt ta dette tipset med meg videre (spesielt siden jeg ser for meg å koke tusen flasker hver dag) nå håper jeg jo at jeg kan fullamme da, men vi får se. :)
 
Kan være greit å vaske den når den er splitter ny, sånn når den skal være med på barsel ;)
Nå er det jo ikke akkurat anbefalt å begynne med smokk allerede på barsel.
 
Men er kanskje lurt å koke før første bruk? Og koke en gang innimellom?
Ja er kanskje greit å vaske den første gangen. selvfølgelig er det jo forskjell hvor skitten smokken er. om den bare har lagt hjemme eller om den har lagt på bakken. Men jeg begynner ikke med all vasking og koking før jrg ser behovet. Fikk aldri gitt storebror smokk. og det er ikke akkurat anbefalt å gi smokk før ammingen er etablert og baby har stort sutte behov..
 
Ja er kanskje greit å vaske den første gangen. selvfølgelig er det jo forskjell hvor skitten smokken er. om den bare har lagt hjemme eller om den har lagt på bakken. Men jeg begynner ikke med all vasking og koking før jrg ser behovet. Fikk aldri gitt storebror smokk. og det er ikke akkurat anbefalt å gi smokk før ammingen er etablert og baby har stort sutte behov..

Får første hadde veldig stort sugebehov, og brukte meg som smokk. Nektet å ta den da vi begynte å prøve på det, hun var vel kanskje 6-7 dager da. Ammingen gikk jo så det suste, men jeg holdt på å bli sprø siden hun hang fast i meg hele tiden, og hun spiste og spiste og gulpet spiste mer, og var trillrund. På den andre siden var det jo veldig greit senere at vi slapp å venne henne av smokken, er ikke så fan av store unger med smokk heller. Så jeg kjenner jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre, men vi ser det vel litt an, og prøver med smokk når vi evt. tenker tiden er rett. Ammingen er jeg i alle fall ikke redd for.

Men om smokken brukes aktivt tror jeg det er viktig at den kokes av og til når babyen er under 4 (?) mnd i alle fall.
 
Back
Topp