Tung hverdag

mamma0409

Forelsket i forumet
Hvordan kommer dere dere igjennom en travel hverdag med vettet i behold? Her føler jeg at jeg konstant står å stanget hodet i veggen å kommer ingen vei. Jeg er i full jobb med en del ansvar, har to barn og en mann som jobber mye. Ettermiddagen består i lekser, kjøring til og fra treninger, husarbeid og klesvask. En evig runddans. Middager er et kapittel for seg selv. Føler jeg aldri kommer i mål, ukene flyr og helgene flyr enda fortere. Er aldri uthvilt. For tiden føler jeg at alt har stoppet opp, jeg klarer ikke mer, har hatt en del konflikt på jobben, som vel og merke har begynt å gå seg til. Prøver å ha en positiv innstilling til det meste, men akkurat nå er alt tungt. Tungt å komme seg igjennom arbeidsdagen, tiltak å gjøre husarbeid, middager er hat, kjører gjerne ungene til det de skal, men føler ofte det er det eneste jeg gjør. Sliter i tillegg mye med migrene. Men ellers er jeg jo egentlig frisk og rask så hvorfor er alt så tungt? Noen tips til hva man kan gjøre for å snu? Er egentlig en positiv og blid person men nå føler jeg meg veldig negativ og synes ingenting om det.

Planlegg middagene for flere uker i forveien, og bestemme dere for å spise det som er handlet inn fra planen, uansett om man har lyst på det den aktuelle dagen eller ikke.
Planlegg det sånn at dere får brukt opp rester, og slipper å handle mer enn 1-2 ganger i uken.

Sjekk om noen av foreldrene til de andre barna vil samkjøre innimellom, så kan dere bytte på, og avlaste hverandre litt.

Få forebyggende medisiner og/eller en hurtigvirkende medisin mot migrenen, så du slipper å ha det så ofte.
Finn også ut hva som er dine triggere, hvis du ikke alt vet det.

Har du noen tid til deg selv, hvor du f.eks kan trene, se en film, dra på café e.l?

Har du vurdert å gå til en psykolog å snakke om følelsene dine?
Det kan være veldig nyttig å få sortert tankene litt, og få noen verktøy som hjelp til å takle hverdagen. <3

Takk for svar :)
Ja middagsmeny er lurt, jobber med mat så er ofte drittlei når jeg kommer hjem. Har prøvd matkasse en stund og det har fungert greit. Denne uken er jeg uten, å merker stor forskjell.

Har hatt migrene i mange år så har medisiner som funker heldigvis. Men blir ganske sliten av de.

Har veldig lite tid til meg selv å prioriterer gjerne andre før meg selv. Men får komt meg ut innimellom på besøk eller en liten tur ut. Er veldig glad i å gå i fjellet, men får dessverre ikke komt meg ut i uken siden jeg er stort sett alene med barna til kveldene å deres trening tar all tid. Men kan fint bli flinkere i helgene.

Har ikke vurdert psykolog, har ikke tenkt på det engang, føler ikke det er der "problemet" ligger, men er kanskje ikke så dumt.
Vurderer å ta en tur til legen å sjekke lagrene mine, kanskje jeg trenger litt ekstra av noe.

Jeg har en dag i uka, jeg har en til to timer Time OUT! Om det er etter alle har lagt seg (som nå) eller på morgenen før alle står opp.Jeg har aldri vært i din sitvasjon, men det er slik jeg holder hode over vann til tider

Hvor gammel er ungene?

Her er vi også inne i den tøffeste kneika. Jeg jobber mye. Mannen jobber mye og pendler. Og ungene har aktiviteter hver dag.

Men, denne høsten har det begynt å gå bedre etter hvert på grunn av blant annet dette:

Jeg skriver middagsliste for hele uka.
I den legger jeg alltid opp til restemiddag de dagene det er travlest.
All mat blir handlet på Kolonial.no og levert på døra.
Eldstemann har fått i arbeidsoppgave å tømme oppvaskmaskin.
Mellomste dekker bord.
Mannen må hjelpe til mer når han kommer hjem. Blant annet har han gjennomgang av lekser da.
I helgene tar han dem med på en aktivitet slik at jeg får fri noen timer. Nydelig påfyll!
Vi har familieråd hver søndag. Ukepenger utbetales etter mengde hjelp og mangel på kriser hos ungene. Her diskuterer vi også hvem som kan hjelpe til med hva for å komme i mål med uka.

Tror du må sette deg ned å se hvordan andre også kan ta i et tak. Du er ikke AS familien helt alene!

Jeg føler det også slik. Så vi har gjort noen tiltak :)
Jeg har gått ned ganske mye i stilling på jobb, mannen skal gå ned rundt 10%, vi har flyttet jobbene våre nærmere hjemmet vårt så kortere tid på pendling, handler en gang i uken og skal kutte ned på aktiviteter til barna.
Har ikke sett virkningen enda, for jeg er såpass "langt" nede. Men håper dette betyr at jeg snart kommer opp igjen :)

Takk for svar :)
Ja middagsmeny er lurt, jobber med mat så er ofte drittlei når jeg kommer hjem. Har prøvd matkasse en stund og det har fungert greit. Denne uken er jeg uten, å merker stor forskjell.

Har hatt migrene i mange år så har medisiner som funker heldigvis. Men blir ganske sliten av de.

Har veldig lite tid til meg selv å prioriterer gjerne andre før meg selv. Men får komt meg ut innimellom på besøk eller en liten tur ut. Er veldig glad i å gå i fjellet, men får dessverre ikke komt meg ut i uken siden jeg er stort sett alene med barna til kveldene å deres trening tar all tid. Men kan fint bli flinkere i helgene.

Har ikke vurdert psykolog, har ikke tenkt på det engang, føler ikke det er der "problemet" ligger, men er kanskje ikke så dumt.
Vurderer å ta en tur til legen å sjekke lagrene mine, kanskje jeg trenger litt ekstra av noe.

Anbefaler absolutt psykolog selv om man ikke føler at man har et "psykisk problem." Faktisk vil jeg anbefale det for alle, uansett, for det er så sunt å få den feedbacken fra en som vet hvilke spørsmål man skal stille, og som kan hjelpe en å få det bedre, og å bli en bedre versjon av seg selv. :)

Kan du redusere stillingen i ett år eller to?

Jeg anbefaler vaskehjelp på det varmeste!! :)

Planlegg hverdagen og finn lure løsninger.

Er det noe du kan kutte ut/ned på? Er det noe du kan delegere bort?

Takk for tips og råd alle sammen :) å gå ned i stilling har jeg veldig lyst til men det vil gå for hardt utover økonomien min, da jeg ikke har en superbra betalt jobb, pluss at jeg er redd jeg da må si fra meg den stillingen jeg har, da går jeg enda mer ned i lønn. Men prøver å ta en fridag innimellom. Ungene er såpass store at de kan fint hjelpe til med småting her hjemme, så prøver ut ukelønn nå for å få de til å gjøre ting som å rydde rommet, gå med bosset, ta ut av oppvaskmaskinen o.l uten 1000 beskjeder. fungerer greit med yngste som gjør det velvillig, men eldste må mases på.
Først og fremst nå tror jeg at jeg skal ha en skikkelig prat med mannen. Tror ikke han er klar over at hverdagen faktisk kan være slitsom. Selv om man "bare går hjemme" etter jobb.

Jeg føler det også slik. Så vi har gjort noen tiltak :)
Jeg har gått ned ganske mye i stilling på jobb, mannen skal gå ned rundt 10%, vi har flyttet jobbene våre nærmere hjemmet vårt så kortere tid på pendling, handler en gang i uken og skal kutte ned på aktiviteter til barna.
Har ikke sett virkningen enda, for jeg er såpass "langt" nede. Men håper dette betyr at jeg snart kommer opp igjen :)
Så bra du har fått gjort noen tiltak. Kjekt at også mannen har mulighet til å gå ned i stilling.
Her har jeg heldigvis jobb ganske nærmt hjemmet, så der er jeg heldig.

Har også lyst å redusere litt i aktivitetene til barna. Men samarbeider ihvertfall med andre foreldre der det lar seg gjøre ang. Samkjøring.

Håper du snart ser virkning på tiltakene du har gjort, og at du kommer deg ovenpå igjen fort :)

Så bra du har fått gjort noen tiltak. Kjekt at også mannen har mulighet til å gå ned i stilling.
Her har jeg heldigvis jobb ganske nærmt hjemmet, så der er jeg heldig.

Har også lyst å redusere litt i aktivitetene til barna. Men samarbeider ihvertfall med andre foreldre der det lar seg gjøre ang. Samkjøring.

Håper du snart ser virkning på tiltakene du har gjort, og at du kommer deg ovenpå igjen fort :)

Jeg ser du skriver at det vil gå hardt utover økonomien å gå ned i stilling på jobb. Det har det selvfølgelig gjort her også. Så vi refinansierte boliglånet vår, kuttet i masse "unødvendige" utgifter som TV, flere forskjellige strømmetjenester, mobilabonnement, strøm osv.
Vi endte opp med å spare ganske mye i måneden. Slik at jeg kunne gå ned. Ett lite tips fra meg bare :)
Jeg får ikke til alt vi skal rekke, så her blir det en aktivitet i uka på de hver. Jeg makter ikke mer, og vi bor slik til at vi alltid må kjøre og hente:(
Håper dere også finner en løsning, og at du kommer deg opp igjen du også :)

Jeg ser du skriver at det vil gå hardt utover økonomien å gå ned i stilling på jobb. Det har det selvfølgelig gjort her også. Så vi refinansierte boliglånet vår, kuttet i masse "unødvendige" utgifter som TV, flere forskjellige strømmetjenester, mobilabonnement, strøm osv.
Vi endte opp med å spare ganske mye i måneden. Slik at jeg kunne gå ned. Ett lite tips fra meg bare :)
Jeg får ikke til alt vi skal rekke, så her blir det en aktivitet i uka på de hver. Jeg makter ikke mer, og vi bor slik til at vi alltid må kjøre og hente:(
Håper dere også finner en løsning, og at du kommer deg opp igjen du også :)
Takk for tips :) skal gå litt igjennom ting, sikkert litt vi kan kutte ut og spare litt inn på :)

Jeg syns en aktivitet i uken egentlig er nok. Min eldste er 12 år og trener 2 forskjellige, tilsammen 5 treninger i uken fordelt på 4 dager. Jeg syns det er alt for mye. Men har sagt så lenge hun orker selv så er det greit. Men at hun etterhvert må tenke på å slutte på en av delene. For det sluker for mye av hverdagen vår.

Jeg anbefaler vaskehjelp på det varmeste!! :)

Planlegg hverdagen og finn lure løsninger.

Er det noe du kan kutte ut/ned på? Er det noe du kan delegere bort?
Har du vaskehjelp? Hva gjør de? Og hvor ofte? Jeg har dagdrømt litt om en, men finner ut at jeg må jo uansett gjøre husarbeid hver dag. Skulle gjerne hatt en hos meg hver dag mens jeg er på jobb, slik at når jeg kommer hjem så er huset rent og ryddig og middagen på bordet :)

Sikkert noe jeg kan delegere bort, men er veldig dårlig på det.

Har du vaskehjelp? Hva gjør de? Og hvor ofte? Jeg har dagdrømt litt om en, men finner ut at jeg må jo uansett gjøre husarbeid hver dag. Skulle gjerne hatt en hos meg hver dag mens jeg er på jobb, slik at når jeg kommer hjem så er huset rent og ryddig og middagen på bordet :)

Sikkert noe jeg kan delegere bort, men er veldig dårlig på det.
Ja. Nå er det annenhver uke, men før hadde jeg hver uke. Pga først graviditet, så kolikk og så slitasjeskade hos meg med en mann med skulderskade og operasjoner.

Tørker støv overalt i alle rom. Alle bord, kommoder, hyller, karmer, lister osv. Vasker speil på garderobedører og fingermerker på lave vinduer. Støvsuger alle gulv og tepper og sofaer og stoler i stoff. Vasker alle gulv, også bak sofa og under tepper osv. Og gulvlister. Vasker kjøkkeninnredning utvendig. Vasker bad og vaskerom m/wc.

Er jo fremdeles mye å gjøre selv, skifte på senger, vaske kjøkken daglig etter bruk, vaske klær, rydde osv. Men det hjelper mye!!

Ang middag kan du lage ukemenyer og lage noe ferdig noen dager til å bare varme opp :)

Back
Topp