Briller

bondekjærring

Forelsket i forumet
Må bare skrive litt her, ble litt satt ut i går.
Vi har vær jevnlig hos øyenlege siden PJ ble født nesten ti uker for tidlig. Øynene har utviklet seg kjempebra og alt er som det skal. I går var det 1 årskontroll på øynene, og måling av synet. Å der viste det seg at han ser veldig dårlig, så nå må vi begynne med briller.
Kjente jeg knakk litt ihop selv om vi har vært forberet på det. Så jeg er nå spent på hvordan dette skal gå, om hvordan tilvenningen med brillene blir. Vi var så heldige at vi får dekket alt av nav :)

Noen som har erfaring med briller på så små barn?

Har ikke erfaring med briller å små barn, bare meg selv. Og husker at jeg ble sliten i hodet i begynnelsen når jeg begynte å bruke briller. Men det er skrekkelig godt å få se klart:)

Så håper jeg at det vil gå bra med tilvenning av briller :)

Har ikke personlig erfaring med briller på så små barn men kjenner flere som har hatt barn på 1,5-2 år som har begynt med briller og det har gått veldig bra. Barna merker fort at de ser mye bedre og det har ikke gått lange tiden før de har reagert dersom brillene har vært av og de har helt klart vist at de ønsker å ha de på så håper det går like greit for dere :-)

Selv om jeg ikke har egen erfaring med briller og barn så har jeg god, og personlig, erfaring med barn som ser dårlig. Nå vet jeg jo ikke hvor dårlig gutten deres ser men vi har og en liten er med svært dårlig syn. Vi er ofte til øyelege og dette har vi holdt på med siden fødsel (arvelig sykdom. Har ikke skrevet noe om det her egentlig selv om jeg i tunge stunder gjerne skulle luftet tanker og følelser til litt utenforstående, men det er en annen sak). Jeg skjønner sånn sett godt hvordan du føler det nå. Det er ingen god følelse men husk at jo tidligere han starter med briller og korrigering jo bedre synsutvikling får han og det er veldig bra :-)
Og en annen ting som er viktig å huske på er at synstesting på disse små er fryktelig vanskelig. Det er så utrolig mange feilkilder og det skal ikke mye til før resultatene blir litt feil. En fasit på hvor godt de ser får en ikke før de er store nok til å formidle det selv (dessverre).

Lykke til! Er det noe du lurer på, eller ønsker å lufte av tanker eller noe, er det bare å ta kontakt:-)

Vi er litt roligere nå når ting har fått gått seg til inni hodene vår. Er kjempebra at vi får starte tidlig som nevn over. Og vi er veldig spente, skal i morgen og hente dem. ☺ jeg håper det går lett og at han fort oppdager den store forskjellen han kommer til å få ☺ kansje må vi ha tilvenning med noen timer om gangen. Ny kontroll på sykehuset om 3 mnd for å se hvordan det går. Takk for støtte og gode ord, er godt å ha noen og lufte hode til noen ganger ☺

Vi er litt roligere nå når ting har fått gått seg til inni hodene vår. Er kjempebra at vi får starte tidlig som nevn over. Og vi er veldig spente, skal i morgen og hente dem. ☺ jeg håper det går lett og at han fort oppdager den store forskjellen han kommer til å få ☺ kansje må vi ha tilvenning med noen timer om gangen. Ny kontroll på sykehuset om 3 mnd for å se hvordan det går. Takk for støtte og gode ord, er godt å ha noen og lufte hode til noen ganger ☺
Håper det går bra i morra da:) å ja det er godt å få luftet ut ting:)
Jeg vil gjerne vite hvordan det går med han da:)

Hvordan har det gått med tilvenning? Håper det har gått bra :-)
Min bruker kontaktlinser faktisk, men mulig vi går over til briller etterhvert så spent på å høre hvordan det har gått med dere! :-)

Dette har faktisk gått veldig bra. Vi fikk brillene på lørdag, og jeg var litt spent siden det var så vidt vi fikk de tilpasset siden han nektet å ha de på. Vi fikk de tilpasset med kroker bak ørene så de sitter veldig gått. Men litt utfordring for oss å få til og smette de fort på plass, men har funnet teknikn på det nå.
På lørdag fikk vi til å ta på brillene i 2-3 min 5 ganger. På søndag satte vi oss som mål at vi skulle prøve å ha dem på 15 min hver time. Det gikk kjempebra, og hadde de leger på enn vi hadde håpet.
I begynnelsen måtte vi leke dem på å underholde han veldig når han hadde dem på. Slik er det delvis enda, vi må passe på at han er litt opptatt når han har de på så han glemmer de. I går og i dag har han faktisk vist tegn til at han ville ha på brillene, så jeg tror han har begynt å merke forskjellen. Han har jo +6 og +6,75, så brilleglassene er en styrke svakete. Så litt forskjell blir det jo. Det er fortsatt litt av og på med brillene, ca 30 min på og 1 t av, litt avhengi hva vi holder på med. Tar de fort av når han begynner og bli trøtt for da gnur han seg mye i øynene. Merker på ettermiddagen at han er mer klar, men det tenker jeg er nsturlig. Han hsr også nå da oppdaget at det er noe på tv'n som han ser. Så vi prøver og slappe litt av med barnetv ☺
Jeg synes vi har kommet langt på bare noen dager, så dette tror jeg blir bra til slutt ☺

Dette har faktisk gått veldig bra. Vi fikk brillene på lørdag, og jeg var litt spent siden det var så vidt vi fikk de tilpasset siden han nektet å ha de på. Vi fikk de tilpasset med kroker bak ørene så de sitter veldig gått. Men litt utfordring for oss å få til og smette de fort på plass, men har funnet teknikn på det nå.
På lørdag fikk vi til å ta på brillene i 2-3 min 5 ganger. På søndag satte vi oss som mål at vi skulle prøve å ha dem på 15 min hver time. Det gikk kjempebra, og hadde de leger på enn vi hadde håpet.
I begynnelsen måtte vi leke dem på å underholde han veldig når han hadde dem på. Slik er det delvis enda, vi må passe på at han er litt opptatt når han har de på så han glemmer de. I går og i dag har han faktisk vist tegn til at han ville ha på brillene, så jeg tror han har begynt å merke forskjellen. Han har jo +6 og +6,75, så brilleglassene er en styrke svakete. Så litt forskjell blir det jo. Det er fortsatt litt av og på med brillene, ca 30 min på og 1 t av, litt avhengi hva vi holder på med. Tar de fort av når han begynner og bli trøtt for da gnur han seg mye i øynene. Merker på ettermiddagen at han er mer klar, men det tenker jeg er nsturlig. Han hsr også nå da oppdaget at det er noe på tv'n som han ser. Så vi prøver og slappe litt av med barnetv ☺
Jeg synes vi har kommet langt på bare noen dager, så dette tror jeg blir bra til slutt ☺
Så flink en gutt <3 og flink mamma og pappa :)

Godt å høre:) flink gutt og flink mamma og pappa. Det er jo på en måte en helt ny verden for han nå:) merket det med Mary og høreapparatene også. Er så morro når de oppdager at det er til det positive for dem:)

Back
Topp