Div ammeplager

Dytter denne opp jeg. Alle råd mot såre brystvorter tas i mot med takk. :-)

Lurer samtidig på om det generelt gjør vondt for dere å amme? Her kjennes det ut som en blanding av biting og tusen nålestikk det første 15-30 sek etter hun har tatt puppen. Så blir det gradvis bedre. Noen ganger helt smertefritt og andre gsnger til 'å leve med'. Har dere det sånn? Hun er 6 dager i dag for øvrig.
Jeg har det også sånn på den ene puppen. Ut å kjøpe kompress i dag! Og håpe på god hjelp på sykehuset i dag :-)

Jeg har det også sånn på den ene puppen. Ut å kjøpe kompress i dag! Og håpe på god hjelp på sykehuset i dag :-)
Ja, tenkte jeg også skulle ut å kjøpe kompresser i dag. Skulle ønske jeg benyttet meg mer av ammekompetansen på sykehuset før jeg dro, så spør og grav! :-)

Jeg hadde det slik de tre første ukene på den ene siden - jeg hadde en dyp sprekk. Jeg grudde meg til hver gang hun skulle spise fra den siden. Det som hjalp til slutt var to idøgn med lufttørking, smøring med morsmelk og multimam kompresser når jeg ikke kunne sitte med puppen ute. Da grodde det, og nå er den helt fin :)
Uff, dyp sprekk hørtes grusomt ut. Godt det er bedre nå. :-) Her blir det også mye lufttørking og purelan. Har ikke noen åpenbare sprekker, men noen mikrosmå sår. Håper virkelig smertene gir seg etter hvert. For det skal være smertefritt å amme, ikke sant? Er så uvitende om alt, føler jeg. :-P

Dytter denne opp jeg. Alle råd mot såre brystvorter tas i mot med takk. :)

Lurer samtidig på om det generelt gjør vondt for dere å amme? Her kjennes det ut som en blanding av biting og tusen nålestikk de første 15-30 sek etter hun har tatt puppen. Så blir det gradvis bedre. Noen ganger helt smertefritt og andre ganger 'til å leve med'. Hun er 6 dager i dag for øvrig.

Det kan være det gjør vondt i starten fordi utdrivningen ikke er helt i gang. Kjenner stor forskjell selv når det er en stund siden jeg ammet og hun smukker seg på og begynner å suge med en gang, kontra når hun fomler og sutter litt før hun får ordentlig tak - det gjør at melka renner lettere fra starten av, om du skjønner..? Du kan prøve å stimulere brystet/brystvorten din litt selv for å sette i gang utdrivningen før du legger babyen til :)

Jeg hadde sår på begge brystvortene de første dagene, men brukte Putelan+bryst skjold og ble bedre i løpet av noen dager. Nå ammer jeg helt ok uten skjold.

Det kan være det gjør vondt i starten fordi utdrivningen ikke er helt i gang. Kjenner stor forskjell selv når det er en stund siden jeg ammet og hun smukker seg på og begynner å suge med en gang, kontra når hun fomler og sutter litt før hun får ordentlig tak - det gjør at melka renner lettere fra starten av, om du skjønner..? Du kan prøve å stimulere brystet/brystvorten din litt selv for å sette i gang utdrivningen før du legger babyen til :)
Takk for tips. :-) Har ikke tenkt over om det er bedre når hun fomler litt først. Men kanskje, for det er jo ikke hver gang det gjør like vondt...

Takk for tips. :-) Har ikke tenkt over om det er bedre når hun fomler litt først. Men kanskje, for det er jo ikke hver gang det gjør like vondt...

Som det nevnes over så er det sannsynligvis utdrivningen som gjør så vondt siden det gir seg utover! Jeg har også hatt det, særlig på en side. Er en stikkende intenst smertefull følelse første tida etter at hun begynner å suge. Ammeveilederen sa at det var utdrivningen. Rådet da er å hjelpe utdrivningsrefleksen før du legger henne til, jeg tar coppermanns grep (som det står om på f eks ammehjelpen) men helt ærlig så er det fortsatt sånn smertefullt innimellom i starten på særlig ene puppen!

Som det nevnes over så er det sannsynligvis utdrivningen som gjør så vondt siden det gir seg utover! Jeg har også hatt det, særlig på en side. Er en stikkende intenst smertefull følelse første tida etter at hun begynner å suge. Ammeveilederen sa at det var utdrivningen. Rådet da er å hjelpe utdrivningsrefleksen før du legger henne til, jeg tar coppermanns grep (som det står om på f eks ammehjelpen) men helt ærlig så er det fortsatt sånn smertefullt innimellom i starten på særlig ene puppen!
Takk for tips! Nå har det endelig blitt mye bedre. Noen ganger gjør det fremdeles litt vondt på starten, men stort sett går det veldig fint. H e l d i g v i s, for det var sykt vondt de første dagene.

Nå er ammingen godt i gang, men jeg merker at det høyre brystet blir mye mer anspent/hardt, ser ut som melken samler seg i dette brystet og tømmes mer vanskelig... Hvordan skal jeg forklare... Gjør ikke vond ellers.

Jeg lurer på om jeg og babyen har fått sopp/trøske. har enda såre brystknopper etter over en uke med amming. det gjør helt forferdelig vondt når han ammer og spesielt i begynnelsen. nå har jeg googlet trøske og ser flere ting som stemmer. jeg fikk antibiotika under fødsel pga GBS pluss at jeg plagdes med sopp i underlivet før fødsel så risikoen er stor for at vi har det. Det kommer en slags sviende følelse inni begge brystene innimellom uten noen spesiell grunn så lurer på om det er det.. er det flere av dere som fortsatt er sår selv etter mye amming? burde jeg kontakte lege?

Jeg lurer på om jeg og babyen har fått sopp/trøske. har enda såre brystknopper etter over en uke med amming. det gjør helt forferdelig vondt når han ammer og spesielt i begynnelsen. nå har jeg googlet trøske og ser flere ting som stemmer. jeg fikk antibiotika under fødsel pga GBS pluss at jeg plagdes med sopp i underlivet før fødsel så risikoen er stor for at vi har det. Det kommer en slags sviende følelse inni begge brystene innimellom uten noen spesiell grunn så lurer på om det er det.. er det flere av dere som fortsatt er sår selv etter mye amming? burde jeg kontakte lege?
Kontakt lege med en gang:) Er dumt å bli sittende lenge med vondt! Kan også være bakterielt, så kan være lurt å få tatt en bakterie prøve av puppen:) god bedring eller god amming er vel bedre å si:p

Jeg hadde samme som deg. Begynte med canestenbehandling, men ikke noe effekt etter en uke. Tok bakterieprøve på ammepol som viste gule stafylokokker, så her ble det antibiotika for å se om det hjelper. Hos meg har det vært så vondt at det ble uaktuelt å amme, så jeg har pumpa. Har i tillegg hatt for lite melk, så her blir det flaske om det ikke skjer noe under nå!

Jeg hadde samme som deg. Begynte med canestenbehandling, men ikke noe effekt etter en uke. Tok bakterieprøve på ammepol som viste gule stafylokokker, så her ble det antibiotika for å se om det hjelper. Hos meg har det vært så vondt at det ble uaktuelt å amme, så jeg har pumpa. Har i tillegg hatt for lite melk, så her blir det flaske om det ikke skjer noe under nå!

Har lest litt om trøske, må man ikke behandle babyens munn med et slags smøremiddel i tillegg til canesten på brystene? brukte du bare canesten? for meg er smerten utholdbar, men jeg vrir meg skikkelig i begynnelsen:( gruer meg litt hver gang han kobles på:sorry:

Har lest litt om trøske, må man ikke behandle babyens munn med et slags smøremiddel i tillegg til canesten på brystene? brukte du bare canesten? for meg er smerten utholdbar, men jeg vrir meg skikkelig i begynnelsen:( gruer meg litt hver gang han kobles på:sorry:

Ja, man må ofte behandle begge. Men legen sa det ikke var trøske... Skal høre på tirsdag når jeg er på ammepol hva de sier.

Om det er noen uker siden du fødte og fremdeles får nye blemmer så ville jeg kontaktet ammehjelpen. Jeg hadde syyykt vondt de første to ukene, fikk tårer i øynene de første takene hun tok husker jeg, men fikk ikke nye sår etter at jeg hadde fått hjelp. Snuppa hadde lagt seg til en måte å suge på som ble feil, selv om de på sykehuset sa at det så greit ut. Jeg måtte også til med smokk veldig kjapt så jeg ikke skulle bli helt hudløs! Tror de fleste kjenner det de første par ukene men det er jo veldig kjedelig om det vedvarer :(

Ammespray var også helt uvurderlig! Slapp "tørrsuging" før melken kom :)

Syntocynon ja, nesespray som tas 5 minutter før amming/pumping for å sette i gang utdrivning. Helt uvurderlig for meg i starten!

Back
Topp