Div ammeplager

Frk N

Betatt av forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Hei! Nå som babyen er født og svangerskapsplagene er borte er det tydeligvis tid for et nytt kapittel for mange av oss mammaer, nemlig ammeplager! Er på desperat jakt etter gode råd!

Etter noen uker nå med nokså hyppig amming har jeg fått såre brystvorter og det har vært vondt å amme til tider, særlig i tilknytning til starten av ammingen og utdrivningen. Merker jeg kvier meg når hun gaper opp og gjør seg klar til å glefse over :-P

På den vondeste puppen fikk jeg i går en blodfylt blemme på toppen av brystknoppen! Har og fått ømme harde klumper i brystet siste uka som jeg har forsøkt å massere innover når hun spiser, men er fortsatt øm etterpå. Legen sa jeg skulle fortsette å massere og ta kontakt med en gang hvis jeg fikk feber og det ble skikkelig vonde klumper - der er jeg ikke enda. Er klumpene det de kaller melkespreng?

Tror ikke det er veldig feil ammeteknikk for har vært på barneklinikken hvor vi har fått hjelp med amming. Der sa ene sykepleieren at det greiene om at en ikke blir sår hvis en gjør det riktig ikke heller er helt rett og at de fleste blir såre før en herdes..?

Med antibac-rene hender smører jeg knoppene inn med melk etter amming, lar de lufttørke og tar så på purelan, men gjør ellers gjør jeg ingenting. Har noen fått med seg noen flere gode råd?

Jeg hadde DRITTVONDT i forbindelse med amming de første 2-3 ukene etter fødsel sist gang selv om det ikke var noe direkte "feil" i hvordan han sugte, veldig mange som blir veldig såre i begynnelsen før det herdes. Men hold ut! Det blir bedre. Trikset mitt var å kjøpe store amme bh'er og så tok jeg en te-sil (sånn rund ball du har te inni) og delte den i to, hadde den på brystvorten sånn at brystvorten fikk luft og ikke ble liggende søkkvåt inni ammeinnlegget (jeg hadde i tillegg ekstrem melkeproduksjon) så smurte jeg med en krem som heter Brulidine i sår-sprekken jeg fikk (den må vaskes forsiktig av før amming) og sånn gikk jeg, sov også sånn.
Om du opplever tette og ømme melkeganger er det viktig å få dem åpnet så det ikke danner seg betennelse, du kan ta deg en varm dusj og prøve å massere forsiktig på klumpene og håndmelke.

Uff, såre brystvorter er så vondt :(

Jeg har god erfaring med brulidin istedet for Purelan (det må tørkes bort før amming), og multi-mam kompress fra apoteket.

Denne gangen har jeg en sprekk som ikke vil gro så i går kjøpte jeg ammeskjold, ser ut til at det endelig har begynt å gro. Lille er ikke så fan av det skjoldet, så må ta det bort underveis i ammingen...

Sniker litt jeg. Hadde og problemer med såre og sprukne knopper. Legen anbefalte å prøve Simplex øyesalve (!) på, og det hjalp veldig for meg! I tillegg til lufttørking.

Suger til meg (:P) all info jeg kan få her! Bare straks ei uke siden fødsel, og i natt fikk jeg vannblemmer på ene brystvorta i forbindelse med pumping. Lille er ikke så gira på puppen, og slipper opp flere ganger mens hu holder på, og skriker som en gal... Så da blir det pumping etterpå som gis på kopp. Satser på at det kommer seg!

Bruker ammeskjold og dette hjelper meg veldig, men har i tillegg skjeve brystknopper så de fungerer helt supert, hadde flaskebarn sist så er veldig glad for at amminga går så bra :)

Jeg hadde også blodblemme etter amming den første uka. Gjorde det riktig, men han amma så mye/ ofte så fikk aldri "fred". Brukte purelan uten spesiell effekt. Fikk tips om multi-mam kompresser. Var helt bra etter to dagers bruk! Anbefaler virkelig disse!! :)

Jeg hadde også blodblemme etter amming den første uka. Gjorde det riktig, men han amma så mye/ ofte så fikk aldri "fred". Brukte purelan uten spesiell effekt. Fikk tips om multi-mam kompresser. Var helt bra etter to dagers bruk! Anbefaler virkelig disse!! :)

Fås de på hvilket som helst apotek?
Husker jeg ble skikkelig sår forrige gang, så kanskje like greit å handle inn og ha klart hjemme :p

Anbefaler i tillegg å bruke ammeinnlegg av ull, legg kompress imellom brystet og ullinnlegget etter du har smurt purelan. Og spør etter resept på den nesesprayen som hjelper utdrivning ( lettere å få tømt tilstoppede melkeganger)

Ømme klumper kan være tegn på at brystet ikke tømmes ordentlig og eventuelt tette melkeganger. Om barnet ligger i samme stilling og ammer hver gang kan det være områder som ikke tømmes. Varme kan hjelpe på å få klumpene ut, for meg er det å ta en lang dusj og håndmelke i dusjen det beste.

Ømme klumper kan være tegn på at brystet ikke tømmes ordentlig og eventuelt tette melkeganger. Om barnet ligger i samme stilling og ammer hver gang kan det være områder som ikke tømmes. Varme kan hjelpe på å få klumpene ut, for meg er det å ta en lang dusj og håndmelke i dusjen det beste.

Dette skjedde meg i går, signerer det med dusj og håndmelking :) tror det redda meg fra brystbetennelse - fortsatt ømt i dag, men ikke vondt som i går :)

Har forresten en liten frøken som ikke er spes intr i puppen om det er andre stillinger enn den "vanlige"

Dette skjedde meg i går, signerer det med dusj og håndmelking :) tror det redda meg fra brystbetennelse - fortsatt ømt i dag, men ikke vondt som i går :)

Har forresten en liten frøken som ikke er spes intr i puppen om det er andre stillinger enn den "vanlige"

Om man pumper kan man trykke på de klumpete områdene mens pumpen går.

Lurt :) har ikke pumpet, men har fått trykket litt mens jeg har ammet - kan ikke kjenne flere klumper nå så satser på at ømheten gir seg og :)
Ikke trykke, men stryke "forsiktig bestemt" med flat hånd, ellers kan det bli verre.

Pass på å få tømt brystene ordentlig. Klumper er ikke melkespreng, det er tette melkeganger.

Dytter denne opp jeg. Alle råd mot såre brystvorter tas i mot med takk. :-)

Lurer samtidig på om det generelt gjør vondt for dere å amme? Her kjennes det ut som en blanding av biting og tusen nålestikk de første 15-30 sek etter hun har tatt puppen. Så blir det gradvis bedre. Noen ganger helt smertefritt og andre ganger 'til å leve med'. Hun er 6 dager i dag for øvrig.

Last edited:
Dytter denne opp jeg. Alle råd mot såre brystvorter tas i mot med takk. :-)

Lurer samtidig på om det generelt gjør vondt for dere å amme? Her kjennes det ut som en blanding av biting og tusen nålestikk det første 15-30 sek etter hun har tatt puppen. Så blir det gradvis bedre. Noen ganger helt smertefritt og andre gsnger til 'å leve med'. Har dere det sånn? Hun er 6 dager i dag for øvrig.

Jeg hadde det slik de tre første ukene på den ene siden - jeg hadde en dyp sprekk. Jeg grudde meg til hver gang hun skulle spise fra den siden. Det som hjalp til slutt var to døgn med lufttørking, smøring med morsmelk og multimam kompresser når jeg ikke kunne sitte med puppen ute. Da grodde det, og nå er den helt fin :)

Back
Topp