4+1 eller 3+5

Trultemor88

Gift med forumet
JuniJubel2021
Hei:) jeg har gått inn på Babyverden appen for å sette termin, setter jeg fra første blødningsdag som var 28/09 så er jeg 3+5 uker på vei, men om jeg setter fra unnfangelse som skjedde 10/11-10 så er jeg 4+1. Hva er mest riktig og hvorfor er det så stor forskjell? Noen som vet? hehe
 
Jeg ville nok gått ut i fra den dagen du hadde El. For terminkalkulatorer som bruker første dag i siste mensen regner med at du har ca 14 dager fra første dag i blødning til el. Men det stemmer jo ikke alltid. Om du tar unnfangelsesdagen blir det mer korrekt, for da får du ganske nøyaktig alder på fosteret. :) Jeg hadde også el 10.10 og er 4+1 i dag
 
Jeg ville nok gått ut i fra den dagen du hadde El. For terminkalkulatorer som bruker første dag i siste mensen regner med at du har ca 14 dager fra første dag i blødning til el. Men det stemmer jo ikke alltid. Om du tar unnfangelsesdagen blir det mer korrekt, for da får du ganske nøyaktig alder på fosteret. :) Jeg hadde også el 10.10 og er 4+1 i dag
Ok:) men da skal jeg gå inn å endre på den appen :) takk for svar <3
 
Jeg ville nok gått ut i fra den dagen du hadde El. For terminkalkulatorer som bruker første dag i siste mensen regner med at du har ca 14 dager fra første dag i blødning til el. Men det stemmer jo ikke alltid. Om du tar unnfangelsesdagen blir det mer korrekt, for da får du ganske nøyaktig alder på fosteret. :) Jeg hadde også el 10.10 og er 4+1 i dag
sniker fra juni

stemmer. å regne utfra første dag siste mens "stemmer" kun når man har EL på dag 14, eller ikke vet når man hadde EL.
 
Tips: Det er best å følge menstermin - for det er det legene vil gjøre frem til ordinær ultralyd. Man vet jo aldri hvor lang tid det tok før egget festet seg etter eggløsning - så derfor er det kun menstermin og oul-termin legene/jordmødrene forholder seg til.
 
Du skal følge menstermin, det er det legene gjør. Og selvom du vet når unnfangelsen var, så kan sædcellen leve i flere dager inni deg til eggløsningen skjer.. har faktisk hørt så mye som 10 dager.
 
Du skal følge menstermin, det er det legene gjør. Og selvom du vet når unnfangelsen var, så kan sædcellen leve i flere dager inni deg til eggløsningen skjer.. har faktisk hørt så mye som 10 dager.

Jeg er ingen ekspert, men hvis man har fulgt med på tempen og tatt el-tester vet man jo ganske nøyaktig når eggløsning var, ikkesant? Og egget lever vel ikke lengre enn ca 24 timer?
 
Tips: Det er best å følge menstermin - for det er det legene vil gjøre frem til ordinær ultralyd. Man vet jo aldri hvor lang tid det tok før egget festet seg etter eggløsning - så derfor er det kun menstermin og oul-termin legene/jordmødrene forholder seg til.

Så kan sen festing i livmoren bety en forsinket utvikling av zygoten? Er helt nybegynner her altså :)
 
Da er jeg 4+3 i dag jeg da, ettersom jeg hadde første blødningsdag 24. September :D
 
Jeg er ingen ekspert, men hvis man har fulgt med på tempen og tatt el-tester vet man jo ganske nøyaktig når eggløsning var, ikkesant? Og egget lever vel ikke lengre enn ca 24 timer?
Så kan sen festing i livmoren bety en forsinket utvikling av zygoten? Er helt nybegynner her altså :)
Uansett om man vet nøyaktig når egget slapp, så vet man jo aldri når det festet seg i livmorveggen. Kan ta flere dager fra eggløsning til et befruktet egg fester seg. Derfor bryr ikke legene/jordmødrene seg om eggløsningsdato o.l. Sålenge egget blir befruktet så lever det jo enten til det fester seg eller til det blir blødd ut :)

Jeg tempet selv - og vet hvilken dag egget slapp. Likevel har legene aldri brydd seg om det, men går kun etter menstermin frem til oul. Fikk termindato to dager senere enn hva eggløsningen tilsier. Lite å gjøre med den saken :p

Kroppen starter ikke å produsere hcg før egget fester seg :)

Til trådstarter: ville regnet ut fra menstermin, og heller bli positivt overrasket på oul hvis du blir satt frem (heller det enn å bli satt tilbake).
 
Jeg er ingen ekspert, men hvis man har fulgt med på tempen og tatt el-tester vet man jo ganske nøyaktig når eggløsning var, ikkesant? Og egget lever vel ikke lengre enn ca 24 timer?

Stod ingenting her om at ts har tatt temp da.. og legene går uansett ut ifra siste mens. Med min forrige viste jeg nøyaktig når el var, jeg tok alle mulige eggløsningstester, og monitoren, og jeg var også og tok blodprøver. Jeg gikk på hormoner så var rimelig sikker, men de gikk likåvell ut fra siste mens. Nå har jeg en syklus på 28 dager, både før og etter forrige graviditet, så jeg har også veldig nøyaktige el, men man vet aldri når egget fester seg.
 
Stod ingenting her om at ts har tatt temp da.. og legene går uansett ut ifra siste mens. Med min forrige viste jeg nøyaktig når el var, jeg tok alle mulige eggløsningstester, og monitoren, og jeg var også og tok blodprøver. Jeg gikk på hormoner så var rimelig sikker, men de gikk likåvell ut fra siste mens. Nå har jeg en syklus på 28 dager, både før og etter forrige graviditet, så jeg har også veldig nøyaktige el, men man vet aldri når egget fester seg.
Nei, men jeg tempet så jeg vet el var den 10/10 :) men jeg fikk svar, og i følge appen er jeg 3+6 i dag :) det er etter første blødningsdag :)
 
Hos meg kan de ikke gå ut ifra første dag i siste mens. Da får jeg termin 24. Juni i stede for ca 7. Juli som er ut ifra unnfangelse/eggløsning. Skulle hatt mens i dag, og det er dag 41 i syklusen.

Legger jeg inn i disse kalkulatorene første blødningdag med 41 dager, får jeg termin 30. Juni. Kan ikke skjønne at det stemmer heller. Hadde EL for to uker siden i dag, så ut ifra den terminen hadde jeg EL for tre uker siden (og det hadde jeg ikke).

Uansett! Gå ut ifra den du selv vil så lenge, man skal jo ikke nødvendigvis til legen riktig ennå uansett. Så om legen endrer en dag eller to annerledes på terminen får heller være. Blir jo uansett ikke å få helt riktig termin før oul :)
 
Det er helt sant :) men i morgen er jeg i 5 svangerskapsuke og 4+0 så da er det ikke så lite alikevel :p hehehe
 
Min erfaring er at EL termin stemmer mye bedre enn menstermin. Hva legen skriver på helsekortet før OUL bryr jeg meg egentlig fint lite om. Den er bare veiledende. Jeg har aldri hatt EL på CD 14 :p Også må man tåle å flyttet på på OUL, hvis det skulle skje :)
 
Back
Topp