Jeg sier ikke at et barn skal leve på bare grønnsaker. Man kan spise fisk, kjøtt, egg, melk, nøtter, ris, mais, soja, hirse, bokhvete, sago, potet, linfrø, solsikkefrø, sesamfrø, valmuefrø, kastanje, arrowrot, tapioka, johannesbrødkjernemel, tragant bla. I ferdigmaten der glutenproteinet er tatt bort kan det ofte være rester av hvetestivelse (inneholder inntil 200 ppm gluten og kan brukes av de aller fleste cøliakere) igjen. Ofte kan de med cøliaki tåle dette, det kommer an på hvor hardt de er rammet, andre igjen tåler ikke dette og må leve helt naturlig glutenfritt. Jeg anbefaler heller ikke noen streng diett. Jeg anbefaler å sette seg ordentlig inn i det å leve naturlig glutenfritt vs glutenfritt der glutenproteinet bare er fjernet fra halvfabrikata. Jeg er selv i kontakt med klinskernæringsfysiolog regelmessig. Og det er klart, som jeg sa tidligere, av og til så er det kjekt med de halvfabrikata glutenfrie variantene, når man skal i bursdag eller andre anledninger. Det er det samme som at friske mennesker også bør holde seg unna toro hyllene på butikken og heller lære seg å lage maten selv, for det er mye sunnere og mer næringsrikt enn å kjøpe ferdigmat, men en gang i blandt så er det ikke noe problem å servere toro til middag, det er hva man spiser de resterende dagene i året som teller. Man kan leve like normalt som andre, det tar bare litt tid å komme inn i alt, uansett om man velger naturlig glutenfritt eller barr glutenfritt så må man lære å bake på nytt, lage mat på nytt. Men når man først har lært dette så ser man ikke på det som noe problem. Og det er jo nesten bare i norge man er så opptatt av den brødskiva, andre land klarer seg fint uten den og de spiser mer enn bare grønnsaker også