80 eller 100% permisjon?

Jeg vet ikke enda.
Skal regne på det, hvor mye økonomisk forskjellen er. Ser liksom for meg at det krever litt mye stålkontroll å sette av penger til å ha 100% og ulønnet permisjon:smiley-ashamed005 Vil ha lengst mulig tid hjemme, men har også tenkt på å studere litt igjen så må tenke på om det er noe jeg da evt kan få til fra januar-18 og isåfall hvordan. Har ikke egentlig begynt på alle de tankene enda.
 
Hadde 100% lønn sist, og ferie fra året før, så jeg var hjemme til hun var 11 mnd :)
Nå har jeg begynt i ny jobb så har ikke like mye ferie jeg kan overføre til 2018. Håper å kunne ta noe ulønnet. Samboeren min skal overføre 1 uke ferie til 2018, så han får 11 uker perm. Finner nok en løsning ;)
 
Jeg tenker jeg vil være hjemme lengst mulig, men velge 100% lønn. Siden pappaen også kun får 80% i sine ti uker vil det være bedre å sette av litt penger og ha ulønnet permisjon etter de gitte ukene... Men er enda i tenkeboksen rundt dette...
 
Regner med det blir 80 %, ikke tenkt så mye på det. Men alle anbefaler det, for å være mest mulig hjemme med den lille. :) Men får se, blir jo mindre cash også, men går vell opp i opp.
 
En kommer faktisk bedre ut av det økonomisk om man velger å ta 100% og forlenge permisjonen ulønnet et par måneder, enn å ta 80%. Husk at også far kun får 80% hvis mor velger det.
Jeg har regnet ut at hvis jeg tar 2017-ferien midt i permisjonen (5uker), og så noen uker av 2018-ferien ifm påske, så skal jeg tilbake til jobb i månedskifte april/mai 2018 og har da hatt permisjon i 11mnd! Da har jeg også strategisk satt ferien opp ifm helligdager (jul, påske osv) og dermed fått noen feriedager på kjøpet:happy:
 
Mulig det blir 100% og noen uker ulønnet. Skal også bruke 4 uker ferie inni permisjonen og forskyve ting litt.
 
Det blir 100%, så får vi se om det blir en måned ulønnet, som sist. Vi valgte å gjøre det sånn sist, slik at vi fikk 4 uker felles ferie - litt hyggeligere enn å dele opp :)
 
Er det noe med når det er lurt å ta ferieukene dine? Sånn i forhold til rettigheter? Slik jeg forstår det på det jeg leser så er det 100 prosent og så ulønnet som lønner seg, isteden for 80%? Og så er d vel slik at med ulønnet så har man ikke sykerettigheter de første mnd etter at man starter på igjen.
 
Tar trolig 100% lønn, har i hvertfall gjort det med de to første og det har fungert bra :) Denne gangen får vi i tillegg benyttet oss max av ferie for 2017 og 2018, i teorien er jo det 20 uker ekstra.
 
Er det noe med når det er lurt å ta ferieukene dine? Sånn i forhold til rettigheter? Slik jeg forstår det på det jeg leser så er det 100 prosent og så ulønnet som lønner seg, isteden for 80%? Og så er d vel slik at med ulønnet så har man ikke sykerettigheter de første mnd etter at man starter på igjen.
Har skjønt det samme som deg. Vi er ikke enige om hva vi gjør enda, men har heldigvis litt tid på å finne ut av det.
 
En kommer faktisk bedre ut av det økonomisk om man velger å ta 100% og forlenge permisjonen ulønnet et par måneder, enn å ta 80%. Husk at også far kun får 80% hvis mor velger det.
Jeg har regnet ut at hvis jeg tar 2017-ferien midt i permisjonen (5uker), og så noen uker av 2018-ferien ifm påske, så skal jeg tilbake til jobb i månedskifte april/mai 2018 og har da hatt permisjon i 11mnd! Da har jeg også strategisk satt ferien opp ifm helligdager (jul, påske osv) og dermed fått noen feriedager på kjøpet:happy:
Jeg får nok ikke lov å sette opp ferie på sånne perioder, får jo ikke lov til det ellers.
Men er ikke regelen fra NAV at man kun kan ta den lovbestemte ferien inni permisjonen (4 uker 1 dag) og hvis man har mer ferie må man ta den i etterkant?
 
Er det noe med når det er lurt å ta ferieukene dine? Sånn i forhold til rettigheter? Slik jeg forstår det på det jeg leser så er det 100 prosent og så ulønnet som lønner seg, isteden for 80%? Og så er d vel slik at med ulønnet så har man ikke sykerettigheter de første mnd etter at man starter på igjen.
Har skjønt det samme som deg. Vi er ikke enige om hva vi gjør enda, men har heldigvis litt tid på å finne ut av det.

Sånn jeg har forstått det også. Og det må med i beregningen ift 80% eller 100%.
 
Jeg får nok ikke lov å sette opp ferie på sånne perioder, får jo ikke lov til det ellers.
Men er ikke regelen fra NAV at man kun kan ta den lovbestemte ferien inni permisjonen (4 uker 1 dag) og hvis man har mer ferie må man ta den i etterkant?

Jeg har 25 arbeidsdager ferie (5 arbeidsuker) i løpet av ett år. Kan ta ferie når jeg vil. Tar jeg ferie den uken juleaften er, bruker jeg fire feriedager istedenfor 5. Kan overføre 10 feriedager til året etter og disse kan jeg bruke når jeg vil.
 
Tenker 80. Men mest fornuftigt å ta 100% og heller spare.. men det er ikke så enkelt;)
 
Jeg har 25 arbeidsdager ferie (5 arbeidsuker) i løpet av ett år. Kan ta ferie når jeg vil. Tar jeg ferie den uken juleaften er, bruker jeg fire feriedager istedenfor 5. Kan overføre 10 feriedager til året etter og disse kan jeg bruke når jeg vil.
Men om det er nav som betaler foreldrepenger får du kun 4 uker og 1 dag betalt ferie.
 
Tror det blir lengst mulig denne gangen. Syns 7,5 mnd gikk vel fort!
 
Back
Topp