Råd mot luft i magen hos 7 mnd gammel baby?

panda83

Blir kjent med forumet
Sønnen min 7 mnd sliter enormt mye med luft i magen. Spesielt på natt. Fiser verre enn en voksen mann/dame på dagen....og sliter med å få det ut på natta. Han har hatt problemer med magen fra fødselen(tatt med ks) Introduserte fast føde fra 4 mnd,men det var han ikke klar for, så drøye den til 6 mnd. Har fra da blitt mye hardere i magen,noe som er naturlig. Får svisker/aprikos hver dag... så han bæsje flere gang for dagen..både små knoller, og mykere. Har kuttet ut grøt,for virka som det gjorde magen verre. Han er veldig små spist, og spiser bare noen skeier med fast føde... så får pupp flere gang per dag! Til nå har han fått svisker/aprikos/nektarin/eple/pære/søtpotet/gulrot/avokado/banan. Noen som har erfaring med luft plager av noen av disse matvarene? Han får semper dråper hver dag. Har prøvd fenikkel te. Blei behandla for KISS etter fødselen.
På natta begynner han flere ganger å skrike,får en promp ut,og slutter å gråte. Får pupp fra 3-6 gang per natt(som oftest 3 gang .. perioder har det vært hver 2.time). Han har aldri vært flink til å rape på natta,prøvd flere gang. Gulper enkelte dager en god del. Noen som har noen smarte råd til hva jeg kan prøve? Kan si at jeg har også prøvd å kutte ut div matvarer fra min kost også,når han var mindre. Takk for alle råd
 
Siden dere begynte med fast føde ved 6 mnd og det nå bare er en måned siden vil jeg anbefale å ikke gi så mye forskjellig mat. Ta en og en matvare noen dager og se reaksjon, før du begynner å gi en ny matvare.

Vent med eple. La banan være svært moden.

Kan det være for mye svisker/aprikos?

Grøt er det mange som reagerer på. Bare husk å tenk på jerntilførsel:) Det er det eneste babyen trenger i tillegg til morsmelk og D-vitamin.
 
Vi strøk i runding på magen på vår guttunge, og så gav vi minifom (tror det heter det) til han. Dråper før måltid. Han sleit også med luft.
 
Siden dere begynte med fast føde ved 6 mnd og det nå bare er en måned siden vil jeg anbefale å ikke gi så mye forskjellig mat. Ta en og en matvare noen dager og se reaksjon, før du begynner å gi en ny matvare.

Vent med eple. La banan være svært moden.

Kan det være for mye svisker/aprikos?

Grøt er det mange som reagerer på. Bare husk å tenk på jerntilførsel:) Det er det eneste babyen trenger i tillegg til morsmelk og D-vitamin.


Han er blitt introdusert for en og en matvarer, i 4-5 dager, før vi har prøvd noe nytt. Aldri virket som han har fått vondt i magen av noe.
Det er ikke mye han spiser på en dag. Finn eks kan det være 3-5 små skeier med sviskemos/aprikosmos til frokost(har prøvd å blande det i grøt....spiser like lite da). 1-1,5 terning søtpotet og gulrot midt på dagen. Og noen små skeier med avokado/banan(som er veldig moden) før leggetid.
Han får kanskje til sammen 1 terning sviske/aprikos per dag... er vel ikke så mye det?
Bør jeg allikevel starte på nytt å gi en og en matvare?
 
Vi strøk i runding på magen på vår guttunge, og så gav vi minifom (tror det heter det) til han. Dråper før måltid. Han sleit også med luft.


Ga også minifom de første 3 mnd,med usikker effekt. Semper dråper var bedre! På dagen er han så aktiv at det ikke er problemer med å få ut lufta... da fiser han minst hvert 10.min fikk han minifom lenge? Kanskje jeg må prøve å gi det på natt igjen!
 
Ga også minifom de første 3 mnd,med usikker effekt. Semper dråper var bedre! På dagen er han så aktiv at det ikke er problemer med å få ut lufta... da fiser han minst hvert 10.min fikk han minifom lenge? Kanskje jeg må prøve å gi det på natt igjen!
Husker ikkje om han fikk før måltid på natt siden det var på dagtid vår gutt sleit mest.. men han fikk dråper en god stund ja.
Hør med legen, kanskje de har et godt råd?
 
Han er blitt introdusert for en og en matvarer, i 4-5 dager, før vi har prøvd noe nytt. Aldri virket som han har fått vondt i magen av noe.
Det er ikke mye han spiser på en dag. Finn eks kan det være 3-5 små skeier med sviskemos/aprikosmos til frokost(har prøvd å blande det i grøt....spiser like lite da). 1-1,5 terning søtpotet og gulrot midt på dagen. Og noen små skeier med avokado/banan(som er veldig moden) før leggetid.
Han får kanskje til sammen 1 terning sviske/aprikos per dag... er vel ikke så mye det?
Bør jeg allikevel starte på nytt å gi en og en matvare?

Synds det hørtes ut som mye forskjellig på en gang!
Hadde holdt meg til en ting, kanskej to ting i minst en uke el to, før jeg hadde tatt en ny ting i en uke el to.
 
Synds det hørtes ut som mye forskjellig på en gang!
Hadde holdt meg til en ting, kanskej to ting i minst en uke el to, før jeg hadde tatt en ny ting i en uke el to.


Det er det vi har gjort. Eple/pære har han smakt bare 1 eller 2 gang. Ellers har vi introdusert 1 til 2 ting i uka. Dvs han har så langt på minst 6 uker(prøvde litt før 6 mnd,så sikkert enda flere uker) fått smake på 7 ting.... er det for mye?
 
Det er det vi har gjort. Eple/pære har han smakt bare 1 eller 2 gang. Ellers har vi introdusert 1 til 2 ting i uka. Dvs han har så langt på minst 6 uker(prøvde litt før 6 mnd,så sikkert enda flere uker) fått smake på 7 ting.... er det for mye?

Jeg ville ikke gitt han alle tingene på engang, men eks banan bare en dag, så dagen etter pære etc. Hørtes ut som du har gitt han mange ting på en dag, og det kan fort bli mye for en liten mage
 
Jeg ville ikke gitt han alle tingene på engang, men eks banan bare en dag, så dagen etter pære etc. Hørtes ut som du har gitt han mange ting på en dag, og det kan fort bli mye for en liten mage


Har bare gitt han det per dag de siste 2 uken. Ellers har det vært 2 ting på 1 dag (som oftest svisker og noe annet,da han har blitt veldig hard i magen).... men tusen takk for tips. Skal holde meg til 1 ting per dag framover for å ta det litt rolig igjen
 
Gröt kan vara tung för en liten mage, blötläggning vid hemmalagad gröt kan göra det lättare att fördöja.

Allt av frukt som du skrivit kan ge magont..äpplen kan va surt..banan ger hård mage och gulrot likaså.
Men om du absolut ska ge han fast föda så kan du blanda i lite kaldpresset olivenolje då det kan hjälpa och smöra tarmarna :)

Men jag tror att jag bara hade gett han pupp och inget annat i några dagar så att magen fick lite ro..jag hade också slutat med semperdropparna bara för att se ..

Du skriver han är småspist, kanske han inte är intresserad av något annat än pupp nu ?

Hur är det med tänderna? Kanske dom är på tur ut..
Min tjej gulpar väldig då hon är full i magen..
 
Gröt kan vara tung för en liten mage, blötläggning vid hemmalagad gröt kan göra det lättare att fördöja.

Allt av frukt som du skrivit kan ge magont..äpplen kan va surt..banan ger hård mage och gulrot likaså.
Men om du absolut ska ge han fast föda så kan du blanda i lite kaldpresset olivenolje då det kan hjälpa och smöra tarmarna :)

Men jag tror att jag bara hade gett han pupp och inget annat i några dagar så att magen fick lite ro..jag hade också slutat med semperdropparna bara för att se ..

Du skriver han är småspist, kanske han inte är intresserad av något annat än pupp nu ?

Hur är det med tänderna? Kanske dom är på tur ut..
Min tjej gulpar väldig då hon är full i magen..


Takk for gode tips

Eple og pære har han ikke fått mye av. Og bananen har vært veldig veldig moden...men kan hende den ikke er god for magen uansett. Kutter ut frukt ei stund for å se om det hjelper.

Har holdt oss til bare avokado i dag. Men kan prøve å ha litt olje oppi... som litt smurning.

Begynte med semper dråper igjen for 2 uker siden, etter å ha vært uten 1 mnd.... litt vanskelig å se om det er stor forskjell, for han har egentlig like mye luft plager enda... men har hatt regelmessig avføring etter vi startet med dem igjen.

Tenner ja... han har fått 7 tenner på kort tid... så de plager han nok litt.

Han er veldig interessert i å smake på mat. Gaper veldig til de 2 første skeiene jeg gir han .. men så er han ikke så interessert i å gape mer... er jo bare redd puppen ikke er nok mat
Helsesøster har maset siden han var 4 mnd på at jeg måtte begynne å gi mat... så blir jo litt stressa!
 
Takk for gode tips

Han er veldig interessert i å smake på mat. Gaper veldig til de 2 første skeiene jeg gir han .. men så er han ikke så interessert i å gape mer... er jo bare redd puppen ikke er nok mat
Helsesøster har maset siden han var 4 mnd på at jeg måtte begynne å gi mat... så blir jo litt stressa!


Jeg fikk beskjed om at min datter var så tynn at hun kunne dø når som helst av helsesøster, måtte til fastlegen for å bli henvist til barnelege på sykehuset.
Begge lurte på hvorfor jeg var der med barnet mitt.

Så lenge han er frist å rask, og ikek slapp og utvikler seg ; ikke hør for mye på helsesøstre, det har jeg erfart! :)
 
Takk for gode tips

Eple og pære har han ikke fått mye av. Og bananen har vært veldig veldig moden...men kan hende den ikke er god for magen uansett. Kutter ut frukt ei stund for å se om det hjelper.

Har holdt oss til bare avokado i dag. Men kan prøve å ha litt olje oppi... som litt smurning.

Begynte med semper dråper igjen for 2 uker siden, etter å ha vært uten 1 mnd.... litt vanskelig å se om det er stor forskjell, for han har egentlig like mye luft plager enda... men har hatt regelmessig avføring etter vi startet med dem igjen.

Tenner ja... han har fått 7 tenner på kort tid... så de plager han nok litt.

Han er veldig interessert i å smake på mat. Gaper veldig til de 2 første skeiene jeg gir han .. men så er han ikke så interessert i å gape mer... er jo bare redd puppen ikke er nok mat
Helsesøster har maset siden han var 4 mnd på at jeg måtte begynne å gi mat... så blir jo litt stressa!
Uff 7 tänder på kort tid..då förstår jag att han vaknar på nätterna och har ont :( samma gör min när det är tand på gång..vill bara ha tröst och pupp

Har du provat och blanda lite mm med avokadon? Eller kokosmelk så det blir sött och gott ..kanske det fristar:)

Jag bara slänger ut idéer:) och bli inte stressad av hs..så länge han följer sin kurva och mår bra så är det ingen fara

Du kanske kan pröva och låta han äta själv :) brödskiva med leverpostei i tärningar , dampad/kokt gulrot i stänger :) fingermat med andra ord.
 
Jeg fikk beskjed om at min datter var så tynn at hun kunne dø når som helst av helsesøster, måtte til fastlegen for å bli henvist til barnelege på sykehuset.
Begge lurte på hvorfor jeg var der med barnet mitt.

Så lenge han er frist å rask, og ikek slapp og utvikler seg ; ikke hør for mye på helsesøstre, det har jeg erfart! :)


Herregud.... blir altså så sjokkert over hva de helsesøstren kan finne på å si til tider

Gutten ligger forran "skjema" på utvikling...så er ikke mye slapp og rolig så tror ikke han lider nød sånn sett. Blir heller mer stresset av alle som maser om fast føde. Men har skjønt at det nå taes i snegle tempo her!
 
Uff 7 tänder på kort tid..då förstår jag att han vaknar på nätterna och har ont :( samma gör min när det är tand på gång..vill bara ha tröst och pupp

Har du provat och blanda lite mm med avokadon? Eller kokosmelk så det blir sött och gott ..kanske det fristar:)

Jag bara slänger ut idéer:) och bli inte stressad av hs..så länge han följer sin kurva och mår bra så är det ingen fara

Du kanske kan pröva och låta han äta själv :) brödskiva med leverpostei i tärningar , dampad/kokt gulrot i stänger :) fingermat med andra ord.


Ja som regel er det ikke mye han "spise" på natta. Tror nok at det er mest kos og nærhet,noe han skal få så mye han vil. Og at det hjelper på å få ut luft, av en eller annen grunn!

Har kun blandet avokado med enten banan eller svisker, kanskje mm hjelper. Får prøve i morgen. Hatt en helt fast føde fri dag i dag.

Han følger forsåvidt kurven sin... men har ikke lagt så enormt mye på seg mellom hver kontroll. Så er spent på 8 mnd kontrollen. Men har er stort sett veldig blid og fornøyd.

Ja har tenkt tanken på å gi fingermat og brød,evt grønnsaker... Men er litt redd for å gi han kornmat pga magen.

Men tusen takk for alle tips ❤ skal prøve meg litt fram
 
Avovado og banan kan gi hard mage. Væske er viktig. 50/50 pærejuice/mos og vann er bra.. men siden han er såpass plaget ville jeg tatt han med til lege for å undersøke om det kan ligge en melkeallergi eller lignende i bunn.
 
Avovado og banan kan gi hard mage. Væske er viktig. 50/50 pærejuice/mos og vann er bra.. men siden han er såpass plaget ville jeg tatt han med til lege for å undersøke om det kan ligge en melkeallergi eller lignende i bunn.


Kan avokado også gi hard mage? sukk... synes alt gir hard mage grønn/gul banan vet jeg kan gi hard mage,men de bananene han har fått har vært brune. Han tar ikke flaske(prøver hver dag,men han bare tygger på de)....så er ikke lett å få i han drikke. Drikker litt fra kopp,men begrensa hvor mye som går ned. Tilbyr ofte pupp for å få i han væske.
Etter at jeg spiste en melke dessert i går,har det vært ei forferdelig natt,hvor han . Så burde kanskje ta han med til lege!
Takk for råd ❤
 
Kan avokado også gi hard mage? sukk... synes alt gir hard mage grønn/gul banan vet jeg kan gi hard mage,men de bananene han har fått har vært brune. Han tar ikke flaske(prøver hver dag,men han bare tygger på de)....så er ikke lett å få i han drikke. Drikker litt fra kopp,men begrensa hvor mye som går ned. Tilbyr ofte pupp for å få i han væske.
Etter at jeg spiste en melke dessert i går,har det vært ei forferdelig natt,hvor han . Så burde kanskje ta han med til lege!
Takk for råd ❤
Jeg har en sønn med melkeallergi og derav meget sensitiv mage. Før vi begynte på melkefri kost var det ekstreme mengder luft (med skikkelig råtten lukt) og flere "arbeidsdager" for å bæsje. Søvn var et strev og han var utilpass og krevende (ikke så rart, stakkars). Han hadde mye snørr og øyegrums, og sure oppstøt, men ingen synlig gulping. Vet ikke om dette lyder kjent?!

Han får fortsatt veldig lett hard mage, og vi må holde han unna en del ting, blant annet avokado og banan (selv moden).

Nå vet jeg ikke hvordan din legger på seg, men min la dårlig på seg... han fulgte riktignok 10% lenge, men med en lengde på 97% ble han til slutt undervektig, da han falt til 5% på vekt. Det var sånn vi kom i kontakt med barnelege som kunne fortelle oss om melkeallergi. Min reagerer også på soya, da soyaprotein er veldig likt melkeprotein. Bare ha det i tankene, hvis du blir bedt om å gå melkefritt og ikke merker bedring. Da kan det være lurt å kutte soya også..

Har du prøvd drikkeflaskene med sugerør fra Avent? De kan være lettere å drikke fra... :)

Men ta en tur til lege og hør, om ikke annet for å få råd. :)
 
Back
Topp