Influensavaksine - 11 dager til termin

Hvorfor kan det være skadelig?
Mente dette med bivirkninger, det er ikke sikkert at disse vaksinene tåles bra av alle og nå som kroppen er helt vill, vil jeg ikke utsette den for noe sånt. Men der er min mening, er ikke imot vaksiner i generelt, mine barn skal få alle som er i vaksinasjonskalenderen. Hvordan er dette garanti at babyen ikke skal bli syk, det er bare en type influensa denne vaksinen virker mot, men er sikkert hundrevis av virus i høst/vinter.

Jeg jobber i helsevesnet og får tilbud vært her, og mener det er tull! Aldri blitt syk uten vaksine, og alle de som tar blir syke pga de får jo virus i kroppen, dog ikke så sterkt som hvis de hadde fått det utenom. Men vanlige friske personer mener jeg ikke behøver ta det, for sjansen for å få er liten. Men blir en vurderingssak fra person til person, ta i betrakning om man ofte blir syk

Kommer ikke til å ta den, er for kort tid igjen av svangerskapet, dessuten ikke sett noe her heller, mer bekymret for rs viruset!
Men han kommer til å få to vaksiner håper jeg, ikke lenge etter han har kommet og da bcg og hepatitt b.

Usikker på om jeg skal ta vaksinen... Glemte det selvfølgelig da jeg var hos legen denne uken.
Har opplevd å ha influensa samtidig som jeg var gravid en gang tidligere. Og det var veldig tøft og varte veldig lenge.

Jeg ble uvel noen dager etter den i fjor, har derfor ikke tenkt å ta den i år da jeg ikke ønsker å bli dårlig så tett opp mot fødsel.

Jeg jobber på sjukehus, og vi blir anbefalt å Ts vaksinen da vi jobber med utsatte pasientgrupper. Mange på avdelingen var veldig skeptiske, og mange lot være. Bht gav informasjon om hvorfor man bør ta den, noe jeg synes var veldig greit at man får høre. En ganske stor andel av befolkningen vil få influensa, men det er forskjell på hvor hardt det slår ut på hver enkelt. En del vil ikke engang merke det, men kan smitte andre. Når man er i risikogruppen vil det være større sansynlighet for at det slår hardere ut og kroppen har dårligere forutsetning for å bekjempe influensaen.

Jeg tenker å høre med jordmor ang vaksine neste gang. Som andre har skrevet tidligere er jeg ikke interessert i å ta sjansen på at mitt barn blir sykt den første tiden! Tenk feks på alle vi får besøk av den første tiden som faktisk kan bære viruset uten at de vet det selv...

Jeg ville ikke gjort det. Vi har risikopasienter i vår familie og selv ikke de blir anbefalt av lege å ta denne.
Hvorfor ikke?
(Spør fordi jeg sitter og er veldig usikker selv på om jeg skal ta den eller ikke)

Jeg jobber i helsevesnet og får tilbud vært her, og mener det er tull! Aldri blitt syk uten vaksine, og alle de som tar blir syke pga de får jo virus i kroppen, dog ikke så sterkt som hvis de hadde fått det utenom. Men vanlige friske personer mener jeg ikke behøver ta det, for sjansen for å få er liten. Men blir en vurderingssak fra person til person, ta i betrakning om man ofte blir syk
Hvis du jobber i helsevesenet bør du jo ta den med tanke på pasientene. Selv om du ikke nødvendigvis har behov for den, så møter de fleste som jobber innen helse mennesker med svekket immunforsvar som kan bli svært syke. Du er vel sikkert ikke i jobb nå, men sånn ellers :p

Hvorfor ikke?
(Spør fordi jeg sitter og er veldig usikker selv på om jeg skal ta den eller ikke)

Lang historie kort.
Jeg har en bestefar med kreft og legen hans mente det kunne gjøre ting verre siden imunfirsvaret hans var helt i bunn pga cellegift og stråling.

Så har et nært familiemedlem MS (multipel sklerose) og ble da svineinfluensaen rådet til å ta den vaksinen. Vedkommendes partner ble da alvorlig syk, men for den syke selv hadde den ingen virkning og begge ble rammet av influensaen. For vedkommende som reagerte på vaksinen først ble dette da veldig ille og hen har i dag nedsatt immunforsvar som følge av dette. Siden den gang har de blitt frarådet den type vaksine.

Og siden vi omgås disse menneskene mye ble vi før rådet til å vaksinere oss, men pga siste hendelse ble det motsatt.
Men dette er jo veldig spesielle tilfeller.

For oss "vanlig dødelige" tror jeg det er greit å høre på legens anbefalninger. :)

Jeg jobber på sjukehus, og vi blir anbefalt å Ts vaksinen da vi jobber med utsatte pasientgrupper. Mange på avdelingen var veldig skeptiske, og mange lot være. Bht gav informasjon om hvorfor man bør ta den, noe jeg synes var veldig greit at man får høre. En ganske stor andel av befolkningen vil få influensa, men det er forskjell på hvor hardt det slår ut på hver enkelt. En del vil ikke engang merke det, men kan smitte andre. Når man er i risikogruppen vil det være større sansynlighet for at det slår hardere ut og kroppen har dårligere forutsetning for å bekjempe influensaen.

Jeg tenker å høre med jordmor ang vaksine neste gang. Som andre har skrevet tidligere er jeg ikke interessert i å ta sjansen på at mitt barn blir sykt den første tiden! Tenk feks på alle vi får besøk av den første tiden som faktisk kan bære viruset uten at de vet det selv...
Det er nettopp grunnen for at jeg ikke vil ha besøk den første tiden, er best å vente med ivrige familiemedlemmer og har tenkt å gi klar beskjed om det. Spesielt folk som konmer og vil kose med babyen når de har munnsår for eksempel, ouch!

Hvis du jobber i helsevesenet bør du jo ta den med tanke på pasientene. Selv om du ikke nødvendigvis har behov for den, så møter de fleste som jobber innen helse mennesker med svekket immunforsvar som kan bli svært syke. Du er vel sikkert ikke i jobb nå, men sånn ellers :p
Ingen på jobben tar den av personalet, :det er ikke behov :)!

Jeg har hørt nok om influensasyke babyer her på barneklinikken til at både jeg og mannen vaksinerer oss i år. Blir en av oss syke blir garantert barna syke, og det vil vi virkelig ikke! Luftveissykdom på små er ikke til å spøke med!

Jeg kommer nok til å ringe fastlegen min i morgen og ta vaksinen. Først og fremst fordi jeg håper baby i magen blir resistent mot sykdommen, og i tillegg orker jeg ikke tanken på å være influensasyk med et spedbarn som må ammes og passes på.

Ok, kan noen forklare til meg, er denne vaksinen mot alle typer influensa som går om høsten/vinteren? Fordi er nesten 100% sikker at det er flere virus/nfluensa en kan få og hva er egentlig vitsen å vaksinere seg mot en type?
Og siden vi snakker om vaksiner, min datter fikk rotavirus for 2 år siden og det er en forferdelig opplevelse på infeksjonsavdeling på sykehus hvor jeg snakket med legen, spesialist i infeksjonssykdommer og han sa at rotavirusvaksinen hjelper neppe mot tusenvis av rotaviruser som finnes, så kan tenke meg det er det samme med influensa.

Ok, kan noen forklare til meg, er denne vaksinen mot alle typer influensa som går om høsten/vinteren? Fordi er nesten 100% sikker at det er flere virus/nfluensa en kan få og hva er egentlig vitsen å vaksinere seg mot en type?
Og siden vi snakker om vaksiner, min datter fikk rotavirus for 2 år siden og det er en forferdelig opplevelse på infeksjonsavdeling på sykehus hvor jeg snakket med legen, spesialist i infeksjonssykdommer og han sa at rotavirusvaksinen hjelper neppe mot tusenvis av rotaviruser som finnes, så kan tenke meg det er det samme med influensa.

Vaksinen er vel mot et virus, det de antar vil være sterkest og som flest får. Det går jo ikke an å få vaksinert seg mot alt, men at man da har mindre sannsynlighet for å bli syk.

Jeg tok vaksinen for to år siden da jeg var gravid med termin i februar. Fikk da beskjed om at de forskjellige virusene var veldig like, så vaksinen skulle mest sannsynlig virke mot mange forskjellige influensavirus. Sjekket med legekontoret mitt i dag, og de starter ikke med vaksinasjon før 17.okt. Med termin 11.okt blir det neppe vaksine på meg likevel :/

Jeg tok vaksinen for to år siden da jeg var gravid med termin i februar. Fikk da beskjed om at de forskjellige virusene var veldig like, så vaksinen skulle mest sannsynlig virke mot mange forskjellige influensavirus. Sjekket med legekontoret mitt i dag, og de starter ikke med vaksinasjon før 17.okt. Med termin 11.okt blir det neppe vaksine på meg likevel :/
Det var jo litt rart, at det er så forskjell på når de starter med vaksinasjonene? Jeg tok sist uke. Hvor i landet bor du?

Det står litt om hva vaksinen inneholder /beskytter mot her:
https://www.fhi.no/sv/influensa/sesonginfluensa/rad-om-influensa/influensavaksine/

Back
Topp