Når kontaktes jordmor/lege?

Kånemor

Flørter med forumet
Ja, når bør man gjøre dette?

Jeg har barn fra før, men det er flere år siden jeg var i samme situasjon :D

Er det lege ved 6 uker og jordmor ved 14 uker?
 
Sniker fra mars forumet :)

Hos meg (Oslo-området) fikk jeg beskjed om å vente med legebesøk/svangerskapskontroll til jeg var 12 uker. Så skal visst neste besøk hos jordmor eller fastlege være i uke 20. Deretter blir det en gang i mnd tror jeg.

Kanskje forskjellig fra sted til sted.
 
Her er det legetime i uke 12 for å ta blodprøver osv.
Ringer helsestasjonen også i uke 12 for å få tildelt jordmor, første time til hun er i uke 22:)
 
Her vil de ha deg inn så kjapt som mulig. Ringte igår da det var 10 ukers ventetid da jeg ringte rundt ifjor og var gravid så hun var glad jeg ringte kjapt igår sa hun og jeg har første jordmortime 13.okt.
 
Det er jo nesten det samme?
Første kontroll mellom uke 8-12 til jordmor ell lege, oul i uke 18, jordmor ell lege uke 24 osv..
Jeg glemte å skrive oul i uke 18 i første innlegg;)
Så var ikke så stort avvik:)
Synes bare det var rart å vente helt til uke 24 når det egentlig er oppsatt i uke 18 OG 24. Enten da må man jo gå med 2 ukers mellomrom bare den gangen, eller så vil man jo hoppe over en kontroll skulle man tro. Jeg synes det var så kjekt å ha den avstanden mellom kontrollene og at jm hører fosterlyd osv for første gangen kjente jeg ikke liv før nærmere uke 25 :)
 
Takk for svar dere :)

Tenker jeg tar en tlf til lege og jordmor i morgen og hører hva de sier :) forrige gang (4 år siden) ringte jeg jordmor i uke 6 eller 7 og fikk da time i uke 14..det er lenge å vente når du har prøvd å bli gravid i 6 mnd og er nå "kun" 4+2 xsmile5
 
Jeg venter til jeg er ca 11 uker på vei før jeg sender jordmor en tekstmelding :)
 
Blir å ringe legen i uke 6 eller 7 for å komme inn til samtale når æ e kommet til uke 8, evt så snart han har ledig etter det :) mamma jobber på samme legekontor, og hun liker selv å få inn gravide da. Ho synes uke 12 er litt seint for første samtale og for info. Men det varierer fra lege til lege :)
 
Jeg ringte for et par dager siden, og fikk time til når jeg er i uke 9 :)
 
Jeg var innom dagen etter vi fikk positiv test, siden jeg er førstegangs gravid ville jeg få brosjyre om mat, kosthold osv.
Hun satt meg opp til en time 3 dager senere, da var jeg 4+3, for å snakke litt, få info osv. Det er visst et tilbud kommunen min nettop begynte med, så alle kunne få en time veldig tidlig bare for å snakke litt, få info, og helsekortet ble fyllt ut.
Kanskje du kan hørre om kommunen din har et slikt tilbud? :)
 
Forrige gang dro jeg til legen to dager etter jeg testa positivt. men det var fordi jeg ikke hadde peilig på hvor langt jeg var på vei. Og så skulle jeg på ferie til utalndet og var usikker på hva jeg kunne spise
 
Jeg ringte inn idag og fikk time i uke 12, klinikken anbefalte at jeg kontaktet fastlege raskest mulig grunnet ventetid.
 
Fått time 25. oktober. Skal vist bl.a få sjekk av underlivet ... Noen som har opplevd det hos lege? Gruer meg litt, har ikke blitt sjekket siden jeg fødte....
 
Her er det første legetime ved uke 12, oul ved uke 17-19 og så kontroller hos lege/jordmor fra uke 20.
Jeg kommer til å ta en tidlig ul rundt uke 7-8, da jeg har mistet (uke 12 og 5) før begge jentene mine. Så vil sjekke at alt er som det skal.
 
Back
Topp