Vet ikke om dere har lest denne før,men jeg ble beroliget. Måtte gå å lese om det for jeg hadde en fæl drøm i natt om blod på papiret.http://10min.no/samfunn/hvor-stor-er-sjansen-for-spontanabort
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sånne råd må vi jo ta på alvorSkulle til å kommentere det samme som Venessiela.Bare å stappe innpå sjokolade altså!
![]()
Sånne råd må vi jo ta på alvor![]()

Gaah, er 6+2 tror jeg, men kan også være kortere så denne tiden er så nervepirrendeDet er jo ila uke 5+ (6. Svangerskapsuke) som hjertet skal begynne å slå, derfor er dette en viktig uke, hvis hjertet begynner å slå er det jo mindre risiko for at det vil skje noe med barnet!![]()
Det rådet der reagerte jeg på også, og det er jo bare vås, mener jeg. Hvis man i utgangspunktet et godt trent og vant med stor treningsmengde, så er det neppe noen fare med å fortsette å trene. Det viktigste er vel å lytte til kroppen, min erfaring tilsier i hvert fall at kroppen fint forteller deg hva den synes er greit å gjøre.Synses den med trening er litt kjip
Med førstemann trente jeg 21-27 timer i uka, nå tør jeg ikke trene mer en 5-6 pga at jeg leste dette for noen uker sidenmen er sikkert ikke bra å være inaktiv heller
![]()
Enig i detDet rådet der reagerte jeg på også, og det er jo bare vås, mener jeg. Hvis man i utgangspunktet et godt trent og vant med stor treningsmengde, så er det neppe noen fare med å fortsette å trene. Det viktigste er vel å lytte til kroppen, min erfaring tilsier i hvert fall at kroppen fint forteller deg hva den synes er greit å gjøre.![]()
Heeelt enig! Det er nok hysteriske gravide som ikke tørr å løfte handleposen eller ta seg en joggetur pga de leser sånne ting som den setningen der. Det er jo helt motsatt!! Det er bedre både for mor og babyen at mor holder seg aktiv. I tillegg stiller man sterkere til fødsel med litt trening bak seg. Man skal selvfølgelig ikke overdrive i tillegg til at hva kroppen er vant til spiller stor rolle (hvor mange treningstimer hadde nok ikke Marit Bjørgen da hun gikk gravid!). Det viktigste er å lytte til kroppen! (hilsen FysioterapeutDet rådet der reagerte jeg på også, og det er jo bare vås, mener jeg. Hvis man i utgangspunktet et godt trent og vant med stor treningsmengde, så er det neppe noen fare med å fortsette å trene. Det viktigste er vel å lytte til kroppen, min erfaring tilsier i hvert fall at kroppen fint forteller deg hva den synes er greit å gjøre.![]()
Synses den med trening er litt kjip
Med førstemann trente jeg 21-27 timer i uka, nå tør jeg ikke trene mer en 5-6 pga at jeg leste dette for noen uker sidenmen er sikkert ikke bra å være inaktiv heller
![]()
En venninne fikk beskjed av legen om å ikke løfte tungt første gangen hun var gravid. Da hun spurte hva som var «tungt» svarte legen «tja, 6 kg kanskje?» - og det tok hun jo for god fisk, hun, legen hadde jo sagt det! Så hun gikk en periode rundt og var livredd for å løfte handleposer eller bære inn ved, for da kunne hun skade babyen ... Jeg spurte henne hva hun trodde gravide med barn fra før gjorde, om de ikke kunne løfte barna sine? Da tror jeg hun innså hvor idiotisk råd det var. Tullelege!Heeelt enig! Det er nok hysteriske gravide som ikke tørr å løfte handleposen eller ta seg en joggetur pga de leser sånne ting som den setningen der. Det er jo helt motsatt!! Det er bedre både for mor og babyen at mor holder seg aktiv. I tillegg stiller man sterkere til fødsel med litt trening bak seg. Man skal selvfølgelig ikke overdrive i tillegg til at hva kroppen er vant til spiller stor rolle (hvor mange treningstimer hadde nok ikke Marit Bjørgen da hun gikk gravid!). Det viktigste er å lytte til kroppen! (hilsen Fysioterapeut)
Jeg er helt enig i at rådet er tull, dette er ikke hoved årsaken til at jeg trener mindre, men ble jo ikke bedre når jeg leste detteDet er ikke treningen i seg selv de mener tror jegtror heller de mener at man ikke skal løfte 100 kg i mark eller squats. Og det er jo kjent at man ikke skal presse bukmuskelen
man kan fint kose seg med trening
![]()
Da er jeg enig i at du ikke bør overdrive, ja.Jeg er helt enig i at rådet er tull, dette er ikke hoved årsaken til at jeg trener mindre, men ble jo ikke bedre når jeg leste detteÅrsaken til at jeg trener mindre denne gangen er at jeg fikk ME pga overtrening og stress på jobben i uke 7 og ble sengeliggende frem til uke 18, tålte ikke lyder, lys, måtte krabbe opp trappa og inn i dusjen, ha hjelp til alt. Årene etter har vært opp og ned, men ble først frisk for ca 1,5 år siden
tør ikke ta sjansen på at det skjer igjen, jeg blir helt avhengig av trening og sliter med å begrense meg, så derfor har jeg regler på hvor mye jeg har lov til å trene denne gangen
men dette sitatet førte til at det ble litt mindre en jeg hadde tenkt
![]()
Uff, ja desverre er det en del helsepersonell som gir råd enten i uvitenhet eller ved at de ikke tenker over hva de sier. En kollega av meg var på en gruppetime hos jordmor. Der var det ei som spurte om trening. Da sa jordmoren ja bare tren, men ikke stram magemusklene. Hallo! Du gan hverken sitte, gå eller le uten å stramme magemusklene! Ettersom hun også er fysioterapeut tok hun det opp med jordmoren og da var hun jo helt enig i at man selvfølgelig kan stramme magemusklene.En venninne fikk beskjed av legen om å ikke løfte tungt første gangen hun var gravid. Da hun spurte hva som var «tungt» svarte legen «tja, 6 kg kanskje?» - og det tok hun jo for god fisk, hun, legen hadde jo sagt det! Så hun gikk en periode rundt og var livredd for å løfte handleposer eller bære inn ved, for da kunne hun skade babyen ... Jeg spurte henne hva hun trodde gravide med barn fra før gjorde, om de ikke kunne løfte barna sine? Da tror jeg hun innså hvor idiotisk råd det var. Tullelege!
Haha, for ikke å snakke om å gå på do! Huffameg.Uff, ja desverre er det en del helsepersonell som gir råd enten i uvitenhet eller ved at de ikke tenker over hva de sier. En kollega av meg var på en gruppetime hos jordmor. Der var det ei som spurte om trening. Da sa jordmoren ja bare tren, men ikke stram magemusklene. Hallo! Du gan hverken sitte, gå eller le uten å stramme magemusklene! Ettersom hun også er fysioterapeut tok hun det opp med jordmoren og da var hun jo helt enig i at man selvfølgelig kan stramme magemusklene.