Guttemammax2
Glad i forumet
Noen flere som har fått utslag på svangerskapsdiabetes? Hvordan tilrettelegger dere i hverdagen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Tja... jeg har vel det selv om jeg ikke er heeeeelt enigTrinn en er å starte å måle seg, måler vel 5 ganger i dagen fram til det stabiliserer seg. Da kan man redusere det til 5 ganger annahver dag ( er i hverfall mine retningslinjer). Så skal blodsukkeret ligge mellom 4-7 uansett, er man ofte over 7 blir man i første omgang satt på metformintabeletter. Holder ikke det må man starte med insulin inj.
Kostmessig ønkser de ikke at du skal leve så veldig annerledes en man vet man bør. Grovbrød, grønsaker, fisk og kjøtt. Man skal helst ikke spise mer en 1 frukt (1/2 banan) om dagen pga fruktsukkeret. Alt av sukker skal helst vekk fra kosten. DVS yogurt naturel, biola naturel osv er OK. Ikke mer en 1 glass melk om dagen. Fett vil ikke øke blodsukkeret men er ikke anbefalt å kjøre på med det av andre årsaker. Men det er blodsukkeret ditt som bestemmer hvor streng du må være med deg selv. Jeg kan feks spise litt usunt på ettermiddagen uten store utslag, men kan ikke drikke og spise masse til frokost. Feks tok jeg meg et glass iste til frokost fordi jeg hadde såååå lyst på... Ikke lurt :/
Man får god oppfølging på sykehus og så får man kurs i ernæring ved svangerskapsdiabetes
Jeg fikk dette i uke 12, så snart 3 mnd med kost regulert. Men nå har blodsukkeret begynt å stige så jeg har måtte så smått begynne på insulin.
Men tiltak jeg har gjort er
- kutte ut melk
- alt av sukker
- spiser ikke hvit pasta, ris, brød ol.
- bruker mye grønnsaker til middagen
- går litt cola zero her, å 70% kokesjokolade.
- man kan spise litt frukt, men ikke ubegrensa dessverre.
- men mål blodsukker, å prøv deg litt frem. Noen reagere veldig på melk, andre mest på potet?
- fysisk aktivitet er også med å hjelpe å regulere blodsukkeret endel.
Får du oppfølging på sykehus?
Jeg skal på sykehuset på mandag for veiledning og opplæring på blodsukker apparat.
Jeg har begynt med å kutte ut alt eg vet det er sukker i. Byttet brød til speltbrød og spiser yoghurt uten sukker.
Fysisk aktivitet er dessverre ikke noe alternativ pga bekkenløsning, så må nok bare være veldig nøye på kosten.
Veldig greit å få oppfølging på sykehus daman får ofte ultralyd ol også da.
Nei kjenner til det med fysisk aktivitet. Har et bekken som er OK helt til jeg prøver å gå.
Men man klarer mye med kostenjeg har jo klart meg i 3 mnder. Det har vært litt tøft til tider. Men jeg føler meg friskere enn på lenge
![]()
Etter at det hele har fått synke inn de siste 3 dagene begynner eg å få motet litt tilbakejeg har begynt å se mer hva eg kan spise istedet for hva eg ikke kan spise
![]()
Har ett håp om at eg helsemessig får det bedre da etter desember![]()
Her har jeg jo tapt 15 kg pga denne kost endringendet er jo litt sykt å være mindre rundt magen nå i uke 25 enn hva jeg var da jeg ble gravid.
Ja jeg håper å kunne holde på de gode vanene etter fødsel ogsåhadde jo vært optimalt!
Vi kan klare det![]()
Når eg først har fått dette hadde såpass vekttap vært en god premie ihvertfall![]()
Du har vært utrolig flink som har klart deg såpass bra i 3 mnd allerede![]()
Hvorfor begrense sukkerfri brus?Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes tidlig i svangerskapet, rundt uke 11. Nå er jeg i uke 24. Siden jeg ble gravid har jeg gått ned 8kg. Det er nok mest på grunn av kostholdsendringene, da det er eneste behandlingen jeg går på for svangerskapsdiabetes. Jeg har kuttet ut alt sukker og pottis. Drikker litt sukkerfri brus, men prøver å begrense det så godt jeg kan. Når jeg for noen dager siden målte langtidsblodsukkeret hos lege viste det 4,8, så det må jo sies å være helt supert!![]()
Hvorfor begrense sukkerfri brus?![]()
Jo, det er jeg enig iHvorfor ikke begrense?Vann er jo bedre, og det er jo veldig omdiskutert i forhold til søtstoffer osv, både om selve stoffene kan være farlige, men også om at de kan påvirke kroppen og gjøre at man får mer søtsug og slikt. Brus er jo ikke akkurat et behov vi har
![]()
Jo, det er jeg enig ibare lurte på om det var veldig neinei
jeg drikker ikke brus ofte, men viss jeg først gjør det kan det hende jeg drikker en del
![]()