For å få studiekompetanse?

Jeg har i alle fall bachelor (fra i fjor) uten studiekompetanse. Kom inn på realkompetanse.

Hadde de da relevant yrke først?
Ja, det hadde jeg. Men var flere på studiet som ikke hadde studiekompetanse og ikke hadde relevant erfaring. Tror du må se på hvilke studier du vil ta og så se om de tilbyr opptak på realkompetanse :) skader ikke søke på realkompetanse uansett, verste som skjer er at du får nei. Masse lykke til :)

Ja, det hadde jeg. Men var flere på studiet som ikke hadde studiekompetanse og ikke hadde relevant erfaring. Tror du må se på hvilke studier du vil ta og så se om de tilbyr opptak på realkompetanse :) skader ikke søke på realkompetanse uansett, verste som skjer er at du får nei. Masse lykke til :)

Jeg skal undersøke litt og finne ut hva jeg vil. Har jo helt til mars?
Avhengig å ha ett studie som går på deltid også :D

Jeg skal undersøke litt og finne ut hva jeg vil. Har jo helt til mars?
Avhengig å ha ett studie som går på deltid også :D
Håper du finner et studie som er interessant og som du kommer inn på :D skal selv begynne å se på videreutdanninger jeg kan søke på til våren :)

Om du leser litt på de forskjellige høyskolene så er det svært få som godtar dette og det er ikke alle kurs som dette er mulig med heller. Desverre.
Du kan ikke skrive at man ikke kan komme inn på høyskole med realkompetanse når faktum er at man kan det. Jeg kjenner mange som har kommet inn, og vet også gjennom jobben at det er fullt mulig. Jeg tror ikke du har lest på alle høyskolers hjemmeside og/eller kurs da det finnes mange. At det kan være vanskeligere å komme inn er en annen sak, men det er mulig å komme inn og det er fakta. Så når du gjentatte ganger sier det ikke er mulig så oppgir du feil opplysninger.

Du kan ikke skrive at man ikke kan komme inn på høyskole med realkompetanse når faktum er at man kan det. Jeg kjenner mange som har kommet inn, og vet også gjennom jobben at det er fullt mulig. Jeg tror ikke du har lest på alle høyskolers hjemmeside og/eller kurs da det finnes mange. At det kan være vanskeligere å komme inn er en annen sak, men det er mulig å komme inn og det er fakta. Så når du gjentatte ganger sier det ikke er mulig så oppgir du feil opplysninger.
Helt riktig det du skriver her.

Det kreves i de aller fleste tilfeller relevant arbeidserfaring (på minimum 5 år), noe trådstarter ikke hadde så derfor svarer jeg som jeg gjør.

Last edited by a moderator:
Det kreves i de aller føeste tilfeller relevant arbeidserfaring, noe trådstarter ikke hadde så derfor svarer jeg som jeg gjør.
Du skriver at det ikke er mulig å komme inn på høyskole med realkompetanse og det er helt feil. Du skriver til og med at en her inne var heldig som kom inn fordi det egentlig ikke er mulig. Sorry, men du tok feil og når noen lurer på noe så bør man ikke bastant uttale seg om man faktisk ikke snakker på grunnlag av fakta. Da får du heller si at det er din oppfatning. TS kan søke om realkompetansevurdering og finne studier å søke på. Også får vi håpe at hun kommer inn på noe hun vil trives med. :)

Du skriver at det ikke er mulig å komme inn på høyskole med realkompetanse og det er helt feil. Du skriver til og med at en her inne var heldig som kom inn fordi det egentlig ikke er mulig. Sorry, men du tok feil og når noen lurer på noe så bør man ikke bastant uttale seg om man faktisk ikke snakker på grunnlag av fakta. Da får du heller si at det er din oppfatning. TS kan søke om realkompetansevurdering og finne studier å søke på. Også får vi håpe at hun kommer inn på noe hun vil trives med. :)

Vet du hva realkompetanse går ut på? Det handler om at du søker på grunnlag av arbeidserfaring innen faget du søker kurs i. Denne diskusjonen er ferdig for min del.

Tror ingen blir verre enn meg i matte :o haha
Jeg har både matteboken og formelheftet i skapet her, planen var å starte. Men har prøvd så mange ganger men har gitt opp halveis.
Jeg er verre enn deg i matte:p
Har gitt opp matta nå og har startet på andre valget mitt innen utdannelse. Ville inn på sykepleien men går nå helsefagarbeider på kveldstid. Når jeg en gang blir ferdig med det har jeg lyst til å videreutdanne meg :)
Har du prøvd og komme inn på voksenopplæring eller eventuelt en privatlærer? :)

Vet du, jeg har hatt litt av det samme problemet. Tok studiekompetanse son privatist, men det er ingen som klarer å fortelle meg om jeg har alt jeg trenger, eller om jeg må ta flere fag. Utrolig irriterende! Har snakka med 6 forskjellige personer, rådgivere på både universitetet og vgs, samordna opptak, voksenopplæringa etc, og har fått intet mindre enn 6 forskjellige svar... Så jeg et ikke om jeg har studiekompetanse eller ei, eller hva jeg evt trenger for å få det. :rolleyes:
Ene mente jeg måtte ta matten om igjen, siden jeg hadde vanskelig matte første året på vgs (og besto), men at det nå var så lenge siden at jeg måtte ta det på nytt. Er det tilfelle, så kommer jeg aldri til å få studiekompetanse iallefall.

Om du vil studere hos privatist, feks BI eller Kristiania, så mener jeg du kan komme inn med yrkeskompetanse :)
Edit: ser nå at du gikk studspes. så da har du nok ikke yrkeskompetanse, men mener realkompetanse kan være lik så godt. Opptakskravene står på nettstedene til skolene :-)

Last edited:
ImageUploadedByBV Forum1473235386.496599.jpg

Så realkompetanse er mulig på BI :-) for eksempel da, det var den eneste skolen jeg Googla i farten.

Jeg holder på med matematikken nå for å fullføre studiekompetansen (Skal søke sykepleie
, så MÅ ha den). Jeg har grudd meg lenge til å ta matte, ettersom jeg alltid har trodd jeg har tilnærmet dyskalkuli. Jeg forstår nå at det er tall-angst det bunner og grunner i. Hver gang noen ber mer regne ut noe etc, blir jeg faktisk fysisk dårlig og begynner å svette :D

Men gav det en sjanse, og vet du hva, det ER ikke så ille som jeg trodde, om jeg bruker god nok tid på det hjemme og følger nettundervisning med et klart opplegg, skal jeg få til å stå i det minste.

Kanskje du kvalifiserer til å ta matematikk gratis, som meg, under noe som heter 23/5 regelen, da er du over 23, og har jobbet sammenhengende i 5 år. Da søker du voksenopplæringen.

Og om du er like "dårlig " i matte som meg, kan du IKKE bare ta opp faget som privatist, du er nødt til å følge et studieopplegg slavisk steg for steg for å greie det ;)

Back
Topp