Handicap

Loerlo

Andre møte med forumet
Ser det er veldig mange tråder om handicap her...
Har DU et skjult handicap? Og vil du si hva det er?


Jeg har cp, svakt utfall, har nesten ikke funksjon i høyre armen. Jeg har jo trent i mange år, så jeg fungerer jo, men om man studerer meg, så kan man se det. Men ikke om jeg går på shopping for eksempel :)
Jeg er selv født prematur i 1990, ble da født i uke 31. :)
 
Akkurat nå er det "bare" graviditet og bekkenløsning under oppseiling.

Er også veldig sikker på at jeg vil få diagnosen fibeomyalgi etterhvert, jeg har samme symptomer som mamma og broren min, som begge har det, men er ikke så rammet at jeg ikke kan jobbe eller slikt. Får se hvordan det evt utvikler seg.

Anser altså ikke meg selv som handicappet, men har smerter og plager man ikke kan se.
 
Er under utredning av revmatisme. Vet det er noe, men akkurat hvilken type vet jeg ikke enda.
 
Jeg har hypotyreose og Tourettes syndrom. Sistnevnte kan synes, men har god kontroll på den. Tvangen som skjer innvendig er kraftigst, og synes ikke.
 
Jeg har hypotyreose og Tourettes syndrom. Sistnevnte kan synes, men har god kontroll på den. Tvangen som skjer innvendig er kraftigst, og synes ikke.
For meg er Tourettes et handicap, men om det kan betegnes slik vet jeg ikke.
 
Ubehandlet hd som kan være ganske plagsomt til tider, men ikke synlig.
Har også hatt en del leddplager og muskelsvekkelser, men ingen som finner ut hva det er. Skulle til å starte prosessen med utredning av psoriasisartritt, men ble gravid igjen. Og i første graviditet merket jeg ingenting til de plagene.
 
Har ME - utmattelsessyndrom. Om det kan kalles et handicap, det vet jeg ikke, men jeg blir desverre hindret i hverdagen min, som langt er så aktiv som før. Og soffasliting som jeg aldri hadde "hørt" om før, er et velkjent ord.

I tillegg har jeg lavt stoffskifte, så det hjelper heller ikke så mye.

Meen! Jeg har to bein og to armer som fungerer, har en liten familie med meg, samboer og mini og jeg har drømmejobben, så jeg klager ikke :)
 
Om det kan kalles et handikap eller ikke er jeg litt usikker på, men venstre beinet mitt er rekonstruert innvendig, med en titanium bolt, som går fra kneet til ankelen, som igjen er festet med 16 nagler. Dette pga en billulykke.
Fungerer jo greit i hverdagen, men visse ting jeg ikke kan gjøre pga for stort press på beinet. Dette vil gå seg til, men det tar tid.
 
Ja, har en sykdom som gjør at mye er vanskelig. Man ser det ikke på meg, og jeg lar det heller ikke bli sett av andre. Det er flaut, samt at man i dag blir dømt for man klarte å gå på butikken i går. Så bare de hjemme som ser mitt handikap :)
 
Har en ødelagt hofte etter en sykdom som barn.
Er ikke synlig om jeg ikke er sliten, men begrenser mye hvilken aktiviteter jeg kan være med på.
Noen dager kan jeg ikke gå noe særlig.
 
Ja, har en sykdom som gjør at mye er vanskelig. Man ser det ikke på meg, og jeg lar det heller ikke bli sett av andre. Det er flaut, samt at man i dag blir dømt for man klarte å gå på butikken i går. Så bare de hjemme som ser mitt handikap :)

Skjulte sykdommer er fæle :( Selv sliter jeg med psyken, noe som absolutt ikke synes. Spesielt ikke siden jeg smiler og ler hele tiden. Ingen som ser at noe er galt på innsiden da. Man blir tatt for å la sykdommen være en unnskyldning for å gjøre noe, eller ikke gjøre noe :(
 
Skjulte sykdommer er fæle :( Selv sliter jeg med psyken, noe som absolutt ikke synes. Spesielt ikke siden jeg smiler og ler hele tiden. Ingen som ser at noe er galt på innsiden da. Man blir tatt for å la sykdommen være en unnskyldning for å gjøre noe, eller ikke gjøre noe :(

Ja, man blir stemplet som lat dessverre! Skulle ønske også tabu rundt psykiske sykdommer forsvant og ble likestilt med de fysiske :)
Nå er det en fysisksykdom jeg sliter med, men med fysiskesykdommer kommer ofte de psykiske også.
Trist at det er slik, noen ganger har jeg lyst til å sette meg i rullestol med ett skilt bare for å få litt forståelse :p hihi
 
Ja, man blir stemplet som lat dessverre! Skulle ønske også tabu rundt psykiske sykdommer forsvant og ble likestilt med de fysiske :)
Nå er det en fysisksykdom jeg sliter med, men med fysiskesykdommer kommer ofte de psykiske også.
Trist at det er slik, noen ganger har jeg lyst til å sette meg i rullestol med ett skilt bare for å få litt forståelse :p hihi

Ja kropp og hjerne henger sammen. Jeg har f.eks. irritabel tarm. Når jeg har mye angst så slår den ut. Men jeg kan også bli dårlig ellers, noe som igjen kan trigge angst. Og jeg tenker at når kroppen ikke fungerer så vil vi ofte føle oss mindre, og noen ganger verdiløse. Spesielt siden vi mennesker ser ut til å ha en dårlig evne til å vise empati :(
Synd at vi må oppleve noe selv før vi forstår hvordan andre har det.
 
Ikkje handicap vil eg seie, men har daglege bekkensmerter (11 år etter første fødsel), og ibs (irritabel tarm) som tidvis kan gje ein del plager - og behov for å bruke det toalettet som er ledig akkurat når eg treng det.
 
Har ibs og født med hd. Ikke altid lett å få folk til å forstå det. Det verste er nærmeste familie. Er en del ting jeg ikke kan spise uten å måtte sitte på do hele natta og dagen etter.
 
Jeg har slettet innlegget mitt ettersom det gjør meg "lett gjenkjennelig", og jeg ønsker helst å være anonym på forumet:)
 
Last edited:
Ja, man blir stemplet som lat dessverre! Skulle ønske også tabu rundt psykiske sykdommer forsvant og ble likestilt med de fysiske :)
Nå er det en fysisksykdom jeg sliter med, men med fysiskesykdommer kommer ofte de psykiske også.
Trist at det er slik, noen ganger har jeg lyst til å sette meg i rullestol med ett skilt bare for å få litt forståelse :p hihi
Hvem er det som stempler deg som lat? Lurer på hva folk har med om du har overskudd til å gå på butikken eller ikke. Ser absolutt ikke hvorfor folk skal legge seg opp i hva andre gjør og ikke gjør.
 
Hvem er det som stempler deg som lat? Lurer på hva folk har med om du har overskudd til å gå på butikken eller ikke. Ser absolutt ikke hvorfor folk skal legge seg opp i hva andre gjør og ikke gjør.

Helt enig med deg i det, men slik har det blitt i samfunnet vårt. De med sykdommer som ikke ses blir ofte stemplet som late, til og med leger er med på det ;) Bare les uføre debatten, bare man får litt mindre penger vil de fleste ut å jobbe. Det er mange som bidrar til de som er kronikere blir stemplet, politikerene, arbeidsgivere, den vanlige ola nordmann, helsevesenet. :)
 
Helt enig med deg i det, men slik har det blitt i samfunnet vårt. De med sykdommer som ikke ses blir ofte stemplet som late, til og med leger er med på det ;) Bare les uføre debatten, bare man får litt mindre penger vil de fleste ut å jobbe. Det er mange som bidrar til de som er kronikere blir stemplet, politikerene, arbeidsgivere, den vanlige ola nordmann, helsevesenet. :)
Ja, det skjønner jeg. Jobber med AAP og får veldig vondt av flere som har sykdommer som ikke synes. Det er bare så leit at det har blitt sånn. Spesielt provoserende er det med helsevesenet som bidrar til dette. En overlege på Ullevål sa til meg da jeg lå innlagt med hyperemesis (fordi bekkenløsningen startet i uke 8) at bekkenløsning ikke eksisterer og at det er et nordisk fenomen. Ble ganske satt ut av kommentaren.
 
Back
Topp