Noen som baker?

Gjær og jeg er ikke venner, så her i huset er det mannen som baker :-)
Jg er heller ikke bra på å bake med gjær! Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være så vanskelig :o
Pluss at jeg hater og vente... Så jeg lager heller noe man blir ferdig med en gang (hiver inn i ovn eller kjøleskap, så er det ferdig) :P

Jg er heller ikke bra på å bake med gjær! Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være så vanskelig :o
Pluss at jeg hater og vente... Så jeg lager heller noe man blir ferdig med en gang (hiver inn i ovn eller kjøleskap, så er det ferdig) :P
Hoho, ikke sant?! :-P Jeg får det bare ikke til å heve, så da holder jeg meg til kaker og muffins, kjapt og enkelt :-)

Jg er heller ikke bra på å bake med gjær! Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være så vanskelig :eek:
Pluss at jeg hater og vente... Så jeg lager heller noe man blir ferdig med en gang (hiver inn i ovn eller kjøleskap, så er det ferdig) :p
Hoho, ikke sant?! :p Jeg får det bare ikke til å heve, så da holder jeg meg til kaker og muffins, kjapt og enkelt :)
Øvelse gjør mester ;)
Og så blir det jo (som regel) godt selv om det ikke har hevet ordentlig, så da har dere litt å momse på mens dere prøver en gang til ;)

Liker godt å bake :) Men blir ikke så mye av det, siden vi har så ekstremt lite fryseskap.. (Er jo bare to (og en "halv") skuff nederst i en kombinert kjøl/fryser..).. Men blir gjerne litt mer når vi får hus og plass til skikkelig fryser.. :P :) Baker ofte foccacia, ellers tyr jeg ofte til sjokoladefondant når jeg vil bake noe søtt; siden det er lettere å lage normal porsjon til oss to da, og så er det veldig raskt og enkelt :P :)

Veldig glad i å bake men føler det er et ork å vaske etterpå (har ikke oppvaskmaskin) :p

Brød kjøper vi da for jeg er ekstremt sær der, skal være null hele korn osv.

Vet jeg burde få lage kanelsnurrer da, men mye annet føler vi fort blir tørt etter en tur i fryseren :(

Jeg har det akkurat sånn siden vi heller ikke har oppvaskmaskin. Blir mye arbeid i tillegg til bakinga da. Men heldigvis flytter vi om 3 uker og DA får jeg stort kjøkken og oppvaskmaskin :happy: Da skal det bakes!

Sjekk hu som blei inspirert! Fant en oppskrift på face igår som jeg lå og lurte på å lage siden jeg hadde noen godt modne bananer liggende. Så gikk jeg inn her, og da ble det baking gitt :p superenkelt, sukkerfrie og uten gjær (for de som ikke var så god venn med den) tviler på noen havner i fryseren da.. :bag:
image.jpeg

Jeg har det akkurat sånn siden vi heller ikke har oppvaskmaskin. Blir mye arbeid i tillegg til bakinga da. Men heldigvis flytter vi om 3 uker og DA får jeg stort kjøkken og oppvaskmaskin :happy: Da skal det bakes!
Nyt det :)
Skal nok bake snart, bare tiltak å vaske den stakkarslige ene bollen til Kenwooden ofte :p

Dere er flinke altså! Jeg elsker egentlig å bake, men siden jeg ikke tåler gluten har det ikke blitt mye av det de siste årene :( Tenker jeg må prøve meg på noe glutenfritt når permisjonen starter. Greit å ha noe i fryseren, selv om samboer absolutt ikke er enig i at vi skal måtte servere besøkende noe :P

HERLIGHET kvinne!! DU må være drømmekona :woot:

De bollene (i alle slag) så fantastiske ut. Har du oppskrift å dele? :sorry:
så veldig godt ut, lyst å dele noen oppskrifter?, syns de flate kakene på takke så veldig gode ut og horna.
Takk for det :) Kan selvfølgelig dele oppskrifter ;)
Brukte denne oppskriften til horna, bare jeg brukte 50/50 fint mel og grovt mel :) Fikk 48 horn utav denne oppskriften. ImageUploadedByBV Forum1472657305.237615.jpg
Her er nordlandskaker som jeg stekte på takke. Veldig gode å smøre med melis, smør og kanel ;)ImageUploadedByBV Forum1472657379.273889.jpg
Og her er bollene :) Blir enda bedre om du lar dem heve enda lenger. Også stekte jeg på 190 grader (har bare glemt å endre i oppskriften) :) ImageUploadedByBV Forum1472657438.034680.jpg

Hoho, ikke sant?! :-P Jeg får det bare ikke til å heve, så da holder jeg meg til kaker og muffins, kjapt og enkelt :-)
Jeg fikk det heller ikke til å heve tidligere :p så har et lite tips hvis dere vil prøve igjen ;) Jeg baker med tørr gjær siden den tåler mer varme. Så når jeg har i væske (både smør, melk og vann), så varmes alt godt. Ikke bare lunkent, men slik at det nesten ryker av vannet :p

Så godt ut :) Har du en god og enkel oppskrift på brød du vil dele? :)
Ja selvfølgelig :) har mye vondt i ledd så jeg har en oppskrift som ikke man ikke trenger å elte brødene etter deigen har hevet, så man kveller de rett i formen :)

Bruker ca 1 kg grovt mel (er glad i fibra sin eller vanlig grovbakst)
Ca 800 g fint mel (man kan bruke bare grovt mel og, men fint mel gir litt luftigere bakst)
Havregryn
Sesamfrø
Kruskakli
(Disse tre tar jeg på slump, mellom en og to dl av hver)
Olje (en god dæsj)
1 pk tørrgjær
Ca 1,5 til 2 liter vann (deigen skal være rennende men ikke for løs)

Heve i ca 1 time, inn i ovnen på varmluft, to brød oppe og to nede i ca 55 minutter på 200 grader)

Jeg fikk det heller ikke til å heve tidligere :p så har et lite tips hvis dere vil prøve igjen ;) Jeg baker med tørr gjær siden den tåler mer varme. Så når jeg har i væske (både smør, melk og vann), så varmes alt godt. Ikke bare lunkent, men slik at det nesten ryker av vannet :p
Jeg bruker sånn termometer i vannet og prøver få det så varmt som det skal være (er vel 37 til fersk og 41 til tørr?) men synes allikevel ikke det hever bra. Men det kan bære jeg som gjør feil med noe annet og da :)
Synes kanskje et brød jeg prøvd for ikke så lenge siden ble ganske greit etter heving, da brukte jeg ferskgjær.
Det blir da brød, boller og lussekatter av deigene tilslutt, men jeg foretrekker allikevel kjeks og kaker så man slipper heving ;)

Jeg bruker sånn termometer i vannet og prøver få det så varmt som det skal være (er vel 37 til fersk og 41 til tørr?) men synes allikevel ikke det hever bra. Men det kan bære jeg som gjør feil med noe annet og da :)
Synes kanskje et brød jeg prøvd for ikke så lenge siden ble ganske greit etter heving, da brukte jeg ferskgjær.
Det blir da brød, boller og lussekatter av deigene tilslutt, men jeg foretrekker allikevel kjeks og kaker så man slipper heving ;)
Du kan med fordel blande gjær ut i væsken med litt sukker, da hever den raskere og passe på at den er på et varmt sted :)

Kunsten med gjærbakst å heving er romtemprerte varer og lunken veske, og tålmodighet :p
Jeg bruker det, og følger alltid oppskriften, men det vil bare ikke funke :-P Mannen kan glemme å putte i gjær, og tar det nesten sist, og bruke kalde ingredienser, men likevel får han de luftigste boller og brød! Så da får han bake her i huset :-)

Jeg har bedt min mor om å sette igang bakstprosesser :p Jeg elsker hennes boller og kanelboller, så jeg har faktisk spurt om hun kan bake det, så kan jeg ta med på sykehuset som mat om det blir en lang fødsel. Ellers sa hun at hun skulle bake eplekaker til meg som jeg kan putte i fryseren til barseltiden og uventet besøk :p

Ettersom jeg har en cøliakimann, så finnes det ikke hvetemel i hus (dessverre) og jeg orker ikke bake så mye glutenfritt da det er enormt skuffende hver eneste gang. Heldigvis er ikke mannen min glad i gjærbakst og en ypperlig kokk, så han lider ingen nød.
Dere er flinke altså! Jeg elsker egentlig å bake, men siden jeg ikke tåler gluten har det ikke blitt mye av det de siste årene :( Tenker jeg må prøve meg på noe glutenfritt når permisjonen starter. Greit å ha noe i fryseren, selv om samboer absolutt ikke er enig i at vi skal måtte servere besøkende noe :P
Jeg har cøliaki og har sikkert brukt 10 år på å komme frem til denne bolle oppskriften som funker.. Og som smaker like godt som jeg husker at vanlig boller gjør. Så her kommer den, vist dere vil prøve :)

150gr Semper grov mix
500gr Semper fin mix
80gr Jytte mel
1 pk gjær
1 1/2 ts kardemomme
2 ss fiberhusk
200gr sukker
125gr smelta smør
1 egg
2 ss kesam
5 1/2 dl melk

alt det tørre blandes, inkl fiberhusk.
Så haes resten i, blandes så kraftig i maskin. (nesten så det piskes i hop)

glutenfritt mel trekker mer veske til seg ila noen minutter, derfor vi deigen oppleves som ganske løs før forheving.

forheves i eltebollen til ca dobbel str, bakes ut, og jeg forsøker da å bevare mest mulig av luften som har hevet deigen, mens de trilles ut. Jeg lar så bollene heve enda en runde, evt med olje eller vann på toppen for å få en fin inne på den, heves på brettet før jeg steker dem på ca 210 grader i ca 12 minutt.

Denne oppskriften har jeg også brukt til skolebrød, men da med mye mindre kardemomme og har bare trykket dem ned på midten og fylt på med vaniljekrem :)

Har også en blogg der det står noen andre oppskrifter www.nogluten.blogg.no :)

Du kan med fordel blande gjær ut i væsken med litt sukker, da hever den raskere og passe på at den er på et varmt sted :)
Sukker? Selvom det ikke skal være i deigen? :)
Pleier å plassere bollen under varmepumpa, men noen gang har jeg satt ovn på 50 grader og slått den av igjen en stund før det skal heves :)

Back
Topp