Prognosen er normalt veldig god, og trolig vil han ikke trenge noe mer enn litt oppfølging hos kardiolog de første leveårene. Vi har allerede en datter med en liten VSD (hull i hjertet), så å gå til kontroller der skremmer meg ikke i det hele tatt.
Jeg skal følges ekstra opp i svangerskapet, og regner med at det blir ultralyder hver 2-3 uke for å sjekke at han vokser som han skal, og at det etterhvert som hjertet blir større ikke dukker opp noen nye feil.
Slik det ser ut nå så har han den "beste" typen av denne type hjertefeil, det vil si at i stedet for at aorta danner en ring rundt spiserør og luftrør, så ligger den bare som en U rundt luftrør og spiserør. De som er født med en ring vil etterhvert som de begynner å spise fast føde få for liten plass i spiserøret, og måtte opereres. En LITEN del av barn med denne type hjertefeil får problemer med å puste rett etter fødsel, og må hasteopereres omgående. Dette gjelder stort sett barna med en ring, der aorta blir for stram og lager problemer. Så jeg krysser fingrene for at de har rett, og har sett rett på ultralyden og at den bare er denne ekstra U'en rundt spiserør og luftrør og ikke en hel ring. Skulle det vise seg å være det, så overlever vi det også, og det viktigste av alt: Det er forholdsvis ukomplisert å gjøre noe med, selv om det sikkert ikke blir morsomt om de må operere på vår nyfødte baby..
Virker jo positivt da