Besøk i barseltiden

Dyvna81

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Har dere tenkt å avtale på forhånd dette om besøk hjemme etter at dere kommer hjem med babyen? Vurderer å ta en prat med familie/venner at vi ikke vil ha besøk de første dagene etter babyen er født. Forrige gang ble jeg litt stresset når noen slektninger til mannen min bare tok seg en tur uten å ringe først engang. Nå skal vi trenge alenetid med lillebror slik at storesøster kan bli vant og kjent med ham.

Gruer meg litt til å ta opp dette med samboer siden han er innstilt på barselbesøk fra både mamman og pappan+samboere på sykehuset:facepalm: er jo koselig tenkt men dette er hans første barn og mitt andre så jeg vet hvor viktig det er å få den tiden for seg selv.. Så er det vanskelig å ta det opp uten å virke som ei storkrevende sytete kjærring som bare vil være i fred. :sorry:

Vi kommer til å be folk ringe først. Vi har mange barn fra før som får komme i første rekke. Syns det er greit at besteforeldre kommer på besøk jeg da, men resten kan fint vente til vi er kommet hjem. Føder jeg prematurt derimot, blir dagene på sykehuset fort veldig lange, så da er det litt greit med korte besøk av f.eks tanter og onkler (våre søsken). Men da med avtale på forhånd, å komme uanmeldt er ikke greit.

Jeg håper og tror at de fleste klarer å tenke at en bør vente litt før en kommer på besøk...det er vel normal folkeskikk?
Skjønner at besteforeldrene er spente. Kanskje foreslå at de kommer bare for å titte, ikke slå seg ned i timesvis akkurat:)

Jeg håper og tror at de fleste klarer å tenke at en bør vente litt før en kommer på besøk...det er vel normal folkeskikk?
Skjønner at besteforeldrene er spente. Kanskje foreslå at de kommer bare for å titte, ikke slå seg ned i timesvis akkurat:)

De fleste kanskje, men så finnes det noen - blant annet min svigermor som bare tok seg all retten til å komme noen dager etter fødsel for å bo hos oss enda jeg hadde sagt nei og at moren min skulle være hos oss for å hjelpe til med amming og sånt. Jeg var så sliten, hang med puppen ut hele tiden og var lei meg for jeg følte meg direkte trampa på. Bilder av den lille ble lagt ut i hytt og pine uten samtykke fra meg. Gråt hele tiden, var ensom og følte meg deprimert. Ingen tok hensyn til meg og mine behov. Så mitt råd til ALLE som skal føde og ikke vil ha folk "oppi trynet" hverken før, under eller etter fødsel er å stå på ditt og vært stålstreng på at dere ikke skal ha besøk etter fødsel. Å være for snill kan kanskje ikke hjelpe!

Heldigvis har de fleste vi kjenner, både familie og venner, vett nok til å vente med å komme på besøk til vi avtaler det! Uanmeldte besøk i begynnelsen av barseltiden er ikke aktuelt. Jeg var veldig opp og ned i humøret de første ukene sist gang og da vil jeg bestemme selv når besøk skal få lov å komme.

De fleste kanskje, men så finnes det noen - blant annet min svigermor som bare tok seg all retten til å komme noen dager etter fødsel for å bo hos oss enda jeg hadde sagt nei og at moren min skulle være hos oss for å hjelpe til med amming og sånt. Jeg var så sliten, hang med puppen ut hele tiden og var lei meg for jeg følte meg direkte trampa på. Bilder av den lille ble lagt ut i hytt og pine uten samtykke fra meg. Gråt hele tiden, var ensom og følte meg deprimert. Ingen tok hensyn til meg og mine behov. Så mitt råd til ALLE som skal føde og ikke vil ha folk "oppi trynet" hverken før, under eller etter fødsel er å stå på ditt og vært stålstreng på at dere ikke skal ha besøk etter fødsel. Å være for snill kan kanskje ikke hjelpe!
Ja, det er folk som ikke tar hensyn. Da jeg snakket med svigermor om i tilfelle mannen ikke er hjemme når fødselen starter og svigers må komme s passe på storesøster, prøvde hun seg med at hun ville bli med på fødselen... Hva i ...? Hvis mannen ikke er med, vil jeg absolutt ikke ha noen annen der!

Ja, det er folk som ikke tar hensyn. Da jeg snakket med svigermor om i tilfelle mannen ikke er hjemme når fødselen starter og svigers må komme s passe på storesøster, prøvde hun seg med at hun ville bli med på fødselen... Hva i ...? Hvis mannen ikke er med, vil jeg absolutt ikke ha noen annen der!

Herre..skjønner ikke hva svigermødre tenker med av og til :o

når sambo fortalte svigermor at fødselen var igang tok hun fri fra jobb og dro på pub tidlig på morgenen for å feire. Fortalte ALLE at fødselen var igang og jeg fikk ikke vite dette før etter prinsen kom til. Da hadde noen sagt i bakgrunnen på tlf "har hun endelig født?! Er du blitt bestemor nå?!" Jeg ble forbanna for jeg hadde sagt strengt ifra at nyheten skulle IKKE komme ut før jeg var klar til å fortelle folk det og hadde fått tid nok til å bli litt kjent med den lille! Så jeg lå ennå i senga med babyen på brystet og ble sydd når det begynte å tikke inn gratulasjoner på facebook :(

Her blir det nok vanskelig å unngå svigermor siden de bor i første etg. Om de kommer på besøk på sykehuset vil tiden vise. Vil ikke bastant si at jeg ikke vil ha besøk, men heller se an formen tenker jeg. Min familie kommer langveis fra og jeg har allerede nevnt at de kanskje må bo på hotell når de kommer, og det var de veldig inneforstått med, så det var godt å høre! :) Mamma kommer nok på besøk ganske fort, men er det noen jeg vet kommer til å hjelpe til med mat, vasking osv så er det henne, så hun er hjertelig velkommen :joyful:
Venner osv tar jeg etterhvert. Er ingen av de som kommer uanmeldt uansett..

Jeg tror heller ikke vi ønsker å ha besøk de første dagene. Eller JEG ønsker ikke. Jeg vill heller bruke tiden på å slappe av etter fødsel å et tungt svangerskap, samt kose meg med både storesøster og lillesøster! <3
At storesøster kan få bli litt kjent med babyen og hennes rolle som storesøster er mye viktigere for meg enn at alle andre skal trampe ned dørene å stjele kostbar tid sammen med familien min! :-)

Skulle ønske at foreldrene mine kunne komme etter fødselen, men det skjer ikke :( Har ingenting imot at svigerforeldrene skal komme på besøk da, men skulle ønske at mamma kunne være der først

Jeg tenker i utgangspunktet at jeg/vi vil ha litt fred den første tiden, hvertfall de første par dagene, men jeg vet jo ikke hvordan det blir da :P Det som plager meg mest er at jeg er så usikker på hva folk i familien egentlig forventer seg, eller om de tenker å komme på besøk veldig kjapt eller om de anser det som naturlig å spørre litt i god tid. :P Jeg har snakket med moren min om dette, men jeg har ikke særlig lyst å ta det opp med sviger etc.. Og mannen mener at de kommer nå ikke til å dukke opp uanmeldt, men jeg er nå usikker på det da :P

Dette har jeg og min kjære snakket om også. Det er vår første så vi vet ikke helt hva som venter oss. Men jeg ser for meg at vi vil ha litt alenetid med jenta vår før vi får besøk. Jeg for min del tenker det er greit at mine foreldre og min bror kommer relativt kjapt etter fødselen, men jeg vil nok komme meg litt mer før svigers kommer.

Da vi snakket om dette hos svigers for litt siden sa svigermor "vi KOMMER på barselbesøk! Vi tar med mat og sånn så dere slipper å servere noe" og da ble jeg litt satt ut og sa bare hardt tilbake at "INGEN kommer på besøk før de har fått klarsignal fra oss! Vi skal komme oss litt før vi er klare for besøk, enten vi skal servere noe eller ikke!" Makan altså!! Vanlig folkeskikk gjelder faktisk for besteforeldre også! Jeg er veldig sårbar for tiden og ønsker virkelig ikke å føle meg tråkket på og at mine behov blir oversett!

Jeg skal ha ks 26/9 (og det er på morgenen) så første dagen blir det uansett bare mannen og storebror. Hvis alt går bra får jeg bo på barselhotellet så da tar jeg gjerne imot besøk fra familie. Min far og stemor bor ganske langt unna så de skulle finne en helg og besøke oss i oktober. Han var redd for å komme for tidlig i tilfelle formen min var dårlig! Men selv håper jeg de kommer forholdsvis fort! De er kjempeflink til å hjelpe til og lager alltid veldig god mat:)

Sist fikk jeg ikke bo på hotellet grunnet komplikasjoner og det var ikke lov med besøk på avdelingen, så da kom nærmeste familie (foreldre og søsken) samlet og vi møtte dem i resepsjonen. De var der ca 1,5 timer. Synes det var kjempe koselig. :)

Når det er sagt så bruker de fleste i familien til meg og mannen og si i fra før de kommer;)

Dette har jeg og min kjære snakket om også. Det er vår første så vi vet ikke helt hva som venter oss. Men jeg ser for meg at vi vil ha litt alenetid med jenta vår før vi får besøk. Jeg for min del tenker det er greit at mine foreldre og min bror kommer relativt kjapt etter fødselen, men jeg vil nok komme meg litt mer før svigers kommer.

Da vi snakket om dette hos svigers for litt siden sa svigermor "vi KOMMER på barselbesøk! Vi tar med mat og sånn så dere slipper å servere noe" og da ble jeg litt satt ut og sa bare hardt tilbake at "INGEN kommer på besøk før de har fått klarsignal fra oss! Vi skal komme oss litt før vi er klare for besøk, enten vi skal servere noe eller ikke!" Makan altså!! Vanlig folkeskikk gjelder faktisk for besteforeldre også! Jeg er veldig sårbar for tiden og ønsker virkelig ikke å føle meg tråkket på og at mine behov blir oversett!

Jøss! Syns virkelig de burde vite bedre, i min verden er det hvertfall naturlig å spørre om det passer og om man er i form, uansett om det er besteforeldre eller andre. Men er redd svigers her også tenker det samme, for all del, hun er veldig god av seg og jeg har et godt forhold til henne, men de kan gjerne ha litt bestemte meninger og oppfatninger.

Jøss! Syns virkelig de burde vite bedre, i min verden er det hvertfall naturlig å spørre om det passer og om man er i form, uansett om det er besteforeldre eller andre. Men er redd svigers her også tenker det samme, for all del, hun er veldig god av seg og jeg har et godt forhold til henne, men de kan gjerne ha litt bestemte meninger og oppfatninger.

Ja, ikke sant! Hvis de ringer og spør om de kan komme en tur og hilse på fordi de er sååå spente og hvis formen min er bra, så er det klart at de kan det! Problemet mitt blir når de tar det som en selvfølge at vi er klare for besøk med en gang. Da setter jeg på en slags trass-sperre fordi jeg forlanger mer respekt enn som så!

Hva tenker du om dine egne foreldre da? Syns du det er greit at de kommer litt tidligere enn svigers? For meg er det ganske stor forskjell nemlig :p (dessuten vet jeg at mine foreldre spør i forkant!!)

Ja, ikke sant! Hvis de ringer og spør om de kan komme en tur og hilse på fordi de er sååå spente og hvis formen min er bra, så er det klart at de kan det! Problemet mitt blir når de tar det som en selvfølge at vi er klare for besøk med en gang. Da setter jeg på en slags trass-sperre fordi jeg forlanger mer respekt enn som så!

Hva tenker du om dine egne foreldre da? Syns du det er greit at de kommer litt tidligere enn svigers? For meg er det ganske stor forskjell nemlig :p (dessuten vet jeg at mine foreldre spør i forkant!!)

Føler det veldig likt som deg!

Akkurat det der syns jeg er litt vanskelig, for jeg tenker at jeg gjerne kunne hatt besøk av mine foreldre tidligere, særlig mamma da, men så føler jeg at det kanskje blir litt "urettferdig" for svigers igjen, om du skjønner?

Jeg har sagt til både samboer og svigermor at de bare får vente til jeg er klar. Samboeren var ikke helt enig i starten, men han har snudd om nå, og lar meg få styre når jeg er klar for besøk :-) Liker ikke å ha folk rundt meg når jeg er sliten, det må folk bare respektere. Fordi om jeg skjønner at det er stas med første baby i familiene våre, så er det jeg som har født, og det er jeg som skal få til amming, ikke dem :-)

Samboer her sa så fint at det er jeg som må bestemme når vi er klare for besøk, det er jo jeg dom har født. Så det er veldig godt at vi er på "samme" lag der! Jeg tenker at jeg ikke vil ha besøk på sykehuset, og helst en dag eller to når vi kommer hjem. Det virker til nå som at svigers vil vente på klarsignal fra oss for besøk, og de er så rolige og vi har så godt forhold at de godt kan komme tidlig. De har sett meg og vært rundt meg når jeg har vært syk og sliten før. Mamma, pappa og søsteren min bor langt unna, så de blir nok noen dager når de kommer. Jeg er mer spent på det! Mamma må alltid rydde og ordne, egentlig litt i meste laget til vanlig, så jeg veit ikke hvor godt jeg klarer å slappe av med det... Tenker at de kanskje kunne bodd på hotell eller campinghytte på campingen rett her borte... Men om de er enige i det er jo en annen sak.

Uansett er det vanskelig å vite, jeg har jo aldri fått barn før!

Vi har ikke snakket om det, men jeg husker jeg ELSKET besøk sist gang :P
Vi har heldigvis ikke noen som kommer uanmeldt, så det hjelper nok på ganske mye :) og at formen min var super.
Vi hadde ganske mye besøk på barsel, men så roet det med seg litt når vi kom hjem, og jeg måsta nesten be folk om å komme ;) hehe... Stolt da, ville vise opp det fantastiske lille knyttet :D
Blir nok ikke like mye besøk hele tiden den her gangen da vi må ta hensyn til storebror også :) Men det blir nok en hel del besøk allikevel både på barsel (forutsatt at formen min er grei ettersom jeg skal prova på å føde vaginalt nå :o) og hjemme etterpå, etter avtale med oss før de får kom forstås :)

Back
Topp