Besøk i barseltiden

Føler det veldig likt som deg!

Akkurat det der syns jeg er litt vanskelig, for jeg tenker at jeg gjerne kunne hatt besøk av mine foreldre tidligere, særlig mamma da, men så føler jeg at det kanskje blir litt "urettferdig" for svigers igjen, om du skjønner?

Ja, jeg har også lurt på om det blir litt urettferdig. Da spesielt ovenfor samboer som sikkert også er kjempestolt og vil vise frem til sine foreldre. Men så tenker egoet mitt også at det tross alt er jeg som har født, som nettopp er sydd igjen kanskje og som virkelig trenger å hente meg inn. Jeg vil heller at min mamma skal stryke meg i håret mens jeg fortsatt er svett og sliten enn svigermor liksom..:p

Nei altså sist fikk vi ikke besøk på sykehuset eller hjemme pga minien blei født i påsken og 3 uker før tiden :-P så denne gangen håper eg bare at noen vil komme på sykehuset og hjemme når vi kommer hjem.

Dette har jeg og min kjære snakket om også. Det er vår første så vi vet ikke helt hva som venter oss. Men jeg ser for meg at vi vil ha litt alenetid med jenta vår før vi får besøk. Jeg for min del tenker det er greit at mine foreldre og min bror kommer relativt kjapt etter fødselen, men jeg vil nok komme meg litt mer før svigers kommer.

Da vi snakket om dette hos svigers for litt siden sa svigermor "vi KOMMER på barselbesøk! Vi tar med mat og sånn så dere slipper å servere noe" og da ble jeg litt satt ut og sa bare hardt tilbake at "INGEN kommer på besøk før de har fått klarsignal fra oss! Vi skal komme oss litt før vi er klare for besøk, enten vi skal servere noe eller ikke!" Makan altså!! Vanlig folkeskikk gjelder faktisk for besteforeldre også! Jeg er veldig sårbar for tiden og ønsker virkelig ikke å føle meg tråkket på og at mine behov blir oversett!

La IKKE svigers trampe på deg i barseltiden! Det lot jeg mine svigers gjøre og fy så deprimert jeg var! :( stå på ditt!!

La IKKE svigers trampe på deg i barseltiden! Det lot jeg mine svigers gjøre og fy så deprimert jeg var! :( stå på ditt!!

Nei, det er det jeg prøver iherdig å unngå. Heldigvis er samboer enig (foreløpig hvertfall!)

Uff, det forstår jeg godt!:( kom de på besøk selvom du ikke var klar? Og tok seg kanskje til rette på flere måter også eller? Så respektløst!! Dette skal være en fin tid for foreldrene å bli kjent med det nye barnet, og så skal det bli ødelagt sånn :(

Har snakket litt med samboer om det, og vi er egentlig veldig enige i alt. På sykehuset er det kun snakk om at vi vil ha besøk av mine/hans foreldre, dersom formen skulle tillate det. Dersom noen skal komme på besøk når vi har kommet hjem må de avtale, ikke bare komme uanmeldt. Tror ikke det blir noe problem, da både foreldrene mine og hans bor 1-1 1/2 time unna, så de må gjerne planlegge det litt. Venner tror jeg heller ikke ville funnet seg til rette med å komme uanmeldt, men skal jo aldri si aldri.
Veldig spent på hvordan det kommer til å bli, og jeg tenker nå at jeg selvfølgelig har lyst på mye besøk - så lenge de ikke er der for lenge. Viktig at vi klarer å finne en grense der, eller en grei måte å si i fra om det på. Tror vi må prøve og feile litt, for det er aldri godt å si hvordan det faktisk vil bli, både med tanke på formen min/vår og alt annet rundt :)

Tenker at det kommer helt an på formen og babyen :) har et nært forhold til min familie og min manns familie, så ser ikke noe problem med at de kommer, men klart se det an på min og babyen sin form. Synes bare det er trivelig med besøk :)

Tenker at det kommer helt an på formen og babyen :) har et nært forhold til min familie og min manns familie, så ser ikke noe problem med at de kommer, men klart se det an på min og babyen sin form. Synes bare det er trivelig med besøk :)

Tenker litt likt som deg her :) Tror bare vi må se det an. Er vår første og våre foreldre bor i en by ca 3 timer unna, så jeg regner uansett med at de ikke kommer med en gang. Er egentlig mer redd for det motsatte - nemlig at de venter veldig lenge med å komme siden vi bor et stykke unna. Vil jo gjerne vise frem lille når hun kommer, og hadde vært sårt om de ikke ville komme og hilse på henne. Særlig for svigers som har fire barnebarn i samme by som de bor, som de er mye sammen med. Men satser på at det ikke blir noen problemstilling :)

Nei, det er det jeg prøver iherdig å unngå. Heldigvis er samboer enig (foreløpig hvertfall!)

Uff, det forstår jeg godt!:( kom de på besøk selvom du ikke var klar? Og tok seg kanskje til rette på flere måter også eller? Så respektløst!! Dette skal være en fin tid for foreldrene å bli kjent med det nye barnet, og så skal det bli ødelagt sånn :(

Har nevnt lenger opp blant annet at svigermor offentliggjorde at fødsel var igang og når lillemann ble født (mens jeg ennå lå i fødesenga og ble sydd med baby på brystet!!), så skulle hun komme å se èn dag og sove på hotell, men plutselig hadde hun bestemt seg for å sove hos oss i flere dager slik at min mor som hjalp meg med å få igang amming osv måtte dra bort. Hun la ut nærmere 12 bilder av lille den første uka uten samtykke fra meg. Jeg og sambo hadde lagt ut 5 bilder - tilsammen! Utviklet fødselsdepresjon da sambo ikke tok min side eller var der for meg (dro hele tiden på fest og etterlot meg med babyen i zombiemodus).

At mine søsken kommer innom på besøk når vi har kommet hjem igjen er helt ok, de har vett til å dra igjen :)
Vi avtaler alt på forhånd. Samme gjelder mine foreldre.

Svogeren min leier et rom i kjelleren hos oss så han vil jo være her. Men han er uansett i full jobb så han er sjelden hjemme og er ikke hverken påtrengende eller i veien.

Svigerforeldrene mine bor i Hellas. De ønsker å være her i oktober både før og etter fødsel men jeg har sagt klart og tydelig til mannen at det er uaktuelt. De er gode mennesker, men veldig intense med kommende storesøster synes jeg. Så blir nok ikke noe bedre med lillesøster.. Skal hele tiden få med seg absolutt alt, med på hvert bleieskift og henger over skulderen hennes/min hele tiden. KAN jo ha noe med at det går lenger tid mellom hver gang de ser henne men er likevel too much.. Når de først er her så blir de jo værende lenge så sånn sett er de ikke dårlig stilt. Var her 2,5 mnd sist og det skjer aldri igjen! :p

Så besøk fra de tett etter fødsel er faktisk uaktuelt siden de faktisk må bo hos oss.
Barseltiden kan jo være veldig intens så vi må nesten få lov til å finne rutinen selv først. Spesielt for storesøster sin del egentlig!

Så småbesøk her og der - helt ok så lenge det avtales. Besøk med overnatting? Aldri i livet!

Har nevnt lenger opp blant annet at svigermor offentliggjorde at fødsel var igang og når lillemann ble født (mens jeg ennå lå i fødesenga og ble sydd med baby på brystet!!), så skulle hun komme å se èn dag og sove på hotell, men plutselig hadde hun bestemt seg for å sove hos oss i flere dager slik at min mor som hjalp meg med å få igang amming osv måtte dra bort. Hun la ut nærmere 12 bilder av lille den første uka uten samtykke fra meg. Jeg og sambo hadde lagt ut 5 bilder - tilsammen! Utviklet fødselsdepresjon da sambo ikke tok min side eller var der for meg (dro hele tiden på fest og etterlot meg med babyen i zombiemodus).

Det der er jo bare helt drøyt, uakseptabelt og skikkelig drittoppførsel!!!!! :o :o
Jeg skjønner godt at de er stolte og vil rope til hele verden at et nytt barnebarn er kommet til verden, men det er da overhodet ikke besteforeldrene sin nyhet å dele! Kjenner jeg blir sint og lei meg bare å tenke på det!
Og å legge ut bilder av andres barn er faktisk ulovlig. Det hjelper ikke at det er ens eget barnebarn heller! Nei herlighet, jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert selv, men jeg hadde blitt fly forbanna!

Kan jeg spørre om dere fortsatt er sammen? Forferdelig dårlig at han ikke tok ditt parti. Man er jo et team oppi det her tenker jeg da. Uff, nei det her var drøyt å høre om! :o

Huff, kjenner jeg får skikkelig vondt inni meg :-( Jeg er så redd for at svigermor kjører sitt eget løp, og legger ut bilder før vi rekker å legge ut selv. Jeg vil ha kontroll på bilder av han. Nei, håper virkelig ikke at du får det slik denne gangen, unner deg bare alt godt! Det håper jeg virkelig kjæresten din gjør og!

Ja, jeg har også lurt på om det blir litt urettferdig. Da spesielt ovenfor samboer som sikkert også er kjempestolt og vil vise frem til sine foreldre. Men så tenker egoet mitt også at det tross alt er jeg som har født, som nettopp er sydd igjen kanskje og som virkelig trenger å hente meg inn. Jeg vil heller at min mamma skal stryke meg i håret mens jeg fortsatt er svett og sliten enn svigermor liksom..:p

Stemmer, er det jeg og tenker; hvis jeg var mannen min så ville jeg jo ønsket å vise frem barnet mitt til foreldrene mine liksom :) Men så vet jeg jo at mannen min støtter meg i det jeg trenger da. Så vi får se det litt an :) Strengt tatt så er det kanskje ikke så stor sak som jeg tror: Slik jeg leser det er det svært begrenset besøkstid på barsel her, og mannen er ikke så glad i å ha besøk av svigers og familie her vi bor nå; da det er så liten leilighet.. Så mulig vi heller foreslår å komme en tur bort til dem om jeg er i form etter noen dager; lettere å gå igjen da når vi føler for det, og mannen slipper å rydde og vaske så fryktelig.. Vi har to katter, og han vil helst ha det plettfritt før vi får besøk :P :) (Ikke at det er så dumt da :P Heheh )

Stemmer, er det jeg og tenker; hvis jeg var mannen min så ville jeg jo ønsket å vise frem barnet mitt til foreldrene mine liksom :) Men så vet jeg jo at mannen min støtter meg i det jeg trenger da. Så vi får se det litt an :) Strengt tatt så er det kanskje ikke så stor sak som jeg tror: Slik jeg leser det er det svært begrenset besøkstid på barsel her, og mannen er ikke så glad i å ha besøk av svigers og familie her vi bor nå; da det er så liten leilighet.. Så mulig vi heller foreslår å komme en tur bort til dem om jeg er i form etter noen dager; lettere å gå igjen da når vi føler for det, og mannen slipper å rydde og vaske så fryktelig.. Vi har to katter, og han vil helst ha det plettfritt før vi får besøk :p :) (Ikke at det er så dumt da :p Heheh )

Ja, og det er jo ikke sikkert at det blir et problem heller. Det vet vi jo ikke enda, hehe. Men er jo greit å ha tenkt igjennom og snakket med våre kjære om det! Syns det høres ut som en god ide å selv dra på besøk når en syns det er greit. Er lettere å dra selv enn å kaste ut andre fra sitt eget hus, haha. Nei, vi får håpe det går seg til og at våre kjære svigerforeldre klarer å tenke seg om før de begynner å mase på oss! :p

Det der er jo bare helt drøyt, uakseptabelt og skikkelig drittoppførsel!!!!! :o :o
Jeg skjønner godt at de er stolte og vil rope til hele verden at et nytt barnebarn er kommet til verden, men det er da overhodet ikke besteforeldrene sin nyhet å dele! Kjenner jeg blir sint og lei meg bare å tenke på det!
Og å legge ut bilder av andres barn er faktisk ulovlig. Det hjelper ikke at det er ens eget barnebarn heller! Nei herlighet, jeg vet ikke hvordan jeg hadde reagert selv, men jeg hadde blitt fly forbanna!

Kan jeg spørre om dere fortsatt er sammen? Forferdelig dårlig at han ikke tok ditt parti. Man er jo et team oppi det her tenker jeg da. Uff, nei det her var drøyt å høre om! :o

Alt begynte å gå nedover etter fødsel. Vi har gått til parterapi for å prøve å redde forholdet, men står nå ved samlivsbrudd. Han er en dritt, egoist og det samme er moren hans. Så for alt i verden - vær streng og omså spill på hormonene også når du sier hva du ønsker av fødsel, etter fødsel og det med personvern av DITT barn. Jeg har visst ikke vært tydelig nok!

Huff, kjenner jeg får skikkelig vondt inni meg :-( Jeg er så redd for at svigermor kjører sitt eget løp, og legger ut bilder før vi rekker å legge ut selv. Jeg vil ha kontroll på bilder av han. Nei, håper virkelig ikke at du får det slik denne gangen, unner deg bare alt godt! Det håper jeg virkelig kjæresten din gjør og!

Da får dere lage en hemmelig gruppe på facebook (om dere bruker det) kun for familie. Det har vi gjort og der deler vi bildene vi vil og oppdaterer om utviklingen hans, bursdagslistene osv. Der kan dere skrive samlet til all familie at dere er opptatt av personvern av barnet deres og de som legger ut bilder før dere selv og spesielt uten samtykke blir anmeldt. Enkelt og greit! Så lenge du står på ditt og får sambo til å stå ved din side så skal det nok gå greit <3 Gjør ingenting å være streng og litt "sinna" i tonen når du sier dere ønsker privatliv - du er gravid med hormoner!! :D

Er jo ikke alle som mangler grenser og normal folkeskikk så mye som min svigermor heller..

Alt begynte å gå nedover etter fødsel. Vi har gått til parterapi for å prøve å redde forholdet, men står nå ved samlivsbrudd. Han er en dritt, egoist og det samme er moren hans. Så for alt i verden - vær streng og omså spill på hormonene også når du sier hva du ønsker av fødsel, etter fødsel og det med personvern av DITT barn. Jeg har visst ikke vært tydelig nok!

Uff, så fælt!! Sender deg en god klem <3 men hvis han er en dritt så fortjener du jo så mye bedre! Man skal absolutt ikke finne seg i å bli dårlig behandla bare for å unngå å splitte familien! :(

Jeg er veldig tydelig (av og til altfor tydelig - kan fort virke litt vel brutal) og håper jeg slipper å gå flere runder med hva jeg ønsker meg og hvordan jeg vil ha ting. Heldigvis er ikke svigermor på Facebook, og jeg TROR ikke ho hadde posta bilder uten vår tillatelse (NÅDE DEN SOM PRØVER!!!!)
Jeg kan ikke fatte at folk kan være så slemme, for det er nemlig akkurat det det er! Fælt at man ikke kan sende bilder av nurket til familie i frykt for at det ligger på nettet 5 min senere. Selv kommer jeg til å dele svært få bilder av babyen selv. Det er opp til foreldrene å bestemme hva som skal deles og ikke!!

Gitt klar beskjed om at vi ikle tar imot besøk av noen de første 3-6 dagene. Vi vill ha den første tiden med vår datter og bli kjent med henne i fred og ro :)
Ikke veldig populært men de har godtatt

Da får dere lage en hemmelig gruppe på facebook (om dere bruker det) kun for familie. Det har vi gjort og der deler vi bildene vi vil og oppdaterer om utviklingen hans, bursdagslistene osv. Der kan dere skrive samlet til all familie at dere er opptatt av personvern av barnet deres og de som legger ut bilder før dere selv og spesielt uten samtykke blir anmeldt. Enkelt og greit! Så lenge du står på ditt og får sambo til å stå ved din side så skal det nok gå greit <3 Gjør ingenting å være streng og litt "sinna" i tonen når du sier dere ønsker privatliv - du er gravid med hormoner!! :D

Er jo ikke alle som mangler grenser og normal folkeskikk så mye som min svigermor heller..
Heldigvis er samboer veldig privat av seg når det kommer til sosiale medier, så der er vi veldig enige :-) Men ja, jeg er veldig klar på alt for tiden :-P Og er nok og litt streng, men som du sier, det er lov :-D

Det er noe med svigermødre altså.. Ikke alltid så fan av min.

Uff, så fælt!! Sender deg en god klem <3 men hvis han er en dritt så fortjener du jo så mye bedre! Man skal absolutt ikke finne seg i å bli dårlig behandla bare for å unngå å splitte familien! :(

Jeg er veldig tydelig (av og til altfor tydelig - kan fort virke litt vel brutal) og håper jeg slipper å gå flere runder med hva jeg ønsker meg og hvordan jeg vil ha ting. Heldigvis er ikke svigermor på Facebook, og jeg TROR ikke ho hadde posta bilder uten vår tillatelse (NÅDE DEN SOM PRØVER!!!!)
Jeg kan ikke fatte at folk kan være så slemme, for det er nemlig akkurat det det er! Fælt at man ikke kan sende bilder av nurket til familie i frykt for at det ligger på nettet 5 min senere. Selv kommer jeg til å dele svært få bilder av babyen selv. Det er opp til foreldrene å bestemme hva som skal deles og ikke!!

Det er bra! Svigerfar, bonus svigermor, pappa og tante ringte oss personlig og gratulerte - noe jeg satt VELDIG pris på! :) Men søstra til sambo la ut status med kjønn, klokkeslett, vekt og høyde også tagget hun oss. Svigermor skrev en smiley etter å ha fortalt alle på pub om det så da fikk hun gratulasjoner på den og det eskalerte seg videre derfra. Broren min derimot fikk med seg nyheten på facebook selvom jeg ville fortelle han selv.

Er jeg enda bitter? JA! Og det tror jeg alle her inne merker, men det bryr jeg meg ikke om. Tiden etter fødselen for de fleste er ekstra kostbar og viktig. Man vil gjerne bli kjent med det skjønne vidunderet og bare kose seg som en nybakt familie uten at det piper/vibrerer i telefonen hele tiden og folk maser. Det opplevde jeg veldig plagsomt..

Heldigvis er samboer veldig privat av seg når det kommer til sosiale medier, så der er vi veldig enige :-) Men ja, jeg er veldig klar på alt for tiden :-P Og er nok og litt streng, men som du sier, det er lov :-D

Det er noe med svigermødre altså.. Ikke alltid så fan av min.

Vi deler minimalt med bilder. Hittil har vi kaanskje delt like mye bilder tilsammen som svigermor gjorde når han var 1 uke gammel. Lillemann er 1 år i september :)

Back
Topp