Morsmelk vs annen mat - skal man kjempe?

murmel

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Man leser jo at det anbefales å amme til barna fyller året... Og jeg har oppfattet at morsmelk bør være den viktigste bestanddelen i kostholdet inntil det.

Hvordan fungerer dette hos dere?

Vår lille gutt er veldig nysgjerrig på maten som vi andre spiser, og tar imot alt han får. Nå spiser han fem ganger for dagen - alltid først morsmelk, deretter noe annet: Grøt, fruktmos (gjerne med havregryn e.l.), grønnsaksmos (ofte med leverpostei eller makrell i tomat), brødbiter med leverpostei.

Det er vanskeligere og vanskeligere å få i ham morsmelk. Det tar +/- et par minutter før han slipper taket, begynner å snu seg, vil stå på kne o.l. Unntaket er om morgenen, da er han skikkelig sulten og kan ammes i 10-15 min. Jeg vet ikke helt om han misliker melken i seg selv, men han er fryktelig nysgjerrig på alt rundt seg, blir lett distrahert.

Hva gjør dere andre? Noen råd? Bør vi gi ham litt mindre porsjoner av annen mat, så han er mer sulten når han skal ammes?? Eller la ham styre selv og evt slutte med amming om det fortsetter i samme retning? Forsøke å lure inn morsmelk via grøt o.l.?

Jeg prøvde en god stund, med alle triksene i boka, men da junior var 10 mnd, ville han rett og slett ikke ha mer pupp.

Hvis du orker å pumpe og gi flaske/blande i mat, kan du gjøre det. Det er ingenting som sier at melken må komme rett fra puppen. ;)

Noen vil die lenge, og andre ikke fullt så lenge, sånn er det bare. (Tenker jeg.) ;)

Her har jommen det motsatte skjedd. Vi har egentlig alltid måttet jobbe litt med ammingen, men i de siste 2 ukene har han foretrukket pupp fremfor mat... Vet ikke hva som har skjedd, annet enn at det virker som han koser seg massivt når han ammes (og dermed blir for mett for fast føde...).

Mm i maten er jo lurt. Det er jo mange gode næringsstoffer i melka som de trenger. Derfor mm eller mme hele det første året.:)
Så anbefaler virkelig å fortsette å gi det ja.

Vi gir mer grøt og mat enn mme, nå. Gir mme om natten, da.. varierer hvor mye hun vil ha, kanskje det er 3x120 ml, eller kanskje bare 1x150 ml... Vet aldri det, det regulerer hun selv. Gir vann i tillegg. Og 2 grøtmåltider, 1 middagsmåltid, og 1 brød/fruktmåltid..

Så på dagtid har vi ingen rene melkemåltider, med mindre det skjer noe spesielt.

Jeg ammer morgen, kveld, natt (1-2ganger) og ved behov løpet av dagen, men ikke i forbindelse med andre måltid. Tenker at morsmelk er viktig, men at å venne seg til fast føde også er det. Han får grøt 2x daglig, et lite middagsmåltid og en raus porsjon frukt i løpet av en dag. Ellers gir vi ham alltid noe i hånden når vi sitter rundt bordet og spiser. Slik min helsesøster snakket på sist kontroll, hørtes det ikke ut som om amming var noe viktig lenger... De er snåle disse helsesøstrene!

Det sies jo at morsmelken til nordmenn er næringsfattig også, at det er derfor etter nyere forskning sies man bør starte allerede ved 4 mnd alder å introdusere fast føde. Dette er jo litt opp til hver enkelt unge også. Noen sier fra 4 mnd, andre sier når ungen viser interesse for fast føde. Jeg fikk ikke ammet mer enn 3 mnd, men hadde jeg kunnet og baby hadde vært interessert, så hadde jeg ammet til over året sikkert, men det hadde ikke vært viktigste delen av måltidet nå etter fylte 8 mnd

Her spiser lillegutt 5 måltider om dagen. Han er ikke inntrisert i pupp på dagtid, kansje mellom lunsj og middag. Men er da ferdig etter to min. Så her ammes det kun på natt og morgen, kansje kveld om han vill. Det kommer jeg til og fortsette med til han ikke vill mer. Amminga går litt i perioder, plutselig vill han ha masse på dagtid, det skjer i perioder der det er tenner eller når han har vært forkjøla. Jeg har latt han styre det selv.

Det sies jo at morsmelken til nordmenn er næringsfattig også, at det er derfor etter nyere forskning sies man bør starte allerede ved 4 mnd alder å introdusere fast føde. Dette er jo litt opp til hver enkelt unge også. Noen sier fra 4 mnd, andre sier når ungen viser interesse for fast føde. Jeg fikk ikke ammet mer enn 3 mnd, men hadde jeg kunnet og baby hadde vært interessert, så hadde jeg ammet til over året sikkert, men det hadde ikke vært viktigste delen av måltidet nå etter fylte 8 mnd

Vår MM har ikke mindre næring enn andres.
6 mnd fullamming er rådet fra helsemyndighetene.
Forskningen rundt å starte ved 4 mnd, handlet om å muligens(!) forebygge matallergi senere i livet.

Anbefaler å bli med i denne gruppen på FB:
https://www.facebook.com/groups/ammegruppen/

Vår MM har ikke mindre næring enn andres.
6 mnd fullamming er rådet fra helsemyndighetene.
Forskningen rundt å starte ved 4 mnd, handlet om å muligens(!) forebygge matallergi senere i livet.

Anbefaler å bli med i denne gruppen på FB:
https://www.facebook.com/groups/ammegruppen/
6 mnd fullamming er rådet ja, snakker om nyere forskning på kvaliteten av melken. Leste noe skriv om dette på Neonatal intensiven etter sønnen min ble født. De har ikke viket fra 6 mnd fullamming ennå :)

Back
Topp