Min ligger i seteleie. Jordmor ringte sykehuset når jeg var hos henne på kontroll i uke 34, sykehuset satt da opp kontroll til meg når jeg var 36+0. Siden har jeg vært der 3 ganger tilsammen. Er idag 37+3. Første gangen tok legen ultralyd, sjekket mål av baby, gjennomstrømming fra navlen, fostervann osv. Tok sparketest, blodtrykk osv. Så var jeg og tok CT av bekkenet for å se om jeg tåler å føde seteleie. Og så var jeg tilbake igjen på kontroll 37+0, legen gikk gjennom bildene av bekkenet, målte babyen igjen, sparketest osv. Gikk gjennom litt diverse med meg hvis det blir setefødsel. Og hva jeg skal gjøre hvis det skulle starte nå, fordi lille er for liten. Jeg skal tilbake igjen på sykehuset når jeg er 39+1, i mellomtiden har jeg idag vært hos jordmor og skal det igjen en gang til før kontroll på sykehuset i uke 39.
Men hadde jeg vært deg så hadde jeg absolutt ikke ventet. De bør være klar over situasjonen på sykehuset og du kan virkelig ikke vente til du er 38 uker med å starte å planlegge fødsel hvis babyen ikke snur seg riktig. For da kan det jo skje når som helst. Er viktig at de gir deg informasjon om hva du skal gjøre hvis det starter og hvilke muligheter du har ift fødsel. Syns du skal ringe føden og fortelle situasjonen og høre om de skal avtale en kontrolltime for deg.