Min historie og obduksjon av foster.

Åååh,det må være veldig godt og betryggende å få ett svar. Det sparer sikkert hodet for mye tanker og bekymringer.. mistet i uke 13 for nøyaktig 1 år siden i tillegg uten å få svar så vi har blidd lovet ekstra oppfølging ved eventuelt nytt svangerskap. Håper det klaffer hele veien for dere denne gang:)

Ja, var veldig mye tanker som kvernet før vi fikk svar. Har også mistet to ganger før det, så blir heldigvis fulgt godt opp av fastlegen i tillegg, så har fått flere tidlig ultralyder denne gangen og går på blodfortynnende. Er straks 19 uker nå, og alt har sett helt fint ut hele veien, så satser på det går nå. Lykke til videre :)
 
Ja, var veldig mye tanker som kvernet før vi fikk svar. Har også mistet to ganger før det, så blir heldigvis fulgt godt opp av fastlegen i tillegg, så har fått flere tidlig ultralyder denne gangen og går på blodfortynnende. Er straks 19 uker nå, og alt har sett helt fint ut hele veien, så satser på det går nå. Lykke til videre :)
Veldig godt å høre :) jeg skulle faktisk vært nøyaktig 20 uker på vei idag,men sånn jikk det altså ikke... masse lykke til vidre til deg også :)
 
Ja, var veldig mye tanker som kvernet før vi fikk svar. Har også mistet to ganger før det, så blir heldigvis fulgt godt opp av fastlegen i tillegg, så har fått flere tidlig ultralyder denne gangen og går på blodfortynnende. Er straks 19 uker nå, og alt har sett helt fint ut hele veien, så satser på det går nå. Lykke til videre :)

Hei du. Gratulerer med å være gravid igjen. Veldig sårt å miste. Du skriver at du nå går på blodfortynnende. Har det med hjertet til den lille å gjøre? Jeg bare spør. For min lille jente døde som følge av omfattende hjertefeil. Håper jo på å bli gravid igjen, og tenker selvsagt på alt som kunne ha ført til hjertefeilen. Jeg har Leiden mutasjon (blodet har lettere for å levre seg hos meg), men legen som fulgte meg opp mente jeg ikke trengte blodfortynnende. Tenker bare på hva som kan være lurt å tenke på ift en eventuell ny graviditet. Har ikke fått obduksjonsrapporten enda da.
 
Mistet for 13 dager siden, i uke 18. Jenta var så frisk å fin. Hvor stort må fosteret være før at man kan kreve obduksjon?
Kjære deg. Jeg vet så alt for godt hva du gjennomgår nå, selv om reaksjoner og opplevelser selvsagt er individuell. Vi har kommet litt lengre i prosessen (vår jente døde 17.juni) selv om det også for oss er nettopp. Du kan skrive til meg i melding om du ønsker det. Jeg vet dessverre ikke når det tilbys obduksjon, annet enn at vi fikk det etter at det ble oppdaget en omfattende og sjelden hjertefeil i uke 19, som førte til død uke 20. Det var valgfritt for oss å velge obduksjon, men de ønsket det på fostermedisinsk senter på St.Olavs hospital. Vi ønsket også det. God klem til deg!
 
Hei du. Gratulerer med å være gravid igjen. Veldig sårt å miste. Du skriver at du nå går på blodfortynnende. Har det med hjertet til den lille å gjøre? Jeg bare spør. For min lille jente døde som følge av omfattende hjertefeil. Håper jo på å bli gravid igjen, og tenker selvsagt på alt som kunne ha ført til hjertefeilen. Jeg har Leiden mutasjon (blodet har lettere for å levre seg hos meg), men legen som fulgte meg opp mente jeg ikke trengte blodfortynnende. Tenker bare på hva som kan være lurt å tenke på ift en eventuell ny graviditet. Har ikke fått obduksjonsrapporten enda da.

Nei, er ikke pga. hjertefeilen, men pga. to spontanaborter før dette kombinert med Leiden her og. Morkaken ble også sendt til obduksjon, men var kun hjertet som hadde flere feil. De tror egentlig ikke det har noen sammenheng med Leiden, så går på det bare i tilfelle. Har fått ekstra sjekker av hjertet denne gangen hos lege på sykehuset fra uke 11, inkludert duotest, skal ha den siste i uke 22, og hvis de ikke har sett noe til da er alt mest sannsynlig bra. Heldigvis er sjansen for at det samme skjer to ganger på rad veldig liten, men har jo bare vært fryd og gammen å være gravid igjen heller akkurat, sliter tidvis mye med tanker om hva som kan skje ... :)
 
Nei, er ikke pga. hjertefeilen, men pga. to spontanaborter før dette kombinert med Leiden her og. Morkaken ble også sendt til obduksjon, men var kun hjertet som hadde flere feil. De tror egentlig ikke det har noen sammenheng med Leiden, så går på det bare i tilfelle. Har fått ekstra sjekker av hjertet denne gangen hos lege på sykehuset fra uke 11, inkludert duotest, skal ha den siste i uke 22, og hvis de ikke har sett noe til da er alt mest sannsynlig bra. Heldigvis er sjansen for at det samme skjer to ganger på rad veldig liten, men har jo bare vært fryd og gammen å være gravid igjen heller akkurat, sliter tidvis mye med tanker om hva som kan skje ... :)
Så bra med den oppfølginga! Vi har fått beskjed om at vi vil bli fulgt opp av Fostermed. Senter i Trondheim ved en ev. ny graviditet. Vi bor nært Lofoten, så det er jo et stykke å reise, men klart verdt det for å føle seg tryggere. Da får vi tul uke 12 der, og i følge dem kan de se allerede da om det er en lignende feil som sist. Men vår frøken hadde en skjelden type hvor organene i torsoen speilvendte seg, slik at hun hadde to venstresider heller enn venstre og høyre.
 
Mistet for 13 dager siden, i uke 18. Jenta var så frisk å fin. Hvor stort må fosteret være før at man kan kreve obduksjon?
Vi fikk tilbud om obduksjon i uke 12, men da hadde fosteret store misdannelser og vi ville vite om det var kromosom feil.
 
Nei, er ikke pga. hjertefeilen, men pga. to spontanaborter før dette kombinert med Leiden her og. Morkaken ble også sendt til obduksjon, men var kun hjertet som hadde flere feil. De tror egentlig ikke det har noen sammenheng med Leiden, så går på det bare i tilfelle. Har fått ekstra sjekker av hjertet denne gangen hos lege på sykehuset fra uke 11, inkludert duotest, skal ha den siste i uke 22, og hvis de ikke har sett noe til da er alt mest sannsynlig bra. Heldigvis er sjansen for at det samme skjer to ganger på rad veldig liten, men har jo bare vært fryd og gammen å være gravid igjen heller akkurat, sliter tidvis mye med tanker om hva som kan skje ... :)
Jeg måtte ta abort pga store misdannelser i uke 12. Ble gravid 3 måneder senere og hele svangerskapet var egentlig bare en venteperiode. Jeg klarte ikke knytte meg til barnet for jeg var redd det skulle skje igjen. Først noen dager etter fødselen følte jeg at jeg kunne slappe av og begynne og knytte meg til frøkna vår. Det var et tøft svangerskap og selv med ekstra oppfølging fra sykehuset så tok vi masse ekstra ul privat. Vi hadde vel ul ca hver 4 uke hele svangerskapet. Hver gang jeg kjente noe murte eller noe så ble jeg livredd. Ene gangen var jeg på jobb og det kom en dråpe blod på papiret. Jeg var helt knust resten av dagen :(
Men det gikk heldigvis bra og vi sitter nå med verdens herligste jente hos oss <3
Hold ut, plutselig er ventetiden over og det er bare glede ;-)
 
Takk for alle som har delt sin historie. Vi har nå fått svar faktisk. Misstanke at de hadde glemt oss da vi fikk så fort svar etter at vi ringte og etterlyste svar. Jeg hadde lite(nesten ingen) fostervann til ul. Jeg fikk vite kjønnet da jeg "fødte" i uke 20. Nå i rapporten skrev de at den lille hadde liten brystkasse, ikke spiserør og feil på nyrer. Men de vet ikke årsaken til dette. Prøver fra morkake ble tatt og de var helt fine. Så får vel ikke noen sikre svar på hvordan dette har skjedd. Har og tatt blodprøve fra både meg og faren til den lille for å sjekke at det ikke er noe kromosonfeil. Disse blodprøvene ville vi ta etter eget ønske og evt ikke bekymre seg over det i fremtiden:)
 
Takk for alle som har delt sin historie. Vi har nå fått svar faktisk. Misstanke at de hadde glemt oss da vi fikk så fort svar etter at vi ringte og etterlyste svar. Jeg hadde lite(nesten ingen) fostervann til ul. Jeg fikk vite kjønnet da jeg "fødte" i uke 20. Nå i rapporten skrev de at den lille hadde liten brystkasse, ikke spiserør og feil på nyrer. Men de vet ikke årsaken til dette. Prøver fra morkake ble tatt og de var helt fine. Så får vel ikke noen sikre svar på hvordan dette har skjedd. Har og tatt blodprøve fra både meg og faren til den lille for å sjekke at det ikke er noe kromosonfeil. Disse blodprøvene ville vi ta etter eget ønske og evt ikke bekymre seg over det i fremtiden:)

Så bra dere fikk svar! :) Vi tok og kromosomprøver av oss, litt skummelt å vente på svar, men verdt å vite at ingen av oss er bærere av noe.
 
Veldig godt slipper og gå å vente å håpe på svar hver dag! :) hvor lang tid tok det før dere fikk svar på kromosonprøvene?:)
 
Takk for alle som har delt sin historie. Vi har nå fått svar faktisk. Misstanke at de hadde glemt oss da vi fikk så fort svar etter at vi ringte og etterlyste svar. Jeg hadde lite(nesten ingen) fostervann til ul. Jeg fikk vite kjønnet da jeg "fødte" i uke 20. Nå i rapporten skrev de at den lille hadde liten brystkasse, ikke spiserør og feil på nyrer. Men de vet ikke årsaken til dette. Prøver fra morkake ble tatt og de var helt fine. Så får vel ikke noen sikre svar på hvordan dette har skjedd. Har og tatt blodprøve fra både meg og faren til den lille for å sjekke at det ikke er noe kromosonfeil. Disse blodprøvene ville vi ta etter eget ønske og evt ikke bekymre seg over det i fremtiden:)
Så bra dere fikk svar! :) Vi tok og kromosomprøver av oss, litt skummelt å vente på svar, men verdt å vite at ingen av oss er bærere av noe.

Vår hadde en stor hjertefeil, og vi har fått svar på at det ikke er knyttet til noen av de vanligste kromosomfeilene i alle fall. Får mer info ved gj.gang av obduksjonsrapport 15.aug. Men bør vi da spørre om en slik test av oss selv? Hva er det de ser etter i blodet da?
 
Vi tok kromosomprøver i utredningen for habituell abort siden dette var den tredje, og de er en del av standardpakka, så hadde egentlig ikke noe med denne gangen å gjøre, men slapp heldigvis å henvises fra fastlegen siden jeg mistet så sent :) De sjekker at man ikke er bærere av kromosomfeil, f.eks. kan noen kromosomer ha byttet plass eller mangle osv., men dette er veldig sjelden da. Tok ganske lang tid å få svar på de prøvene og, husker ikke helt, men tok vel 7-8 uker.
 
Hei, vi fikk svar fra obduksjonen på etterkontrollen 13dager etter SA/MA.de fleste andre prøver av meg var da også svar på, manglet bare svar på noen få prøver..regner med de tar kontakt hvis de finner noe konkret (foreløpig ikke noe galt funnet, bare at gutten vår sannsynligvis hadde vært død en liten stund før aborten startet av seg selv, siden han var estimert til 13uker, men skulle vært 15). Jeg kunne også ringe gyn.på sykehuset om jeg lurte på noe. Jeg lurer jo på om det var morkaka, meg eller kromosomfeil som førte til at han sluttet å vokse rundt uke 15...men det får jeg sannsynligvis aldri vite. Blir skummelt ved neste graviditet..
 
Last edited:
Hvor kommer obduksjonsrapporten? Sykehuset eller den som sendte meg på sykehuset?
 
Nå ,nøyaktig 9 uker etter MA i uke 18 har jeg fått vite att vår lille jente døde av for lite fostervann og at hun hadde et ovalt hode. Hadde det ikke vært for digital-journal har jeg nok gådd livet ut uvitende om hva som antagentlig var årsaken :(
 
Måtte selv ta abort i uke 20, etter at det ble funnet store feil på hjernen på ordinær ul. Ble forespeilet 3 mnd ventetid, men tok 7 mnd. Var på Haukeland. Fikk beskjed om at det skyldes sykdom på patologisk avd. Men står det ikke var uvanlig å vente så lenge. Selv om vi begynte å prøve igjen før svar, var det tungt å ikke vite helt sikkert. Er en påkjenning å vente og jeg syns det var kjipt å måtte ringe og purre flere ganger. Ripper litt opp i det hele, og det måtte selvfølgelig gjøres på dagtid når jeg var på jobb selv. Ikke kjekt å være våt i øynene når du ikke er for deg selv, men rundt kolleger.

Håper for din skyld at dere får et raskt svar som gjør at dere er klar for å prøve igjen
 
Nå ,nøyaktig 9 uker etter MA i uke 18 har jeg fått vite att vår lille jente døde av for lite fostervann og at hun hadde et ovalt hode. Hadde det ikke vært for digital-journal har jeg nok gådd livet ut uvitende om hva som antagentlig var årsaken :(

Fikk ikke du vite det utenom å gå inn på journalen?
 
Fikk ikke du vite det utenom å gå inn på journalen?
Nei,ingen har fortalt meg noen ting. Veldig dårlig oppfølging her oppe skjønner jeg.. i forhold til andre sykehus.. trasi opplevelse og like trasig oppfølging
 
Back
Topp