Reodor som førstenavn?

Tenker også på flåklypa,men hva gjør vel det?
Ludvik/g er også noe jeg assosierer med flåklypa,men d har jo blitt et veldig populært navn..
 
Jeg tenker at man ikke bør gi ungen sin navn som man VET er "belastet" på noen måte.
Jeg hadde f.eks aldri kalt ungen min "Abel," eller "Kain." (Ja, jeg har sett begge deler.)

Selv om "Reodor" er mer "positiv belastet," er det likefremt et navn som kun assosieres med Flåklypa.
Jeg klarer ikke forestille meg å se på en nyfødt baby og kalle ham Reodor.
 
første jeg tenker på er flåklypa, men synes dere det er fint så hvorfor ikke? ;) tenker ikke at det er spesielt belastende, bare en annen vri en hva folk flest er vant med :)
 
Tenker at det er "vår" generasjon som forbinder det med Flåklypa, ikke den han vokser opp i :)
 
Et spesielt og fint navn. Tenker også Flåklypa og ville nok tenkt godt igjennom det.
 
Jeg tenker at man ikke bør gi ungen sin navn som man VET er "belastet" på noen måte.
Jeg hadde f.eks aldri kalt ungen min "Abel," eller "Kain." (Ja, jeg har sett begge deler.)

Selv om "Reodor" er mer "positiv belastet," er det likefremt et navn som kun assosieres med Flåklypa.
Jeg klarer ikke forestille meg å se på en nyfødt baby og kalle ham Reodor.
Abel er ett av navnene jeg har på listen min over aktuelle navn om jeg noen gang får en gutt

Skal du la en person med ett navn ødelegge for alle andre?

Mange som heter det, feks artisten The Weekend heter Abel, en kjent forballspiller heter det.. Ja fler enn han fra bibelen
 
Abel er ett av navnene jeg har på listen min over aktuelle navn om jeg noen gang får en gutt

Skal du la en person med ett navn ødelegge for alle andre?

Mange som heter det, feks artisten The Weekend heter Abel, en kjent forballspiller heter det.. Ja fler enn han fra bibelen

For meg handler det om hvordan oppveksten blir for barnet, ikke hva jeg synes om navnet.
At noen andre alt har valgt å gi barnet et opplagt belastet navn, gjør det ikke noe bedre i mine øyne.
Hvis man skal dra ditt argument til ytterpunktet, kan man jo velge å kalle barnet "Adolf," men det er det jo ingen som ville gjort..
 
For meg handler det om hvordan oppveksten blir for barnet, ikke hva jeg synes om navnet.
At noen andre alt har valgt å gi barnet et opplagt belastet navn, gjør det ikke noe bedre i mine øyne.
Hvis man skal dra ditt argument til ytterpunktet, kan man jo velge å kalle barnet "Adolf," men det er det jo ingen som ville gjort..
Jeg er ikke religiøs og kjenner ingen i min omgangskrets som ville kalt det belastet. Vet om fler som heter det jeg

345 pers i norge faktisk
 
Jeg er ikke religiøs og kjenner ingen i min omgangskrets som ville kalt det belastet. Vet om fler som heter det jeg

345 pers i norge faktisk

Jeg er ikke religiøs jeg heller, men jeg kan grunnleggende bibelhistorie for det, i likhet med mange andre mennesker, religiøse eller ikke.
I min omgangskrets, hadde det garantert blitt et diskusjonstema dersom noen vi kjente til vurderte å kalle barnet "Kain," eller "Abel."

Det er mange navn som ikke er lov å bruke, fordi de er ansett som belastende for barnet.
At ikke Kain, og Abel er på den listen, forbløffer meg.

Vi har forskjellige meninger og forskjellig utgangspunkt, sånn er det bare. :)
 
For meg er det et navn på en fiksjonsfigur, Reodor Felgen, og kunne aldri kalt barnet mitt for det. Dessverre!
 
Jeg tenker Flåklypa med en gang, og det er nok ikke et navn jeg ville ha valgt. Men når det er sagt, så er det deres baby, og dere som skal velge navn til den lille. Så hvis det er dette navnet dere liker og dere vil ha, så har det ikke noe å bety hva andre syns. Det viktigste er jo at dere velger det navnet dere syns er fint :)
 
For meg handler det om hvordan oppveksten blir for barnet, ikke hva jeg synes om navnet.
At noen andre alt har valgt å gi barnet et opplagt belastet navn, gjør det ikke noe bedre i mine øyne.
Hvis man skal dra ditt argument til ytterpunktet, kan man jo velge å kalle barnet "Adolf," men det er det jo ingen som ville gjort..

Hvorfor er Abel et belastet navn?
Er da helt vanlig å bruke bibelske navn i dag... Marcus, Lucas og Jacob er f eks veldig populære nå.
 
Syns igrunnen det er litt tøft. :)
Uansett så er det helt sant at navnet skjemmer ingen. Er ikke mange år siden det var uaktuelt og kjemperart om norske barn fikk navnene Liam eller Damien. Nå er det plutselig blitt kjempevanlig, kjenner selv 4 liamer. Så er jo hva folk er vant til.
 
Tenker at det er "vår" generasjon som forbinder det med Flåklypa, ikke den han vokser opp i :)
Jeg er ikke så sikker på det - niesene mine på 4 og 7 ser jo Flåklypa hver jul, tror de fleste norske barn ser Flåklypa en eller flere ganger i løpet av oppveksten.

Men når så det er sagt, så er jeg enig med dem som sier at barn finner en grunn til å mobbe uansett dersom de absolutt vil, så er det ikke pga navnet, mobber de bare for noe annet... Så selv om jeg personlig syns Reodor er litt rart som fornavn (forbinder det bare med Flåklypa), tror jeg det bare er en vanesak, så om dere foreldre begge liker navnet, er det bare å kjøre på tenker jeg :)
 
Jeg syns det er kult!

Heller en Reodor enn å være en av ørten som heter William, liksom ;)
 
Hvorfor er Abel et belastet navn?
Er da helt vanlig å bruke bibelske navn i dag... Marcus, Lucas og Jacob er f eks veldig populære nå.

For meg er historien om "Kain og Abel" litt mer belastende enn historiene om Marcus, Lucas og resten av gjengen, selv om det bare er fiksjon.
Det er jo ingen som kaller barnet sitt Judas..
 
For meg er historien om "Kain og Abel" litt mer belastende enn historiene om Marcus, Lucas og resten av gjengen, selv om det bare er fiksjon.
Det er jo ingen som kaller barnet sitt Judas..

At folk ikke kaller ungen sin Kain er jo forståelig, men hva galt har Abel gjort? Han var jo bare snill og grei.

Skjønner forresten ikke hvorfor Loke har blitt så populært, synes det er like belastende som Judas og Kain i grunn. Men det er en annen diskusjon :)
 
Back
Topp