Glukosebelastningstest

Fikk beskjed av legen minom at det var blitt veldig strengt nå, og at alle med BMI over 25 måtte ta sånn test.
Heldigvis var jeg ikke over grensen.. Høres ikke noe gøy ut:-/

Var på privat kinikk i går for tul.
Der fikk jeg streng beskjed om at jeg skulle forlange to glucosebelastningstester pga høy fødselsvekt hos førstemann. Litt kjipt, men vil heller ta de testene for å forsikre meg om at både baby og jeg er friske. Legen sa at det ikke var noen grunn til at jeg skulle få så store barn. Det kan være genetisk, men likevel var førstemann fått lov til å bli i overkant stor..

Var på privat kinikk i går for tul.
Der fikk jeg streng beskjed om at jeg skulle forlange to glucosebelastningstester pga høy fødselsvekt hos førstemann. Litt kjipt, men vil heller ta de testene for å forsikre meg om at både baby og jeg er friske. Legen sa at det ikke var noen grunn til at jeg skulle få så store barn. Det kan være genetisk, men likevel var førstemann fått lov til å bli i overkant stor..

Er det lov å spørre hvor stor førstemann var?

Selvfølgelig:)

4730 gram og 57cm

Takk for svar:happy: Var 600gram større enn min, og 5 cm lenger. Føler bare at min var stor nok:wideyed: selv om jeg vet at det egentlig ikke klassifiseres som stort barn før det er over 4500gr.. Søsteren min hadde svangerskapsdiabetes og fikk store barn. Siste hennes var på 5200. Det er også litt diabetes i familien. Jeg ble derfor testet i forrige svangerskap, men hadde heldigvis ingen antydning til svangerskapsdiabetes selv.
Usikker på om jeg må testes på nytt denne gangen.. Legen har ikke sagt noe enda i alle fall.

Jeg fikk diagnosen svangerskapsdiabetes forrige gang. Jenta kom til verden 14 dager på overtid, 3740gr og 54cm. Siden jeg har 4 timer reisevei til sykehuset, målte jeg blodsukker hjemme og meldte fra over tlf/Mail til dia.sykepleier og verdiene var helt normale.
Denne gangen er jeg slankeoperert og har gitt beskjed til fastlegen at denne testen tar jeg ikke. Han sa ingenting på det... Håper det går like greit med jm :)

Fikk beskjed av legen minom at det var blitt veldig strengt nå, og at alle med BMI over 25 måtte ta sånn test.
Heldigvis var jeg ikke over grensen.. Høres ikke noe gøy ut:-/
Må alle? Har 25.2 eller noe sånt.. har ikke hørt snakk om noe sånt eg:)

Når tok dere denne testen??? Av privat gynekolog fikk jeg beskjed om at den måtte taes så tidlig som mulig, men på kontroll i dag sa hun i løpet sv uke 26. Glemte selvfølgelig da å spørre om den skulle vært gjort tidligere....

Jeg skal ta den i morgen. Aldri tatt en slik før, men utifra hva jeg leser andre mener om den gruer jeg meg litt :p Fikk beskjed om å ta med matpakke som jeg skulle spise når testen var ferdig :) så forhåpentlig går det helt fint å kjøre hjem etterpå.

Jeg skal ta den i morgen. Aldri tatt en slik før, men utifra hva jeg leser andre mener om den gruer jeg meg litt :p Fikk beskjed om å ta med matpakke som jeg skulle spise når testen var ferdig :) så forhåpentlig går det helt fint å kjøre hjem etterpå.

Lykke til :-) Du får oppdatere etterpå ;)

Lykke til :) krysser fingrene for normale verdier :)

Når tok dere denne testen??? Av privat gynekolog fikk jeg beskjed om at den måtte taes så tidlig som mulig, men på kontroll i dag sa hun i løpet sv uke 26. Glemte selvfølgelig da å spørre om den skulle vært gjort tidligere....

Jeg fikk beskjed om å ta i uke 17/18 og 27/28 ..

Må alle? Har 25.2 eller noe sånt.. har ikke hørt snakk om noe sånt eg:)

Legen min sa alle med BMI over 25. MEN jeg ser rundtom at det er de med BMI over 27 som må ta den. Så mulig legen min tar feil...
Og de kan jo faktisk ikke tvinge deg,men blir man anbefalt å gjøre det så er det jo lurt å gjøre det ;)

Jeg fikk diagnosen svangerskapsdiabetes forrige gang. Jenta kom til verden 14 dager på overtid, 3740gr og 54cm. Siden jeg har 4 timer reisevei til sykehuset, målte jeg blodsukker hjemme og meldte fra over tlf/Mail til dia.sykepleier og verdiene var helt normale.
Denne gangen er jeg slankeoperert og har gitt beskjed til fastlegen at denne testen tar jeg ikke. Han sa ingenting på det... Håper det går like greit med jm :)
Godt valg og ikke prøve testen da:p det gjorde nemlig jeg- fytti katta for en dumping!

Legen min sa alle med BMI over 25. MEN jeg ser rundtom at det er de med BMI over 27 som må ta den. Så mulig legen min tar feil...
Og de kan jo faktisk ikke tvinge deg,men blir man anbefalt å gjøre det så er det jo lurt å gjøre det ;)
Kommer nok ikke til å ta den testen uansett. :) Er ganske sunn og trener endel. Har mye muskelmasse ifølge min trener, så tror ikke jeg er aktuell :) Har også lest at det er for de med bmi over 27 som er vanlig :)

Skal ta den i uke 28 :)

Jeg tok den når jeg var i uke 13, legen mente det var viktig å ta den tidligst mulig, for så må kanskje må ta den senere vis det blir nødvendig.
Fikk beskjed om å faste og gjerne ha med håndarbeid siden jeg måtte sitte der i 2 timer.
var ikke noe behagelig, etter 1,5timer be jeg så dårlig at de på legekontoret fant ut at det var best at jeg fikk ligge på et eget rom til tiden var over og jeg kunne ta en ny blodprøve

Back
Topp