Smokk

Blir nok smokk her også, vil heller ha smokk enn at han skal venne seg til å sutte på tommelen.

Tar ikke med noe - Sist hadde vi ikke med og etterhvert når jeg ble "brukt som smokk" så nektet han å ta smokk. Tok heller ikke flaske. Kun pupp. Begynte med drikkeflaske relativt tidlig for å få i han vann i tillegg til melken min.

Her gjør vi slik som med førstemann. Introduserer det OM det er behov :) og venter uansett til ammingen er i orden! førstemann fikk smokk når han var 2-3 mnd gammel og har bare brukt den når han skal sove. Synes det er veldig greit, så håper lillesøster blir slik å :)

Må innrømme at tommel er magisk. Da ordner de seg selv og sutter seg i søvn istedenfor å skrike hver gang smokken faller ut. Men det er verre å avvende med tommel.
Ja, akkurat det må være liiiitt praktisk. Men å bruke tommelen er etterhvert så uhygienisk også. Hvertfall hvis de fortsetter til de er noen år. Jobber som lærer og har sett flere førsteklassinger som sutter på tommelen :o

Ja, akkurat det må være liiiitt praktisk. Men å bruke tommelen er etterhvert så uhygienisk også. Hvertfall hvis de fortsetter til de er noen år. Jobber som lærer og har sett flere førsteklassinger som sutter på tommelen :o[/QUOTE

Ikke lett dette med tommel/fingre - har en jente jeg er tante til som brukte tommelen da hun var lita og når hun ble storesøster som 8 åringen begynte hun plutselig å gjøre dette igjen(!)

Når det gleder dette med hygiene så spiser små barn en del greier i løpet av året/ene så en tommel/finger her og der gjør nok ikke ting så mye værre.

De fleste unger synes også etterhvert at det er ekkelt med møkk/skitt og vil vaske seg. Gutten vår begynte med det da han var rundt 2.

Fikk folk forresten med seg dette med at man nå tror at de siste tiårene er man blitt så "over hygenisk" at flere nå utvikler pollenallergi?

Last edited:
Jeg kommer til og ta med på sykehuset☺jeg har valgt og gå for de smokkene som er i en del. De skal være sykehusets valg slik jeg har forstått☺håper lillegull tar de
3be526eeaedc4ea0e4b4f4a8d0635033

Ja, akkurat det må være liiiitt praktisk. Men å bruke tommelen er etterhvert så uhygienisk også. Hvertfall hvis de fortsetter til de er noen år. Jobber som lærer og har sett flere førsteklassinger som sutter på tommelen :o
Ikke lett dette med tommel/fingre - har en jente jeg er tante til som brukte tommelen da hun var lita og når hun ble storesøster som 8 åringen begynte hun plutselig å gjøre dette igjen(!)

Når det gleder dette med hygiene så spiser små barn en del greier i løpet av året/ene så en tommel/finger her og der gjør nok ikke ting så mye værre.

De fleste unger synes også etterhvert at det er ekkelt med møkk/skitt og vil vaske seg. Gutten vår begynte med det da han var rundt 2.

Fikk folk forresten med seg dette med at man nå tror at de siste tiårene er man blitt så "over hygenisk" at flere nå utvikler pollenallergi?
Jenta mi er snart 3 år og sutter på tommelen enda. Hun stapper den i munnen enten den er ren eller møkkete. Litt ekkelt, men hun er skjeldent syk, så det har kanskje gitt henne et godt immunforsvar. Utfordringen er når den blir sår. Hun tar kun høyre tommel ikke den andre :) men håper ikke hun sutter på tommelen til hun begynner på skolen :confused:

Gjør som gjort før følger instinktene mine sier. Smokk blir tatt med, og om Lille har stort suttebehov utenom amming blir det gitt tutt pronto. Om ikke venter jeg noen dager til ammingen er vell etablert.
Kommer helt an på Lille i magen. Av erfaring vet jeg det er stor forskjell :p
Venter nr 5...:D

Med nr 1,2, og 3 venter jeg noen dager...
Men med nr 4 ble jeg helt ødelagt av å bli brukt som smokk. SKIKKELIG såre brystvorter som hun konstant skulle ha. Rett amme teknikk og alt til tross. Hun skulle kun sove med en pupp i munnen.
DENNe ganger kommer jeg til å gi smokk, og gi blaffen i hva de på sykehuset sier, for sist lot jeg meg overtale til og ikke gi til tross for at jeg grein pga smerter mm.

Gjør som gjort før følger instinktene mine sier. Smokk blir tatt med, og om Lille har stort suttebehov utenom amming blir det gitt tutt pronto. Om ikke venter jeg noen dager til ammingen er vell etablert.
Kommer helt an på Lille i magen. Av erfaring vet jeg det er stor forskjell :p
Venter nr 5...:D

Med nr 1,2, og 3 venter jeg noen dager...
Men med nr 4 ble jeg helt ødelagt av å bli brukt som smokk. SKIKKELIG såre brystvorter som hun konstant skulle ha. Rett amme teknikk og alt til tross. Hun skulle kun sove med en pupp i munnen.
DENNe ganger kommer jeg til å gi smokk, og gi blaffen i hva de på sykehuset sier, for sist lot jeg meg overtale til og ikke gi til tross for at jeg grein pga smerter mm.
Hørtes kjent ut! Har vært smokk i snart 15 mnd..

Babybanden har Avent Soothie 0-3mnd 2 pk for kr 149 :)

Hørtes kjent ut! Har vært smokk i snart 15 mnd..

Uff det er helt grusomt. Når jeg følget instinktene mine og IKKE hørte på dem på sykehuset gikk det supert med amming og jeg fikk slippe ekstremt såre bryster og en unge som hang i puppen momentant så faren ikke kunne avlaste...
Så nå med nr 5 gjør jeg det igjen på min måte. Jeg har aldri ødelagt for ammingen før når jeg har introdusert smokken når jeg ser tiden er inne og gjør det heller ikke nå! Tok det opp med mannen i går, og han var helt enig og sa om jeg fryktet pes kunne vi bare fjerne tutten når personalet kom innom :D

Jeg kommer til og ta med på sykehuset☺jeg har valgt og gå for de smokkene som er i en del. De skal være sykehusets valg slik jeg har forstått☺håper lillegull tar de
3be526eeaedc4ea0e4b4f4a8d0635033
Smart valg! De er geniale :-) De brukes på de premature på NFI blandt annet, i noe mindre størrelse. Disse kan jeg anbefale alle :-)

Back
Topp