Middagsglass?

Blu-Ray

Forumet er livet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2015
Min helsesøster sa med førstemann at det er FY-FY med middagsglass fordi hvis babyen ikke tåler det vet vi ikke hva babyen ikke tåler fordi det er så mye rart oppi et cetera.
Men det er så ufattelig lettvint... Jeg er ikke der at hun har smakt på "alt mulig" enda, hun har fått smoothier så jeg har gått litt imot helsesøster :p og det har gått greit :p !!

Men kunne tenkt meg å begynne og gi henne middag. Det er jo f.eks søtpotet+kylling (Hipp?), i den er det vel ikke så mye rart så det burde gå greit? Kan selvsagt mose selv og lage selv også :) (Men jeg bruker glassene til syltetøy til høsten så kjøper gjerne glass hehe:p)

Jeg lager middagene selv enn så lenge så jeg vet ikke, men kan du ikke bare se på glassene hva de inneholder? Hvis du holder deg til samme glass over flere dager så kan du heller prøve deg frem hvis babyen reagerer. Hvis det er en reaksjon så er det jo bare å ta en og en ting til du finner ut av det.

Eller så kan du jo lage mat selv og heller kjøpe billige glass på feks Clas Ohlson til syltetøyet. Eller kjøpe glass av type Uncle Bens til middag og bruke de

Hei!

Først og fremst må jeg bare si at helsesøster anbefaler det som er best for babyen, og det er jo ikke for hans/hennes del at du skal introdusere én og én matvare, men for babyens skyld. ;)

Det beste er å lage maten selv, så vet du akkurat hva hun får i seg, og du slipper konserveringsmidler, konsentrater, salt og "drit."
Lag store porsjoner som du fryser nes i porsjonsstørrelser, og bruk isbitformer til smaksprøver, så slipper du kaste så mye mat i smakeperioden.
Her finner du mange gode oppskrifter som enkelt kan dobles/triples, så du kan fryse ned til flere måltider:
http://husmorkjerringa.com/hjemmelaget-spedbarnsmat/

Kok/damp, mos, frys og gi med god samvittighet, og fetere lommebok. ;)
Du kommer inn i en rutine til slutt, og det er ikke så slitsomt som det virker, å lage maten selv.
Etterhvert kan hun spise det samme som resten av familien, bare uten salt. :)

Hei!

Først og fremst må jeg bare si at helsesøster anbefaler det som er best for babyen, og det er jo ikke for hans/hennes del at du skal introdusere én og én matvare, men for babyens skyld. ;)

Det beste er å lage maten selv, så vet du akkurat hva hun får i seg, og du slipper konserveringsmidler, konsentrater, salt og "drit."
Lag store porsjoner som du fryser nes i porsjonsstørrelser, og bruk isbitformer til smaksprøver, så slipper du kaste så mye mat i smakeperioden.
Her finner du mange gode oppskrifter som enkelt kan dobles/triples, så du kan fryse ned til flere måltider:
http://husmorkjerringa.com/hjemmelaget-spedbarnsmat/

Kok/damp, mos, frys og gi med god samvittighet, og fetere lommebok. ;)
Du kommer inn i en rutine til slutt, og det er ikke så slitsomt som det virker, å lage maten selv.
Etterhvert kan hun spise det samme som resten av familien, bare uten salt. :)
Ja, det vet jeg jo... Jeg har ikke gått rundt og trodd at helsesøster pratet om meg når hun spurte om krabbing og hvor mye mme det gis i døgnet.

Jeg er ikke redd for ferdigmat, det er uhyre strengt ift hva man har lov å putte i barnemat. Det eneste jeg tenkte på var at det er mer i den, enn det ville vært i mat jeg hadde laget selv. Jeg har masse barnematkokebøker, men når en ikke sover om natta så er det ikke så greit :p

Ja, det vet jeg jo... Jeg har ikke gått rundt og trodd at helsesøster pratet om meg når hun spurte om krabbing og hvor mye mme det gis i døgnet.

Jeg er ikke redd for ferdigmat, det er uhyre strengt ift hva man har lov å putte i barnemat. Det eneste jeg tenkte på var at det er mer i den, enn det ville vært i mat jeg hadde laget selv. Jeg har masse barnematkokebøker, men når en ikke sover om natta så er det ikke så greit :p

Nei, jeg mente ikke at du trodde at hun snakket om deg.
Når du skrev at du hadde "gått litt mot helsesøster," tenkte jeg at hun gir jo de anbefalingene fordi de er bevist å være best for gjennomsnittsbarnet, og at det ikke skader henne noe om du trosser det.
(Ikke at det nødvendigvis skader barnet heller.)
At det har gått greit med smoothier, altså blandinger av ting hun ikke har smakt på hver for seg enda, er jo bra, men det er lurere å ta det pent og smake på én og én matvare, for matallergi er himla kjipt. :)

2-3 porsjoner barnemat tar ikke lenger tid å lage enn en middag til deg selv, så begynn med potet/søtpotet og kjøtt som du skal ha til middag f.eks, kok i en egen kjele og mos med stavmikser (ikke vanlig potet, da får du tyggis), så er du ferdig. :)

Nei, jeg mente ikke at du trodde at hun snakket om deg.
Når du skrev at du hadde "gått litt mot helsesøster," tenkte jeg at hun gir jo de anbefalingene fordi de er bevist å være best for gjennomsnittsbarnet, og at det ikke skader henne noe om du trosser det.
(Ikke at det nødvendigvis skader barnet heller.)
At det har gått greit med smoothier, altså blandinger av ting hun ikke har smakt på hver for seg enda, er jo bra, men det er lurere å ta det pent og smake på én og én matvare, for matallergi er himla kjipt. :)

2-3 porsjoner barnemat tar ikke lenger tid å lage enn en middag til deg selv, så begynn med potet/søtpotet og kjøtt som du skal ha til middag f.eks, kok i en egen kjele og mos med stavmikser (ikke vanlig potet, da får du tyggis), så er du ferdig. :)
Hun har mange rare meninger, blant annet at babyen ikke kan ligge på gulvet og leke alene. Selvom babyen liker det, og er fornøyd. Det er jeg jo uenig i, jeg er enig i at man kan og bør introdusere enkelte matvarer alene. Men om middagsglasset består av kylling, ris og søtpotet, er det ikke så vanskelig å eliminere ting som ikke tåles? Både kylling og ris er jo lett fordøyelig. Det går jo ofte bra :)

Hun har matallergi, eller dvs melkeproteinallergi, men man får ikke allergi av å smake på nye ting. Allergien er jo der. Hun fikk ikke allergi mot melk fordi vi ga NAN, f.eks.

Går ikke ann å bli hysterisk. Med så strenge rettningslinjer på hva som er lov og ikke lov å ha i barnemat så kan det ikke være så farlig. Jeg kommer til å lage mestparten selv men kommer og til å få glass vist vi er på farten plutselig

Begge deler her, bare start med en ting så finner du fort ut hva babyen reagerer på. Min jente reagerer på pære. Da jeg ga noe på glass som var pære å banan og hun fikk masse røde prikker rundt munnen. Så prøvde jeg med bare moset banan , men ingen reaksjon og prøvde med pære igjen og fikk reaksjon. Så prøv deg bare frem. Har selv full tiltro til glass mat, da det er så strenge regler. Men, lager selv når jeg har tid og overskudd.

Gir både hjemmelaget og glass her:) alt etter hva jeg har rukket/orket. Veldig lettvint mer glass, så det blir ofte det. Begynte med smaksprøver på noen ting, men startet med glass uten å prøve alle ingrediensene hver for seg først. Hadde hun ikke tålt det hadde jeg heller testet ut en og en ingrediens da for å se:)

Nå sniker jeg litt, men er det ikke bare å gi glass og se om det kommer reaksjon og så evt ta en eliminasjonsrunde hvis det blir noen reaksjoner?

Her har vi prøvd med hjemmelaget, men ingen stor suksess. Middagsglassene derimot går ned på høykant - kun den med couscous han ikke var spesielt begeistret for

Her gir vi både og mn han liker ikke middagsmat enda. Han frøser og spytter ut. Går mye i brød, smoothie og frukt her. Ikke reagert på noe enda:)

Gir du brød altså? :) Har tenkt litt på når jeg kan begynne å gi skalker.. Hun liker maispinner veldig godt. Kavringer hadde hun nok likt. Men jeg har ikke vært hos helsesøster siden begynnelsen av april, for hun har hele tiden avlyst og så ble jeg syk etc, så har ikke hørt noe om noenting. Har endel bøker og sånn, men jeg synes det er kjekkere å bable her inne:p!!!

Å her har det gått masse i middagsglass. Veldig greit og helt trygt. Lager middag også selv. er jo flere av glassene som ikke har mange ingredienser. Gjør som du føler for men selvfølgelig høre på råd fra Hs. Hm rart at de ikke skal ligge å leke for seg selv da:o har vel igrunn hørt det motsatte da men

Å her har det gått masse i middagsglass. Veldig greit og helt trygt. Lager middag også selv. er jo flere av glassene som ikke har mange ingredienser. Gjør som du føler for men selvfølgelig høre på råd fra Hs. Hm rart at de ikke skal ligge å leke for seg selv da:eek: har vel igrunn hørt det motsatte da men
De blir vel ikke enige med seg selv hehe :p

Dere som gir glass, hvor mye gir dere fra glasset til middag?

Gir du brød altså? :) Har tenkt litt på når jeg kan begynne å gi skalker.. Hun liker maispinner veldig godt. Kavringer hadde hun nok likt. Men jeg har ikke vært hos helsesøster siden begynnelsen av april, for hun har hele tiden avlyst og så ble jeg syk etc, så har ikke hørt noe om noenting. Har endel bøker og sånn, men jeg synes det er kjekkere å bable her inne:p!!!
Vi begynte med små brødbiter for ca 2 uker siden. Han spiser ca halv til en skive u/skorpe. Dn får han gnage på etterpå:) liker maispinner godt her og:)
Han hadde en dag der han hadde litt seig bæsj så da lot vi være ett par dager med brød og da fikset det seg selv:)

Back
Topp