MME spm ?

sjasmi

Forelsket i forumet
Hvor mye får deres barn og har dere kuttet ut nattflaske?
Vi fikk høre av hs at nå etter 6 mmd sku ikkje mme barn ha mer enn max 600 ml i døgnet.
Min jente spis 200 ml x 5 i døgnet og har kun 1 fullt måltid med grøt på kvelden. Smake litt brødskive og middag e ho ikkje gla i. Ellers får ho litt smoothie/frukt iløpet av dagen.
Ble litt paff og syns dette høres litt rart ut.

Fikk beskjed om det samme ikke mere enn 6dl i døgnet. Å, ds skulle man regne med melka som er i grøten. Men, min Pia drikker kun 2 flasker 1 morgen og kveld. Ble 6mnd 6mai. Noen ganger vil hun ikke ha kvelds flaske. I det siste. Spørs hvor sent jeg har gitt grøt. Hun er blitt mere på å ha fastføde. Grøt, frukt, middagsmat og kvelds grøt.

Vår helsesøster har ikke klart å gi oss time til 6 mnd kontroll (ble også 6 mnd 6.5) så vi har ikke hørt noe om noenting, men hun får 120 ml ganske mange ganger. Grøt i tillegg, men det er ikke melk i grøten.

Hvorfor skal de ikke ha så mye mme?

Min drikker ca 500 ml iløpet av dagen. Da spiser han 4 måltider fast føde, og spiser ikke om natten.:)
Bruker vann i grøten.

Så da må vi vel gradvis kutte ut en del flaske og innføre mer mat, men vet dåkker om d e farlig med mer mme enn 6 dl etter 6 mnd eller om d kun e for at dem ska være sulten nok til å spise mer fast føde ?

Så da må vi vel gradvis kutte ut en del flaske og innføre mer mat, men vet dåkker om d e farlig med mer mme enn 6 dl etter 6 mnd eller om d kun e for at dem ska være sulten nok til å spise mer fast føde ?
Det er ikke farlig. De som ammer, de kan jo ikke se hvor mange ml barnet drikker?
Jeg lurer også på grunnen til dette :p For jeg synes det høres så rart ut...!

Håper helsesøster tar det opp neste gang så jeg kan få en god forklaring. Ble nysgjerrig.

Hmm... jeg fikk bare beskjed om at sålenge vi holder oss under den berømmelige literen med mme i døgnet (noe som forøvrig bsre er en myte vel?) så er det greit.. Her drikker han ofte mer enn 600ml. Vi er bare såvidt oppe i 2 måltid om dagen (er ikke så glad i grøt så får ikke i han så mye. Men har såvidt begynt å introdusere middag i form av grnnsaksmos) og fikk beskjed om at vi kan bruke 1-2mnd til på å komme opp i 4 måltid med fast føde.

Eneste hun anbefalte oss var å gå over på 2'er melk siden den er tilpasset alderen mente hun.

Min gutt har tømt begge brystene mange ganger i døgnet, i tillegg til to grøtmåltider og en middagsmåltid :P tror det går bra, perioden med melk utfasing kan ta tid!

Vår helsesøster har ikke klart å gi oss time til 6 mnd kontroll (ble også 6 mnd 6.5) så vi har ikke hørt noe om noenting, men hun får 120 ml ganske mange ganger. Grøt i tillegg, men det er ikke melk i grøten.

Hvorfor skal de ikke ha så mye mme?
Min helsesøster nevnte noe med at får dem får mye så får dem alt for mye jern eller om det var noe vitaminer i seg. Å, det var ikke bra at det dem får alt får mye av det enn dem treng. Hun sa at det er melk i grøten som man blander om til vann, men mange som ikke tror det sia du blander den med vann. Men, e vist melkepulver eller noe. Forstår ikke helt så mye selv. Men, ork ikke være helt hysterisk å måle, gir 2 flaske × 210 pluss at hun får 2 grøt måltider . Pluss anna fast føde

Mme er vell tilsatt vitaminer , jern osv og sånn så det må vell kanskje gjelde kun oss som gir flaske. Fikk å beskjed om å gå over til nan 2.

Min helsesøster nevnte noe med at får dem får mye så får dem alt for mye jern eller om det var noe vitaminer i seg. Å, det var ikke bra at det dem får alt får mye av det enn dem treng. Hun sa at det er melk i grøten som man blander om til vann, men mange som ikke tror det sia du blander den med vann. Men, e vist melkepulver eller noe. Forstår ikke helt så mye selv. Men, ork ikke være helt hysterisk å måle, gir 2 flaske × 210 pluss at hun får 2 grøt måltider . Pluss anna fast føde
For mye jern? Visste ikke at det gikk an. Får se om min sier det samme :) kan godt hende.

Mme er vell tilsatt vitaminer , jern osv og sånn så det må vell kanskje gjelde kun oss som gir flaske. Fikk å beskjed om å gå over til nan 2.
Det finnes ikke noe pepticate 2 så vet ikke helt, jeg er helt sikker på at man godt kan gi Nan1 til de er 1 år. Min mme heter pepticate og er fra 0-1 år. Det inneholder det samme som kan etc, bortsett fra kumelk.

Ja, vet ikke forstår ikke så mye av det heller vi skal til Syden i juni. Å da er det jo viktig hun får mere veske i seg. Særlig når hun er dårlig på vann drikking. Så kommer til å gi mer melk uansett. ja, finn du ikke nr 2 så er det sikkert ikke farlig å gi den du bruker. Er vell det at det er bare mindre vitaminer og sånn i nr 2 , siden dem da får mye gjennom fastføde. At nr 2 er mere som tilleggs melk. Syns de helsesøsterne sier så mye forskjellig at det er ikke bare å vite. Min helsesøster sa jeg ikke skulle gi hun vann før 6mnd , men begynte å prøve å venne hun til vann lenge før det.

Det finnes ikke noe pepticate 2 så vet ikke helt, jeg er helt sikker på at man godt kan gi Nan1 til de er 1 år. Min mme heter pepticate og er fra 0-1 år. Det inneholder det samme som kan etc, bortsett fra kumelk.

Jeg mener å ha lest (vet ikke hvor :-p ) at de fint kan få 1'er melk lenger enn 6 måneder :-)
Jeg vet ikke noe om det med jern og vitaminer i 1 vs 2, men jeg trooooor ikke det er mindre kalorier i 2'ermelk (nå er jeg litt på tynn is altså).
Vi fikk anbefalt å bytte for å se om han blir mer sulten og ivrig på grøten (noe jeg aldri tror skjer. Han bare gliser og spytter den ut okke som) men hun sa ikke at vi måtte bytte..... :-)

Det er vel pepticate plus? Den har jeg brukt til lille her nå iallfall.
Edit: det er forresten kanskje den ene som er:P hehe jeg har ikke greie på det:P

Ja, vet ikke forstår ikke så mye av det heller vi skal til Syden i juni. Å da er det jo viktig hun får mere veske i seg. Særlig når hun er dårlig på vann drikking. Så kommer til å gi mer melk uansett. ja, finn du ikke nr 2 så er det sikkert ikke farlig å gi den du bruker. Er vell det at det er bare mindre vitaminer og sånn i nr 2 , siden dem da får mye gjennom fastføde. At nr 2 er mere som tilleggs melk. Syns de helsesøsterne sier så mye forskjellig at det er ikke bare å vite. Min helsesøster sa jeg ikke skulle gi hun vann før 6mnd , men begynte å prøve å venne hun til vann lenge før det.

Nan 2 har en litt annen sammensetning av fettsyrer (dha og epa) og vitaminer og mineraler enn nan 1, og er sånn sett mer tilpasset større babyer som får mme som tilleggsnæring og ikke hovedkort, men ikke noe som jeg tror er veldig avgjørende før måltidene blir av en god størrelse.

For mye jern kan rett og slett være farlig, men da snakker man høye doser. Mme kan nok ikke gjøre noe skade, sålenge det ikke gis AALT for mye:) om de ikke spiser nok fast føde må de jo få maten igjennom melka:)
Det må da vel være snakk om å sprøyte inn jern da?

Nan 2 har en litt annen sammensetning av fettsyrer (dha og epa) og vitaminer og mineraler enn nan 1, og er sånn sett mer tilpasset større babyer som får mme som tilleggsnæring og ikke hovedkort, men ikke noe som jeg tror er veldig avgjørende før måltidene blir av en god størrelse.

Sånn jeg har skjønt det også!

Nan 1 - morsmelkerstatning
Nan 2 - tillegg

Sånn kort forklart!

Back
Topp