Nattamming 1 år

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Noen som fortsatt ammer/gir flaske til barnet på rundt ett år om natta?
Hvorfor?
Hvor ofte?
Og tenker dere å avslutte det eller lar dere barnet styre det selv?
:)

Jeg er ikke ute etter kritikk eller personlige meninger om nattamming av så store babyer.

Min fikk fortsatt flaske på natta da han var så gammel. Fordi han våknet og var sulten. Hadde perioder med nattmat frem til han var 20 måneder pga lite inntak av fast føde på dagtid.

Han fikk styre det selv.

Jeg natt ammet min eldste til han var ca 21 mnd. For ham var det behov for nærhet og litt pga mat. Og jeg ville sove mest mulig ;)

Stoppet etter 10 mnd. Ikke fordi jeg egentlig ville. Følte at andre maste på meg + han våknet så ofte. Men vi sovnet fort igjen da :)
Men hovedgrunnen min til at jeg sluttet var pga jobb. Tidlig opp og uoplagt dårlig kombinasjon

Gutten min nattammet til han var nesten to år fordi han ville. Jeg mener utifra det jeg har lært om TIO og amming, at barn bør på selvregulere så langt det er mulig. Dette er min personlige mening. Noen fasit fins nok ikke. Vet du skriver du ikke vil ha personlige meninger, men det blir vanskelig å svare på det du spørr om uten å være personlig ;) men du mente kanskje at du ikke vil ha personlige meninger om hvorfor man ikke bør nattamme så "store" barn?

Gjorde det ja. For hun spiste dårlig og kastet opp en del. Astmabarn. Og pupp/melk var det eneste som roet henne.

Gutten min nattammet til han var nesten to år fordi han ville. Jeg mener utifra det jeg har lært om TIO og amming, at barn bør på selvregulere så langt det er mulig. Dette er min personlige mening. Noen fasit fins nok ikke. Vet du skriver du ikke vil ha personlige meninger, men det blir vanskelig å svare på det du spørr om uten å være personlig ;) men du mente kanskje at du ikke vil ha personlige meninger om hvorfor man ikke bør nattamme så "store" barn?

Jeg ville bare ikke ha noen kommentar at "barn over ett år ble ikke nattammes fordi blablabla", jeg syns det er unødvendig fordi blablabla". ;) Vil ikke ha noen debatt, bare høre hvordan dere gjør det og hvorfor. :)

Min sønn på 13 mnd får flaske og pupp på natta fordi han vil ha det. Tenker å fortsette med det til han sover natten igjennom, selv om helsesøster sier han ikke bør få på natt :p

Ammer ved behov enda (10 mnd), men ser ut som jeg må prøve mme istedenfor nå. Hun våkner sjelden før 5-6 tiden, og ikke så ofte før 6 heller, men da er hun sulten og det ser ut som melka mi ikke er nok lenger.
Men kommer til å fortsette de få gangene hun våkner på natta.

Last edited:
Ammer ved behov enda (10 mnd), men ser ut som jeg må prøve mme istedenfor nå. Hun våkner sjelden før 5-6 tiden, og ikke så ofte før 6 heller, men da er hun sulten og det ser ut som melka mi ikke er nok lenger.
Men kommer til å fortsette de få gangene hun våkner på natta.

Hun trenger ikke mer fast føde på dagen, da?

Hun trenger ikke mer fast føde på dagen, da?

Syns ikke hun gjør noe annet en å ete nesten jeg:o
Hun spiser gjerne 4 måltider + frukt og amming nå og da om dagen. Vet liksom ikke hvor jeg skulle fylt på mer. Får ikke spist mer pr måltid heller, for hun spiser seg mett.
Om jeg gir mindre så våkner hun midt på natta brått.

Hun har fått styre selv når hun spiser og hvor mye hun spiser hele veien. Når hun er mett så blir det kastet til hunden...:rolleyes: :p

Kan kanskje melkemengden min han noen sammenheng med ny graviditet å gjøre? Har jo hele tiden hatt mye melk egentlig, men har virket som det har blitt mindre nå den siste tiden.

Last edited:
Hun spiser gjerne 4 måltider + frukt og amming nå og da om dagen. Vet liksom ikke hvor jeg skulle fylt på mer. Får ikke spist mer pr måltid heller, for hun spiser seg mett.

Hun har fått styre selv når hun spiser og hvor mye hun spiser hele veien. Når hun er mett så blir det kastet til hunden...:rolleyes: :p

Kan kanskje melkemengden min han noen sammenheng med ny graviditet å gjøre? Har jo hele tiden hatt mye melk egentlig, men har virket som det har blitt mindre nå den siste tiden.
Ammer du fortsatt like ofte på dagen?

Ammer du fortsatt like ofte på dagen?

Nei, hun vil nesten ikke ha pupp på dagtid, vært slik lenge. Bare innimellom, og det er mest for kosen sin skyld om hun er trøtt

Hehe, slik følte jeg det også på den tiden. Mat, mat, mat, hele tiden. :P Får hun spise selv? Jeg opplever at de spiser mindre enn det de trenger om de gjør det. Må lure det inn. :P

Men såklart, det går jo å prøve litt mme og se om det funker. :)

Fant dette på ammehjelpen:
ImageUploadedByBV Forum1463602841.351873.jpg

Hehe, slik følte jeg det også på den tiden. Mat, mat, mat, hele tiden. :P Får hun spise selv? Jeg opplever at de spiser mindre enn det de trenger om de gjør det. Må lure det inn. :P

Men såklart, det går jo å prøve litt mme og se om det funker. :)

Fant dette på ammehjelpen:
Vis vedlegget 178041

Hun får litt av hvert egentlig. Har også merket at hun får i seg mindre når hun spiser selv, men hun blir mindre mett om jeg moser også så må ha litt av hvert. Har forsåvidt sluttet å mose med stavmikser, så blir evnt med gaffel bare. Hun spiser alt da heldigvis :)

Se der ja, da er det kanskje ikke bare følelsen at det er mindre da.

Back
Topp