Amme eller mme

Melkeproteinallergi fra dag en her, fikk ikke diagnose før han var 5 mnd...
Jeg var jo ung mor, og sprutgulping var faktisk vanlig.. Det samme med en baby som ikke la på seg omtrent... :p
Når jeg endelig ble tatt på alvor viste det seg at både melkeprotein, soyaprotein, gluten og egg kunne sløyfes..
Såpass ja ! Det hørtes fryktelig slitsomt ut ! Og så mange allergier ! :o

Såpass ja ! Det hørtes fryktelig slitsomt ut ! Og så mange allergier ! :o
Det var en tøff barselperiode :/ det verste var å vite at det var noe "galt", men bli avfeid fordi jeg var en ung mor og førstegangsfødende.. Denne gangen vet jeg mye mer, og skulle det skje det samme igjen så vet jeg hvor spisse albuer jeg kan få :D tross alt har jeg kjempa for lille hjertet mitt i 6,5 år nå (and still counting) <3
Jeg må si jeg kasta inn håndklet med amming etter å ha prøvd å leve gluten, egg, melk og soyafritt i en mnd :p

Melkeproteinallergi fra dag en her, fikk ikke diagnose før han var 5 mnd...
Jeg var jo ung mor, og sprutgulping var faktisk vanlig.. Det samme med en baby som ikke la på seg omtrent... :p
Når jeg endelig ble tatt på alvor viste det seg at både melkeprotein, soyaprotein, gluten og egg kunne sløyfes..
Sikkert litt teit spm, men er det ikke melkeprotein i mme? :)

Det var en tøff barselperiode :/ det verste var å vite at det var noe "galt", men bli avfeid fordi jeg var en ung mor og førstegangsfødende.. Denne gangen vet jeg mye mer, og skulle det skje det samme igjen så vet jeg hvor spisse albuer jeg kan få :D tross alt har jeg kjempa for lille hjertet mitt i 6,5 år nå (and still counting) <3
Jeg må si jeg kasta inn håndklet med amming etter å ha prøvd å leve gluten, egg, melk og soyafritt i en mnd :p
Huff ja er sånn de gjør med førstegangs desverre :(
Skjønner veldig godt att amming ikke ble noe alternativ da ja !

Jeg har store planer om å få til ammingen denne gangen!

Forrige gang var jeg ung og usikker, så ammingen gikk skeis etter 14 dager med konstant skriking (det viste seg at jeg ikke mettet han skikkelig).

Sikkert litt teit spm, men er det ikke melkeprotein i mme? :)
Finnes allergivennlig melk på apoteket :) vi fikk det på blåresept til slutt, og fikk tilbakebetalt en real sum for det etterpå.. (For 7 år siden var det 300kr boksen, og en boks holdt i 2-3 dager :o )
Man får resept på mme uten :)
Vi måtte først kjøpe uten resept, men fikk til slutt på blåresept og tilbakebetalt de tusenlappene vi måtte legge ut :)
Huff ja er sånn de gjør med førstegangs desverre :(
Skjønner veldig godt att amming ikke ble noe alternativ da ja !
Dessverre :( førstegangs ses så ned på føler jeg, og er man litt usikker i utgangspunktet så er det vanskelig.. Er det utfordringer så må man kjempe for barna sine <3
Haha ja :p jeg følte jeg til slutt levde på luft og kjærlighet, og det gikk jo ikke :p

Finnes allergivennlig melk på apoteket :) vi fikk det på blåresept til slutt, og fikk tilbakebetalt en real sum for det etterpå.. (For 7 år siden var det 300kr boksen, og en boks holdt i 2-3 dager :o )

Vi måtte først kjøpe uten resept, men fikk til slutt på blåresept og tilbakebetalt de tusenlappene vi måtte legge ut :)

Dessverre :( førstegangs ses så ned på føler jeg, og er man litt usikker i utgangspunktet så er det vanskelig.. Er det utfordringer så må man kjempe for barna sine <3
Haha ja :p jeg følte jeg til slutt levde på luft og kjærlighet, og det gikk jo ikke :p

Jepp, følte det sånn ved fødsel også, ble aldri tatt seriøst.. heller ikke når jeg var bekymret for liv.. men men, da vet jeg hva jeg skal forvente nå, kan jo ikke bli mye verre

Den mme mini her fikk koster 600 kr boksen :P
Måtte ha vedtak fra HELFO.
Den er produsert i lab, basert på aminosyrer.
Ikke kommet fra ku.
Nutramigen er en annen type, det er kumelk som er spaltet så mye ned at proteinene skal være borte/knust, men noen barn kan reagere -som mln.
Så finnes det soya baserte typer..

Godt utvalg :P

Jeg tenker jeg prøver meg på å amme, men fra hu er 2,5-3mnd ish blir hu flaskebarn pga studietida.. Så denne gangen gidder jeg ikke å stresse med amminga sånn som med storebror :)

Det har forøvrig kommet nye retningslinjer i forhold til amming nå, etter det jeg skjønte på jm.. Nå skal barna introduseres for fast føde fra 4mndsalder og ikke så sent som 6mnd.. Det hadde med blant annet forebygging av allergi å gjøre..

Retningslinjene vil fortsatt være fullamming til 6 mnd. Jeg har lest mye om den fra fagpersonell. Dersom jordmødre sier noe annet går de i mot offentlige anbefalinger noe de ikke skal.

Mange land har revidert sine retningslinjer og alle har beholdt fullamming i 6 mnd.

Jepp, følte det sånn ved fødsel også, ble aldri tatt seriøst.. heller ikke når jeg var bekymret for liv.. men men, da vet jeg hva jeg skal forvente nå, kan jo ikke bli mye verre
Samme her.. Men det gjør oss jo samtidig sterkere når vi vet hva vi må gjøre for å få det vi har krav på...
Ikke kommet fra ku.
Nutramigen er en annen type, det er kumelk som er spaltet så mye ned at proteinene skal være borte/knust, men noen barn kan reagere -som mln.

Supert utvalg! :p althera eller? Eller neocate?
Vi brukte neocate og nutramigen, men var nutramigen vi kjøpte før han fikk på blåresept.. Da kunne vi velge hva vi ville :p
Retningslinjene vil fortsatt være fullamming til 6 mnd. Jeg har lest mye om den fra fagpersonell. Dersom jordmødre sier noe annet går de i mot offentlige anbefalinger noe de ikke skal.

Mange land har revidert sine retningslinjer og alle har beholdt fullamming i 6 mnd.
Vet ikke helt om det i så fall er i ferd med å revideres igjen her i Norge, for den helsestasjonen jeg er tilknytta i graviditeten er med på en del studier og sånt i tillegg.. Så der føler jeg de er ganske oppdatert i forhold til anbefalinger og sånt for gravide og babyer..

Ikke kommet fra ku.

Nutramigen lukter jo forøvrig død og fordervelse på boks! At man får barn til å drikke det skvipet der er helt utrolig! :p

Tenker du at barnet tar skade av å få morsmelk lenger enn strengt tatt nødvendig?

Ikke skade som i fysisk skade, men når barnet nærmer seg 4 år synes jeg at det er for drøyt. Typ gale Marianne Aulie. Barn mobber hverandre i barnehagen for slikt. Men det er min mening. Folk får da bare gjøre som dem selv vil.

Ikke skade som i fysisk skade, men når barnet nærmer seg 4 år synes jeg at det er for drøyt. Typ gale Marianne Aulie. Barn mobber hverandre i barnehagen for slikt. Men det er min mening. Folk får da bare gjøre som dem selv vil.
Syns jo også det høres litt spesielt ut :p

Syns jo også det høres litt spesielt ut :p
Aulie eller barnehage mobbing?
For jeg kan bekrefte bhg mobbing.
Et barn på 2,5-3 år ble mobbet i bhg hvor jeg var i praksis for moren hadde ammet barnet åpenlyst på en tilstelning.
Ansatte i bhg hadde sagt at de forsto at hun ville amme, men for barnets skyld ville de anbefale henne å sette seg inn på pauserommet til de ansatte.
Det ville hun ikke, barnet ble mobbet av større barn i lange tider og sluttet med pupp.
Trist..
Men som ammende mor til større barn må man tenke på barnets beste i slike situasjoner.
Når ungen spiser sjokoladekake og drikker melk fra brystet til så skjønner jeg at 3-4-5 åringer ikke helt forstår dette.
Vi som foreldre har et ansvar også :)
Jeg bryr meg ikke om hvor lenge folk ammer, men jeg syntes at etter en viss alder så kan det foregå litt skjermet, for barnets skyld.
Men det plager ikke meg, selv om jeg ikke er en som hadde ammet til ungen var 2-3 år selv.

Aulie eller barnehage mobbing?
For jeg kan bekrefte bhg mobbing.
Et barn på 2,5-3 år ble mobbet i bhg hvor jeg var i praksis for moren hadde ammet barnet åpenlyst på en tilstelning.
Ansatte i bhg hadde sagt at de forsto at hun ville amme, men for barnets skyld ville de anbefale henne å sette seg inn på pauserommet til de ansatte.
Det ville hun ikke, barnet ble mobbet av større barn i lange tider og sluttet med pupp.
Trist..
Men som ammende mor til større barn må man tenke på barnets beste i slike situasjoner.
Når ungen spiser sjokoladekake og drikker melk fra brystet til så skjønner jeg at 3-4-5 åringer ikke helt forstår dette.
Vi som foreldre har et ansvar også :)
Jeg bryr meg ikke om hvor lenge folk ammer, men jeg syntes at etter en viss alder så kan det foregå litt skjermet, for barnets skyld.
Men det plager ikke meg, selv om jeg ikke er en som hadde ammet til ungen var 2-3 år selv.
Jeg syns det høres spesielt ut å amme såpass store barn, a la Marianne Aulie.
Så jeg skjønner godt at det virker rart for de litt større barna, med såpass store unger som ammes.
Trist for den som ble ammet det her.

Jeg syns det høres spesielt ut å amme såpass store barn, a la Marianne Aulie.
Så jeg skjønner godt at det virker rart for de litt større barna, med såpass store unger som ammes.
Trist for den som ble ammet det her.
Veldig trist, men for venner er det rart at kompisen suger på mammas pupp i bhg.
Og det forstår jeg jo..
Mor burde tatt hensyn og hørt på personale.

Aulie er jo helt gærn!

Hva med 3-4-5 åringer som drikker åpenlyst av flaske, sitter i vogn, bruker tutekopp, bruker smokk, har kosebamse og gjør andre "babyting". Det kan vel like gjerne føre til mobbing. Og om barn reagerer på slike ting så har de nok meningene sine fra foreldrene. For meg er det ulogisk at et barn skal reagere på overnevnte pluss amming sånn helt ut av det blå. Sånn til info er jeg ikke negativ til at barn bruker flaske, smokk etc. Bare eksempler.

Hva med 3-4-5 åringer som drikker åpenlyst av flaske, sitter i vogn, bruker tutekopp, bruker smokk, har kosebamse og gjør andre "babyting". Det kan vel like gjerne føre til mobbing. Og om barn reagerer på slike ting så har de nok meningene sine fra foreldrene. For meg er det ulogisk at et barn skal reagere på overnevnte pluss amming sånn helt ut av det blå. Sånn til info er jeg ikke negativ til at barn bruker flaske, smokk etc. Bare eksempler.

Barn blir mobbet ned i BHG alder .
Hos oss anbefaler vi foreldre å ikke la en 3 åring bruke tåteflaske og tutekopp, fordi det gir barnet dårlig munnmotorikk, kan gå utover barets språkutvikling, spising( ja, vi har 3.5 åringer som ikke tygger med suger på maten, noe som ikke er bra)
Så slike samtaler har jeg tatt., men også sagt det er uheldig for barnet sosialt.

Jeg mener pupp og en koseklut ikke er helt sammenlignbart.
Men for all del, vi er forskjellige.

Og sitter en 35 åring i vogn med tåteflakse, smokk og koseklut mens mamma står med puppen over og vifter så er det ikke så ofte dte skjer i BHG der alle vennen er.

Bryr meg fint lite om hva foreldre og andre gjør hjemme :-) meg må de amme til barna er konfirmant.
Men ta hensyn til barnet ditt, skjerm det!
Verden er ikke snill, grei og følger kardemommeloven, selv ikke i BHG..

Back
Topp