Offfffff

Lutzern

Februar 14 - miss trøtt
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Blir så oppgitt av medienes skriverier om barnevernet!

Regner med de fleste har fått med seg saken om de som ble fratatt tvillingene på føden? Nå går tv2 ut med at barnevernet feilaktig stemplet moren som utviklingshemmet, men nekter å beklage det. Vel nå er det ikke barnevernet, men en lege, som diagnostiserte henne som utviklingshemmet.

Blir så oppgitt av medienes skriverier om barnevernet!

Regner med de fleste har fått med seg saken om de som ble fratatt tvillingene på føden? Nå går tv2 ut med at barnevernet feilaktig stemplet moren som utviklingshemmet, men nekter å beklage det. Vel nå er det ikke barnevernet, men en lege, som diagnostiserte henne som utviklingshemmet.

Snakket faktisk om dette her hjemme i går.... Dette med å gå i "strupen" på barnevernet har visst blitt poppis for tiden. Jeg vil sidestille det med å sparke noen som ligger nede, noen som ikke kan forsvare seg. Foreldrene her forteller sin hjerteskjærende historie i media, og klart det er leit for de og det ansolutt er synd på de, men alikevel, barnevernet kan ikke forsvare seg, de har taushetsplikt og kan ikke si et ord, så hva vet vi? Det kan være langt mer enn en feildiagnose som har vært grunnlaget her.... Og som du sier, hva med denne legen? Skal ikke h*n uttale seg? Og kanskje beklage? Hvis det faktisk var slik at denne ene diagnosen var grunnlaget for hele saken....

Jeg syns ikke disse sakene hører hjemme i media i det heletatt og jeg mener barnevernet absolutt gjør en god jobb.

Har ikke fått med meg hele saken, men leste den siste artikkelen nå.

Barnevernet har vel uansett ikke makt til å sette en diagnose, så om dette er en feilsatt diagnose så er det jo legen som satt den som bør få kritikken.

Syns også det blir for dumt at det skrives så mye dritt om barnevernet siden det stort sett kun er en side av saken som kommer fram pga barnevernets taushetsplikt. Burde ikke vært lov syns jeg...

De kan sikkert gjøre feil som alle andre, men de gjør da mye bra også, og de handler jo utifra meldinger de får inn fra andre.

Hvis det faktisk var slik at denne ene diagnosen var grunnlaget for hele saken....
.
Det var sendt flere bekymringsmeldinger etter at hun ble gravid. Og hvorfor har ikke pappaen fått foreldreansvaret? Og hvis diagnosen nå er funnet feil - hvorfor får de ikke bare barna med seg hjem? De ble på overtid enige om en avtale som var å "møtes på halvveien", foreløpig som en midlertidig løsning. Mor har jo ikke juridisk sett fått tilbake barna enda, selv om hun er erklært "normal" nå.

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er mer som ligger bak...

Det var sendt flere bekymringsmeldinger etter at hun ble gravid. Og hvorfor har ikke pappaen fått foreldreansvaret? Og hvis diagnosen nå er funnet feil - hvorfor får de ikke bare barna med seg hjem? De ble på overtid enige om en avtale som var å "møtes på halvveien", foreløpig som en midlertidig løsning. Mor har jo ikke juridisk sett fått tilbake barna enda, selv om hun er erklært "normal" nå.

Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er mer som ligger bak...

Huff, syns det er leit for barna oppi alle disse sakene, med foreldre som bruker mer tid på å kjempe en offentlig kamp mot barnevernet framfor å forbedre seg og bevise dette for å få en ny sjans som foreldre...

Snakket faktisk om dette her hjemme i går.... Dette med å gå i "strupen" på barnevernet har visst blitt poppis for tiden. Jeg vil sidestille det med å sparke noen som ligger nede, noen som ikke kan forsvare seg. Foreldrene her forteller sin hjerteskjærende historie i media, og klart det er leit for de og det ansolutt er synd på de, men alikevel, barnevernet kan ikke forsvare seg, de har taushetsplikt og kan ikke si et ord, så hva vet vi? Det kan være langt mer enn en feildiagnose som har vært grunnlaget her.... Og som du sier, hva med denne legen? Skal ikke h*n uttale seg? Og kanskje beklage? Hvis det faktisk var slik at denne ene diagnosen var grunnlaget for hele saken....

Jeg syns ikke disse sakene hører hjemme i media i det heletatt og jeg mener barnevernet absolutt gjør en god jobb.

Helt enig!!!

Enig!

Litt off topic men har en halv bror som har bodd på hjem og vært innom barnevernet i mange år. (felles mor, forskjellige fedre. Begge er oppvokst hos fedrene)
Han er rundt 20 år nå, ser han skriver mye dritt om barnevernet på Facebook og sverter hvor fæle de er.
Samtidig så har jeg sett barndommen hans de gangene vi møtes hos mor og kjenner til faren hans.. Verken mor eller far i hans tilfelle var gode foreldre. Han kjenner ikke annet så for han så har han sikkert hatt det gått (selv om han så mor bli slått, far ta overdose, osv) fordi han ikke kjenner annet så er det mer ok i hans øyne.. Så mange som hører hans historie syns sikkert barnevernet er fæle greier men to sider av alle saker.. Han skulle vært fjernet fra begge foreldre for lengs.

Enig!

Litt off topic men har en halv bror som har bodd på hjem og vært innom barnevernet i mange år. (felles mor, forskjellige fedre. Begge er oppvokst hos fedrene)
Han er rundt 20 år nå, ser han skriver mye dritt om barnevernet på Facebook og sverter hvor fæle de er.
Samtidig så har jeg sett barndommen hans de gangene vi møtes hos mor og kjenner til faren hans.. Verken mor eller far i hans tilfelle var gode foreldre. Han kjenner ikke annet så for han så har han sikkert hatt det gått (selv om han så mor bli slått, far ta overdose, osv) fordi han ikke kjenner annet så er det mer ok i hans øyne.. Så mange som hører hans historie syns sikkert barnevernet er fæle greier men to sider av alle saker.. Han skulle vært fjernet fra begge foreldre for lengs.
Har du sagt det til han og spurt hvorfor de er fæle?
Jeg tenker det kam være ganske sårende om folk forteller deg at det du anser som normalt er for dårlig og de du er mest glad i og knyttet til blir behandlet dårlig. Veldig mange barn beskytter foreldrene sine, fordi de også har gode sider og er glad i dem og er de eneste de har. Vanskelig å forstå at barn som blir feks mishandlet beskytter og forsvarer foreldrene sine.

Kjenner ei som er fostermor og hun ble anbefalt å sette ned foten for at mor ikke skulle ha noe samvær i det hele tatt fordi hun har så dårlig innflytelse på datteren, men hun sier at en mor er alltid en mor uansett. Selv har hun også opplevd svik av sin mor, allikevel vil hun alltid være glad i moren sin.

Har du sagt det til han og spurt hvorfor de er fæle?
Jeg tenker det kam være ganske sårende om folk forteller deg at det du anser som normalt er for dårlig og de du er mest glad i og knyttet til blir behandlet dårlig. Veldig mange barn beskytter foreldrene sine, fordi de også har gode sider og er glad i dem og er de eneste de har. Vanskelig å forstå at barn som blir feks mishandlet beskytter og forsvarer foreldrene sine.

Kjenner ei som er fostermor og hun ble anbefalt å sette ned foten for at mor ikke skulle ha noe samvær i det hele tatt fordi hun har så dårlig innflytelse på datteren, men hun sier at en mor er alltid en mor uansett. Selv har hun også opplevd svik av sin mor, allikevel vil hun alltid være glad i moren sin.
Har ingen kontakt med han, har han på fb men det er alt desverre.
Vet det er veldig vanlig å beskytte og ikke se selv hvordan ting er. For han var disse tingene normalt. Jeg kunne gå måneder uten å se moren vår og fikk derfor en helt annen opplevelse av ting (drikking, vold, osv) så skylder ikke på han for synet hans, ut fra det jeg hører så har han begynt tidlig å drikke og røyke hasj.. Jeg nevnte kun eksempelet av det at det er et godt eksempel på at alle sider har to eller fler sider. I hans øyne så er de jo gode innerst inne og det var tøft å bli tatt vekk men samtidig for andre så er det veldig upassende situasjon for en unge/tenåring å vær i..

Enig i at mor er mor. Jeg kommer alltid til å tenke på mamma som mamma. Selv om jeg ikke makter å ha noe kontakt eller la henne ha kontakt med jentungen...

Er helt forferdelig hvor mye tyn de får. En såpass viktig etat som er så avhengig av at folk har tillit og melder fra om mistanker. Mediene burde tenke seg om før de svartmaler dem. Helt greit å ha et kritisk blikk, og kanskje rette søkelyset mot ting som ikke fungerer. Men dette blir for dumt. Alle med evne til å tenke selv ser jo med én gang at her er det både to og tre og femten ting vi ikke får vite... Nei, skamme seg burde de.

Her har jo selvfølgelig ikke alle fakta i saken kommet fram. Barnevernet har taushetsplikt, så da blir det jo ensidig framstilling av saken. Og enig at det er poppis å mislike barnevernet. Heldigvis har vi de! Men det kan sikkert forekomme feilvurderinger der som alle andre steder.

Hvordan skal en etat bli bedre om man ikke skal få feil vurderte saker ut i media?
Og barnevernet vårt gjør feil, de gjør ofte feil.
Hva tenker du om den fostermoren som kjemper for å få et stabilt hjem til barnet? Barnevernet har blitt fritatt fra taushetsplikten og alle sider har kommet ut.
Det er helt vilt at en "diagnose" satt av en lege skal være grunnlaget for å ta fra noen ett barn. Og det er dessverre ikke første gang det skjer i landet vårt. Vi må være kritiske til en etat som kan ødelegge en hel familie på grunnlag av feil gjort av enkelt mennesker. Det handler om liv, barn, familier. Det er like forferdelig at det gjøres feil der akkurat som på sykehusene våre, og man lærer ikke av feil om man bare feier de under teppe.

Eg mener at barnevernet har skyld i dette... For det første så fikk dem 3 bekymring meldinger, Eg vet at når barnevernet får en bekymring melding bruker dem en uke på å finne ut om de skal undersøke saken, er det så gale så skal dem kontakte dem de gjelder også under søke saken i 3 mnd... Dette skal dem gjøre hver gang dem får en bekymring melding. Her hadde ikke mor hatt kontakt med dem... Barnevernet skulle også ha sjekket at denne diagnosen stemte før dem gjor noe mer.

Eg mener at det er tydelig at barnevernet gjor feil...!! Eg har selv vært under barnevernet som ungdom og til eg var 18 år så meldte eg meg selv ut pga det var så drid... Da eg fikk min datter som 20 åring kom dem jamen meg på døren og hadde lagt en egen saken på det. De hadde ikke mottatt noen bekymring melding... Har snakke med flere som har opplevd det samme.. Dem kan faktisk ikke la fortid være fortid, dårlig gjort å bruke min ungdom som unnskyldning for at eg liksom skulle være en dårlig mor...!!

Samme har jeg tenkt. Hva med pappaen?
Mye som ikke kommer fram her, tror jeg. Syns det er uansvarlig av media å fremstille saker som ikke alle parter har mulighet til å uttale seg om.

Syntes saken er sørgelig. Men hadde hun vært utviklingshemmet så har ungene fremdeles en far. Barnevernet burde prøvd å følge opp familien før de tok ungene. Så jeg syns barnevernet burde unnskylde seg

Syntes saken er sørgelig. Men hadde hun vært utviklingshemmet så har ungene fremdeles en far. Barnevernet burde prøvd å følge opp familien før de tok ungene. Så jeg syns barnevernet burde unnskylde seg
Eller er det en grunn til at far ikke fikk omsorgen heller? Det vet vi ingenting om.

Eller er det en grunn til at far ikke fikk omsorgen heller? Det vet vi ingenting om.
Nei men i enkelte tilfeller så får besteforeldre eller andre i familien mulighet for overtakelse av omsorgen. Saken fremstår som at de bare kom og hentet ungene uten at de var klar over det. De hevdet at de sendte dem en Mail. Hva vet vi? Men burde ikke familien hatt en vurdering og hatt en sjanse?

Syns det er alt for mange "stakkars meg, barnevernet tok barna mine" skar for tiden og de får bare så mye støtte fra helt fremmede som stoler blindt på hva foreldrene sier.
En skal har alltid to sider, og det foreldrene sier er ikke bestandig hele sannheten..

Har ingen kontakt med han, har han på fb men det er alt desverre.
Vet det er veldig vanlig å beskytte og ikke se selv hvordan ting er. For han var disse tingene normalt. Jeg kunne gå måneder uten å se moren vår og fikk derfor en helt annen opplevelse av ting (drikking, vold, osv) så skylder ikke på han for synet hans, ut fra det jeg hører så har han begynt tidlig å drikke og røyke hasj.. Jeg nevnte kun eksempelet av det at det er et godt eksempel på at alle sider har to eller fler sider. I hans øyne så er de jo gode innerst inne og det var tøft å bli tatt vekk men samtidig for andre så er det veldig upassende situasjon for en unge/tenåring å vær i..

Enig i at mor er mor. Jeg kommer alltid til å tenke på mamma som mamma. Selv om jeg ikke makter å ha noe kontakt eller la henne ha kontakt med jentungen...
Skjønner hva du mener. Svigerfar er alkoholiker, så for mannen var det helt normalt i oppveksten. Men nå når han ser tilbake som voksen ser han jo at det ikke var normalt.

Synes heller ikke slike saker hører hjemme i media. Man får bare høre negativt om barnevernet der, og ikke noe om de positive tingene. Jeg regner med at 99% av sakene handler barnevernet rett, og at de omtrent alltid handlet til det de mener er barnas beste. De er bare mennesker de også å kan gjøre feil. Men de kan ikke bare handle uten grunn.

Back
Topp