Hjelp - Ulønnet permisjon.

Oktoberjenta

Elsker forumet
12-5.Foreldrepermisjon
(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.
(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

§ 12-6.Delvis permisjon
(1) Permisjon etter §§ 12-2, 12-4 og 12-5 første ledd kan tas ut som delvis permisjon.
(2) Delvis permisjon baseres på avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres, skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt eller annen representant. Avtale om delvis permisjon kan endres eller opphøre når særlige grunner gjør det nødvendig.
(3) Delvis permisjon må tas ut innenfor en tidsramme på tre år.

—--------------------------------

Så til det jeg lurer på. Har skjønt at man har rett på ulønnet permisjon rett etter endt foreldrepermisjon. Men hva mener de med delvis permisjon? Jeg og mannen har gradert uttak, men vi tar våre 49 uker sammenhengende. Det blir da på en måte ikke delvis selvom vi har gradert uttak?

Og de av dere som jobber på bedrifter som ikke har eget søknad til ulønnet permisjon. Hvor dere bare må skrive på et ark at dere ønsker ulønnet permisjon fra da til da. Hvordan gjør dere det? Bare leverer til arb giver og venter på svar, eller gir til arb giver og får signatur fra arb giver med en gang?

En side på Facebook heter NAV foreldre penger

De svarer på spørsmål om kontantstøtte, gradert uttak osv

Delvis permisjon menes vell med hvis du har full stilling og søker f.eks 50 % ulønnet permisjon. Da jobber du resterende 50% og har da 50% permisjon. Skjønner du hva jeg mener? Forsto jeg deg rett?

Hvordan du søker hvis arbeidsplassen ikke har eget skjema vet jeg ikke :/

Jeg skrev bare på et ark. Jeg... søker om ...% ulønnet permisjon fra min stilling fra... til... etter aml paragraf 12-5 2.ledd og 12-6 1 ledd.

Delvis permisjon menes vell med hvis du har full stilling og søker f.eks 50 % ulønnet permisjon. Da jobber du resterende 50% og har da 50% permisjon. Skjønner du hva jeg mener? Forsto jeg deg rett?

Hvordan du søker hvis arbeidsplassen ikke har eget skjema vet jeg ikke :/
Jeg lurer på om jeg har rett på ulønnet permisjon. Med tanke på at jeg og mannen har gradert uttak (om det betydde delvis permisjon)
Jeg skrev bare på et ark. Jeg... søker om ...% ulønnet permisjon fra min stilling fra... til... etter aml paragraf 12-5 2.ledd og 12-6 1 ledd.
Fikk du da svar med en gang? Skrev arb giveren under på søknaden? Tenker sånn at du har det svart på hvitt i tilfelle de ombestemmer seg, også har man ikke bevis på at man har fått permisjon. Og siden man har rett på ulønnet permisjon etter foreldrepenger så kan arb giver like greit skrive under med en gang. Lurer på hvordan jeg skal gå frem her

Jeg lurer på om jeg har rett på ulønnet permisjon. Med tanke på at jeg og mannen har gradert uttak (om det betydde delvis permisjon)

Fikk du da svar med en gang? Skrev arb giveren under på søknaden? Tenker sånn at du har det svart på hvitt i tilfelle de ombestemmer seg, også har man ikke bevis på at man har fått permisjon. Og siden man har rett på ulønnet permisjon etter foreldrepenger så kan arb giver like greit skrive under med en gang. Lurer på hvordan jeg skal gå frem her
Fikk beskjed muntlig, men fikk endringsgrunnlag på stillingen min i samme periode som vi måtte skrive under på begge to. Jeg hadde gradert uttak av de to siste mnd og det hadde ikke noe å si.

Med tanke på at min søknad til arbeidsgiver om selve permisjonen er at jeg sendte dem kopi av vedtaket fra nav (etter at jeg hadde begynt i perm) jeg snakket jo på mail med hr om at jeg skulle ha perm da. Og avtaler sikkert på mail eller sms når jeg begynner igjen og evt gradering...

Har en lite formell arbeidsgiver.

Forrige arbeidsgiver derimot var statlig, da var det skjema for alt mulig ja.

Back
Topp