Abort

Cesk88

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
Hva er meningene rundt det?

Syntes det er altfor lettvint....
Og syntes det burde vært strengere krav for å få det innvilget.
Tenker du på lettvint i forhold til dem som gjerne bruker det som prevensjonsmiddel på en måte?

Min mening er at alle kvinner har rett til å bestemme over egen kropp.

Syns det er fint at vi har det tilbudet i Norge, men jeg syns også at det kanskje bør gis mer informasjon og veiledning i forhold til tiden etter abort. Mange går jo inn i depresjoner og angrer i lang tid etterpå.

Jeg syns også at leger må bli strengere med unge kvinner som tar abort ofte. F eks ei venninne av meg hadde innen hun var 21 hatt 5 aborter. Nå er hun 23 og har hatt flere. Slikt provoserer meg.

Syns det er fint at vi har det tilbudet i Norge, men jeg syns også at det kanskje bør gis mer informasjon og veiledning i forhold til tiden etter abort. Mange går jo inn i depresjoner og angrer i lang tid etterpå.

Jeg syns også at leger må bli strengere med unge kvinner som tar abort ofte. F eks ei venninne av meg hadde innen hun var 21 hatt 5 aborter. Nå er hun 23 og har hatt flere. Slikt provoserer meg.
Mange gode poeng :)

Tenker du på lettvint i forhold til dem som gjerne bruker det som prevensjonsmiddel på en måte?
Ja, det jeg mener. Annerledes hvis det er et engangstilfelle. Men ikke når du gjør det for 3 og 4 gangen.

En venninne av meg tok 7-8 aborter før hun var 19 år. Det er sykt de ikke nektet hun syntes jeg.

Også syntes jeg grensen skulle gått ned til f.eks 8 uker.

Veldig enig med deg!

Ja, det jeg mener. Annerledes hvis det er et engangstilfelle. Men ikke når du gjør det for 3 og 4 gangen.

En venninne av meg tok 7-8 aborter før hun var 19 år. Det er sykt de ikke nektet hun syntes jeg.

Også syntes jeg grensen skulle gått ned til f.eks 8 uker.
Er veldig enig i at det blir for dumt når det er snakk om så mange aborter. Men grensen burde ikke flyttes i min mening. Mange som går opp til åtte uker før de i det heletatt vet at de er gravid.

Men tenker det burde bli stilt flere spørsmål ved hvorfor abort velges. Er jo forståelig i mange tilfeller.

Damer må få bestemme over egen kropp men ingen burde få lov å ta etter uke 12 mener eg.
Er ikke det regelen da? Etter uke 12 må man vel søke om å få det innvilget og må ha en "god grunn"?

Er ikke det regelen da? Etter uke 12 må man vel søke om å få det innvilget og må ha en "god grunn"?
Ja etter uke 12 så skal man søke om det men mangen får lov å ta det lenge etter uke 25 tror eg. Kjenne ei som tok i uke 22 og grunne var så enkel som hun hadde ombestemte seg :-(

Ja etter uke 12 så skal man søke om det men mangen får lov å ta det lenge etter uke 25 tror eg. Kjenne ei som tok i uke 22 og grunne var så enkel som hun hadde ombestemte seg :-(
Oi. Det visste jeg faktisk ikke. Trodde det måtte være noe spesielt som vanskelig livssituasjon, svangerskap på grunn av overgrep eller slike typer ting, samt hvis det er noe galt med fosteret.

Oi. Det visste jeg faktisk ikke. Trodde det måtte være noe spesielt som vanskelig livssituasjon, svangerskap på grunn av overgrep eller slike typer ting, samt hvis det er noe galt med fosteret.
Nei, det stemmer ikke. Etter uke 12 må det søkes. En nemd avgjør hvorvidt man kan få utført senabort eller ikke.

Nei eg vet det mange tror det må virkelig være en god grunn men det trenge det ikke å være.

Kjenner ei som jobber som jordmor på sykehuset og hun har fortalt mange triste historie..

En gang var det ei som begynte å føde lenge før tiden men ungen var under den redde grensen så de måtte bare la den dø men i nabo romme var det ei som fjernet barnet. Ungen hadde var ca like gammel... Helt grusomt sa hun..

Dette er så feil informasjon det, nei ikke lov å ta abort til uke 25. Det er tull og det er ganske tungtveiende grunner for å ta seinabort i Norge. Holder ikke med at man har ombestemt seg i uke 22 uansett hva noen sier ;)

Jeg synes det er fint vi har den loven vi har og synes den fungerer bra nok :)

Back
Topp