Homofili og dagens samfunn

Cesk88

Forumet er livet
Sensommerbarna 2016
Inspirert av den andre tråden.
Hvor langt føler/opplever du samfunnet har kommet med tanke på homofili?
Jeg har full forståelse for forskjellige meninger om emnet, så vil utdype at jeg er nysgjerrig på hvordan man opplever SAMFUNNET eller hvordan nærmiljøet/omgangskretsen oppleves.

I min omgangskrets har jeg ingen som har gitt uttrykk for noen fordommer mot homofili. Opplever nærmiljøet her jeg bor som et ganske aksepterende miljø. Men tror samfunnet i helhet fremdeles har et stykke å gå.

Jeg bor midt i et "bibelbelte" i Rogaland og på min arbeidsplass er det veldig mange som tilhører ymse menigheter. Det er forskjellige meninger om homofili blant mine kollegaer, men ingen av dem uttrykker noe direkte negativt om homofile, selv om jeg vet at noen av dem mener det er synd å ha en livspartner av samme kjønn. I omgangs-/vennekretsen min er det (så vidt jeg vet) ingen som har fordommer på noen måte; noen av mine nærmeste venner er også selv homofile og bifile.

Lokalmiljøet har tidligere vært et nokså fordømmende lite samfunn, men de siste årene har det heldigvis kommet seg veldig og flere har i senere tid stått frem og blitt møtt med toleranse og aksept, inkludert i menighetene noen av dem tilhører. Ellers er jeg enig med deg i at vi som et felles samfunn dessverre fremdeles har lang vei å gå. Man trenger ikke lete lenger enn i kommentarfeltene til enkelte nettaviser for å se det.

Jeg bor midt i et "bibelbelte" i Rogaland og på min arbeidsplass er det veldig mange som tilhører ymse menigheter. Det er forskjellige meninger om homofili blant mine kollegaer, men ingen av dem uttrykker noe direkte negativt om homofile, selv om jeg vet at noen av dem mener det er synd å ha en livspartner av samme kjønn. I omgangs-/vennekretsen min er det (så vidt jeg vet) ingen som har fordommer på noen måte; noen av mine nærmeste venner er også selv homofile og bifile.

Lokalmiljøet har tidligere vært et nokså fordømmende lite samfunn, men de siste årene har det heldigvis kommet seg veldig og flere har i senere tid stått frem og blitt møtt med toleranse og aksept, inkludert i menighetene noen av dem tilhører. Ellers er jeg enig med deg i at vi som et felles samfunn dessverre fremdeles har lang vei å gå. Man trenger ikke lete lenger enn i kommentarfeltene til enkelte nettaviser for å se det.
Så bra at det har vært en positiv endring i lokalmiljøet :)
Ja, tenker også vi har en lang vei å gå når homo fremdeles blir brukt som skjellsord! Og som du sier, trenger ikke gå lengre enn til kommentarfeltene på nettaviser.

Homofili virker å være mer godtatt i dagens samfunn enn for bare noen år tilbake. Bare det at homofile nå kan gifte seg i kirka er jo en fantastisk utvikling i riktig retning! Jeg har mange lesbiske og homofile venner og bekjente, og opplever ingen fordommer knyttet til homofili i min omgangskrets.
Det er viktig for meg å lære barna mine at alle mennesker er forskjellige, og at det er greit å like både gutter og jenter.

Ja, tenker også vi har en lang vei å gå når homo fremdeles blir brukt som skjellsord! Og som du sier, trenger ikke gå lengre enn til kommentarfeltene på nettaviser.

Et vanlig uttrykk er jo "that's so gay". Jeg har slått ned på det hos min mann. Han har aldri ment noe negativt mot homofile, og han bryr seg ikke om hvilken legning noen har. Det er rett og slett noe han har med seg gjennom dataspillingen. Men det gjør det jo ikke bedre. Jeg mener at frykt for et ord forsterker frykt for tingen, men her er det ikke snakk om frykt. Det er mer likegyldighet; at man ikke ser hvem man tråkker på.
Min mann har sluttet å si slikt, etter at jeg begynte å drøfte hvorvidt noe var homoseksuelt hver gang han sa det.

Jeg tenker at vi er på rett sted når vi ikke snakker om det lenger, i den forstand at vi ikke snakker om det fordi vi ikke bryr oss om hvilken legning folk har, og bare godtar folk som de er.

Tenker det samme. Er endel skjellsord jeg misliker.

Jeg tenker at vi er på rett sted når vi ikke snakker om det lenger, i den forstand at vi ikke snakker om det fordi vi ikke bryr oss om hvilken legning folk har, og bare godtar folk som de er.
Et fantastisk godt poeng!!

Joho :) bare bra at vi endelig gir slipp på gamle normer som ikke lenger hører hjemme i samfunnet

Samfunnet er en snål ting i sin helhet. Da jeg flytta ut av Oslo i 2004 var det et ganske åpen samfunn. Men når jeg dro til USA/svergie/ frankrike og kom tilbake til Norge innså jeg at Norge henger langt etter i henhold til mange syns punkter. Men igjen har Norge kommet lengre på andre emner enn andre samfunn igjen. :)

Samfunnet har en del å gå på, i forhold til diskriminering, drittslenging og nedlatenhet.
Men som med alt annet kan det endres med kunnskap og opplysninger, samt at alle husker hvordan man bruker folkeskikken man forhåpentligvis har fått med seg hjemmefra ;)

Samfunnet har en del å gå på, i forhold til diskriminering, drittslenging og nedlatenhet.
Men som med alt annet kan det endres med kunnskap og opplysninger, samt at alle husker hvordan man bruker folkeskikken man forhåpentligvis har fått med seg hjemmefra ;)
Men hva med dem som glemte folkeskikken hjemme? ;) er mange av dem!!

Men hva med dem som glemte folkeskikken hjemme? ;) er mange av dem!!
De må minnes på at de har en ;)
Men manglende folkeskikk (eller evnen til å bruke den) har jo ingenting med homofili å gjøre. Det er et generelt samfunnsproblem :p

De må minnes på at de har en ;)
Men manglende folkeskikk (eller evnen til å bruke den) har jo ingenting med homofili å gjøre. Det er et generelt samfunnsproblem :p
Hehe. Helt sant ;)

Vi bor på landet, et rimelig lite sted :p og her er det både og syns jeg... I vårt hus er det ikke et tema engang så det har egentlig aldri blitt snakket om men sett på som noe helt naturlig.... Bare i veien her er det 3 lesbiske par ;) de har selv døpt veien her til homosvingen :p og syns det er hysterisk morsomt, så når det gjelder å bruke homo som skjellsord så har vel homofile noe skyld selv også ;)

Ellers rundt omkring her har jeg vel inntrykk av at det er mer godtatt med 2 damer enn 2 menn sammen... Merkelig nok så det er noen skritt å gå enda...

Jeg syns det er viktig å lære den nye generasjonen at dette er helt naturlig og egentlig ingenting å snakke om men samtidig respektere de som syns dette er rart, for dette med å falle for eget kjønn var faktisk ikke vanlig for 20-30 år siden og derfor ikke alltid godtatt fra den eldre generasjonen. Jeg tenker det er ok å mene hva mann vil men samtidig ha vett nok til å holde den for seg selv om den kan såre andre ;)

Har skjedd enorm utvikling på aksept siden jeg var ung her.
Merker få eller ingen fordommer i mitt nærmiljø. Har såvidt jeg vet ingen homofile i min omgangskrets.
For min del er det viktig å lære barna mine å respektere homofile, de er like verdifulle som alle andre mennesker.

Men det jeg lurer på, er om det er greit å si at en personlig er imot homofili?

Men det jeg lurer på, er om det er greit å si at en personlig er imot homofili?
Tenker at det må være lov å si. Man må kunne respektere at andre har andre syn og meninger, selv om man ikke deler det synet og muligens ikke forstår det.

Nærmiljøet føler jeg er veldig aksepterende, men ser spesielt en del eldre som har en dårlig holdning til homofili. Og det syns jeg er veldig synd. Men samfunnet i sin helhet trenger å skjerpe seg. Makan til oppførsel på enkelte mennesker/miljøer i dette landet.

Hvorfor skal egentlig folk bry seg om hvorvidt man er forelsket i en mann, kvinne eller begge deler?

Tenker at det må være lov å si. Man må kunne respektere at andre har andre syn og meninger, selv om man ikke deler det synet og muligens ikke forstår det.

Enig i denne, men det er forskjell på å være imot homofili og være fiendtlig.

Enig i denne, men det er forskjell på å være imot homofili og være fiendtlig.
Ja selvfølgelig. Det kommer jo veldig an på hvordan man legger frem at man er imot homofili.

Back
Topp