Spm om regler iforb.med foreldrepermisjon!

Heidi88

Glad i forumet
Heisann! Håper det er greit dette postes på generelt?
Jeg skal søke permisjon nå. Har termin i juni så er litt I seneste laget, og kjenner jeg stresser litt over at jeg ikke har full kontroll på alle skjemaer og hva som skal fylles ut (må også fylle ut egne skjemaer til arbeidsgiver som også krever at man har tunga rett i munnen).
Det er vel også av betydning at pappaen har rett på fedrekvote.

Lurer bla.på om denne utregningen stemmer?;
100 % lønn i 49 uker --> Mannen skal ha 10 uker. Jeg må ha 3 uker før fødsel og 6 uker eter fødsel?
MEN, ser det står at mor MÅ ha totalt 10 uker hun også. Da kan jeg fks regne 7 uker etter fødsel da? Så har jeg tatt mitt obligatoriske. Jeg skal ha permisjonen videre også. Da gjenstår 29 uker som vi har bestemt at jeg skal ha:)
altså skal jeg ha lønnet permisjon 36 uker fra barnet blir født?

Har flere spm også, så mulig det kommer flere nedover i tråden om noen er villige til å hjelpe:)

Det er riktig som du sier :) men om du føder før termin så begynner du på de 36 ukene og mister resten av de 3 ukene. Hvis du forsto?

Om du bruker den elektroniske søknaden på nav.no er det i grunnen ganske så enkelt å fylle ut den søknaden :)

Husk å ha terminbekreftelse og avtale med arbeidsgiver om det er du eller dem som sender inn inntektsopplysninger :)

Om du bruker den elektroniske søknaden på nav.no er det i grunnen ganske så enkelt å fylle ut den søknaden :)

Husk å ha terminbekreftelse og avtale med arbeidsgiver om det er du eller dem som sender inn inntektsopplysninger :)

Nå er det egentlig søknaden til kommunen jeg jobber i som er det største problemet:/
Den må godkjennes før jeg kan søke til nav. Og jeg er ikke så elektronisk av meg så tenker jeg stiller opp på nav - kontoret med papirene i hånda;) :)

Vet noen hvordan reglene er ift.avvikling av lønnet ferie?

Jeg har vært sykemeldt hele svangerskapet og blir det frem til permisjonen begynner.
Dette års ferie vil jeg jo da ikke få til vanlig tid, men må søkes om i ettertid. Kan det søkes om å få den til neste år? Vi har lønnet ferie. Vil jeg ha rett på feriepengeutbetaling når jeg har vært sykemeldt? Det er jo feriepengene som utbetales som lønn I ferien.
Og neste års ferie får jeg heller ikke på "normalt" vis da jeg skal ha ulønnet permisjon fra feb.til høsten. Jeg har vel ikke rett på full feriepengeutbetaling av foreldrepenger?

Vet noen hvordan reglene er ift.avvikling av lønnet ferie?

Jeg har vært sykemeldt hele svangerskapet og blir det frem til permisjonen begynner.
Dette års ferie vil jeg jo da ikke få til vanlig tid, men må søkes om i ettertid. Kan det søkes om å få den til neste år? Vi har lønnet ferie. Vil jeg ha rett på feriepengeutbetaling når jeg har vært sykemeldt? Det er jo feriepengene som utbetales som lønn I ferien.
Og neste års ferie får jeg heller ikke på "normalt" vis da jeg skal ha ulønnet permisjon fra feb.til høsten. Jeg har vel ikke rett på full feriepengeutbetaling av foreldrepenger?
Ferien for i år får du vel flyttet til neste år. Feriepenger får du, men mest sannsynlig kun for de 12 første ukene av stønadsperioden. Om det er arbeidsgiver som betaler lønn så er det også de som betaler feriepenger. Hos noen arbeidsgivere får man da fulle feriepenger, men hos de fleste får man kun for 12 uker da det er det nav refunderer. Om nav betaler så er det garantert bare 12 uker du får betalt for. Det samme gjelder for foreldrepengenperioden, du får for 12 uker.

Ferien for i år får du vel flyttet til neste år. Feriepenger får du, men mest sannsynlig kun for de 12 første ukene av stønadsperioden. Om det er arbeidsgiver som betaler lønn så er det også de som betaler feriepenger. Hos noen arbeidsgivere får man da fulle feriepenger, men hos de fleste får man kun for 12 uker da det er det nav refunderer. Om nav betaler så er det garantert bare 12 uker du får betalt for. Det samme gjelder for foreldrepengenperioden, du får for 12 uker.

Takk for svar:) lønna kommer fra arbeidsgiver, men jeg vet ikke om de betaler fulle feriepenger. Er I kommunen jeg jobber så det spørs vel!

Takk for svar:) lønna kommer fra arbeidsgiver, men jeg vet ikke om de betaler fulle feriepenger. Er I kommunen jeg jobber så det spørs vel!
Mulig kommunen er "snillere" enn privat. Jeg jobber privat og der fikk jeg bare for 12 uker for det var det nav refunderte :/

Jeg får fulle feriepenger i kommunen i alle fall :)

Back
Topp