Jeg trenger hjelp!

Nei, jeg har desverre ikke det. Har yngre søsken med diverse idrettsaktiviteter som opptar min mor og venninnene mine har barn selv. Skulle gjerne ønske mine nærmeste forsto at jeg kunne trenge litt hjelp på dagtid, men det er så vanskelig å spør synes jeg. Føler meg så liten. Når hun er så avhengig av meg glemmer jeg meg selv helt :-( plutselig er det gått 4 timer siden sist jeg drakk noe osv...
Forstår deg så godt! Har det litt slik selv. Mannen min jobber borte hver uke i fire døgn, jeg er alene hjemme med 3 barn og babyen har kolikk. Familien min bor langt unna og selv om min mor jobber lite reiser hun ikke hit å hjelper til. Har heldigvis noen gode venner som prøver å hjelpe til når de kan. Og du jeg vet hvor ekkelt det er å spørre om hjelp, men etter tre barn har jeg lært meg at det må jeg bare om jeg skal greie å være mamma. Stol på deg selv, du er ikke alene!:)

Eldste her var slik, bortsett fra at han hatet vogna også.. Vippestol mdf vibrering gjorde at jeg fikk litt mat..

Sent from my iPhone using BV Forum

Forstår deg så godt! Har det litt slik selv. Mannen min jobber borte hver uke i fire døgn, jeg er alene hjemme med 3 barn og babyen har kolikk. Familien min bor langt unna og selv om min mor jobber lite reiser hun ikke hit å hjelper til. Har heldigvis noen gode venner som prøver å hjelpe til når de kan. Og du jeg vet hvor ekkelt det er å spørre om hjelp, men etter tre barn har jeg lært meg at det må jeg bare om jeg skal greie å være mamma. Stol på deg selv, du er ikke alene!:)

Godt å vite at jeg ikke er alene. Gjennom graviditet har jeg forberedt meg på tøffe tak, men ikke visste jeg at minien min skulle bli en mammadalt uten like. Det er visse ting man ikke kan forberede seg på, tydeligvis :-)
I dag klare jeg å kaste i meg to skiver mens hun satt på fanget mitt. En hånd rundt magen hennes og skiven i den andre. Fikk også masse gode råd hos HS idag. Kkke noe i veien med lille gull. Hun anbefalte meg å ringe min mor å spørre henne om hjelp og råd. Kanskje om søstrene mine kunne gå trilletur. Tok til meg mot og ringte henne da vi kom hjem. Jeg fikk ikke det svaret heg hadde håpet på, men søstrene mine kunne gledelig gå tur en time til uken :-)

Jeg må si jeg er mektig imponert over deg og hvordan du klarer å mestre en så utfordrende hverdag. Det står stor respekt av :-) du er kjempe flink <3

Sniker fra januar. Dette høres litt ut som min baby, bare at dette startet når hun var 2 uker, og nå er hun to måneder. Har funnet ut at hun har kolikk, og har vært til kiropraktor der hun fant låsninger i både rygg og nakke. Hun mente det er derfra kolikken kommer fra fordi låsningen gjør at lufta setter seg fast i magen, og at hun hadde vondt når hun ligger på låsningene. Vi har vært til 7 behandlinger nå og vil fortsette til hun blir bra. For det hjelper litt og litt, sakte men sikkert. Hun greier nå å ligge alene små minutter i gangen, så jeg rekker å gå på do og lage meg en skive. Og så har jeg funnet ut at på youtube har de en del baby videoer med farger og bilder og lyd som fenger:) så jeg anbefaler å ta kontakt med en kiropraktor og sjekke ut om hun kan ha vonde låsninger. Jeg var sterkt i tvil på om jeg skulle gjøre det, men slik det var her med så mye skriking tok jeg sjansen og har ikke angret;)

Det er noe vi kan vudere hvis det ikke blir bedre. Hun går til fysio en gang i uken pga strekk i muskel som hun fikk i løpet av fødselen. Det er mulig det plager henne også. Ikke lett å vite når de er så små. Fikk som sagt noen triks av HS som vi skal prøve :-) håper å finne noe som fungerer

Hei alle dere!

Jeg ble mamma for første gang for 6 uker siden og synes det har vært både fantastisk og vanskelig til nå. Jeg er hjemme alene med henne meste parten av dagen, slik vi i mammaperm ofte er. Mannen er på jobb til kl.16 og må legge seg i 22-23 tiden igjen. Jeg prøver å fylle dagene med barselgruppen, turer, kaffebesøk, kafé osv. Slik går dagene våres.

Siden mini ble født har hun ikke villet ligge alene. På sykehuset fikk vi beskjed om det ikke gjorde noe og at vi måtte bare skjemme henne bort. Men nå er det blitt et problem! Hvertfall for meg som har henne stort sett hele dagen.
Hun klarer ikke ligge alene i 5 min før det blir skriking. Vi har prøvd lekematte, babygym, musikk og stokke babysete. Hun bruker smokk, men det hjelper lite. Hun får ligge i sofaen og i sengen mens vi er til stede, men hun bare gråter. Det har gått så langt at jeg ikke får i meg nok mat før mannen er i hus. Vi har tatt i bruk bæresele, men jeg har minimalt med krefter etter et svangerskap med bekkenplager. Hun klarer fint å ligge i vognen til hun sovner mens vi er på tur, men med en gang jeg kommer inn dørene og stopper vognen, så våkner hun.

Er det noen som har opplevd det samme? Finns det noen lure triks? Hvordan kan jeg få henne til å ligge alene? Trenger ikke være mer enn en halv time.
Høres kjent ut. Hos oss blitt alt plutselig mye lettere fra 2.5 måneder. Frøken er 3 måneder nå.

Høres akkurat ut som storebror i huset. Begynte som regel dagen med trilletur på butikken kun for å kjøpe noe mat jeg kunne spise mens vi gikk. Ellers bodde jeg i en stressless forran tven med han i fanget og fikk ikke gjort noe før pappa kom hjem (noe som ofte ikke var før midnatt.) Etterhvert så fant han roen i vippestol som gynger og spiller musikk. Likte å sitte i den og se baby einstein på YouTube :-P Så fikk jeg i det minste gå på do og laget meg litt mat. Dusje gikk til nød med stellematte på badegulvet. Men det var også det eneste stedet han kunne ligge uten å gråte. Merker lillebror har begynt litt sånn også nå, men etter 2 opphold på sykehus de siste 2 ukene er det greit. Har måttet ligge mye i sengen der når han var sykest, så nå kan han få litt kos og kroppskontakt.
Du må nesten bare prøve deg frem, og plutselig går det over uansett ;-)

Først: Den første tiden trenger de mest kroppskontakt. Sånn er det bare. Det er en del av pakka. Men jeg har noen tips som funker for oss, så kan du prøve å se om det funker for deg! (Barna er jo så forskjellige)

Det finnes en app som heter 'White noise baby'
Den lager, som du sikkert skjønner, White noise. Du kan velge mellom bil-lyd, tog, tørketrommel osv. Det er helt genialt!

Når vi legger ham for kvelden lager vi, det vi liker å kalle, en burrito-baby. Da wrapper mannen min ham inn sånn at han ligner en liten burrito. Vi bruker helseteppe/Tynt ullpledd, men har sett at de faktisk selger tepper spesialsydd til akkurat dette. Da roer han seg veldig ned, fordi da slipper han å bli forstyrret av de stakkato-bevegelsene de lager når de er så små.

På dagen sover han tre timer sammenhengende etter vi har stått opp å Vært våken en stund (Merker at 1,5 time er maks nå, han er sju uker, og at holder jeg han våken mer enn det blir han overtrøtt og urolig) Når jeg legger ham da, legger jeg ham i vogn. Triller en liten tur, helst på grus, for alt av støy er gull. Når han sovner, tar jeg vogna inn i yttergangen, og setter på White noise. Setter jeg ikke på White noise våkner han etter to minutter. (Han sover bare småblunder før han tar kvelden kl19, da har jeg ham ofte bare oppå meg, fordi det er kos. Eller pappaen har han oppå seg. Det hender vi får ham i vogn under middag, hvis ikke spiser vi på skift;))

Når det blir varmere skal han få ligge på veranda, men han har vært så snørrete, at jeg vil helst ha ham inne.

Når han skal sove, stryker vi ofte fingrene fra panna ned over øynene, da sovner han fortere.

Lykke til! De første månedene er man litt uunnværlig! (Kanskje pappaen kan lage matpakke til deg Før han drar på jobb sånn at du slipper å lage noe selv, og skaff deg en drikkeflaske du kan ha i nærheten hele tia!)

Høres akkurat ut som storebror i huset. Begynte som regel dagen med trilletur på butikken kun for å kjøpe noe mat jeg kunne spise mens vi gikk. Ellers bodde jeg i en stressless forran tven med han i fanget og fikk ikke gjort noe før pappa kom hjem (noe som ofte ikke var før midnatt.) Etterhvert så fant han roen i vippestol som gynger og spiller musikk. Likte å sitte i den og se baby einstein på YouTube :-P Så fikk jeg i det minste gå på do og laget meg litt mat. Dusje gikk til nød med stellematte på badegulvet. Men det var også det eneste stedet han kunne ligge uten å gråte. Merker lillebror har begynt litt sånn også nå, men etter 2 opphold på sykehus de siste 2 ukene er det greit. Har måttet ligge mye i sengen der når han var sykest, så nå kan han få litt kos og kroppskontakt.
Du må nesten bare prøve deg frem, og plutselig går det over uansett ;-)

Jeg starter også dagen med en trilletur til butikken for å kjøpe noe å spise + middag. Men hun er lys våken når vi kommer inn dørstokken. Prøve å gynge og vugge på vognen. Da sovner hun kanskje igjen.
Vi har en elendig sofa slik at jeg sitter vondt og det blir bare tull. Derfor ammer jeg mest i sengen. Noen ganger hender det at hu sovner, men med en gang jeg sniker meg bort våkner hun...
Nå har vi kjøpt vippestol (som var kjekk i 2 min) og holder på å vende henne til den. Ikke så lett :-)

Jeg starter også dagen med en trilletur til butikken for å kjøpe noe å spise + middag. Men hun er lys våken når vi kommer inn dørstokken. Prøve å gynge og vugge på vognen. Da sovner hun kanskje igjen.
Vi har en elendig sofa slik at jeg sitter vondt og det blir bare tull. Derfor ammer jeg mest i sengen. Noen ganger hender det at hu sovner, men med en gang jeg sniker meg bort våkner hun...
Nå har vi kjøpt vippestol (som var kjekk i 2 min) og holder på å vende henne til den. Ikke så lett :-)
Har du ammepute? Om ikke kan jeg anbefale doomo sin. Bruker den "feil" vei så det blir en liten ekstra stol i sofaen. Kanskje det kan hjelpe i en ubehagelig sofa. Bruker den også som nest til mini innimellom. Legger den som hestesko med han på toppen. Finner roen der og synker litt nedi så det føles trangt og trygt ;-)

Først: Den første tiden trenger de mest kroppskontakt. Sånn er det bare. Det er en del av pakka. Men jeg har noen tips som funker for oss, så kan du prøve å se om det funker for deg! (Barna er jo så forskjellige)

Det finnes en app som heter 'White noise baby'
Den lager, som du sikkert skjønner, White noise. Du kan velge mellom bil-lyd, tog, tørketrommel osv. Det er helt genialt!

Når vi legger ham for kvelden lager vi, det vi liker å kalle, en burrito-baby. Da wrapper mannen min ham inn sånn at han ligner en liten burrito. Vi bruker helseteppe/Tynt ullpledd, men har sett at de faktisk selger tepper spesialsydd til akkurat dette. Da roer han seg veldig ned, fordi da slipper han å bli forstyrret av de stakkato-bevegelsene de lager når de er så små.

På dagen sover han tre timer sammenhengende etter vi har stått opp å Vært våken en stund (Merker at 1,5 time er maks nå, han er sju uker, og at holder jeg han våken mer enn det blir han overtrøtt og urolig) Når jeg legger ham da, legger jeg ham i vogn. Triller en liten tur, helst på grus, for alt av støy er gull. Når han sovner, tar jeg vogna inn i yttergangen, og setter på White noise. Setter jeg ikke på White noise våkner han etter to minutter. (Han sover bare småblunder før han tar kvelden kl19, da har jeg ham ofte bare oppå meg, fordi det er kos. Eller pappaen har han oppå seg. Det hender vi får ham i vogn under middag, hvis ikke spiser vi på skift;))

Når det blir varmere skal han få ligge på veranda, men han har vært så snørrete, at jeg vil helst ha ham inne.

Når han skal sove, stryker vi ofte fingrene fra panna ned over øynene, da sovner han fortere.

Lykke til! De første månedene er man litt uunnværlig! (Kanskje pappaen kan lage matpakke til deg Før han drar på jobb sånn at du slipper å lage noe selv, og skaff deg en drikkeflaske du kan ha i nærheten hele tia!)

Høres ut som du har alt på stell jo!! Minien min kan godt være våken i maaange timer, men når hun blir overtrøtt er det vanskelig p få henne til å sove igjen. Vanskelig når mannen ikke har satt seg helt inn i hvilke rutiner som er bra for henne og at det i det hele tatt er bra med rutiner. Dette er selvfølgelig på kvelden.

På dagtid er det veldig forskjellig avhengig av hva avtaler vi har og hvilket vær det er. Noen dager turer vi til butikken i 10-tiden og andre i 14-tiden.
Jeg må innrømme at hele rutiner, soving, amming og trøsting føles ut som en stor suppeskål hvor alt er blandet. Jeg har ikke peiling på hvor mye hun sover, hvor mye hun drikker eller når hun trenger søvn osv. Eneste jeg vet er at hun legger på seg og sover mer på natten nå (nattammer 3-4 ganger)
Hvordanhar du klart å få så god oversikt??

Har du ammepute? Om ikke kan jeg anbefale doomo sin. Bruker den "feil" vei så det blir en liten ekstra stol i sofaen. Kanskje det kan hjelpe i en ubehagelig sofa. Bruker den også som nest til mini innimellom. Legger den som hestesko med han på toppen. Finner roen der og synker litt nedi så det føles trangt og trygt ;-)

Jeg har bbhugme sin ammepute :-) den er super god, men hvis jeg skal sitte rett i ryggen i sofaen får jeg ryggstøtt og på den måten blir det bare ubehagelig. Bedre å amme i sengen der både jeg og mini er avslappet og kan kose.

Skal prøve å bruke den som nest til uken :-) kanskje hun vil like det

Høres ut som du har alt på stell jo!! Minien min kan godt være våken i maaange timer, men når hun blir overtrøtt er det vanskelig p få henne til å sove igjen. Vanskelig når mannen ikke har satt seg helt inn i hvilke rutiner som er bra for henne og at det i det hele tatt er bra med rutiner. Dette er selvfølgelig på kvelden.

På dagtid er det veldig forskjellig avhengig av hva avtaler vi har og hvilket vær det er. Noen dager turer vi til butikken i 10-tiden og andre i 14-tiden.
Jeg må innrømme at hele rutiner, soving, amming og trøsting føles ut som en stor suppeskål hvor alt er blandet. Jeg har ikke peiling på hvor mye hun sover, hvor mye hun drikker eller når hun trenger søvn osv. Eneste jeg vet er at hun legger på seg og sover mer på natten nå (nattammer 3-4 ganger)
Hvordanhar du klart å få så god oversikt??

Jeg har ikke bestemt rutiner for ham, jeg bare følger hans rytme. Så ble det sånn. Søstera var lik, fikk tidlig kveldsrytme, men tok mer powernaps ila dagen. (Ikke den lange økta han har på tre timer. Den er herlig! Får gjort mye!)

Etterhvert blir rutine den nye hverdagen. Barn elsker rutiner ☺ (Hilsen barnehageansatt)

Dette funker for oss, så er bare innspill. Vi er jo alle så forskjellige. Å bra er det

Last edited:
Back
Topp