når bestille...

Litt skuffet her, førstegangs gravid er 4+5 ca og ringte legekontoret for å bestille første kontroll fikk beskjed om at det ikke var nødvendig før i 12-18 uker. Syns det var fryktelig lenge til

Oi, 12-18 uker!? Det må være feil. Den første kontrollen er vanligvis ved 12 uker hvis det er et helt vanlig svangerskap. Den ordinære ultralyden skjer rundt uke 18, den må vel bestilles (av lege eller jordmor) i god tid vil jeg tro!

Litt skuffet her, førstegangs gravid er 4+5 ca og ringte legekontoret for å bestille første kontroll fikk beskjed om at det ikke var nødvendig før i 12-18 uker. Syns det var fryktelig lenge til

Rart! Her vil de gjerne ha deg inn rundt uke 6. Den første kontrollen er mye info om kost, hva man skal unngå osv. Ta folat... Det er jo litt seint med den infoen i uke 12-18.....

Mane som ikke tar inn pasienter før mellom uke 12-16 for det er da blodprøvene skal tas i forbindelse med svangerskap og søknad sendes til fødeplass. Så egentlig så trenger man ikke legetime før da ;)

Her er det også i uke 12-13 første kontroll. Men 18 var jo litt lenge. Da er det jo oul.

I kommunen min står det at man skal til legen mellom uke 8 og 12. Kommer til å bestille time etter TUL neste uke:)

Her er det mellom 8-12. Jeg skal dit 1.april, for da er jeg 9+6. Tror det er en fin tid å reise dit på. Skal til jm på kontroller etter dere :)

Legen min har satt meg opp til første svangerskapskontroll i uke 10. Han satt opp en dobbeltime, for han sa deg tar litt tid. Tror dere jeg skal få ultralyd den dagen da? Eller hva er første svangerskapskontroll ellers?

Legen min har satt meg opp til første svangerskapskontroll i uke 10. Han satt opp en dobbeltime, for han sa deg tar litt tid. Tror dere jeg skal få ultralyd den dagen da? Eller hva er første svangerskapskontroll ellers?
Som regel får man ikke ultralyd første kontroll. Dette kommer vel an på om legen din har utstyr til det. Første kontroll veies man, tar blodprøver, får helsekort og snakker om veien videre. Egentlig ikke så veldig spennende

Jeg tenker å bestille lege time når jeg er 12uker på vei :)
Er ikke "vitsen" noe før tenker jeg, man vet jo aldri hva som kan skje.
Er tidsnok det og jeg har vært gravid 2ganger før så vet liksom "hva det går ut på".

Snakket med min lege idag grunnet jeg er medisinert, så jeg har fått time 6april og han sa det var egentlig ganske tidlig :-)

Til dere som lurer på de clearblue digitaltestene med ukeindikator. De slår ut på HCG-nivået i kroppen, og det er veldig forskjellig hvor mye HCG kroppen produserer. HCG på 50-200 slår ut som 1-2 uker, HCG på 200-2000 slår ut som 2-3 uker og HCG på over 2000 slår ut som 3+ uker. Også er det uker beregnet fra befruktning, så vi plusser på 2 uker når vi sier hvor langt vi er på vei :)

Som regel får man ikke ultralyd første kontroll. Dette kommer vel an på om legen din har utstyr til det. Første kontroll veies man, tar blodprøver, får helsekort og snakker om veien videre. Egentlig ikke så veldig spennende

Ja det er urinprøve, blodprøve, veiing og høyde...men du får ikke helsekort med en gang...mitt blir tilsendt i posten...men jeg var jo der i uke 7...ja og informasjon og brosjyrer og en liten bok...

Mange gir helsekort med en gang. Noen steder må man søke fødeplass tidlig for å få plass, og da må man ha helsekort.

Ja det er urinprøve, blodprøve, veiing og høyde...men du får ikke helsekort med en gang...mitt blir tilsendt i posten...men jeg var jo der i uke 7...ja og informasjon og brosjyrer og en liten bok...
Første veiing, blodtype, svar på blodprøver og urinprøve skal føres inn på helsekortet, så de fleste gir det nok allerede på første kontroll rundt uke 12

Jeg fikk beskjed sist jeg var hos legen at det ikke var nødvendig før uke 12, så jeg venter til det :)

Back
Topp