når bestille...

Dette har jeg lurt på også. Så et sted at man ikke trengte å bestille legetime før ca uke 12, mens noen steder står det at man bør bestille med en gang. I tillegg leste jeg et sted at hvis man skal ut å reise må man ha et slags helsekort for gravide? Aldri hørt om det før, noen som kjenner til hva det er og om man faktisk må ha det og om det i tilfelle er noe man får fra legen?

Dette har jeg lurt på også. Så et sted at man ikke trengte å bestille legetime før ca uke 12, mens noen steder står det at man bør bestille med en gang. I tillegg leste jeg et sted at hvis man skal ut å reise må man ha et slags helsekort for gravide? Aldri hørt om det før, noen som kjenner til hva det er og om man faktisk må ha det og om det i tilfelle er noe man får fra legen?
Vet at man må ta blodprøver og sånt på et tidspunkt, men trenger ikke bestille legetime med en gang. I forrige svangerskap, så dro jeg til legen samme dag som jeg fikk positiv test, bare for å få det bekreftet der også. Der avtalte vi ny time i uke 8 eller 9 mener jeg.
Denne gangen har jeg ikke vært hos legen ennå, men skal dit 1.april, da er jeg 9+6. Så bestiller jeg time hos JM i uke 13-14 ett sted tenker jeg :)

Jeg måtte ha med meg ett helsekort for gravide når jeg skulle på feire. Var på ferie når jeg var 13-15 uker på vei. Dette fyller ut hos legen. Det er et papir som de skriver ned når ca termin er, info om deg, svar på noen av blodprøvene og sånt :)

Ringer jm når jeg er 5 uker. Får sikkert time i uke 6 da :-)

I fjor da jeg var gravid var det nesten sånn at legen lo av meg da jeg kom i uke 5. Va visste vel jeg? Jeg hadde jo aldri vært gravid før. Han sa jeg måtte komme tilbake når jeg var rundt 12 uker. Men jeg fikk han til å henvise meg til tidlig ultralyd, og var der i uke 7. Da så vi at det var tvillinger, så sånn sett var det lurt av meg å bestille legetime tidlig. Denne gangen skal jeg ta kontakt med legen rundt 5-6 uker slik at han kan henvise meg på nytt, for å se om det er flere enn en der inne. Får også ekstra god oppfølging dette svangerskapet siden jeg fødte i uke 26 sist

I fjor da jeg var gravid var det nesten sånn at legen lo av meg da jeg kom i uke 5. Va visste vel jeg? Jeg hadde jo aldri vært gravid før. Han sa jeg måtte komme tilbake når jeg var rundt 12 uker. Men jeg fikk han til å henvise meg til tidlig ultralyd, og var der i uke 7. Da så vi at det var tvillinger, så sånn sett var det lurt av meg å bestille legetime tidlig. Denne gangen skal jeg ta kontakt med legen rundt 5-6 uker slik at han kan henvise meg på nytt, for å se om det er flere enn en der inne. Får også ekstra god oppfølging dette svangerskapet siden jeg fødte i uke 26 sist
Serr? Jeg er 5 uker i morgen og har legetime da, har heller ikke vært gravid før. Men jeg hørte at man bør ha sånn helsekort hvis man skal ut og reise, og skal fly utenlands uka etter, så håper jeg ikke blir utledd...! Var det forresten en grunn til at du fikk henvisning til tidlig ul da?

Serr? Jeg er 5 uker i morgen og har legetime da, har heller ikke vært gravid før. Men jeg hørte at man bør ha sånn helsekort hvis man skal ut og reise, og skal fly utenlands uka etter, så håper jeg ikke blir utledd...! Var det forresten en grunn til at du fikk henvisning til tidlig ul da?
Får nok ikke det så tidlig. Regnes jo som en spontanabort dersom noe skulle skje frem til uke 23. Er nok ikke behov for det så tidlig uansett. Reiste til Spania i fjor i uke 9, trengte ingenting

Får nok ikke det så tidlig. Regnes jo som en spontanabort dersom noe skulle skje frem til uke 23. Er nok ikke behov for det så tidlig uansett. Reiste til Spania i fjor i uke 9, trengte ingenting

Ok, bør bare avbestille da kanskje?

Ok, bør bare avbestille da kanskje?
Nei, du kan jo godt dra til legen å informere om graviditet å høre hvordan du skal gå frem videre. Er også greit å få noen tips om hva man kan/ikke kan gjøre i utlandet(hvis det er utenlands du skal reise), mat man burde holde seg unna osv. Det gjorde jeg da jeg var hos legen så tidlig!

Støtter dette. Får ikke helsekort så tidlig. Dvs- du kan få det nå, men ingen hensikt å ha det med seg, slik man skal etterhvert.
Jeg fikk beskjed om å ha med helsekortet etter uke 14, pga jeg mistet såpass sent. Men det var fordi jeg hadde mye blødninger med minstemann.

Kos deg på tur du :-) Det skal jeg til helgen :-)

Nei, du kan jo godt dra til legen å informere om graviditet å høre hvordan du skal gå frem videre. Er også greit å få noen tips om hva man kan/ikke kan gjøre i utlandet(hvis det er utenlands du skal reise), mat man burde holde seg unna osv. Det gjorde jeg da jeg var hos legen så tidlig!

Ja, får visst bare dra uansett, for sent å avbestille. Takk for svar!! :)

Tror jeg var hos legen for første gang i ca uke 10 i forrige svangerskap, fikk helsekortet da.

Jeg har fått legetime den dagen jeg er 12 uker, egentlig tilfeldig - bestilte via nett :)

Var på time i dag, fikk helsekortet:) litt rar lege, tror kanskje han er Egil Hegerbergs ukjente bror! :D lignet både av utseende og væremåte! Og sykepleieren som tok blodprøvene mine syns jeg lignet på Rihanna! (Jeg er ganske bleik!) Lurer på om de skriver ut litt for mange smaksprøver på det legekontoret :P

Om du bor i Oslo, ville jeg bestilt rundt uke seks. Mest pga bestilling av sykehusplass, som er greit å gjøre så fort som mulig her, om du har spesifikke ønsker.

Litt skuffet her, førstegangs gravid er 4+5 ca og ringte legekontoret for å bestille første kontroll fikk beskjed om at det ikke var nødvendig før i 12-18 uker. Syns det var fryktelig lenge til

Back
Topp