Samsoving

Milla2402

Betatt av forumet
Lillegutt blir tre uker på lørdag. Vi har prøvd å unngått at han samsover med oss da vi har hørt så mye i forbindelse med krybbedød.
Når jeg ammer om natta så ligger vi i sengen før jeg legger han tilbake i sin egen seng. Det har hendt ett par ganger at vi begge har sovnet under ammingen og ender opp med å samsove til morgenen.

Nå tror jeg han har fått 'for mye av det gode' for han nekter å ligge rolig i sin egen seng. Med en gang han får ligge med oss så roer han seg og sovner på fem minutter.

Hvordan skal jeg venne dette av han? Noen som har tips? Vil ikke ligge å høre at han griner og griner heller :(

Lillegutt blir tre uker på lørdag. Vi har prøvd å unngått at han samsover med oss da vi har hørt så mye i forbindelse med krybbedød.
Når jeg ammer om natta så ligger vi i sengen før jeg legger han tilbake i sin egen seng. Det har hendt ett par ganger at vi begge har sovnet under ammingen og ender opp med å samsove til morgenen.

Nå tror jeg han har fått 'for mye av det gode' for han nekter å ligge rolig i sin egen seng. Med en gang han får ligge med oss så roer han seg og sovner på fem minutter.

Hvordan skal jeg venne dette av han? Noen som har tips? Vil ikke ligge å høre at han griner og griner heller :(

Prøv å avvenne gradvis :) legg han over i sengen men hold en hånd på brystet hans og vær "nær" han selv om han ligger i egen seng... Så kan du flytte deg bort gradvis ;)

Legg dyna hans mot kroppen din når du ammer for kvelden?
Sånn at den lukter av deg og han føler seg trygg.

Vi har litt av samme problem her. Første to dagene hjemme sov hun i babynestet sitt midt mellom oss - men nå blir hun urolig straks jeg legger henne oppi der igjen etter å ha ammet henne. Hun sovner mens hun ammer, og de siste 3 nettene har jeg latt henne ligge inntil meg med sin egen dyne - og da har hun sovet helt frem til neste ammerunde. Men hun våkner straks jeg legger henne i nestet igjen og blir superurolig og gråter leeeenge. Og jeg sover så SYKT dårlig når hun ligger inntil meg, for jeg er redd for at hun skal få dynen over seg, at jeg skal skvise henne flat m.m.

Her er det kun jeg som er oppe med henne om natten, og jeg kjenner det tærer skikkelig på når jeg nå i tillegg ikke sover godt de timene mellom hver gang jeg er oppe. :(

Vi har litt av samme problem her. Første to dagene hjemme sov hun i babynestet sitt midt mellom oss - men nå blir hun urolig straks jeg legger henne oppi der igjen etter å ha ammet henne. Hun sovner mens hun ammer, og de siste 3 nettene har jeg latt henne ligge inntil meg med sin egen dyne - og da har hun sovet helt frem til neste ammerunde. Men hun våkner straks jeg legger henne i nestet igjen og blir superurolig og gråter leeeenge. Og jeg sover så SYKT dårlig når hun ligger inntil meg, for jeg er redd for at hun skal få dynen over seg, at jeg skal skvise henne flat m.m.

Her er det kun jeg som er oppe med henne om natten, og jeg kjenner det tærer skikkelig på når jeg nå i tillegg ikke sover godt de timene mellom hver gang jeg er oppe. :(

Uff.. Du er god som holder ut <3

Jeg hadde overhodet ikke tenkt å samsove... Men lille sover ikke om han ikke sover på meg...
Håper det avtar etterhvert, for det er slitsomt!

Samsoving er jo helt trygt så lenge "reglene" følges. :)

Lillegutt har vært flink til å ligge i egen seng i babynestet frem til første amming på natt, roer seg ikke helt igjen i senga etter det, så han Jar fått lov til å sove i mellom mannen og meg. Men van har sovet nå 2 netter i egen seng, både før og etter amming :happy: men kan vel fort snu også! :sorry:

Har hørt det er mindre fare for krybbedød når en samsover. Men babyen bør ha egen dyne, n8e jeg glemmer.

Vi samsov ikke i det hele tatt sist, men lillebror vil helst sove på/ ved siden av meg.
Han blir stadig flinkere til å ligge litt for seg selv på dagtid, men ikke på natten.
Nå kan han ligge flere økter på 20 minutter for seg selv på dagtid, slik at jeg rekker å gjøre bittelitt husarbeid. Forsøker å legge han ned etter siste amming før natten også, men da illskriker han etter 5 minutter, og det tar lang tid å roe han ned.

Regner med at det går seg til etterhvert.

Her sovner vi alltid begge to ved amming på natta . Min våkner også om jeg prøver legge henne i nestet eller senga. Er så trøtt at jeg bare lar hun sove hos meg nå sånn at j får sove litt mellom hver amming!

Sykehuset fortalte meg at samsoving er ikke så farlig som de først trodde så lenge man ikke røyker. Så de var ikke imot det :) bare sånn til info :)

Ja, eller jeg beveger meg ganske mye når jeg sover i form av å slenge med armene, rulle, skifte sovestilling osv. Vil ikke at han skal komme midt oppi ett av sistnevnte.
Hva om du har han i babynest eller sånn da? Vi hadde første mellom oss på skinn, det gikk veldig bra. :)

Husk også att den første tida Dvs rundt 3-8 veke og kanskje litt lenger så er de generelt litt meir mamma, pappa daltete.. Søker trygghet og de kan visst ikkje skjemmes vekk i den perioden.. Så det kan også væra ein grunn til att de oppleve "endring" ? Berre ein tanke <3

Jeg har flytta gubben til gjesterommet og har lille frøkna ved siden av meg i nestet :) fungerer kjempe fint :) men så fort hun klarer å holde på smokken sin selv og jeg slipper å hjelpe henne konstant flytter jeg henne over i sin egen seng (står også på vårt rom)

Back
Topp