Er det bare meg?

Ja, det er viktig å ta sitt ansvar i å ikke spre holdninger som i verste fall kan være skadelig for folk. Og selvfølgelig er det vrangforestillinger hvis du oppriktig mener det er naturlig å slutte å amme da ungen er ett år. Dette finnes tonnevis av dokumentasjon og forskning på og å påstå noe annet blir som å krangle på at jorda er rund.
Jeg satt ting på spissen, for det ble hylt om både "MIN mening" og ytringsfrihet her. Hvis min mening hadde vært at de som kutter amminga før 2 år er elendige mødre, så hadde det vel ikke vært noe jeg burde åpna kjeften om, for det hadde krenket og støtt mange. På lik linje mener jeg man burde passe kjeften sin før man snakker om at folk som følger ammeanbefalinger holder på med noe unaturlig og ekkelt.

Sier igjen. LES tråden. De fleste mener faktisk at det er naturlig for de å slutte rundt den tiden. Dor det var vel hva folk her inne mente var greit og naturlig for seg selv som var spørsmålet, ikke hva de syns om andre og deres valg. Så kanskje det er du som er alt for opphengt i å følge råd og anbefalinger? Kanskje det er du som er usikker på deg selv? Og kanskje det er nettopp du som har vrangforestillinger?

Forskning kan du komme med så mye du vil. De er ikke en fasit men en anbefaling. Ellers hadde vel barnevernet kommet inn i bildet hver gang noen valgte bort ammingen? Hvis de er så elendige mødre som du mener?
 
Jeg har full forståelse for de som ikke ønsker amme ,kan skyldes flere grunner.
Det jeg dog ikke har forståelse for er alle de idiotiske grunnene til hvorfor amming liksom skal være ekkelt etter en hvis tid.

Man skal slutte å amme når ungen kan si pupp og finner frem selv. Hallooo, her fant han puppen selv lenge før han var 1år , så å legge det til grunn for ammeslutt er på tryne!
Slutte når barnet er 1år...jaha...hvorfor det når det er anbefalt lenger?

Her ammes det så lenge barnet ønsker, og med guttungen var det 20mnd.
 
Anbefaler Ammgruppen på facebook når du blir ammende igjen eller for tips i forkant. Jeg hsr selv måttet gi opp rundt 8 mnd alder med to av mine, nå med fjerdemann viste jeg om at de kunne ha forbigående ammenekt, men at dette var mulig å jobbe seg igjennom med litt tålmodighet. Ammehjelpen har hjulpet meg mye.
Lykke til med ammingen når nestemann kommer ❤️

Takk :) Jeg hadde kontakt med Ammehjelpen begge gangene og fikk god hjelp. Eldstemann måtte jeg gi opp med av medisinske grunner og minsten fikk jeg hjelp til å fortsette med da han var tre mnd. Dessverre var det definitivt slutt andre gangen. Anbefaler også Ammehjelpen til alle som trenger råd og tips!
 
Må bare spørre hvorfor seksualisering alltid kommer opp. For meg er det helt uvirkelig, sex har INGENTING med mine meninger om amming, og har heller ikke hørt eller opplevd at andre har det heller. Så hvor og hvordan oppleves dette for dere som har opplevd det?

Er ikke det naturlig å dra inn når det er seksualisering av kvinnebrystet som påvirker våre holdninger til amming og kansje særlig amming offentlig.
Hadde pupper blitt sett på som feks lepper og hender. Det er i hverken kontekst det ses og brukes på som gjør noen seksuelt eller ikke der og da. Og her i vesten er bryster blitt et kulturelt sexsymbol som er mer akseptert til å selge hamburgere og biler enn å brukes til det de biologisk egentlig er ment for, å gi næring til spedbarn og barn.

Vi har kroppsdeler som er ment for flerbruk.
Jeg synes det er for mye av seksuell nakenhet i samfunnet vårt og alt for lit av den naturlige nakenheten.
Det et forskjell på at barn ser foreldrene nakne feks på badet, men o dag er det j nesten hysteri for at døtre skal se fedrene nakne, eller sønnene mødre nakne etter en viss alder. Helt sykt faktisk hvor redd folk har blitt for litt nakenhet. Da jeg var barn var dt vanlig å se toppløse kvinner i alle aldere, med vanlige kropper. Nå er kvinner redde for å vise seg hvis de ikke ser ut som en nakenmodell fra Victoria secrets. Her må det holdnings endringer og bevissthet til.
 
Er ikke det naturlig å dra inn når det er seksualisering av kvinnebrystet som påvirker våre holdninger til amming og kansje særlig amming offentlig.
Hadde pupper blitt sett på som feks lepper og hender. Det er i hverken kontekst det ses og brukes på som gjør noen seksuelt eller ikke der og da. Og her i vesten er bryster blitt et kulturelt sexsymbol som er mer akseptert til å selge hamburgere og biler enn å brukes til det de biologisk egentlig er ment for, å gi næring til spedbarn og barn.

Vi har kroppsdeler som er ment for flerbruk.
Jeg synes det er for mye av seksuell nakenhet i samfunnet vårt og alt for lit av den naturlige nakenheten.
Det et forskjell på at barn ser foreldrene nakne feks på badet, men o dag er det j nesten hysteri for at døtre skal se fedrene nakne, eller sønnene mødre nakne etter en viss alder. Helt sykt faktisk hvor redd folk har blitt for litt nakenhet. Da jeg var barn var dt vanlig å se toppløse kvinner i alle aldere, med vanlige kropper. Nå er kvinner redde for å vise seg hvis de ikke ser ut som en nakenmodell fra Victoria secrets. Her må det holdnings endringer og bevissthet til.

Måtte spørre ettersom dette ofte kommer som en beskyldning når noen er imot amming feks. Jeg har aldri lagt noe seksuelt til grunn for mine meninger og syns det er sykt at noe som har med baby/barn og mat å gjøre skal bli sett på som seksuelt... Derfor jeg reagerte kraftig lenger bak i diskusjonen også, fordi jeg føler mitt syn på ting ga folk grunnlag for å pålegge meg en mening om at amming er seksuelt, noe jeg ikke kjenner meg igjen i.
 
Hvorfor er det et ømt tema? Hvis jeg ville ammet til ungen var flere år,å syntes det var helt naturlig,så burde ikke det være et ømt tema... Det er mange meninger om dette,hvorfor dkal vi som ikke synes dette er naturlig holde kjeft??

Amming er et ømt tema, det forstår man ut ifra å lese de utallige innleggene om det her inne, og då lager noen en tråd om hvor ekkelt det er å amme et barn over ett år? Når det er sikkert en drøss her inne som gjør det. Ingen vil vel amme offentlig når folk sitter på nett og forteller om hvor ekkelt det er. Hadde flere ammet sine litt større barn offentlig hadde det ikke vært så unaturlig for dere, men noen vil vel neppe gjøre det når de vet hva slags blikk de får.
Utrolig merkelig tråd.
 
Amming er et ømt tema, det forstår man ut ifra å lese de utallige innleggene om det her inne, og då lager noen en tråd om hvor ekkelt det er å amme et barn over ett år? Når det er sikkert en drøss her inne som gjør det. Ingen vil vel amme offentlig når folk sitter på nett og forteller om hvor ekkelt det er. Hadde flere ammet sine litt større barn offentlig hadde det ikke vært så unaturlig for dere, men noen vil vel neppe gjøre det når de vet hva slags blikk de får.
Utrolig merkelig tråd.

Hehe,for di fleste andre tråder her er ikke merkelige?? Folk lurer jo på det meste andre mener å gjør i dagliglivet.. Noen lurer på hvor mange timer å når på døgnet andre bruker BH,eller hvilken utflod andre har.. Eller hvilke klær hele familien til andre folk bruker.. Eller hvilken mat andre spiser.. Osv osv.. Er det da såå merkelig å spør andre hvilke meninger di har om amming?
 
Når barnet blir eldre (WHO anbefaler amming FREM MOT 2 års alder, ikke videre, og hvertfall ikke til mininum den alderen)

Du har tydeligvis ikke lest alle kommentarer frem til din egen. Og heller har du ikke lest WHO sine anbefalinger! Det ble linket til anbefalingene før ditt innlegg. Hvor det er streket under WHO sin anbefaling. De skriver til to års alder OG VIDERE! De har ikke skrivd: "frem mot 2årsaldet, og ikke videre". Skal du sitere noen, så får du gjøre det riktig. For med dette innlegget sprer du løgner.
 
Om man ikke ammer barnet sitt,eller om man ammer til di er 7 år.. Har da INGENTING med om man er en god mor eller ikke!! Det var ikke det jeg startet med! Jeg personlig synes det er litt rart/ekkelt når store barn ammes.. Jeg synes også det er rart/ekkelt/feil osv(vet ikke hvilket ord som er "lov" å bruke) når barn over 2-3år bruker smokk f.eks.. Det er MIN mening!! Jeg må da få ha min mening på lik linje som dere andre har deres mening!! Jeg sier ikke at dere andre har feil mening,jeg lurte bare på om det var flere som tenkte likt meg.. Skrev også at det ksnskje var en mindre fin tanke..
Det som er litt "rart" er at di fleste som skriver at di ammer større barn ,bare ammer hjemme.. Da må det jo ikke føles så veldig naturlig å amme et stort barn,som å amme en baby..

Ang god mor. Definisjonen av det er vel å gjøre det beste for sitt barn? Det er jo da forskjell på å snakke positivt eller negativt om ting som er bra for barnet eller ting som er negativt for barnet. Det blir jo helt feil å sammenligne med smokk. Amming (uansett alder) er bra, det vet jo alle. Smokk derimot kan hindre språkutvikling og være skadelig på tannstillingen.

Grunnen til at man ammer babyer ute og eldre barn hjemme har gjerne mer med praktiske årsaker å gjøre. En liten baby er ofte sulten og får bare pupp. Eldre barn kan (kanskje) spise annen mat og er mer på farten slik at ammetiden blir naturlig i mer rolige situasjoner, gjerne hjemme.

Ja det er flere som tenker som deg. Jeg har aldri irl sett noen amme et eldre barn. Før jeg fikk barn var det vanskelig å forestille seg og siden "alle" sier man skal slutte rundt ett år av ulike grunner de kommer med, tenkte jeg jo at dette var riktig. Helt til jeg fikk mer kunnskap om det. Så å være åpen om at man er ukjent med en ting er helt greit og måten du skriver under her synes jeg forklarer det på en mer akseptere de måte enn å bare si det er ekkelt. Uten å si at du skulle ønske du ikke synes det og at det er bra at folk ammer osv :)

Er enig med deg! Og er ikke ute etter hverken å endre holdningene/meningene til andre.. Eller å være nedlatende til dem som vil amme lenge! Ville bare høre om det er flere som tenker som meg..!? Skulle ønske jeg ikke syntes det var rart eller ekkelt,for jeg synes amming er en kjempebra ting! Men for meg blir bare det å amme store barn ikke det samme som å amme en baby..
Det er da mange tema som blir diskutert her inne som ikke heller hadde trengt å bli diskutert.. Dette temaet er da hvertfall babyrelatert.. Og noe JEG tenkte på å ville spørre om,fikk god respons hvertfall ;)
 
Here we go again, var noen mnd siden sist denne diskusjonen var oppe. :p

Jeg synes det er rart når barn over 2 år (ca) enda ammes. Ikke ekkelt, men rart. Jeg kommer til å prøve å amme mitt andre barn frem til 1 år, men blir fornøyd hvis jeg klarer 6 mnd.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg synes det er rart. Er iallefall IKKE seksuelt, det har jeg grublet meg frem til. Men synes det er...rart. Er nok noe med det at de klarer seg veldig fint med fast føde, og de 2åringene jeg har sett blitt ammet, har blitt det som trøst hvis de har slått seg eller lignende. Helt ok å bli trøsta, men det har virka som at de gjør det ikke for den helsemessige gevinsten, men som kos og trøst. Og det er jo igrunnen ikke noe galt i det heller. :rolleyes: jeg ville bare personlig ha trøstet på så uendelig mange andre måter enn med puppen etter de har blitt såpass "store".
 
Jeg synes folk kan amme så lenge de vil! Amming er sunt! Og anbefales 1 eller 2 år (norske retningslinjer 1 år og WHO 2 år). Lurt å slutte før barnet blir så stort at det kan bli mobbet da. Og uten at jeg kan si noen grense eller hvorfor, så er det kanskje greit ar større barn som spiser fast føde ikke ammes på cafe. Jeg tåler å se det, men tydelig at mange reagerer på det. Jobber på sylehus, og ser at mange barn kun tar bryst når de er syke, kjekt å kunne amme da!!
 
Du har tydeligvis ikke lest alle kommentarer frem til din egen. Og heller har du ikke lest WHO sine anbefalinger! Det ble linket til anbefalingene før ditt innlegg. Hvor det er streket under WHO sin anbefaling. De skriver til to års alder OG VIDERE! De har ikke skrivd: "frem mot 2årsaldet, og ikke videre". Skal du sitere noen, så får du gjøre det riktig. For med dette innlegget sprer du løgner.
Screenshot fra ammehjelpen tatt nå!!!! Kom IKKE her og kall meg løgner... At du er uenig, synes det jeg mener er feil eller hva dom helst, det er ditt problem! MEN løgner..!? NEI TAKK!
48c801b6d9b4d740e673243c5ce5c237

Om du skal "ta meg på noe", om du på død og liv må. Så er det isåfall at jrg tok det for gitt at Ammehjelpen skrev det samme som WHO står for... For jeg gikk ikke og dobbeltsjekket på WHO om det ammehjelpen skrev stemte.
 
Jeg synes folk kan amme så lenge de vil! Amming er sunt! Og anbefales 1 eller 2 år (norske retningslinjer 1 år og WHO 2 år). Lurt å slutte før barnet blir så stort at det kan bli mobbet da. Og uten at jeg kan si noen grense eller hvorfor, så er det kanskje greit ar større barn som spiser fast føde ikke ammes på cafe. Jeg tåler å se det, men tydelig at mange reagerer på det. Jobber på sylehus, og ser at mange barn kun tar bryst når de er syke, kjekt å kunne amme da!!

Hvorfor skal man ikke kunne amme sitt barn akkurat der en selv og barnet føler for det?
Jeg vet om 3/4/5 åringer som fortsatt ammes som ikke opplever det som noe problem i forhold til andre barn, problemer er som regel foreldrenes omtale av det. Og hadde det blitt mer normalt og flere barn hadde blitt smmet i det som er naturlig ammelengde så hadde ikke problemstillingen eksistert.
Jeg sier ikke at alle skal amme uansett hvor de er eller amme lengre enn de selv føler for, men ingen skal føle at de må gjemme seg å amme sitt barn.
Her ammer vi når han vil uansett hvor vi er så lenge han bet om det uavhengig av alder. Han både spiser vanlig mat og drikker av glass. Men av og til trenger han koble ut ting og da er mammas fang og pupp en fredelig og trygg havn uansett hvor vi er, feks som trøst hvis inntrykkene blir for sterke.
 
Men kjære deg... Det er mye som er sundt, bra og sett på som naturlig, betyr da virkelig ikke at vi skal leve slavisk etter det av den grunn vel?

Nakenhet er naturlig, går vi rundt nakne ute?

Det er faktisk bevist sundt å drikke egen urin, gjør vi det?

Det er også sundt å spise morkaken etter fødsel, gjør vi det?

Vet jeg setter ting på spissen her nå men hva som er anbefalt og ansett som sundt og naturlig er ikke alltid en fasit for alle. Det kan reklameres og promoteres så mye som det ønskes, jeg har min mening og min holdning til temaet , selv om jeg vet om fordelene og det helsemessige positive ved amming.
Men dine holdninger fører til at andre får de samme holdningene som igjen fører til at folk ikke vil/tør å gjøre det som egentlig er naturlig.

Som sagt overfor her, så er det lov til å ha egne meninger, men det er også lov til å ta ansvar for sine holdninger og hvordan det påvirker andre :)
 
Hehe,for di fleste andre tråder her er ikke merkelige?? Folk lurer jo på det meste andre mener å gjør i dagliglivet.. Noen lurer på hvor mange timer å når på døgnet andre bruker BH,eller hvilken utflod andre har.. Eller hvilke klær hele familien til andre folk bruker.. Eller hvilken mat andre spiser.. Osv osv.. Er det da såå merkelig å spør andre hvilke meninger di har om amming?

Det blir ikke det samme. Virkelig ikke.
 
Må bare spørre hvorfor seksualisering alltid kommer opp. For meg er det helt uvirkelig, sex har INGENTING med mine meninger om amming, og har heller ikke hørt eller opplevd at andre har det heller. Så hvor og hvordan oppleves dette for dere som har opplevd det?

Sier jo ikke noe om at det er sånn for spesifikke enkeltpersoner her inne :)
Skrev det med seksualisering adskilt fra andre som "bare" synes det er ekkelt. Markerte det med "og" og kommategn så det ikke skulle gå inn under det samme.

Men tilbake til hvorfor det kommer opp. Meg må du ikke spørre. Jeg har hørt folk mene at det blir et issue ifht seksualitet, og det er jo litt forstyrrende. Jeg har heller aldri ment det.
Pupper blir ofte sett på noe utelukkende beregnet for sex av visse, og det er kanskje de som synes det blir helt absurd å amme eldre barn pga det.
 
Men dine holdninger fører til at andre får de samme holdningene som igjen fører til at folk ikke vil/tør å gjøre det som egentlig er naturlig.

Som sagt overfor her, så er det lov til å ha egne meninger, men det er også lov til å ta ansvar for sine holdninger og hvordan det påvirker andre :)

Da mener jeg det er lov å ikke klikke seg inn på en slik tråd, for her var spørsmålet nettopp hva folk personlig mente... Klikker man seg da inn og leser for så å ta seg nær av det og slutte å amme, ja da skulle de ikke lest, for fordommer og meninger finner vi om alt mulig.

Det burde vel i tilegg gå begge veier. Holdningene inne på denne tråden som sier at alle som ikke ammer fram til 2 år er dårlige mødre og mest trolig drikker i svangerskapet? Det er rett og slett lavmål og minst like ille. Så dette går absolutt begge veier.
 
Sier jo ikke noe om at det er sånn for spesifikke enkeltpersoner her inne :)
Skrev det med seksualisering adskilt fra andre som "bare" synes det er ekkelt. Markerte det med "og" og kommategn så det ikke skulle gå inn under det samme.

Men tilbake til hvorfor det kommer opp. Meg må du ikke spørre. Jeg har hørt folk mene at det blir et issue ifht seksualitet, og det er jo litt forstyrrende. Jeg har heller aldri ment det.
Pupper blir ofte sett på noe utelukkende beregnet for sex av visse, og det er kanskje de som synes det blir helt absurd å amme eldre barn pga det.

Tok det ikke som kritikk til meg selv men har grublet på dette etter flere diskusjoner her inne før også, hver gang meninger inkl min egen om amming av store barn kommer opp så kommer beskyldningene om at jeg/vi tenker seksuelt på det. Det gjør meg rimelig irritert, for det er det siste jeg tenker på når det gjelder amming. Så syns det er rart at det alltid kommer opp som et argument mot de som mener amming av større barn er feil.
 
Back
Topp